Ugrás a tartalomhoz

Mezőgazdasági repülés

Szász Árpád, Varga Lajos

Mezőgazda Kiadó

2.4. A külföldön elterjedt, illetve fejlesztés alatt álló főbb mezőgazdasági repülőgépek és helikopterek

2.4. A külföldön elterjedt, illetve fejlesztés alatt álló főbb mezőgazdasági repülőgépek és helikopterek

A kelet-európai államokban dolgozó repülőgépek közül jelentős a lengyel PZL–106 Kruk gépcsalád, amelyet a mezőgazdaság speciális igényeinek megfelelően terveztek. Az alsószárnyú gépekben a pilótakabint jelentősen megerősítették, magasra helyezték, ezzel biztonságosabb repülést és jobb kilátást biztosítottak a repülőgép-vezetőnek. A gépcsalád tagjai különböző hajtóművekkel repülnek.

A MÉM RSZ 1977-ben 2 db PZL–106A típusú gépet vásárolt, amelyet a kedvezőtlen üzemeltetési tapasztalatok miatt később eladott. Ennek továbbfejlesztett változata a PZL–106BR típus (21. ábra). A szárny, a vízszintes vezérsík átalakításával jobbak lettek a gép repülési tulajdonságai. A továbbfejlesztett PZL–3SR motor áttételen keresztül új típusú légcsavart forgat. Az újabb konstrukcióban az egész gép élettartama növekedett. A teljesen fémépítésű, alul vegyszerálló anyaggal bevont törzs és a vezérsíkok élettartama 6000 óra vagy 12 év. A 447 kW tejesítményű motor élettartama is növekedett, s így az első nagyjavításra 700 repült óra után kerül sor. A repülőgép iskolagéppé is átalakítható a tartály leszerelésével és egy speciális oktatófülke felszerelésével.

21. ábra - PZL–106BR repülőgép

PZL–106BR repülőgép


A PZL–106BS változat csak a hajtóművében tér el a BR-től. Itt az An–2 típuson alkalmazott, jól bevált, 736 kW teljesítményű motort találjuk, a PZL–106BT pedig légcsavaros gázturbinás változat és 554 kW teljesítménnyel dolgozik.

E típusok közül a hazai vállalkozók egyet sem üzemeltetnek annak ellenére, hogy a PZL–106BR teljesítmény- és műszaki paramétereit ismerve gazdaságosan üzemeltethető lenne a kisebb táblákon is.

Az M–18 típus kisebb kapacitású változatát, az M–21 (Dromader-Mini) típust is kifejlesztették, s a prototípust berepülték. Az M–21 repülőgép 70%-ában az M–18 alkatrészeiből készült. Hajtóműve és légcsavarja azonos a PZL–106BR típuséval. A 900 kg-os hasznos vegyszerterhével a gép jobban írányítható, s számítások szerint alacsonyabb üzemeltetési költséggel tudna dolgozi, mint az M–18.

Tekintettel az An–2 kiváló tulajdonságaira, a korábbi Szovjetunióban kialakították e típus továbbfejlesztett változatát, az An–3 repülőgépet. A gépbe egy TVD–20-as, 1081 kW teljesítményű légcsavaros gázturbinás hajtóművet építettek be. Az alacsony fordulatszámú, nagy átmérőjű légcsavar ideális a repülőgép 140–160 km/h sebességéhez. A vegyszertartály befogadóképessége 2200 kg, ami 50%-kal nagyobb, a repülőgép üzemeltetési költsége pedig 25–30%-kal kisebb, mint az An–2 típusú repülőgépeké. Sorozatgyártásra nem került sor. Jelenleg egy nagyobb teljesítményű hajtómű beépítésével folyik az An–3 fejlesztése.

Lengyel–szovjet tervezők közös munkája alapján jött létre a világ első sugárhajtású mezőgazdasági repülőgépe, az M–15 (Belphegor). A gépet Lengyelország gyártotta, szovjet megrendelésre szállította.

