Ugrás a tartalomhoz

Tényeken Alapuló Orvostudomány Módszertani Ajánlások

Nyirkos Péter dr. (2005)

Melania Kiadói Kft.

Tanulási zavarok

Tanulási zavarok

ebm00692

Cél

  • A tanulási nehézségek kezelését - szakértő bevonásával - a lehető legkorábban meg kell kezdeni.

Iskolaérettség

  • Az iskolakezdő gyermekek kognitív és motoros képességei erősen különbözőek lehetnek. Kevés gyereknek lehet az iskola egy évvel későbbi vagy éppen egy évvel korábbi megkezdését engedélyezni. Ez a döntés a szülők és az iskolaképességet megítélő szakember közötti konzultáció alapján hozható meg.

  • Nehéz lehet a későbbi iskolakezdés mellett dönteni, mert könnyen lehet, hogy az iskola a gyermek képességeit olyan élményekkel és tapasztalatokkal fejleszti, amelyek otthon nem adottak.

  • Az óvodaszerű környezet előnyös lehet olyan gyerekek számára, akiknek az iskolakezdését későbbre halasztották.Majd minden negyedik gyerek egyéni figyelmet igényel az óvodai és kisiskolai évek alatt a kognitív és motoros képességek fejlődésének késése miatt.

  • A tanulási nehézségek jelentkezése a családban kockázatot jelent, amelyet azonban idejében tett preventiv lépésekkel orvosolni lehet.

Olvasási és írási zavarok

  • Az olvasási (dyslexia), betűzési és írási (dysgraphia) zavarok gyakran együtt jelentkeznek.

  • Ezek a nehézségek nem jelentenek szellemi fogyatékosságot.

  • A gyerekek több mint 10 %-ának okoz nehézséget az alapvető iskolai készségek elsajátítása és a legáltalánosabb kihívás az olvasás megtanulása .

  • A felnőttek majd 6 %-a dyslexiás és/vagy dysgraphiás.

  • A dyslexia gyakran genetikailag magyarázható.A dislexiás egyének több mint 60 %-ának van olyan közeli hozzátartozója, akinek szintén nehézséget okoz az olvasás és írás.

A számtani képességek speciális zavara

  • Az iskolás gyerekek 10–15%-ának problémát okoz a matematika tanulása és ezen gyerekek körülbelül 3 %-ának súlyos öröklött dyscalculiája van.

  • A dyscalculia az alapvető számtani elvek megértésének hiányát jelentő fejlődési zavar (például számok összehasonlításának nehézsége, számtani tények megjegyzésének zavara és a számtani jelek elsajátításának és használatának zavara).

A beszéd és nyelvi képességek speciális zavara

  • Dysphasia esetén a nyelv és a beszéd tanulása abnormális már a fejlődés korai stádiumában is.

  • Ha a gyerek nem használ egy szóból álló kifejezéseket 24 hónapos koráig vagy mondatokat 32 hónapos koráig, akkor dysphasia feltételezhető.

  • A differenciáldiagnoszika szemszögéből alapvető, hogy megkülönböztessük a nyelvi fejlődés zavarát és a halláskárosodástól.

  • A nyelvi zavar folytatódhat felnőttkorban a nyelv használatának és megértésének nehézsége formájában.

  • Hozzávetőleg a lakosság 3 %-a szenved dysphasiában.

  • A nyelvi zavar kialakulásának kockázata azoknál a gyerekeknél a legmagasabb, akiknél 2–5 éves kor között a nyelvi fejlődés késése volt tapasztalható, és a családban előfordult hasonló eset, például dyslexia.

    • A nyelvi fejlődést támogató beavatkozásokat a lehető leghamarabb el kell kezdeni.

A motoros funkciók fejlődési zavara

  • Nagyjából a gyerekek 2–5 %-ánál a kordináció fejlődése zavart, dyspraxia áll fenn.

  • Dyspraxia szokatlan ügyetlenségben mutatkozik meg, amely nem függ össze intellektuális visszamaradással, érzékelési zavar miatti ügyetlenséggel és neurológiai rendellenességgel sem.

  • Motoros ügyetlenség gyakran az olyan jelentősebb fejlődési rendellenesség része, mint a (manapság gyakran figyelemhiányos hyperaktivitásnak nevezett) MBD syndroma.

Diagnózis és kezelés

  • A diagnózist pszichológiai vagy méginkább neuropszichológiai, valamint gyógypedagógiai vizsgálattal kell alátámasztani.

  • A tanulási zavarok speciális oktatással kezelhetők. Ha intenzív gyakorlásra van szükség, a számítógép támogatásával végzett képességfejlesztő gyakorlatok komoly segítséget jelenthetnek, mert ezek a programok elég élvezetesek ahhoz, hogy fenntartsák a gyermek figyelmét, míg a tanulási célokat eléri.

  • A nem kezelt tanulási rendellenesség hátrányosan befolyásolja a gyerek jövőjét.

  • Ha a gyerek nem kap kellő bátorítást és motivációt, hogy különös erőfeszítéseket tegyen, a tanulási rendellenesség kiterjedtebb nehézségekhez és legrosszabb esetben az iskolából valókorai kieséshez vezethet.

  • A tanulási nehézségek korai kezelése hatékonynak bizonyult a másodlagos problémák megelőzésében.