Ugrás a tartalomhoz

Tényeken Alapuló Orvostudomány Módszertani Ajánlások

Nyirkos Péter dr. (2005)

Melania Kiadói Kft.

Beszéd- és nyelvkészség fejlesztés

Beszéd- és nyelvkészség fejlesztés

ebm00582

Bevezetés

  • Ha a gyermek fejlődése az életkorának megfelelőtől eltér, vizsgáltassuk meg logopédussal .

  • Fontos a korai kapcsolattartás megfigyelése: hogyan teremti meg a kapcsolatot a szülő a gyerekkel; milyen szakaszban van a gyerek érzelmi fejlődése; milyen a gyerek psychoszociális helyzete?

  • A beszéd és a nyelvhasználat fejlődésének késése elsőként jelezhet számos egyéb problémát: konkrét beszédzavar (dysphasia), dyslexia, halláskárosodás, szellemi visszamaradottág, autizmus vagy más kapcsolatteremtési zavarral járó állapot, motoros zavar (dyspraxia), a családon belüli kommunikációs problémák, a multikulturális hátterű gyermekeket érintő nehéz psychosocialis helyzet.

  • A családi anamnesisben szereplő nyelvhasználati - és figyelemzavar a gyerek nyelvi képességeinek és kommunikációfejlődésének szorosabb felügyeletét teszi szükségessé.

Logopédiai vizsgálatok különböző életkorban

  • Az első életévben

    • Szegényes hangadás és gügyögés.

    • Alig teremt a felnőttekkel kapcsolatot.

    • Hallászavar gyanúja.

    • A tájékozódási, szopási és nyelési reflex fejletlensége; evési nehézségek.

    • Lenőtt nyelv (Lásd: ebm00590) .

  • 1–2 év közötti gyerekek

    • A beszéd, a szótöredékek kimondásának vagy az önkifejezés más módjának (gesztusok) hiánya.

    • A beszédértés gyengeségének gyanúja, vagy a kapott utasítások figyelmen kívül hagyása (gondoljunk a visszatérő középfülgyulladásra, mint a halláskárosodás lehetséges okára).

    • Gyenge figyelem.

    • Nehéz a gyermekkel kapcsolatot teremteni.

    • A gyermek ritkán szólal meg vagy a beszéde kevéssé érthető még a második születésnap után is.

  • 3–4 év közötti gyerekek

    • Hibás vagy nem tiszta beszéd (fonéma vagy szótagcserék, hosszú szavak rövidítése).

    • Komoly nyelvtani hibák.

    • Szegényes szókincs, szótalálási nehézség.

    • Elégtelen beszéd, hiányzó vagy gyenge mondatképzés.

    • Nem megfelelő válaszok, "saját nyelv" használata.

    • A dadogás a psychológiailag elfogadottan dadogós időszak (3 éves kor) után kezdődik vagy fennmarad.

    • gyönge a kontaktus, a gyerek nem figyel.

    • A rövid feladatok végrehajtásának nehézsége

  • 5–6 év közötti gyerekek

    • A hangzóejtési hibákat még az iskoláskor előtt ki kell javítani.

    • Szakadozott beszéd (dadogás, egybefolyó szavak).

    • Az életkorhoz képest gyér vagy gyengén fejlett beszéd.

    • A beszéd általában nem tiszta, ezt motorikus problémák és/vagy phonologiai eltérések okozhatják, illetve az is szerepet játszhat, ha a gyermek a beszédet nehezen érti meg.

  • 7–15 év közötti gyerekek

    • Minden említett probléma, amennyiben korábban nem történt kivizsgálás.

Irodalom

  • [1]Law J, Boyle J, Harris F, Harkness A, Nye C. Screening for speech and language delay: a systematic review of the literature. Health Technology Assessment 1998;2:1-184

  • [2]The Database of Abstracts of Reviews of Effectiveness (University of York), Database no.: DARE-989012. In: The Cochrane Library, Issue 2, 2000. Oxford: Update Software