Ugrás a tartalomhoz

Tényeken Alapuló Orvostudomány Módszertani Ajánlások

Nyirkos Péter dr. (2005)

Melania Kiadói Kft.

Gyermekkori depressio

Gyermekkori depressio

ebm00682

Tárgy

  • A gyermekkori depressio felismerése a tünetek alapján, melyek összetettek és gyakran ingerlőek.

Milyen a gyermekben megnyilvánuló depressio?

  • A gyermekben megnyilvánuló depressio mélabús állapot, mely elszegényíti az élményeket.

  • Az érdeklődés, örömérzés és az elégedettség képessége megszűnik.

  • A depressiv gyermek elutasítottnak érzi magát. Szerintük senki sem törődik velük. A segítségnyújtás elfogadása is nehezükre esik.

  • A depressiv gyermek gyakran boldogtalannak és nyomorultnak tűnik.

Gyermekekben a depressio előfordulási gyakorisága

  • A súlyos depressio előfordulási aránya iskoláskorú gyermekekben 0.1–2%, serdülők körében pedig 2.5–6%.

  • Az enyhébb, de klinikai jelentőséggel bíró depressio a gyermekek mintegy 4%–ában fordul elő, és mintegy 10–40%–ban az olyan gyermekekben, akik már átéltek depressiós állapotot.

Kórisme; különböző életkorokra jellemző panaszok

  • Csecsemők depressiója

    • Csecsemők depressiójára vonatkozóan nincsenek hivatalosan elfogadott ismérvek. A vizsgálatok szerint csecsemőknél a tünetek az elégtelen kapcsolattartásra adott válaszként fejlődnek ki.

    • A csecsemő depressiója rendszerint a depressiv szülővel való kapcsolat következménye.

      • A depressiv szülő nem keresi a csecsemővel a szemkapcsolatot, vagy nem beszél a csecsemőhöz (elmarad a "bébi beszéd", a gügyögés).

      • Ritkán foglalkoznak a babával, gyakran gépiesen, vagy a babát bizonyos távolságban tartják.

      • A szülő kimerült, a baba gondozása fáradságosnak és nehéznek tűnik.

      • A szülő gyakran aggódik vagy szorong amiatt, hogy képes e a baba ellátására.

      • Legsúlyosabb esetekben a szülőnek öngyilkossággal vagy a baba megölésével kapcsolatos gondolatai támadhatnak.

    • A depressiv csecsemő kerüli a szemkontaktust.

    • A csecsemő érdeklődési képessége környezete és más emberek iránt meggyengült.

    • A csecsemő tétlen.

    • A csecsemő sírása tompa, panaszos.

    • Depressiós csecsemőkben gyakran fordul elő alvási és étkezési zavar.

    • Mind a megismerési, mint a mozgásfejlődés lelassult, és akár hanyatló jellegű is lehet.

    • Szélsőséges esetben a csecsemő elvesztheti életkedvét.

  • Kisgyermekek depressiója

    • A depressio gyakran ingerlékenység, elégedetlenség és unalom formájában jelentkezik.

    • A gyermek elveszti életkedvét és nincs kedve játszani.

    • Az összpontosítási képesség hiánya nyugtalanságként jelentkezhet

    • A gyermek fáradt lehet.

    • A gyermek nehezen aludhat el, és felébredhet az éjszaka közepén.

    • Egyes esetekben a depressio indulatos kitörésekben jelentkezhet, vagy a másokkal való együttjátszás képtelenségében.

    • A depressióval kapcsolatos önpusztító hajlamok (Lásd: ebm00689) otthonról való elszökési kísérletekben, vagy fokozott baleset-veszélyeztetettségben is megnyilvánulhatnak.

    • Psychosomaticus panaszok, például beszékelés, fejfájás és hasfájás depressio jelei lehetnek.

    • Az étvágy változása a depressio tünete lehet.

  • Iskoláskorú gyermekek depressiója

    • A depressio gyakran ingerlékenység és unatkozás formájában nyilvánul meg.

    • A környezet iránti csökkent érdeklődés és a csökkent életöröm kevesebb szabadidős tevékenységhez, vagy az ilyen tevékenységektől való távolmaradáshoz vezet.

    • Az összpontosítási nehézségek nyugtalanságként jelentkeznek.

