Ugrás a tartalomhoz

Mezőgazdasági repülés

Szász Árpád, Varga Lajos

Mezőgazda Kiadó

3.3. Az M–18 repülőgép permetező- és szóróberendezése

3.3. Az M–18 repülőgép permetező- és szóróberendezése

Az M–18 repülőgépen a repülőgép-vezető előtt helyezték el a törzs keresztmetszetét követő, üveggyapot erősítésű, műanyagból készült, 2500 dm3 űrtartalmú vegyszertartályt (12. ábra /2/). A felső részen lévő nagyméretű töltőnyílás fedelét kilincsszerkezettel egyszerűen lehet nyitni, s így könnyű a vegyszertöltés, a tartály tisztítása, javítása. A tartályon lévő átlátszó mérce beosztás láthatóvá teszi a benne lévő vegyszerszintet a pilótakabinból és mint kívülről is.

A vegyszertartály alsó nyílásához gyorsan oldható zárakkal kapcsolható a permetezőberendezés (38. ábra) elemeit hordozó, vegyszerrel ellátó kiömlő garatszerkezet /4/. A csatlakozó felületeket gumitömítéssel /7/ látták el.

38. ábra - Az M–18 permetezőberendezése

Az M–18 permetezőberendezése


A garatszerkezetből a nehézségi erő következtében a vegyszer a centrifugálszivattyúhoz /10/ kerül, amit fékezhető /8/ szélkerék /9/ hajt. A szivattyú a nyomócsövön /11/ keresztül juttatja a vegyszert a kabinból összekötőrúddal /14/ működtethető golyósszelepbe /12/, szűrőbe /13/. A permetezőberendezés ezt követő elemeiből, a konzolra /3/ szerelhető szórócsövekből /15/ és a szórófejekből, két változatot ajánl a gyár: hagyományos szórófej- /2/ csatlakoztatási helyekkel kiképzett szórócsöveket, valamint mechanikus cseppképzésű porlasztókkal /1/ ellátott szórócsöveket. Az utóbbit a MÉM RSZ nem vásárolta meg.

A permetlé repülés közbeni állandó keverése a golyósszelep keverési helyzetében megy végbe. Ekkor a centrifugálszivattyú által szállított teljes mennyiség visszaáramlik a tartályba és hidraulikus keverést végez.

Vészhelyzetben a garatot egy karral /16/ nyitni lehet, s a permetlé néhány másodperc alatt kiürül a tartályból.

Az M–18 repülőgép Transland szóróberendezéséhez (39. ábra) is az előzőekben bemutatott vegyszertartályt alkalmazzák. A vegyszertartály /1/ szögletes formája miatt viszont a belső térben a szilárd halmazállapotú anyagok boltozódását megakadályozó függőleges tengely, lazító-, keverőszerkezet nincs beépítve. Csupán a tartályhoz csatlakozó garatszerkezet /2/ kiömlő nyílása előtt helyeztek el egy áttételi művön /3/ keresztül, szélkerékkel /4/ hajtott kisméretű keverőszerkezetet /5/, ami csak az anyagok kiáramlását segíti elő. Ezért a szóróberendezés üzemeltetése fokozottan igényes a műtrágya minőségére.

39. ábra - Az M–18 szóróberendezése

Az M–18 szóróberendezése


A garatszerkezet oldalfalán helyezkedik el a kiömlőnyílás. Ennek a nyílásszögét, az átáramló anyag mennyiségét a pilótakabinban elhelyezett forgatókarral állíthatják be. A garatnyitását, zárását kar segítségével /8/ végzik. Vészhelyzetben a vegyszertartály gyorsan üríthető a pilótakabinban lévő kioldókarral, amely a kiömlőgarat teljes nyitását vezérli.

A rozsdamentes acél elemekből szegecselt, terelőlemezekkel ellátott szórószoknyát /6/ közvetlen a kiömlőnyílás alá függesztették, különleges zárszerkezetekkel, valamint tartórudakkal /7/ a törzshöz erősítették.

Az M–18 Dromader repülőgéphez két szórószoknyatípust ajánl a gyártó cég. A kisebb méretűben a terelőlemezekkel 9 szállítócsatornát alakítottak ki, a nagyobb méretű szórószoknyának viszont 11 szállítócsatornája van.