Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

KŐNIG, Frigyes

KŐNIG, Frigyes

festő, grafikus, (Székesfehérvár, 1955. március 30. - )

1975-1982: Magyar Képzőművészeti Főiskola. 1981: Smohay Alapítvány díja; 1983-1985: Derkovits-ösztöndíj; 1983: Babits Centenárium, Művészeti Alap díja; Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület alkotói díja; 1985: alkotói díj, Makó; 1986: X. Országos Akvarell Biennálé, művészeti díj, Eger; Stúdió '86, alkotói díj; 1988: XI. Országos Akvarell Biennálé, Művészeti Alap díja, Művelődésügyi Minisztérium Nívódíj, Eger; 1990: Barcsay-díj; 1991: Eötvös-ösztöndíj; 1998: Munkácsy-díj; 2000: DLA. Magyar Képzőművészeti Főiskola tanára, docense. Művésztelepek: Makó, Miskolc. A magyarországi Velencei Biennálé szervezője volt. ~ a 80-as évek első felében realisztikus portrékat, anatómiai tanulmányokat rajzolt. Ezzel párhuzamosan, már a 70-es évek végétől folyamatosan foglalkozott tértanulmányokkal is. A különféle tárgyak és a mozgó fény viszonyrendszerét jelenítette meg a síkra vetítve. Az elmozduló fény, a pillanatról pillanatra változó látvány - az elmozduló időbeliség - egymásra vetülését rögzítette rajzban, festményen (Történetek egy körről, Vetületek, Hommage a Andrea Pozzo-sorozat). Torzult terekkel foglalkozott, fotót és mindenféle egyéb eszközt használt tanulmányaihoz. Ezekből alakultak ki azok a munkák is, amelyeknek plasztikai vonatkozásaik is vannak (reliefek, tértárgyak). Az építészeti és geometriai ábrázolások sorozata értelemszerűen vezetett a komputeres képteremtéshez is. 1982-ben egy reliefjéről különféle megvilágításokban készített fotókról számítógépes bontást készített, melynek alapján hullámfelületek, s új művek jöttek létre. Ugyanilyen bontást használt a Hommage a Seurat című festményénél, ahol a különféle tónusértékek differenciálódását összegezte. 1988-ban Rómában kezdte el festeni a Gyermekkori monumentumokat, amely egy gyermekkori fotóalbum, antik szobrocskákról készült litográfiák és egy bádogputtó nyomán készült festménysorozatot eredményezett. A semmi térbe állított, nagyon plasztikusan megfestett - hiperrealista - monokróm figurák ugyanakkor erősen stilizáltak, a fotókat úgy használta fel, hogy az alakok szoborszerűen jelennek meg; a gyermekkor groteszk emlékművei. Az Arcképek sorozatban olyan portrék készítését próbálta ki, ahol az arcok nem portréként, hanem metaforaként hatnak. A pszichológiai tanulmányokra emlékeztető képmások kitöltik a képmezőket, szokatlan képkivágataikkal rendkívül morbid, ugyanakkor transzcendens világot teremtenek. Schöpflin Aladárnak tanulmánykötete, a Magyar írók, Irodalmi arcképek és tollrajzok adta a kiindulópontot a következő 11 részes sorozathoz, a Magyar írók - Irodalmi arcképekhez, amelyben kvázi XIX. századi képeket festett, allegorikus és szimbolikus jelenetek a múlt század irodalmi nagyságairól (A két Vörösmarty, Kohn és Kazinczy, Vajda János, Révai és Verseghy). A Tervek egy meg nem épülő templomhoz sorozat a térábrázolási grafikai munkásságának festészeti összegzése volt, ami közvetlenül vezetett át Quodlibet sorozatokhoz, amelyben értelemszerűen mindhárom érdeklődési körét - reális, plasztikus emberábrázolás, a térábrázolás, és a kvázi archaikus megjelenítés - egyesítette. Különféle vetületekben megfestett belső és külső terek, kvázi történelmi jelenetek, kosztümös figurák népesítik be vásznait (Tengerpart, 1993; Nagy utazás, 1995; Műterem, 1995). Előszeretettel használ különféle képformákat. Több táblából összeállított festmények, tondók gyakorta vannak jelen munkásságában. 1991 nyarán a Velencei tó partján művészbarátaival a XX. század végén különösnek tűnő feladatot tűzött ki: körképet festettek az első "Velencei Biennálé" keretében. Gellért B. István, Gémes Péter, Károlyi Zsigmond, Lengyel András, Tolvay Ernő közreműködésével készült a "Kőnig-körkép", amely egy XIX. század végén szokásos műformát keltett életre. A festmény témája a barátság, a művészi együttműködés. Legújabb sorozata, a Fürdőzők, melyben anatómiai és a realitás-irrealitás határán mozgó szemléletét egyesíti. Sok éve készíti a magyar várakról grafikai rekonstrukciós sorozatát.

Egyéni kiállítások . 

  • 1980 • Magyar Iparművészeti Főiskola, Budapest

  • 1985 • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • 1987 • De Humani Corporis Fabrica, Makó • Miskolci Galéria [Lengyel Andrással], Miskolc

  • 1989 • Gyermekkori monumentumok, Dorottya u. Galéria, Budapest (kat.)

