Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

16. fejezet - Művészek Kepes - Koplár

16. fejezet - Művészek Kepes - Koplár

Tartalom

KEPES, György
KÉPÍRÓ, Zoltán
KEREKES, Anna
KEREKES, Elek Győző
KEREKES, Ferenc
KEREKES, Gyöngyi
KEREKES, István
KEREKES, László
KEREKES, Piroska
KEREKES, Sándor
KERÉNYI, János
KERÉNYI, Jenő
KERÉNYI, József
KERESNYEI, József
KERESZTES, Ágnes
KERESZTES, Dóra
KEREZSI, Gyöngyi
KÉRI, Ádám
KÉRI, Bálint Bence
KÉRI, Imre
KÉRI, László
KÉRI, Mihály
KERTÉSZ, Klára
KERTÉSZ, Sándor
KERTÉSZFI, Ágnes
KERTI, Károly
KERÜLŐ, Ferenc
KÉRY, Zoltán
KESERÜ, Ilona
KESZEI, József Attila
KESZTHELYI, Istvánné
KESZTYŰS, Ferenc
KESZTYŰS, Tibor
KETTŐS, Tamás
KÉVÉS, György
KHELL, Csörsz
KHELL, Zoltán
KHELL, Zsolt
KHONCZ, István
KICSINY, Balázs
KIESELBACH, Géza
KIGYÓS, Borbála
KÍGYÓS, Sándor
KIGYÓSSY, Ágnes
KILÁR, István
KIMLE, Ede
KINCSES, Károly
KINCSES, Mária
KIRÁLY, Ferenc
KIRÁLY, Gábor
KIRÁLY, József
KIRÁLY, László
KIRÁLY, Mária Sarolta
KIRÁLY, Róbert
KIRÁLY, Sándor
KIRÁLY, Sándor D.
KIRÁLY, Vilmos
KIRCHMAYER, Károly
KIRJÁK, Miklós
KIS, Ildikó
KIS, István
KIS, László
KIS, Sándor Lajos
KIS TÓTH, Ferenc
KIS-KÉRY, Csilla
KISFALUDI STROBL, Zsigmond
KISFALUDY, Márta
KISFALUSI, Márta
KISFERENC, Éva
KISHONTHY, Jenő
KISLÉGHI NAGY, Ádám
KISMÁNYOKY, Károly
KISMARTY-LECHNER, Jenő
KISS, Attila
KISS, Béla
KISS, Dániel
KISS, Dezső
KISS, Ferenc
KISS, Gábor
KISS, Gusztáv
KISS, György
KISS, Gyula
KISS, Ilona
KISS, István
KISS, István
KISS, István
KISS, Jenő Ferenc
KISS, József
KISS, József M.
KISS, Julianna
KISS, Katalin
KISS, Katalin Ágnes
KISS, Katalin M.
KISS KOVÁCS, Gyula
KISS, László
KISS, László György
KISS, Lenke R.
KISS, Levente
KISS, Mihály
KISS NAGY, András
KISS, Péter
KISS ROÓZ, Ilona
KISS, Sándor
KISS, Sándor
KISS SUNYI, István
KISS, Szabolcs
KISS, Tibor
KISS, Zoltán László
KISS-PÁL, Szabolcs
KISSLING, Barna
KISSPÁL, Szabolcs
KISSZEBENI, Marcell
KISTELEGDI, István
KISTERENYEI, Ervin
KISZELY, Melinda N.
KLAUSZ, Ernő
KLAUSZ, László
KLEIN, Róza
KLEMENT, Zoltán
KLICSU, Lajos
KLIE, Zoltán
KLIE, Zoltánné
KLIGL, Sándor
KLIMÓ, Károly
KLING, György
KLING, József
KLOSSY, Irén
KLOTON, Péter
KMETTY, János
KNEISZ, Eszter
KNOLL, Éva
KNUTH, Judit
, Boldizsár
, Ferenc
, Pál
KÖBLITZ, Birgit
KÓBOR, Elek
KOCH, Aurél
KOCH, Vilmos
KOCSIS, András
KOCSIS, Árpád
KOCSIS, Előd
KOCSIS, Ernő
KOCSIS, Imre
KOCSIS, Miklós
KOCSIS, Rudolf
KOCSISNÉ, Gerencsér Anna
KÓCSY, Iringó
KOCZOGH, András
KOCZOR, Sándor
KODAY, László
KODOLÁNYI, László
KŐFALVY, Gyula
KOFFÁN, Károly
KOFFLER, Kamilla
KOHÁN, Ferenc
KOHÁN, György
KŐHEGYI, Gyula
KÖHLER, Margit
Molnár, Katalin
KÓKA, Ferenc
KOKAS, Ignác
KOKAS, Klára
KÓKAY, Krisztina
KOLBE, Mihály
KOLESZÁR, Aranka
KOLESZÁR, Arany
KOLESZÁR, Erzsébet
KOLLÁR, Gusztáv
KOLLÁR, György
KOLLER, Éva
KÖLLŐ, Margit
KÖLÖNTE, Zsolt
KOLOSVÁRY, Bálint
KOLOZSI, Tibor
KOLOZSVÁRI, Ferenc
KOLOZSVÁRI PUSKÁS, Sándor
KOLOZSVÁRI, Zsigmond
KOLOZSVÁRY, György
KOLOZSVÁRY, Pál
KOLTAI, Éva
KOLTAI, Gábor
KOLTAY, Ákos
KOMÁROMI, János
KOMÁROMI-KATZ, Endre
KŐMÍVES, Andor
KŐMÍVES, István
KOMJÁTHY, Gábor
KOMORÓCZKY, Tamás
KONCZ, András
KONCZ, Béla
KONCZ, József
KONCZ, Zoltán
KONDOR, Béla
KONDOR, Éva
KONDOR, János
KONDOR, Lajos
KONDRÁK, Károly
KONECSNI, György
KONFÁR, Gyula
KŐNIG, Frigyes
KŐNIG, Róbert
KŐNIG, Tamás
KONKOLY, Gyula
KONOK, Tamás
KONRÁD, Sándor
KONSTANTIN, László
KONTRASZTY, László
KONTULY, Béla
KÓNYA, Sándor
KONYORCSIK, János
KOÓS, Iván
KOPACZ, Mária
KOPASZ, Márta
KOPASZ, Tamás
KOPASZ, Viktor
KOPCSÁNYI, Ottó
KÖPECZI BÓCZ, István
KOPEK, Rita
KOPLÁR, Katalin