Az AI–25 típusú hajtómű 15 kN tolóerőt biztosít. A gép fémből készült biplán. A merevített héjszerkezetű törzs hátsó része két farokgerendába megy át. A szárnyterek közötti áramvonal-burkolatokra erősítették fel a két vegyszertartályt, amelyben a repülőgép 2200 kg vegyszert tud szállítani.

A gázturbina üzemeltetésével elmaradnak a káros rezgések, a légcsavarörvény pedig nem zavarja a vegyszerek célfelületre jutását. A hajtóműről lehetőség van jelentős mennyiségű sűrített levegő leválasztására, ami korszerű mezőgazdasági berendezés tervezését tette lehetővé.

Mezőgazdasági célra alkalmas helikoptert Kelet-Európában Lengyelország állít elő. A teljesen fémszerkezetű, egyrotoros és farokrotorral ellátott több feladatú helikopter típusjele Mi–2 (22. ábra).

22. ábra - Mi–2 helikopter

Mi–2 helikopter


A két, egymástól függetlenül üzemelő gázturbina összteljesítménye 596 kW. A jelentős méretű utaskabin két oldalára szerelték fel a két vegyszertartályt. A helikopter teheremelő képessége 600–800 kg. A vegyszertöltés, -rakodás két oldalról, forgó rotorlapátok alatt történhet. A MÉM RSZ 1980-ban Mi–2 helikoptert bérelt, amellyel hasznos üzemeltetési tapasztalatokat szerzett. E típusból sok gép dolgozik Oroszorság és Bulgária mezőgazdaságában. Hazánkban csak egy darab dolgozik a mezőgazdaságban. Érdekességként megemlítjük a Forgószárny Kft. által működtetett Mi–2 típusú helikoptert. A Ka–26 tapasztalataira alapozva az üzemeltetők átalakításokat hajtottak végre a helikopteren. Az eredeti, két vegyszertartályt megszüntetve a törzsbe építettek be egy vegyszertartályt, ezáltal a töltés és a légijármű kiszolgálása is egyszerűbbé vált.

Hazánkban a Légi Mentőszolgálat és a BM Oszágos Rendőrfőkapitányság Légirendészeti Parancsnokság is üzemeltet Mi–2-es helikoptereket.

A mezőgazdaság számára a legnagyobb számban légijárművet az Amerikai Egyesült Államok értékesített, illetve értékesít.

A Cessna Aircraft Company cég jelentős számban forgalmazott repülőgépeket. A több típusból álló Cessna gépcsalád tagjait a korszerű követelmények figyelembevételével tervezték és alakították ki, általános jellemzőik megegyeznek. Egy kiválasztott szárnyprofillal építették a gépeket, amelyek alsószárnyú, farokkerekes megoldásúak. A korábban nagy szériában gyártott Ag Wagon típust mint alapgépet fejlesztve régebben az Ag Pickup változat készült. Az Ag Truck (7. kép), Ag Husky (99. ábra) az újabb változat. A gépek teljesen fémépítésűek, szárnyvégeik a típusra jellemzően íveltek. Az így kialakított szárnyvégek egyenletesebb áramlást biztosítanak a szárny körül. Egy speciális berendezés éjszakai repüléshez megfelelő világítást szolgáltat. A főfutókat ért terheléseket laprugók csillapítják. A Cessna gépcsalád repülőgépei Continental motorral dolgoznak.

7. kép. ábra - Cessna Ag Truck repülőgép

Cessna Ag Truck repülőgép


A mezőgazdasági repülőgépek gyártásában nagy hagyományokat mondhat magáénak az amerikai Piper cég. Az alsószárnyú, egyszerű konstrukciójú gépeket a világ sok államában üzemeltetik. A jól bevált, PA–25 Pawnee D változat 175 kW hajtómű-teljesítményű. 1972-ben jelent meg a New Brave gépcsalád. Jónak ítélik a zárt pilótafülkét, ami a vegyszerek bejutását akadályozza meg. A fűtő, illetve szellőző rendszer túlnyomás alatt tartja a kabint, s ez a tömítés sérülése esetén is kiküszöböli a mérgező gőz vagy gáz bejutását. A törzs hegesztett króm-molibdén acélcső. A törzs borítását a csőváztól távolabb helyezték el, hogy a lemoshatóság tökéletes legyen. A karbantartás, a vizsgálat és a mosás megkönnyítésére az oldalpanelek gyorszárakkal vannak rögzítve.