  • 1990 • Megyei Könyvtár, Békéscsaba (kat.) • Arcképek, Budapest Galéria, Budapest (kat.) • Tervek egy meg nem épülő templomhoz, Magyar Építőművészek Szövetsége Székház • G. Herzfeld, Stockholm

  • 1991 • Magyar írók - Irodalmi arcképek, Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest (kat.)

  • 1992 • Quodlibet I., Herman Terem, Fészek Galéria, Budapest (kat.)

  • 1993 • Quodlibet II., Paksi Képtár, Paks

  • 1995 • XL, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár (kat.)

  • 1997 • Miskolci Galéria, Miskolc

  • 1998 • TCU Art Gallery, Fort-Worth, USA

  • 2000 • Fürdőzők, Pécsi Kisgaléria

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1980 • Stúdió '80, Műcsarnok, Budapest

  • 1981 • XI. Országos Grafikai Biennálé, Miskolc

  • 1982 • I. Országos Rajzbiennálé, Nógrádi Sándor Múzeum, Salgótarján • Mai magyar grafika és rajzművészet, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • I. Táblaképfestészeti Biennálé, Móra Ferenc Múzeum, Szeged • Országos Képzőművészeti kiállítás '84, Műcsarnok, Budapest • Makói művésztelep kiállítása, Görög templom, Vác

  • 1986 • Digitart, Szépművészet Múzeum, Budapest • III. Országos Rajzbiennálé, Nógrádi Sándor Múzeum, Salgótarján

  • 1987 • X. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs

  • 1988 • Hat Dia, Óbuda Galéria, Budapest • IV. Országos Rajzbiennálé, Nógrádi Sándor Múzeum, Salgótarján

  • 1989 • Szimmetria, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • XV. Országos Grafikai Biennálé, Miskolc

  • 1990 • Budapesti műtermek, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Budapest Galéria, Budapest

  • 1991 • Budapesti Art Expo 1991, Budapest, Kőbánya • Tisztelet El Grecónak, Szépművészet Múzeum, Budapest • Kőnig-körkép, Első Magyarországi Velencei Biennálé, Velence

  • 1992 • Az idegen szép, Barcsay Terem, Budapest

  • 1993 • Mi, "kelet-franciák". Magyar művészet 1981-1989. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár • Levél a vakokról, Pécsi Galéria, Pécs

  • 1994 • 80-as évek - Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest • Piranéző, Szépművészet Múzeum, Budapest • Makói mappa, Móra Ferenc Múzeum Képtára, Szeged • IX. Esztergomi Fotóbiennálé, Esztergomi Vármúzeum

  • 1995 • XVIII. Országos Grafikai Biennálé, Miskolc

  • 1996 • Művek és magatartás 1990-1996. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár • Az én Múzeumom. A Vass-gyűjtemény, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1997 • Diaszpóra (és) művészet, Magyar Zsidó Múzeum • 114/7920 Válogatás a jelenkori gyűjtemény anyagából, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Olaj/Vászon, Műcsarnok, Budapest

  • 1998 • IX. Országos Rajzbiennálé, Nógrádi Történeti Múzeum, Salgótarján • Hommage a Escher, Vigadó Galéria, Budapest, Miskolci Galéria, Miskolc

  • 1999 • Perspektíva, Műcsarnok, Budapest • A mi 20 századunk, Szent István Király Múzeum, Csók Képtár, Székesfehérvár.

Művek közgyűjteményekben . 

  • Békéscsabai Grafikai Gyűjtemény

  • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Kortárs Gyűjtemény, Vác

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest, Rippl-Rónai József Múzeum, Kaposvár.

Publikációk . 

  • [társszerző]: Különös állatok, Budapest, 1985

  • [társszerző]: Egzotikus hüllők, Budapest, 1987

  • Orbis Pictus. Képzőművészeti téranalízisek, Budapest, 1997.

Irodalom . 

  • Szegő Gy.: A meg nem épülő templom, Kritika, 1988/7.

  • Szegő Gy.: Laookon rettenetes gyermekei, Művészet, 1989/5.

  • Szegő Gy.: Hat keret keres egy festőt, Művészet, 1989/7.

  • Kovalovszky M.: Gyermekkori monumentumok (kat. bev., Műcsarnok, 1989)

  • Szegő Gy.: Arcképek (kat. bev., Budapest Galéria, Budapest, 1990)

  • Acsay J.: ~ kiállítása a Budapest Galériában, Új Művészet, 1990/3.

  • Vadas J.: Emberiológia, Élet és Irodalom, 1990/35.

  • Magyar írók - Irodalmi arcképek (kat., Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest, 1991)

  • Kovalovszky M.: Tudományos Gyűjtemény, Mozgó Világ, 1991/5.

  • Hajdu I.: Műtörténet elöl-hátul, Beszélő, 1992. január 11.

  • Szegő Gy.: Quodlibet I. (kat. bev., Fészek Klub, Budapest, 1992)

  • Wilheim A.: (kat. bev., Fészek Klub, Budapest, 1992)

  • Gábor Gy.: A "valamin túli" inneni látképe (kat., Szent István Király Múzeum, 1995)

  • Kovács P.: ~ negyvenedik születésnapjára (kat., Szent István Király Múzeum, 1995).