Ugrás a tartalomhoz

Mezőgazdasági repülés

Szász Árpád, Varga Lajos

Mezőgazda Kiadó

6.5. Permetlevek feltöltése

6.5. Permetlevek feltöltése

A permetlé töltéséhez legtöbbször a HONDA szivattyút használják. A benzin üzemű, egyhengeres, léghűtéses, négyütemű HONDA WP 30 típus (79. ábra) kézi indítású. Az egyszerű felépítésű, megbízható üzemű, kis súlyú motor nyomásstabil centrifugálszivattyút hajt. A szivattyúegység könnyen áttelepítethető, kevés karbantartást igényel. A HONDA W 30 néhány jellemző műszaki adata:

A motor max. teljesítménye: 4 kW – 4000 ford/min esetén

A szivattyú névleges ford. száma: 3600 ford/min

Teljes szállítási magasság: 30 m

Szívásmélység: 8 m

Maximális térfogatáram: 1000 dm3/min

79. ábra - Honda permetlészivattyú

Honda permetlészivattyú


A permetléellátás legkorszerűbb technológiáját a mobil permetlékeverő és -töltő berendezések biztosítják. Ezek könnyen áttelepíthetők a permetezés befejezésével egyik repülőtérről a másikra. A keverés-töltés során az emberek kevésbé kerülnek a permetlé közelébe. A permetlékészítés zárt rendszerű, csepegéstől, kifröccsenéstől mentes, így alkalmazásával csökkenthető a mérgezés és a környezetszennyezés veszélye.

Hazánkban leggyakrabban a veszprémi Mezőgazdasági Gépgyártó Vállalat PEMIX–1002 és a PEMIX–1003–B, szakaszos üzemű permetlékeverő és -töltő berendezését használják, amelyet elsősorban légjárművek és főleg a helikopterek permetlével való kiszolgálására terveztek, de ugyanakkor alkalmas a földi növényvédő gépek ellátására is. A felmerülő igényeknek megfelelően bármilyen koncentrációjú permetlé előállítható vele, és egyidejűleg több hatóanyag is bekeverhető.

Az elterjedtebb a PEMIX–1002 berendezés (80. ábra), amely 5 t teherbírású pótkocsira építhető. Üzemeltetéséhez minimum 40 kW-os erőgép szükséges, amelynek percenként 540 fordulatú, jobbra forgó erőleadó tengelye van. Legcélszerűbb erre a célra az MTZ–50 erőgép.

80. ábra - PEMIX-1002 permetlékeverő és töltő- berendezés

PEMIX-1002 permetlékeverő és töltő- berendezés


Az erőgép erőleadó tengelyére hidraulikus hajtómű /1/ kerül, ami az olajtartályból /2/ kapja a hidraulikaolajat. Irányváltó szelepeken /5/ keresztül hidromotorok /3/ működtethetők. Ezek forgatják a 600 dm3-es keverőtartályban /6/ lévő keverőtárcsát /4/, illetve a víz szállítását biztosító centrifugálszivattyút /9/. Pillangószelepek /10/ megfelelő állása mellett vízzel tölthető a 3000 dm3 hasznos térfogatú víztartály /8/, illetve a keverőtartály. A másik centrifugálszivattyúval /7/ törzsoldat, illetve az ott elhelyezett pillangószelepek átváltásával víz tölthető a légijárművekbe. A 81. ábrán az An–2 repülőgép töltésének vázlata látható PEMIX–1002-vel.

81. ábra - Töltés PEMIX-1002 berendezéssel

Töltés PEMIX-1002 berendezéssel


Az újabb fejlesztésű PEMIX–1003–B alapvetően abban tér el elődjétől, hogy itt a törzsoldattartály már 2000 dm3-es, a víz különálló vízszállító tartálykocsiból nyerhető, a PEMIX–1004 típusú permetlékeverő berendezés pedig 4 m3 permetlé készítésére és annak légijárműbe juttatására lett volna alkalmas. Az utóbbiak sorozatgyártására a rendszerváltozás után nem volt igény.

Napjainkban a helikopteres vállalkozások széles körben alkalmazzák a házi kivitelezésű, személygépkocsi utánfutójára épített önfelszívó-keverő-töltő berendezést (15. kép).

15. kép. ábra - Mobil önfelszívó-keverő-töltő berendezés

Mobil önfelszívó-keverő-töltő berendezés


Ennek felépítése:

a már ismertetett Honda szivattyú,

háromállású golyóscsap,

a Pemix–1002 keverőtartálya.

A berendezés könnyen mozgatható, teljesítménye nagy (1000 dm3/min).

A helikopterek improduktív légi idejének csökkentését szolgálják azok a külföldön alkalmazott, mobil permetlékészítő kocsik, amelyeknek teteje sík lappal fedett (16. kép). Ez egyben a helikopter le- és felszállóhelye, és itt történik a permetlé feltöltése. A töltőkocsi a dűlőúton követi a dolgozó helikoptert, s a tábla végén akkor áll meg, ha annak tartálya kiürült. Ilyen módon legrövidebb a töltőhelyre való ki- és visszarepülési idő, egyben leggazdaságosabb a helikopter üzemeltetése.

16. kép. ábra - Fel- és leszállópályával kialakított permetlékeverő és -töltő autó

Fel- és leszállópályával kialakított permetlékeverő és -töltő autó


Ez a módszer hazánkban – az összes előnyét ismerve is – még nem terjedt el, de a megvalósulása a beruházási költségei ellenére is nagyon szükségesnek látszik.

Ha központi permetlékeverő toronyból szállítják ki a légijárműhöz a permetlevet, akkor a töltéshez csupán néhány személyt kell foglalkoztatni a repülőtéren. A permetlevet gravitációs úton töltik a szállítójármű tartályába, de ezt – különösen, ha emulzió vagy szuszpenzió – szállítás és várakozás közben is keverni kell. A permetlé légijárműbe való töltése HONDA szivattyúval történik.

A nyírteleki Agrogép Gépgyártó Vállalat DETF jelű tartálykocsicsaládja permetlé szállítására is alkalmas. Ezek pneumatikus keverővel vannak ellátva, de hidraulikus keverővel is készülhetnek. E család 3.5, 4, 5, 6, 7 m3,-es változatai 5–10 t teherbírású tehergépjárműre vagy pótkocsira szerelhetők.

Állandó, szilárd burkolatú repülőterek mellé külföldön permetlékeverő tornyot is építenek. A repülőgép gurulóúton a torony mellé áll, s nagy átmérőjű töltőcsövön gravitációs úton, rövid idő alatt megtörténik a permetlé feltöltése.