Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

MÁCSAI, István

MÁCSAI, István

festő, (Budapest, 1922. április 5. - )

1950: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Bernáth Aurél. 1953, 1955: Munkácsy-díj; 1995: Pro Urbe, Budapest. Fiatal korában a mesterétől tanult könnyed, posztnagybányai-greshames ecsetkezeléssel levegős, laza komponálású képeket festett; az 50-es években a szocreál tematikát is így kezelte (Kalocsai pingáló asszonyok, Balettlecke). Az 50-es, 60-as évek fordulóján festői felfogása keményebbé, szigorúbbá vált: a hiperrealizmussal rokon, annak az Amerika nyugati parti, szimbolikus elemeket felvonultató változatára emlékeztető, de mégis attól teljesen független "kelet-közép-európai hiperrealizmust", egy szociografikus tartalmú, de a mágikus varázslatokra is hajlamos festészetet dolgozott ki. Ennek stíluselemei között megtalálhatók a konstruktivizmus eredményei, az alföldi festészet fogásai, a szürrealizmus szabad asszociációi; ugyanakkor nagyon kötött, gondosan kiegyensúlyozott kompozícióra és megfontolt képi tematikára épül. Pesti gang (1965) c. képe visszafogott színekkel naturalistán festett, egy körfolyosós ház lépcsőajtaját ábrázolja, a gang rácsa mögött szomorúan ülő kutyával. A Látomás (1978) c. alkotásán a hódmezővásárhelyi utcán, a földszintes házak között a pocsolyában áll Marguerita Teresia infánsnő, mögötte egy nyíló udvarkapuban festője, Velázquez. A 80-as, 90-es években ~ tovább feszíti kompozíciós rendszerét. A képek a függőleges középvonalhoz képest szimmetrikus fölépítésűek, de a két képfél mégsem szimmetrikus, tartalmi vagy formai ellentét feszül közöttük. Téli vadászatán (1988) Brueghel vadászai kutyáikkal a Szent István körút járdájának havában. Az Üröm (1991) címűn, a 10-es országút bal oldalán a korlát mögött néhány KRESZ- és reklámtábla között-fölött jól látszik az erdő, jobboldalt viszont a táblasokaság minden mást eltakar. Ebben az időszakban színskálája a korábbinál még visszafogottabb, majdnem dekoratív. A 90-es évek közepén koloritja élénkebb lesz, sok városrészletet fest közvetlen környezetéről, Újlipótváros utcáiról, hátsó udvarairól, gangjairól (Coca-Cola, 1995; Capriccio c. Carpaccio-persziflázs, 1997). Pályafutása alatt nagyszámú, karakteres és kifejező portrét festett.

Mesterei . 

  • Bernáth Aurél.

Főbb művei . 

  • ~: Néhány sor a Capriccio c. képhez.

Egyéni kiállítások . 

  • 1957 • Cannes (F)

  • 1960, 1965, 1973 • Csók Galéria, Budapest (kat.)

  • 1964 • Galerie du Casino, Enghien (B)

  • 1970 • Kisfaludi Strobl Terem, Zalaegerszeg

  • 1972 • G. Piu Arte, Firenze

  • 1976 • Medgyessy Terem, Debrecen

  • 1978 • Műcsarnok, Budapest (gyűjt., kat.)

  • 1981 • Népszabadság Klub, Budapest • Báthory István Múzeum, Nyírbátor • Kiskun Múzeum, Kiskunfélegyháza

  • 1982 • Galerie Rutzmoser, München (kat.)

  • 1983, 1988 • Csontváry Galéria, Budapest (kat.)

  • 1984 • Breughel G., Amszterdam

  • 1989 • Vár Galéria, Veszprém

  • 1992 • Vigadó Galéria, Budapest (gyűjt., kat.)

  • 1995 • Burg Galerie, Konradsheim (D)

  • 1996 • Erdei Ferenc Művelődési Központ, Kecskemét

  • 1997 • Újabb képek, Vigadó Galéria, Budapest (kat.)

  • 1999 • Újlipótváros, Újlipótvárosi Klub Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1977 • Monte-Carlo.

Művek közgyűjteményekben . 

  • Budapest Galéria, Budapest

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Rippl-Rónai József Múzeum, Kaposvár.

Irodalom . 

  • D. Fehér Zs.: (kat. bev., Csók Galéria, Budapest, 1960, 1965, 1973)

  • Pogány Ö. G.: ~ kiállítása, Művészet, 1966/3.

  • D. Fehér Zs.: (kat., bev. tan., Műcsarnok, 1978)

  • Vadas J.: Közömbösített idill, Élet és Irodalom, 1978. április 8.

  • Rutzmoser, P.: Wer ist der Maler ~? (kat., bev. tan., Galerie Rutzmoser, München, 1982)

  • Rényi, P.: Ironische Malerei, ~, Budapester Rundschau, 1983. április 2.

  • Székely, A.: ~'s Studio, New Hungarian Quarterly, 1983/92.

  • Szabó Gy.: Egyszemélyes izmus, Élet és Irodalom, 1983. május 27.

  • Ury I.: A kipróbált értékek átmentése ~ festészetéről, Művészet, 1983/7.

  • Csapó Gy.: ~, Mai Magyar Művészet, 1984

  • Szabó Gy.: ~ - Budapest, Budapest, 1984/8.

  • Ury I.: Rendkívüli megszokott, ~ kiállítása, Művészet, 1989/3.

  • Ury I.: (kat. bev., Vigadó Galéria, Budapest, 1992)

  • Szabó Gy.: (kat., bev. tan., Vigadó Galéria, Budapest, 1997).