A hajtóművek szerint a könnyű kategóriába tartozó Brave 300 hathengeres, míg a Brave 375 nyolchengeres, 224, illetve 279 kW teljesítményű Lycoming motorral dolgozik. Ugyanez a típus, de 298 kW teljesítményű hajtóművel rendelkezik a WTA (Piper) Brave 400 a legutóbbi változat.

A nagy teljesítményű gépek családját alkotják az amerikai Grumman, később a Gulfstream Ag–Cat változatai. A kétfedelű, régimódi kinézésű, de modern mezőgazdasági repülőgépek prototípusa 1957-ben repült először. A törzs tervezésekor nagy figyelmet fordítottak a repülőgép-vezető biztonságára, amit igazol, hogy igen kedvező a gép baleseti statisztikája. Jó a gép fordulékonysága, rövid a fel-, illetve leszállási úthossza. Az Ag–Cat A, B és C változat különböző típusú dugattyús hajtóművekkel, míg a Ag–Cat D már légcsavaros gázturbinával repül.

1981-ben az Ag–Cat mezőgazdasági repülőgép teljes dokumentációját megvásárolta a Schweizer repülőtársaság. A kissé átalakított változat már 447 kW-os, dugattyús motorral repül, s a Schweizer Ag–Cat Super B nevet kapta. Ez a gép különböző hajtómű-teljesítményű, légcsavaros gázturbinás kivitelben is készül, Ag–Cat Turbine (8. kép) néven. A gépek gazdaságosságuk, üzembiztonságuk és hosszú élettartamuk miatt igen keresettek a nyugati piacon.

8. kép. ábra - Schweizer Ag–Cat Turbine repülőgép

Schweizer Ag–Cat Turbine repülőgép


A mezőgazdaság speciális igényeinek figyelembevételével az amerikai Rockwell cég 1968-ban fejlesztette ki a Thrush Commander típust. 1977 novemberében az Ayres cég megszerezte a Thrush Commander 600 és 800 típus gyártási és kereskedelmi jogát. Az Ayres ezt követően terveztetett légcsavaros-gázturbinás változatokat. Jelenleg a cég több modellt ajánl, különböző dugattyús és légcsavaros gázturbinás hajtóművekkel, a felhasználók igényei szerint.

Az Ayres 600 Thrush 448 kW teljesítményű, míg a 800-as típus 596 kW teljesítményű, dugattyús motorral repül. A Turbo-Thrush S2R (9. kép) törzse és szárnya azonos a 600-as modellel. Hajtóműnek több változatot építhet be a gyár, így a jól bevált, több nyugati repülőgépen üzemeltetett PT6A, illetve TPE–331 típusú légcsavaros gázturbinákat. Az Ayres 660 Turbo-Thrush törzsébe is négy, különböző teljesítményű hajtóművet ajánl a gyár. Hangsúlyozott a repülőgép-vezető védelmét szolgáló acélváz, a kiváló rugózást biztosító futómű, a magasfokú korrózióvédelem, a jó manőverezőképesség.

9. kép. ábra - Ayres Turbo–Thrush repülőgép

Ayres Turbo–Thrush repülőgép


Különleges kialakításával hívja fel magára a figyelmet az ausztrál gyártmányú Transavia PL–12 Airtruck repülőgép. A speciálisan mezőgazdasági munkákra tervezett gép 1966-ban kapta meg a légialkalmassági bizonyítványt. A másfélszárnyas, orrkerekes gép zömök törzsének alján helyezkedik el a Continental motor és a vegyszertartály. A repőlőgép-vezető e fölött foglal helyet a megerősített kabinban. A gép farokrésze egy-egy farokgerendával osztott, így ezek között, hátulról gyorsan megközelíthető és tölthető szilárd halmazállapotú anyagokkal. A vegyszertartály kiszerelésével könnyen átalakítható teher- és utasszállításra, légifelvételek készítésére. A továbbfejlesztett Skyfarmer T–300 elsősorban hajtóműben tér el. A Skyfarmer T–300A típusú repülőgép (10. kép) eltérést mutat a nagyobb törzsével, tágasabb pilótafülkéjével és könnyebb kormányozhatóságával. A gép 224 kW teljesítményű hajtóművével 910 kg vegyszert képes levegőbe emelni.

