Ugrás a tartalomhoz

Mezőgazdasági repülés

Szász Árpád, Varga Lajos

Mezőgazda Kiadó

3.4. A Z–137T repülőgép permetező- és szóróberendezése

3.4. A Z–137T repülőgép permetező- és szóróberendezése

A Z–137T 1000 dm3 térfogatú vegyszertartálya a repülőgép-vezető mögött helyezkedik el. A hasznos vegyszertömeg 900 kg lehet.

Permetezéshez a vegyszertartály aljára fedél szerelhető (40. ábra), amely tartalmazza a meghajtóházat, az OC–20-as centrifugálszivattyút, a töltőszelepet, a vészledobás munkahengerét és egyéb szerelvényeket.

40. ábra - Z–137T permetezőberendezésének szivattyúja és meghajtása

Z–137T permetezőberendezésének szivattyúja és meghajtása


A permetezőberendezés meghajtása mechanikus, a gázturbináról történik, amelyet azonban többszörös védelem biztosít a mezőgazdasági berendezés okozta leállás esetén.

A repülőgép-vezető a szivattyút a mechanikus meghajtás bekapcsolásával tudja működésbe hozni. A botkormányon lévő nyomógomb segítségével a repülőgép-vezető ugyanakkor a nyomott ág útját ki tudja választani permetezési helyzetben a szórócsövek felé, illetve keverési helyzetben a vegyszertartály felé. A vegyszernyomást a kabinban kézikerék segítségével lehet beállítani.

A repülőgép gyári permetezőberendezését néhány üzemeltető részlegesen megváltoztatta. A kiválóan működő alsó, komplett-fedél egységet meghagyva a repülőgépre vegyszerálló alumíniumötvözetből készült szórócsövet, X–09 szórófejtestet és 8020 jelű, keresztréses szórófejbetétet szereltek.

A Z–137T repülőgépet az M–82 típusú röpítőtárcsás szóróberendezéssel (41. ábra) is üzemeltetik. Ez az egység is a vegyszertartály kiömlőnyílására szerelhető. Mintegy 60 kg-os, viszonylag nagy tömege ellenére a fel- és leszerelés kézikocsi és gépkocsiemelő segítségével viszonylag egyszerű.

41. ábra - Z–137T szóróberendezése

Z–137T szóróberendezése


A szóróberendezés keverőtengelye /8/ keverőkarokat /4/ forgat, ami megakadályozza a szilárd halmazállapotú anyagok boltozódását. A vegyszertartályból a szilárd halmazállapotú anyag a garatba /2/ jut.

A gázkaron lévő nyomógomb benyomásakor a súrlódó lamellás tengelykapcsolón keresztül a repülőgép hajtóműve megforgatja a teleszkopikus tengelyt /6/, ami a fogaskerékház /1/ áttételein keresztül forgatja a keverőtengelyt /8/ és a szórótárcsát /3/.

A nyitó-záró szerkezet a botkormányon lévő nyomógombbal működtethető. A szórás kezdetekor a pneumatikus munkahenger /5/ elmozdít egy emelőhimbát, ez pedig az adagolótárcsát. Így az adagolótárcsa és a garat alsó pereme közötti, gyűrű alakú nyílás között a szilárd halmazállapotú anyag a szórótárcsára jut, majd szétterül a szabadba.

A nyitás mértéke, a dózis kézikerékkel, rudazaton /7/ keresztül a kabinból állítható, 5–250 kg/ha értékek között.

A mezőgazdasági berendezés vészhelyzet esetén ledobható.