Ugrás a tartalomhoz

Mezőgazdasági repülés

Szász Árpád, Varga Lajos

Mezőgazda Kiadó

8. fejezet - 7. A légijárművek mezőgazdasági berendezésének beállítása és ellenőrzése

8. fejezet - 7. A légijárművek mezőgazdasági berendezésének beállítása és ellenőrzése

Korábban a MÉM Repülőgépes Szolgálat az általa megvásárolt típusokat a hazai elvárások biztosítása érdekében mélyreható vizsgálat alá vette. Különös figyelmet fordítottak a mezőgazdasági berendezésre, amelynek során ellenőrizték a gyártó cég által ajánlott beállítási előírásokat. Laboratóriumban és szabadban végzett alapos és hosszú időt igénylő műszeres kutatómunka után dolgozták ki, minden típushoz az optimális beállítást megadó légi alkalmazástechnikát. Ez az évek során természetesen a műszaki fejlesztéssel folyamatosan korszerűsödött.

A kijuttatástechnológiai táblázatokban adták meg pl. permetezésnél a kívánt biológiai hatás eléréséhez, a szükséges cseppaprításhoz a területegységre juttatható permetlémennyiséget, szórófejtípust, -darabszámot, -állásszöget, valamint ezek szórócsőre való felszerelésének helyeit, a permetlé nyomását, a repülési sebességet, magasságot, munkaszélességet. Szilárd halmazállapotú szereknél a dózisállító egyes helyzeteiben az egységnyi idő alatt áthulló anyag mennyiségét, az 1 ha-ra eső dózist adták meg.

A légijárműveket üzemeltető mezőgazdasági üzemekkel szemben – mint korábban is jeleztük – követelmény, hogy a védekezésnél az alkalmazástechnikát ismerő növényvédelmi szakmérnök legyen jelen. Munkakezdéskor az ő feladata, hogy meghatározza a kijuttatandó készítményt, annak hektárra szükséges dózisát. Ezen túl permetezésnél az 1 ha-ra kerülő permetlémennyiséget, a csepp aprításának fokát, illetve a permetezési munka során tartandó VMD nagyságát, a betartandó meteorológiai korlátokat.

A gazdaság növényvédelmi szakmérnökének kötelessége az is, hogy a repülőgépes-helikopteres munkát ellenőrizze s a repülést bármilyen rendellenesség esetén leállítsa, pl. vegyszerelsodródás, megengedettnél nagyobb széleserősség, rossz irányba való repülés stb. esetén.

7.1. Beállítási értékek

A légijárművet üzemeltető vezetőnek, pilótának, a gazdaság szakemberének adatai alapján, táblázatok szerint kell a gépet beállítani és üzemeltetni. A legjellemzőbb üzemeltetési paraméterekre itt is szeretnénk a gazdaságok szakembereinek figyelmét felhívni.

A mezőgazdasági repülés biztonságos végrehajtásához, a légi kijuttatás sajátosságainak figyelembevételével határozták meg a repülési sebességet. Ennek értéke repülőgépeink esetében 160–180 km/h, és a munkavégzés során ezt kell betartani. A helikopterek sebességtartománya tág határok között változtatható. Az ezzel együtt változó légörvénylések permetezésnél a növényállományhoz illeszthetők. A helikopter sebessége gombaölő szerek kijuttatásakor 45–50 km/h, gyomirtáskor és szárítószerek permetezésekor 60 km/h. Rovarölő szerek permetezése 90 km/h, míg szúnyogirtás 90–110 km/h sebességgel történik. Szilárd anyagok szórásánál a sebesség Ka–26 típusnál 90 km/h, UH–12E típusnál 100 km/h.

A légi alkalmazástechnika kidolgozásában megadják a repülési magasságot is, ami a szórócső és a növényzet legfelső pontja közötti távolság. Adott kijuttatáskor így biztosítható a szórás egyenletessége és a munkaszélesség. Permetezéskor, apró és közepes cseppek repülőgépes szórásakor a repülési magasság 5 m, durvacseppes kijuttatáskor 3 m. A helikopterről való permetezés repülési magassága 5 m, ULV szerek szórása 10 m magasságból történik. Műtrágyaszórás repülőgéppel és helikopterrel 15–20 m-ről végezhető. Repülőgépről való porozáskor a magasság 5–10 m.

Előírás rögzíti a különböző munkáknál a munkaszélességet is, ami az egymás melletti áthúzások távolságát jelenti, egyben optimális szórásegyenletességet is biztosít.

ULV szerek kijuttatása esetén 50 m-es munkaszélességgel számolhatunk. Finom és közepes cseppes permetezés 23–25 m, durvacseppes kijuttatás 20–22 m munkaszélességet biztosít.

Műtrágyaszórás munkaszélessége Venturi csöves szóróberendezéssel 20–25 m, míg a röpítőtárcsás szóróberendezéssel 30–35 m.

A mezőgazdasági berendezés ismertetésénél már korábban jeleztük, hogy hazánkban a fajlagos szórásmennyiség (egységnyi területre kiszórandó mennyiség) permetezéskor általában 50–80 dm3/ha, ULV szerek szórása max 5 dm3/ha. A műtrágyaszórás tavasszal 70–120, ősszel 180–250 kg/ha, a porozás 10–30 kg/ha fajlagos szórásmennyiséggel történik.

A felső határt permetezésnél a vegyszerszivattyú térfogatárama (89. ábra), illetve szilárd anyagok kijuttatásánál a dózisállító áteresztőképessége, tömegárama határozza meg.

89. ábra - Légijárműveink vegyszerszivattyúinak jelleggörbéi

Légijárműveink vegyszerszivattyúinak jelleggörbéi


Légijárműveink dózisállitói – a műtrágya típusától, fizikai-mechanikai tulajdonságaitól függően – különböző tömegáramot tudnak biztosítani (16. táblázat).