10. kép. ábra - Transavia T 300A Skyfarmer repülőgép

Transavia T 300A Skyfarmer repülőgép


A mezőgazdasági repülés mintegy negyedszázados tapasztalatával tervezték az amerikai Air Tractor gépeit. Az AT–301 modell 1973-ban repült először. Nagyobb tartálymérettel készült az AT–301A típus. Ezek csillagmotorral kerültek forgalomba. Az átalakított AT–302 és AT–302A, valamint az AT–400 típusok különböző teljesítményű légcsavaros gázturbinás hajtóművel rendelkeznek. Az Afrikában dolgozó magyar repülőgép-vezetők is AT–400 típussal repültek. Az újabb, 1987–88-ra kifejlesztett gépek az AT–402 (11. kép) és AT–502 típusjelet kapták. Jellemzőjük a jó manőverezőképesség, a nagyfokú üzembiztonság és a kis karbantartási igény. A legújabb fejlesztésű AT–802 típust 1993-tól szállítják, s már igen erős, 1007 kW teljesítményű hajtóművet is beépíthetnek. Az utóbbi típusok mindegyikét a vásárlók igényeinek megfelelően, különböző teljesítményű hajtóművekkel forgalmazzák. Az Air Tractor jelenleg az egyetlen új repülőgépeket fejlesztő és gyártó cég az USA-ban.

11. kép. ábra - Air Tractor AT–402 repülőgép

Air Tractor AT–402 repülőgép


A világ több mint 50 országában üzemeltetik a svájci Pilatus PC–6 Turbo-Porter (12. kép) támasztódúccal merevített, felsőszárnyas, igen egyszerű felépítésű, többcélú repülőgépet. Főkabinjába legfeljebb 10 utasülés szerelhető. Mezőgazdasági alkalmazáskor a kétüléses pilótakabin mögé rozsdamentes vegyszertartályt szerelnek. A légcsavaros, gázturbinás gépet elsősorban permetezési munkákra használják a mezőgazdaságban. Ilyenkor kerekeit kis abroncsnyomásúra cserélik ki. Igen rövid a le- és felszállópálya-igénye, nagy az emelkedőképessége. Műszerezettsége, elektromos és rádióberendezése átlag feletti. Hazánkban az Indikátor Kft vízügyi-, és olajvezeték-ellenőrzés céljából üzemeltet PC–6 típusú repülőgépet.

12. kép. ábra - Pilatus PC–6 Turbo-Porter repülőgép

Pilatus PC–6 Turbo-Porter repülőgép


A fentieken túl pl. az amerikai Eagle, Marsh, Weatherly cégek gyártmányaként jelentős számú mezőgazdasági repülőgép dolgozik a világ különböző területein.

A mezőgazdasági célra használt helikoptereket gyártó legnagyobb cég az amerikai Bell. A Bell 47 (13. kép) különböző változataiból a világon kb. 7000 db üzemel. Jellegzetes megjelenést ad a felfújt plexiborítású, szinte korlátlan látómezőt biztosító utaskabin, valamint a burkolatlan rácsszerkezetű törzs. A típusnak dugattyús és gázturbinás változatai is repülnek. A Bell 47 Soloy gázturbinás változat, 313 kW hajtómű-teljesítménnyel 450 kg vegyszert szállít. A kétlapátos forgószárny tengelyén a lapátokkal egy síkban ellensúlyokat helyeztek el, amelyek a lapátokkal együtt forognak és javítják a gép stabilitását. Az Egyiptomban és Szudánban dolgozó magyar pilóták Bell 47G helikopterekkel permeteztek.

