Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

fotóművész, (Budapest, 1894. július 2. - New York, 1985. szeptember 29.)

Édesapja könyvkereskedő, vállalkozó, akinek halála után édesanyja bátyja, Hoffmann Lipót lett a gyámja. Gyermekkorát Szigetbecsén töltötte. 1912-ben felsőkereskedelmi iskolában érettségizett, majd a budapesti tőzsdén kezdett dolgozni. 1914-ben gazdálkodni, méhészkedni próbált, majd önkéntesként bevonult, 1918-ban szerelt le, az I. világháború végéig készített harctéri felvételeket (Lengyelország, Ausztria, Oroszország, Albánia, Románia; a felvételek többsége elveszett). 1915-ben megsebesült, Esztergomban lábadozott, ill. töltötte szabadságát, több mint egy éven át. 1916-ban részt vett a Borsszem Jankó, 1917-ben az Érdekes Újság háborús pályázatán. A háború után tisztviselő lett. 1925-től 1934-ig Párizsban élt, itt először 1927-ben állított ki. 1926-ban megismerkedett Brassaival (aki Kertész hatására lett fényképész) és a többi magyarral (Bölöni György, Károlyi Mihály, Tihanyi Lajos, Csáky József, Beöthy István, Robert Capa stb.). 1928-ban feleségül vette Klein Rózsit (Rogie André), 1931-től azonban Sali Erzsébettel - korábbi jegyesével - élt együtt annak haláláig (1977). 1936-ban a Keystone View Co. meghívására New Yorkba utazott, s itt telepedett le. 1944-től amerikai állampolgár. 1963-ban Párizsban előkerültek a háború előtti negatívjai. 1948-ban és 1963-ban Magyarországra látogatott. 1971-ben kiállítása nyílt a Magyar Nemzeti Galériában, majd vidéki városokban. 1984-ben negatívjainak gyűjteményét a francia államnak adományozta. 1984-ben a Budapesti Tavasz díszvendége, s magas állami kitüntetést kapott. Mint más hazai látogatásai alkalmával, most is fényképezett (Esztergomban, Szigetbecsén stb.). 1987-ben megnyílt a Szigetbecsei André Kertész Fotómúzeum. 1962: a XXXI. Velencei Biennálé aranyérme; 1965: American Society of Magazine Photographers; 1973: Prix Nadar (Párizs); 1975: Rencontres internationales de la photographie, Arles; 1976: New York város kitüntetése; a francia állam Commandeur des Arts et Belles-Lettres kitüntetése; 1982: Grand Prix national de la Photographie; 1983: Becsületrend; 1984: a Magyar Népköztársaság Zászlórendje. ~ a világ egyik legjelentősebb fotóművésze, aki ugyan "kirándul" az "experimentális" fényképezés területére, de mindvégig realista marad: egyezteti a riportázst, a zsánert, a szociófotót, a Neue Sachlichkeit egyfajta szubjektív változatát a merész árnyékok, felülnézetek használata terén és a csendéleteknél vagy az ablak-motívumok fényképezésénél - életműve így lesz "fotószerűen fotószerű". 18 éves korától fényképezett egy box géppel, majd egy Voigtländerrel, ill. egy Goerz Tenaxszal. Első képein szigetbecsei és más vidéki tájakat, falusi jeleneteket, embereket örökített meg. Világháborús felvételei magas színvonalú haditudósítói teljesítmények, ill. zsánerképek. Az esztergomi uszodában készült híres úszófelvétele. A Vak muzsikus társadalomkritikai szemléletéről tanúskodik (Abony, 1921), számos más, koldusokról és nyomorékokról készített képével együtt. Párizsi éveinek leghíresebb fotói a Szatirikus táncosnő (1926), a Mondrian műtermében (1926), a Meudon (1928), a Te meg én (1931), továbbá művészbarátairól, ill. bisztrókban, éjszakai mulatókban készített portréi. Lemezes géppel, majd Leicával is dolgozott. Képeit és riportjait közölte a Berliner Illustrierte Zeitung, a Münchener Illustrierte Presse, a Vogue, a L'Art vivant, az UHU, az Art et Médecine, a La Sourire stb. A fotóriport sajátos műfaját alakította ki, melyet ő maga később "literary report"-nak nevezett. Több sorozatával megelőlegezte a 60-as évek "szekvenciáit" (Elesett ló, 1927). A New York-i életformában és fotográfiai felfogásban csalódott. A még Párizsban készült Distortions-sorozat (1937, torzító tükörben fényképezett aktok), nagy feltűnést keltett, de némelyik felvételt meg kellett csonkítania. Élete végén már csak a Washington Square-i lakásának ablakából fényképezett, és színes (polaroid) felvételeket készített lakásáról és felesége kedves tárgyairól.

Egyéni kiállítások . 

  • 1927 • Au Sacre du Printemps, Párizs [Thal Idával]

  • 1937 • PM Gallery, New York

  • 1946 • The Art Institute of Chicago, Chicago

  • 1962 • XXXI. Velencei Biennálé, Velence • Budapest-Paris-New York, Bibliotheque Nationale, Párizs

  • 1964 • André Kertész, Photographer, The MOMA, New York (kat.)