16. táblázat - Légijárműveink dózisállítóinak tömegárama

Dózisállító típus

Tömegáram [kg/s]

An–2 hagyományos

4–30

An–2 RTS-1

– küllős állító

6–50

– összekötő torok

40–60

M–18 Transland

12–66

Ka–26

– Venturi csöves

1,5–13

– röpítőtárcsás

5–10

UH–12E Simplex 6300

2–13


Az agronómia igényének megfelelő magas fajlagos szórásmennyiség megadásakor számítással kell ellenőrizni, hogy a mezőgazdasági berendezés a szükséges térfogat-, illetve tömegárammal (q) tud-e dolgozni.

q= QBv 600 [ dm 3 /min, kg/min ], MathType@MTEF@5@5@+=feaafiart1ev1aaatCvAUfeBSjuyZL2yd9gzLbvyNv2CaerbuLwBLnhiov2DGi1BTfMBaeXatLxBI9gBaerbd9wDYLwzYbItLDharqqtubsr4rNCHbGeaGqipu0Je9sqqrpepC0xbbL8F4rqqrFfpeea0xe9Lq=Jc9vqaqpepm0xbba9pwe9Q8fs0=yqaqpepae9pg0FirpepeKkFr0xfr=xfr=xb9adbaqaaeGaciGaaiaabeqaamaabaabaaGcbaGaamyCaiabg2da9maalaaabaGaamyuaiabgwSixlaadkeacqGHflY1caWG2baabaGaaGOnaiaaicdacaaIWaaaamaadmaabaGaaeizaiaab2gadaahaaWcbeqaaiaabodaaaGccaqGVaGaaeyBaiaabMgacaqGUbGaaeilaiaabccacaqGRbGaae4zaiaab+cacaqGTbGaaeyAaiaab6gaaiaawUfacaGLDbaacaGGSaaaaa@50C7@

ahol

Q = a fajlagos szórásmennyiség [dm3/ha,kg/ha],

B = a munkaszélesség [m],

v = a repülési sebesség [km/h].

(A képlet átrendezésével természetesen a gépbeállítás másik paramétere, a fajlagos szórásmennyiség is kifejezhető és számítható.)

Permetezéskor a szükséges térfogatáram (q) kiszámítása, valamint a megfelelő cseppbontást biztosító szórófejtípus és annak térfogatárama (q1) ismeretében meghatározható a szórófejek száma is:

n= q q 1 [ db ]. MathType@MTEF@5@5@+=feaafiart1ev1aaatCvAUfeBSjuyZL2yd9gzLbvyNv2CaerbuLwBLnhiov2DGi1BTfMBaeXatLxBI9gBaerbd9wDYLwzYbItLDharqqtubsr4rNCHbGeaGqipu0Je9sqqrpepC0xbbL8F4rqqrFfpeea0xe9Lq=Jc9vqaqpepm0xbba9pwe9Q8fs0=yqaqpepae9pg0FirpepeKkFr0xfr=xfr=xb9adbaqaaeGaciGaaiaabeqaamaabaabaaGcbaGaamOBaiabg2da9maalaaabaGaamyCaaqaaiaadghadaWgaaWcbaGaaGymaaqabaaaaOWaamWaaeaacaqGKbGaaeOyaaGaay5waiaaw2faaiaac6caaaa@3F23@

A fajlagos permetlémennyiség alsó határát a hidraulikus cseppbontású szórófejeknél a kis átmérőjű fúvókák együttes tömegárama adja meg. Itt viszont a szórhatóságra kell figyelni. Több esetben 1 ha-ra 12–14 kg különböző hatóanyagot kell a vízhez keverni. Ha a permetlé szuszpenzió vagy szuszpenziós szerkombináció, a kis átmérőjű fúvókákat eltömítheti. Kis fajlagos permetlémennyiséggel oldatok és emulziók szórhatók.

Permetezésnél további beállításokat kell elvégezni. A fajlagos permetlémennyiséget, a cseppek átmérőjét a permetlé nyomása is befolyásolja. Nagyobb nyomással nő a fajlagos permetlémennyiség, csökken a cseppek átmérője.

A kijuttatástechnológia megadja a szórófej típusát is. Repülőgépeinken a Tee Jet és az X–09 szórófejházba a 8020, valamint a Silper–1 keresztréses szórófejbetétet szerelik. Szunyogírtásra az X–20 Autorot forgódobos porlasztót veszik igénybe. Helikoptereinken az említett szórófejházban D6–45, illetve D8–45 (szórólapka-pörgetőtest) kombinációkat használják. Gomba- és rovarölő szerek szórására, valamint az ULV munkákhoz az Unirot porlasztókat is alkalmazzák.

A hidraulikus cseppképzésű szórófejek állásszögét is előírják a különböző cseppméretekhez. (Ez a repülési iránnyal bezárt szög.) Adott fúvókaméret mellett az állásszög növekedésével nő a cseppméret is.

A szórócsöveken a szórófejek elhelyezését kísérletekkel állítják be, aminek rögzítése után a légijárművek megfelelő szórásegyenletességgel permeteznek.

A helyesen beállított, előírt paraméterekkel csak akkor tud dolgozni a légijármű, ha a repülőgépvezető és szerelője nagy gondot fordít a keverőberendezés szakszerű működtetésére, műtrágyaszórásnál a dózisállító, a nyitó-záró szerkezet műszaki állapotára, permetezésnél a szűrő rendszer tisztítására, dugulások, csöpögések megszüntetésére, a cseppbontást végző elemek (fúvóka, forgódob) kopása esetén cseréjére.