13. kép. ábra - Bell 47 helikopter

Bell 47 helikopter


Az USA-ban a leggyakoribb helikoptertípus a Bell 206B Jet Ranger III. Elsősorban utasszállításra készült a két rotorlapátos helikopter. Az áramvonalas alumíniumötvözetből készült törzs félhéjszerkezetű. A kabin feletti gondolában helyezték el a gázturbinás hajtóművet. A helikopter igen kedvelt a mezőgazdaságban is. A több-feladatú gép kiemelkedő paraméterei a mezőgazdasági felhasználás során viszont kihasználatlanok maradnak.

A helikoptereket gyártó cégek közül jelentős a francia Aerospatiale. Fejlesztésük alatt készült el az SA–315B Lama (14. kép) gázturbinás, általános célú helikopter. A háromlapátú fő- és farokrotor csuklós felfüggesztésű. Üvegezett kabinja könnyűfém keretű. A törzs középső és hátsó része burkolatlan háromszögletű acélcső rácsszerkezet.

14. kép. ábra - Aerospatile SA–315B Lama helikopter

Aerospatile SA–315B Lama helikopter


A repülőgép-vezetőn kívül négy utast tud szállítani. Teheremelésre, csörlővel való mentésre, megfigyelésre, kiképzésre, légi fényképezésre, két fekvőbeteg és egy ápoló szállítására is alkalmazzák. A mezőgazdaságban is kitűnően bevált, mert pillanatnyilag az egyik legnagyobb terhelhetőségű helikopter. Rendkívüli teheremelő képességére jellemző, hogy meg tud emelni egy üres Lama helikoptert. Külső függesztéssel saját üres súlyának 1,25-szorosát képes felemelni. Több magassági világrekordot döntöttek meg vele.

Az Aerospatiale cég másik helikoptere az egy forgószárnyas, gázturbinás AS 350B Ecureuil. A többcélú, kis vibrációs zajszintű, jó repülési tulajdonságokkal rendelkező helikopter komoly vetélytársa a nagymúltú, elterjedt, azonos kategóriájú amerikai gépeknek.

Több ország gyártott és gyárt helikoptert licencvásárlás alapján, pl. Olaszország a 206B Jet Rangert, Brazília az AS 305B Ecureuilt, Svájc a Hughes C-t, stb.

A mezőgazdaságban dolgozó repülőgépek és helikopterek néhány típusának jellemzőbb műszaki adatait a 3. és a 4. táblázat tartalmazza.

3. táblázat - Mezőgazdasági repülőgépek főbb paraméterei

Típus

Gyártó

Hajtómű-típus

Hajtómű-telj. (kW)

Fesztáv (m)

Szárny-felület (m2)

Felszálló tömeg (kg)

Felületi terhelés (kg/m2)

Teljesít-ményterh. (kg/kW)

Vegyszer-tömeg (kg)

Munka-sebesség (km/h)

An–2 Antonov

PZL-Mielec, Lengyelo.

AS 62 IR

736

18,176

71,5

5500

76,90

7,47

1300

160

M–18 Dromader

PZL-Mielec, Lengyelo.

AS 62 IR

736

17,70

40,00

4200

105,00

5,70

1500

180

PZL–106BR Kruk

PZL-Varsó, Lengyelo.

PZL–3SR

447

15,00

31,69

3000

94,66

6,71

900

150-160

M–21 Mini

PZL-Mielec, Lengyelo.

PZL–3SR

447

14,51

32,60

3300

101,22

7,38

900

160

Z–37A

LET, Csehszlovákia

M 462 RF

231

12,22

23,80

1850

77,73

8,00

500

140

Z–137T

ZLIN, Cseh Közt.