  • 1971 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Moderna M., Stockholm

  • 1977 • Centre George Pompidou, Párizs

  • 1980 • Serpentine Gallery, London • Israel M., Jeruzsálem

  • 1982 • III. Esztergomi Fotóbiennálé, Esztergom

  • 1984 • Vigadó Galéria, Budapest (kat.) • Petőfi Művelődési Ház, Szigetbecse • National Museum of Photography, Film and Television, Bradford

  • 1985 • André Kertész of Paris and New York, The Art Institute of Chicago • The Metropolitan Museum of Art, New York

  • 1986 • Palais de Tokyo, Párizs (kat.) • Kecskemét • Neue Galerie der Stadt Linz

  • 1988 • Jacquemart-André Musée, Párizs

  • 1990 • La donation André Kertész, Palais de Tokyo, Párizs

  • 1994 • Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét • Distortions, Francia Intézet, Budapest • André Kertész, le double d'une vie, Pavillon des Arts, Párizs.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1924 • Iparművészeti Múzeum, Budapest

  • 1927 • XXIIIe Salon International d'Art Photographique, Paris

  • 1929 • Internationale Ausstellung von Film und Foto, Stuttgart (kat.)

  • 1931 • An Exhibition of Foreign Photography, The Art Center, New York

  • 1937 • Vigadó, Budapest • Photography, 1848-1937, MOMA, New York

  • 1966 • A magyar fényképezés 125 éve, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1970 • Tisztelet a szülőföldnek

  • 1981 • Tény-kép. A magyar fotográfia története 1840-1981, Műcsarnok, Budapest

  • 1982 • A francia fotóművészet kezdettől napjainkig, Műcsarnok, Budapest

  • 1999 • André Kertész and Avant Garde Photography of the Twenties and Thirties, Annely Juda Fine Art, London.

Művek közgyűjteményekben . 

  • Art Institute of Chicago, Chicago

  • Detroit Institute of Arts, Detroit

  • Getty Museum, Los Angeles

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét

  • Metropolitan Museum of Art, New York

  • MOMA, New York

  • New Orleans Museum of Art, New Orleans

  • Mission du Patrimoine Photographique, Párizs

  • Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest.

Publikációi . 

  • Enfants (bev.: Jaboune [Nohain, J.]), Párizs, 1933; Paris vu par André Kertész (bev.: Mac Orlan, P.), Párizs, 1934

  • Nos Amies, les betes (bev.: Jaboune [Nohain, J.]), Párizs, 1936

  • Les Cathédrales du vin (bev.: Hamp, P.), Párizs, 1937

  • Day of Paris, New York, 1945

  • On Reading, New York , 1971

  • Lectures, Párizs, 1971

  • Sixty Years of Photography, 1912-1972 (szerk.: Ducrot, N.), New York, 1972

  • J'aime Paris: Photographs Since the Twenties (szerk.: Ducrot, N.), New York, 1974

  • Washington Square, New York, 1975

  • Of New York... (szerk.: Ducrot, N.), New York, 1976

  • Distortions (szerk.: Ducrot, N.), New York, 1976

  • Portraits (szerk.: Ducrot, N.), New York, 1979

  • Hungarian Memories (bev.: Kramer, H.), Boston, 1982

  • Kertész Kertészről, Fotóművészet, 1986/1.

  • André Kertészről. Válogatott bibliográfia, uo.

Irodalom . 

  • (M.S.) [Márai S.]: A fotó művészete, Az Újság Vasárnapja, 1930. november 2.

  • Bölöni Gy.: Kertész, a sötétkamra varázslója, Lantos Magazin, 1930. június 15.

  • Brassai: My Friend André Kertész, Camera 42, no. 4 (1963)

  • Tarcai B.: ~, Fényképművészeti Tájékoztató, 1964/3-4.

  • Szarkowski, J.: (kat. bev.: ~, Photographer, MOMA, New York, 1964)

  • Czartoryska, U.: A magyar fotográfia mesterei: ~, Fotó, 1965/11.

  • Fárová, A.: ~, New York, 1966

  • Bodri F.: ~, Budapest, 1972

  • Kismaric, C.: ~, New York, 1977

  • Devenyi, D.: Kertesz "Father of 35 mm Vision", Photo Life, 1978/1.

  • Cooper, T.-Paul Hill, P.: Interjú ~szel, Kritika, 1980/11.

  • Gaillard, A.: André Kertész, Párizs, 1980

  • Lugosi Lugo L.: Beszélgetés ~szel 1981. január 13-án New York Cityben, Fényképészeti Lapok, 1981. április

  • Diamanstein, B.: (interjú), in: Visions and Images: American Photographers on Photography, New York, 1981

  • Lifson, B.: (bev.): ~: A Lifetime of Perception, New York, 1982

  • Peternák M.: (kat., bev. tan., Vigadó Galéria, 1984)

  • ~ magyarországon (szerk.: Bodnár J.), Budapest, 1984

  • Riley, H.: ~. The Manchester Collection, 1984

  • Phillips, S. S.-Travis, D.-Naeff, W. J.: ~ of Paris and New York (kat. tan., Art Institute of Chicago, MOMA, New York)

  • Bonhomme, P.-Jammes, I.-Phillips, S.-Lemagny, J. C.-Frizot, M.: André Kertész: Ma France, Párizs, 1990 (kat. Palais de Tokyo, Párizs)

  • Kincses K. (Szerk.): ~ 1984-1985-1994, Magyar Fotográfiai Múzeum, Budapest, 1994 [megközelítőleg teljes magyar és magyar vonatkozású irodalommal]

  • Borhan, P. (Szerk.): ~, la biographie d'une oeuvre [Borhan, P., Beke L., Baqué, D., Livingstone, J. tan.-val], Párizs, 1994

  • Ford, C.: (kat., bev. tan., London, 1999)

  • Kincses K.: Fotográfusok. Made in Hungary. Aki elment, aki maradt, Magyar Fotográfiai Múzeum, Milánó, 1998.

Filmek . 

  • Kepes A.-Márk I.: Portréfilm (MTV, 1984)

  • Francia tévé, 1987.