    • A gyermek fáradt lehet és sokat alszik, vagy korán ébred, a hajnali órákban.

    • Az iskolai teljesítmény hanyatlik.

    • A gyermek úgy gondolja, hogy értéktelen, kudarcra van ítélve, vagy bűnösségi érzése van.

    • Az értéktelenség érzését bohócszerep alakításával palástolhatja: A gyermek reménytelenségét mások megnevettetésével leplezi.

    • Az elhúzódó depressio visszavonultsághoz és elszigetelődéshez vezethet, és a gyermek könnyen iskolai verekedésekbe keveredik, akár mint kezdeményező, akár mint gyötrések célpontja.

    • A gyermek depressiója önpusztító gondolatokhoz vezethet, és szélsőséges esetben önpusztító cselekedethez.

    • A gyermekek öngyilkossága erőszakos jellegű, és gyakran balesetként magyarázzák.

Elkülönítő kórisme

  • A gyermekek depressiója szorongásos zavarral, iskola–iszonnyal és életvezetési nehézségekkel járhat együtt.

  • Gyermekek és serdülők depressiójához gyakran társulnak különféle testi zavarok. Másfelől a beteg gyermekek is tűnhetnek tétlennek és depressiósnak.

  • Az egészséges gyermekek is lehetnek szomorúak, fáradtak és kimerültek, és rövid ideig tartó depressiv reactio fejlődési jelenség lehet, esetleg veszteség vagy változás átélése kapcsán.

  • Amennyiben a depressio nem kívánatos befolyást gyakorol a gyermek psychosocialis beilleszkedésére, például a barátok között vagy az iskolában, vagy hátráltatja értelmi fejlődését, megfelelő kezelésben kell részesíteni.

A depressiv gyermek vizsgálata

  • A depressio kórismézése vagy kezelése rendszerint gyermekpsychiatriai kivizsgálást vagy szaktanács-kérést igényel.

  • Ha a depressiv gyermeket tanácsadási központban dolgozó doktor vagy iskolai szakdolgozó vizsgálta, nemcsak a gyermekkel, hanem a szülőkkel is beszélni kell, és lehetőleg más fontos személlyel is, példéul a gyermek tanítójával.

  • A gyermek kikérdezésénél hasznos a depressiós panaszokra is rákérdezni (Jól alszol?), és olyan szavakat használni, amelyeket a gyermek is ismer.

  • Öngyilkossági hajlam gyanúja esetén közvetlen kérdéseket kell feltenni (Érezted magadat az utóbbi időben olyan rosszul, hogy arra gondoltál, sérülést okozol magadnak, vagy megölöd magadat?).

  • Ha a gyermek igenlően válaszol, a szülőktől meg kell kérdezni, hogy tudomásuk van–e arról, hogy a gyermek milyen rosszul érzi magát, és fennáll az öngyilkosság veszélye.

  • A kikérdezésen kívül figyelmet kell fordítani a gyermek külső megjelenésére és a gyermek és a szülő(k) közötti együttműködésre, különösen csecsemők és totyogósok vizsgálatánál.

  • Amennyiben a gyermek depressióját megállapították és kezelik, a család egész élethelyzetét át kell tekinteni, mivel a depressio kapcsolatban lehet bizonyos családi eseményekkel, és a szülők mindig fontos szerepet játszanak a gyermek kezelésében.

  • Az iskoláskorú gyermekek és a serdülők depressiójának felmérésénél kérdőíveket lehet használni (ilyen például a Gyermekkori Depressio Felmérő - Children,s Depression Inventory - CDI).

A depressio kezelése

Alapszabályok

  • A depressiv gyermeknek szüksége van olyan felnőtt személy támogatására, aki biztonságosan és szorongás nélkül képes megbirkózni a gyermek magányosság–, kilátástalanság–, harag– és keserűségérzésével, és aki képes érdeklődést mutatni a gyermek iránt, és ellátni szükségleteit.

  • A szülőknek vagy a gyermekre felvigyázóknak mindig részt kell venniük a kezelésben, mivel a gyermek a család elkülöníthetetlen része.

  • A depressio súlyossága, a családi helyzet és a rendszer által biztosított kezelési lehetőségek döntik el a kezelés megválasztását.