M 601 Z

388

13,63

26,69

2525

94,60

6,51

900

145-165

UTVA 65 Super Privrednik

UTVA, Jugoszlávia

160-540-A1C

257

12,90

20,53

2010

97,90

7,82

600

160

Ag Truck

Cessna Aircraft, USA

IO-520 D

224

12,70

19,05

1905

100,00

8,50

908

196

Ag Husky

Cessna Aircraft, USA

TSIO-520 T

231

12,70

19,05

1996

104,78

8,64

956

209

PA–25 Pawnee D

Piper Aircraft, USA

O-540-B2B5

175

11,02

17,00

1315

77,35

7,51

544

180-200

PA–36 Brave 300

Piper Aircraft, USA

IO-540 K1G5

224

11,82

20,96

1769

84,40

7,90

862

174-191

PA–36 Brave 375

Piper Aircraft, USA

IO-720 D1CD

279

11,82

20,96

1769

84,40

6,34

998

209-218

Ag–Cat Super- B/600

Grumman/Schweizer, USA

R 1340

447

12,93

36,42

3184

87,42

7,12

1383

185

Ag–Cat Turbine G-164B

Grumman/Schweizer, USA

PT6A-34AG

559

12,93

36,42

3184

87,42

5,70

1500

209

T–300A Skyfarmer

Transavia, Ausztrália

IO-540 K1A5

224

11,98

24,53

1925

78,50

8,60

910

200

AT–302

Air Tractor, USA

LTP-101-600

447

13,75

25,08

2994

119,40

6,70

1500

210

AT–400

Air Tractor, USA

PT6A-15AG

507

13,75

25,08

3538

141,07

6,97

1500

208-233

AT–401B

Air Tractor, USA

R 1340

447

15,545

28,43

3565

125,40

7,98

1400

193-225

AT–402B

Air Tractor, USA

PT6A-15AG

507

15,57

27,31

3565

130,54

7,04

1500

193-225

AT–502A

Air Tractor, USA

PT6A-45R

819

15,850

28,99

4309

148,64

5,26

1850

193-241

AT–802A

Air Tractor, USA

PT6A-67R

1007

17,678

36,32

7257

199,81

7,21

2800

209-257

Ayres Turbo Thrush

Ayres Corporation, USA

PT6A-34AG

559

14,478

32,516

4400

135,32

7,87

1800

153-241

Ayres 660

Ayers Corporation, USA

PT6A-60AG

782

15,25

34,84

5670

162,76

7,25

2300

161-282

Pilatus PC-6 Turbo-Porter

Pilatus, Svájc

PT6A-27

507

15,13

28,80

2770

96,20

5,46

950

167

Eagle 300

Eagle Aircraft, USA

IO-540-M1D5B

224

16,76

35,86

2449

68,29

10,93

950

185


4. táblázat - A mezőgazdasági helikopterek főbb paraméterei

Típus

Gyártó cég

Hajtómű típus

Hajtómű telj. (kW)

Rotorátmérő (m)

Felszálló tömeg (kg)

Felületi terhelés (kg/m2)

Teljesítmény terhelés (kg/kW)

Vegyszertömeg (kg)

Max. emelkedő sebesség (m/s)

Ka-26 Kamov

Szovjetúnió

M14-V26

478

13,00

3250

24,50

6,80

600

5,0

Mi-2

PEZETEL, Lengyelország

GTD-350

596

14,56

3550

21,33

5,96

700

5,5

47G-5

Bell, USA

VO 435

197

11,32

1293

12,85

6,56

350

4,5

47 Soloy

Bell, USA

250-C20B

313

11,32

1340

13,30

4,28

450

6,35

206B Jet Ranger III

Bell, USA

250- C20B

313

10,16

1452

17,90

4,63

566

6,4

UH-12E

Rogerson Hiller, USA

VO-540-C2A

253

10,80

1406

15,28

5,56

407

6,5

UH-12ET

Rogerson Hiller,USA

250-C20B

313

10,80

1406

15,28

4,49

508

7,7

MD-500E

McDonnel Douglas, USA

250-C20B

313

8,05

1360

26,72

4,35

400

9,6

SA-315B Lama

Aerospatiale, Franciaország

Artouste IIIB1

640

11,02

1950

20,45

3,05

575

5,5

AS 350B Ecureuil

Aerospatiale, Franciaország

Turbuméca Arriel

478

10,69

1950

21,72

4,08

730

6,9

KH-4

Kawasaki, Japán

198

11,32

1293

12,85

6,53

400

4,2

Silvercraft SH-4C

Siai-Marchetti, Olaszország

6AS-350-D1

172

9,03

862

13,50

5,00

200

6,0