Ugrás a tartalomhoz

Tényeken Alapuló Orvostudomány Módszertani Ajánlások

Nyirkos Péter dr. (2005)

Melania Kiadói Kft.

33. fejezet - Gyermekpsychiatria

33. fejezet - Gyermekpsychiatria

Sírós csecsemők – a gyermekpszichiáter szemszögéből

ebm00681

Alapelvek

  • Cél

    • A csecsemő sírásával kapcsolatos circulus vitiosus megszakítása gondos kivizsgálás és kezelés segítségével. Ezáltal erősödnek azok a feltételek, melyek a gyermek egész fejlődését megalapozó biztos kapcsolatok kialakításához szükségesek.

  • A differenciáldiagnosztika alapvető fontosságú.

    • Mindig alapvető a somaticus betegségek kizárása. Gyakori, hogy a nagyon sírós csecsemőknél sem áll fenn sem somaticus, sem pszichés probléma. A somaticus zavarokhoz mindig társul pszichés is, a pszichés zavarok pedig somaticus tünetek képében jelentkezhetnek. A gyakorlatban többnyire felesleges azt kutatni, hogy mi volt az ok és mi az okozat. Gyakran több különféle megközelítés is szükséges. Minden fajta gyógymódot ki kell használni az önrontó kör megszakítására.

  • Különösen is a csecsemők esetén fordul elő, hogy lehetetlen a somaticus és a pszichés probléma elkülönítése - ebben a fejlődési szakaszban alapozódhatnak meg a psychosomaticus elváltozások. A csecsemők teljes létükkel, holisticusan érzékelik a pozitiv és negativ érzelmeket is, és elsősorban fizikai jelekkel fejezik ki magukat.

  • Ha a gyermek nyilvánvalóan beteg vagy megsérült, a sírás könnyen magyarázható erre adott válaszként. Fontos azonban, hogy észben tartsuk a mentalis és somaticus tényezők kapcsolatát. Egy beteg gyermek gondozása mindig fárasztóbb, mint egy egészségesé. Gyakran nehezebb és kevésbé eredményes is. A szülőknek állhatatosabbnak kell lenniük és gyakran nehezebb szabályszerűséget találni a gyermek reakcióiban. Néha a kilátások is igen rosszak. Az is előfordul, hogy a gyermek rossz élményei (például a fájdalmas beavatkozások vagy a kórházi tartózkodás miatti egyedüllét) a gondozás során pánikreakciók formájában jelennek meg, vagy a gyermeket nehéz megnyugtatni és sírósabbá válik.

  • A fent említettek az anya és csecsemő közötti kapcsolattartással és a kötődések kialakulásával függnek össze. A korai kapcsolattartás nehézségei gyakran vezetnek oda, hogy a csecsemő sírósabb lesz.Mindig mindkét fél felelős az anya-gyermek kapcsolat zavaráért, de általában egyikőjük jobban tehet róla . Az apa szerepe is nagyon fontos már kezdettől, részben indirekt módon, az anya támogatása révén. Másrészt a csecsemő kezdettől kiépíti a kapcsolatot az apával is.

Miért sír egy csecsemő?

  • "Csecsemők soha nem sírnak ""rosszaságból""

  • A sírás a csecsemők természetes önkifejezési módja és legalapvetőbb kommunikációs eszközük." A sírás erőssége és mennyisége igen relativ; a szülők nagyon különböző módon ítélik meg a helyzetet. Egyes családokban a csecsemőt egyáltalán nem engedik sírni. Az is fontos jel

  • "Ha egy csecsemő sokat sír". A síró csecsemő lehet például a bűnbak

  • A gyermek síróssága az anya mentalis problémáiból is eredhet". Lehet depressio vagy psychosis az anya anamnesisében

A kapcsolattartási zavarok értékelése

  • "Ehhez szükség van arra

  • Somaticus zavarok

  • Az anya pszichés zavarai (Lásd: ebm00701)

A gyermek szerepének tisztázása

  • "Vajon normális-e a gyermek pszichofizikai fejlődése

  • "Nyugodtnak tűnik-e a gyermek és kész-e kapcsolatot teremteni (szemkontaktus VAGY" Motorosan nyugtalan a gyermek

  • "Mit jelez a sírás jellege és az arckifejezés? (Éhséget

Az anya szerepének tisztázása

  • "Érdekli az anyát a gyermeke? Megpróbál kapcsolatot teremteni vele? Beszél a kicsihez? Hogyan beszél és mit mond neki? Bele tudja élni magát a csecsemő helyzetébe? Kész arra

  • Ne feledkezzünk el az anya állapotának megítéléséről sem!" Kimerültnek tűnik? Kifejezetten zavart vagy könnyen sírva fakad? Betegségi tüneteket panaszol? Túlságosan aggályoskodik "alapvető fontosságú A bíztatás önmagában nem elég!

A szülői készségek felmérése

  • "Néhány kérdés

    • Hogyan jellemeznék gyermeküket; milyen a kis Jancsi/Juliska?

    • "Olyan-e a szülőség amilyennek képzelték

    • Mi a legnehezebb a szülőségben? És mi a legjobb benne?

    • Volt-e az anyának vagy az apának korábban bármilyen tapasztalata csecsemőkkel?

    • Az anya és az apa hasonlóan gondolkodik a csecsemő sírásával kapcsolatban?

    • Meg tudják oldani az esetleges nézeteltéréseiket?

    • "Jó a kapcsolatuk? A kicsi születése közelebb hozta őket egymáshoz

    • "Mennyire támogatja őket a család? Kérhetnek segítséget nagyszülőktől

    • "Tart-e az anya kapcsolatot a külvilággal

    • "Tart-e az anya kapcsolatot más asszonyokkal? Milyen a kapcsolata a saját édesanyjával? (Ebből arra is lehet következtetni

    • "Az anya saját véleménye szerint mi segítené őt leginkább ebben a fárasztó időszakban? Fel kell mérnünk a segítség szükségességét és azt is

    • "Hogyan képzelik el a szülők a legrosszabb lehetőséget

    • "A szülőknek szinte mindig van - akár egészen képtelen - ötletük arra

    • "Bármilyen probléma derül is ki

Tennivalók és kezelés

  • "Bíztassuk az anyát

  • "Egyes esetekben az anyának nem annyira a gyermekápolással kapcsolatos aprólékos tanácsokra

  • "Néha az anyának és a kicsinek együttesen van szükségük szakember segítségére

  • "Hasznosnak bizonyultak a mamás-babás beszélgető-csoportok. Itt lehetőség nyílik arra

  • "Ha felmerül annak veszélye

  • "Néha arra is szükség lehet

  • "Egyes szülőknek arra van szükségük

  • "Ha túlságosan aggódnak gyermekük egészsége miatt

  • "A hyperactiv

  • "Ha a mama otthon is a babahordó kendőben vagy ""kenguru""-ban magával hurcolja a kicsit

  • Az otthoni vizsgálatot a kisgyermekes családok számára előnyös és általában örömmel fogadják; segítségével a család helyzetéről és mindennapjairól életszerű képet lehet alkotni.

  • "Az ilyen családok látogatásakor fontos és nyugodtan kérdezzünk meg bármit a diszkréció megtartása mellett.

  • "Soha ne vonjunk le gyors következtetéseket! Ha olyan családhoz készülünk

  • Ne próbáljuk a helyzetet egyetlen találkozás alkalmával megoldani!"Akkor is beszéljük meg a következő látogatás időpontját