Csecsemők és totyogósak depressiója

  • Kiemelkedően fontos, hogy a gyermek megfelelően kielégítő kapcsolatban lehessen egy felnőttel. Ezt a szülők depressiójának a kezelése és a szülők kölcsönös együttműködésének a támogatása is lehetővé teheti, vagy ha ez nem lehetséges, gyermekgondozót kell biztosítani a csecsemő vagy a totyogó gyermek számára. Súlyos esetekben együttműködéses therapia jön szóba.

  • Az egyetemi klinikák megfelelően ellátottak a csecsemők és totyogók psychiatriai kezelésére.

Iskoláskorúak depressiója

  • A valamilyen változásra válaszként adott rövid idejű depressiót

    • tanácsadó központban, vagy az iskolai egészségügyi ellátásban lehet kezelni, a családdal együttműködésben.

    • Gondos utánkövetés szükséges annak meghatározására, hogy a depressio csökkent–e, illetve az elhúzódó depressio folyamatos kezelést igényel szakorvosi szinten.

  • Javallatok orvosi vagy egyéb szakellátásra (gyermekpsychiatriai osztály, vagy családi tanácsadó központ)

    • Elhúzódó depressio (2 hónapot meghaladóan fennálló), még enyhe panaszokkal is

    • Súlyos depressio, mely hátrányosan befolyásolja a gyermek működőképességét.

    • Többszörös vagy súlyos életvezetési nehézségekhez társuló depressio.

Kezelés megválasztása

  • A családtherapia főleg fiatalabb gyermekek esetében indokolt, amikor a szülők vagy az egyik szülő depressiós, vagy a gyermek egyértelműen elhanyagolt.

  • Az egyéni therapia különösen a serdülők számára megfelelő, de egyes esetekben fiatalabb gyermekeknél is alkalmazható.

  • Öngyilkossági veszély esetén a gyermeket haladéktalanul szakkórházba kell utalni. A kezelés elsődleges célja a gyermek testi épségének biztosítása, ami történhet járóbeteg keretek között vagy kórházi osztályon.

  • Az intézeti kezelés olyan gyermekek esetében is javasolt, akiknek az iskolai teljesítményét vagy psychosocialis alkalmazkodó képességét a depressio jelentősen rontja.

  • A selectiv serotonin újrafelvétel–gátlók (SSRI–k) alkalmazhatóak súlyos vagy elhúzódó depressióban szenvedő gyermekek (Lásd: ebm00695) gyógyszeres kezelésére. Az újabb vizsgálatok szerint hatékonyságuk csekélyebb, mint ahogyan a korábbi vizsgálatok állították, és egyes tanulmányok kapcsolatot találtak az öngyilkossági gondolatok és az SSRI–k szedése között.

  • A gyógyszeres kezelés alkalmazása gyermekpsychiater döntésétől függhet, és a kezelést gyakori ellenőrzéssel kell végezni.

  • A tricyclicus antidepressansok kisiskolásoknál nem hasznosak.

A depressio kórjóslata gyermekben

  • Az első depressiós epizód gyógyulási valószínűsége csaknem 100%–os.

  • Gyermekek súlyos depressiója gyakran elhúzódó és a visszaesés általános.

  • A gyermekkori depressio növeli a serdülőkori és a felnőttkori depressio valamint az öngyilkosság kockázatát.

Vonatkozó bizonyítékok

  • A psychologiai beavatkozások hatékonyak lehetnek a gyermekek és a serdülők depressiójának megelőzésében, de a jelenlegi bizonyítékok elégtelenek arra nézve, hogy a depressio–megelőző programok bevezetését egyértelműen igazolni lehetne .

Irodalom

  • [1]Harrington R, Whittaker J, Shoebridge P. Psychological treatment of depression in children and adolescents: a review of treatment research. Br J Psychiatr 1998;173:291-298

  • [2]The Database of Abstracts of Reviews of Effectiveness (University of York), Database no.: DARE-981790. In: The Cochrane Library, Issue 2, 2000. Oxford: Update Software

  • [3]Hazell P, O'Connell D, Heathcote D, Henry D. Tricyclic drugs for depression in children and adolescents. The Cochrane Database of Systematic Reviews, Cochrane Library number: CD002317. In: The Cochrane Library, Issue 2, 2002. Oxford: Update Software. Updated frequently