Ugrás a tartalomhoz

Tényeken Alapuló Orvostudomány Módszertani Ajánlások

Nyirkos Péter dr. (2005)

Melania Kiadói Kft.

A diabetes mellitus 1-es típusa: diétás kezelés és a testmozgás

A diabetes mellitus 1-es típusa: diétás kezelés és a testmozgás

ebm00484

  • A diabetes mellitus 2-es típusa, lásd ebm00489

A diétás kezelés alapelvei

  • A kalória mennyiségét a beteg szükségleteinek megfelelően állítsuk be, az étkezéseket a napi beosztásnak megfelelően ütemezzük.

  • A telített zsírok mennyisége ne haladja meg a teljes energia bevitel 30%-át. A többszörösen telítetlen zsírsavak a teljes energia ellátásnak legalább a 10%-át adják, a többi zsírok egyszeresen telítetlenek legyenek (például repcemag vagy olíva olaj).

    • A gyakorlatban korlátozni kell a tejzsír, a keményített növényi olajok és a zsírdús húskészítmények fogyasztását, viszont növelni kell a telítetlen zsírsavak bevitelét valamint a halfogyasztást.

  • A teljes energia bevitelnek nagyjából a 15%-a fehérjéből álljon.

  • A zsír- és a fehérjebevitel megszorítása miatt a teljes energia mennyiségnek nagyjából az 55%-át szénhidrátokból kell fedezni.

    • Javasolt rostban gazdag szénhidrátok fogyasztása .

    • Azok a szénhidrátok a legalkalmasabbak, amelyekből a cukor lassan szabadul fel: gyökeres zöldségek, burgonya és rizs. A kenyér lehetőleg teljes kiőrlésű lisztből készüljön.

    • Tanácsos a magas rosttartalmú szénhidrátokat előnyben részesíteni (teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér, zöldségek, borsófélék, gyümölcsök).

    • Kerülni kell a répacukor fogyasztását. Amennyiben a teljes energia mennyiségbe beleszámítjuk, kis adag (kb. 10 g) megengedhető. Gyümölcsféléket csak kis mennyiségben szabad fogyasztani.

  • A táplálék sótartalma alacsony legyen.

  • Tanácsos az alkohol fogyasztását mérsékelni. Kerülni kell az édes italokat.

Testmozgás

  • A testmozgás javítja az állóképességet és a kedélyállapotot, valamint jó hatást fejt ki a vér lipidjeire, az elhízásra és az insulin sensitivitásra.

  • Az intenzív testmozgás során csökkenteni kell az insulin adagot vagy növelni kell az elfogyasztott táplálék kalóriaértékét.

  • Az insulin és a szénhidrátok adagolását a vér glucose méréseknek megfelelően kell beállítani.

  • Amennyiben a testmozgást estére ütemezzük, akkor esetleg le kell csökkenteni az insulin adagot, mivel a testmozgás vércukorcsökkentő hatása akár 12 órán keresztül is tarthat.

  • A vér glucose szintje lecsökken,

    • ha a testmozgás során nem lép fel insulinhiány.

    • ha a testmozgás ideje kitolódik (30–60 percre) vagy nagyon intenzívvé válik.

    • ha az előző étkezés és a testmozgás közötti időszak túl hosszú ( több mint 3 óra)

    • ha a testmozgás előtt vagy alatt nem fogyaszt a beteg plusz táplálékot.

  • A vércukorszint változatlan marad, ha

    • a testmozgás rövid

    • elegendő táplálékot fogyasztott a beteg a testmozgás előtt vagy alatt.

  • A vércukorszint emelkedi, ha

    • a testmozgás során insulin hiány lép fel.

    • intenzív az izommunka.

    • a testmozgás megkezdése előtt túl sokat falatozott az illető.