KEPES, György

festő, fotográfus, (Selyp, 1906. október 4. - Cambridge, Massachusetts (USA), 2001. december 29.)

1924-1928: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Csók István. A Képzőművészek Új Társasága fiatal művészeként 1930-ban lépett először nyilvánosság elé Trauner Sándor, Schubert Ernő, Korniss Dezső, Hegedűs Béla, Vajda Lajos társaságában - jelentkezésüket Kassák Lajos a Munka folyóiratba írt cikkében örömmel regisztrálta. Az avantgárd eszméivel 1928-tól éppen Kassák Munka-körében ismerkedett, majd 1930-ban Moholy-Nagy László hívására Berlinbe ment, ahol személyesen is megismerkedett számos, a Bauhaus eszméit hirdető, ill. a Kepesre már korábban is hatást gyakoroló orosz avantgárdot képviselő alkotóval, a filmművész Dovzsenkóval, Dziga Vertovval. Az új hatások eredményeként felhagyott a festészettel, érdeklődése már itthon az új médiumok, a film (Rózsa Sándor-forgatókönyv) és a fotó felé fordult. Berlinben alkalmazott grafikai munkákból tartotta el magát, baloldali politikai töltetű grafikákat készített a többi között a Rote Hilfe kiadónak, fotóval, filmtervek készítésével, kiállítások szervezésével foglalkozott. 1936-ban Moholy-Nagyot követve Londonba ment, itt ismerkedett meg Juliet Kepes grafikusművésszel, későbbi feleségével. 1937-ben Moholy-Nagy felkérésére a chicagói Új Bauhaus tanára, a szín és fény tanszék vezetője lett, saját programja kidolgozásával maga is jelentős szerepet játszott a Bauhaus eszméinek elterjesztésében az Egyesült Államokban. 1939-ben a New Bauhaus utódjában, a School of Designban, 1945-től a Massachusetts Institute of Technology építészeti tanszakán tanított. A 60-as évek első felben kidolgozta egy tudósok és művészek együttműködését lehetővé tévő intézmény programját, ennek alapján 1967-ben megalapította a Center for Advanced Visual Studies-t, amelynek nyugalomba vonulásáig, 1974-ig igazgatója volt. Különböző tudományos és művészeti ágak képviselőiből itt olyan munkacsoportokat hozott létre, amelyek környezetalakító, ökológiai léptékű műalkotások kialakításával válaszoltak a kor kihívásaira. 1989-ben művei jelentős részét Magyarországnak adományozta, Egerben 1991-ben nyílt meg a nevét viselő művészeti központ, illetve a központ kialakítása első állomásaként Kepes György műveinek állandó kiállítása. Kitüntetések, díjak 1940: American Institute of Graphic Arts elismerő oklevele; 1940: Society of Typographic Arts díja, 1942: Society of Typographic Arts kitüntetése; 1949: American Institute of Graphic Arts kitüntetése; 1952: Választott tagság, American Academy of Arts and Science, 1953: Vásárlási díj, Illionis-i Egyetem, 1954: Közreműködői díj, Boston Arts Festival, 1954: Rockefeller Alapítványi Segély A város érzékelhető formája c. tanulmányáért [Kevyn Lynch professzorral]; 1956: Boston Arts Festival díja, 1959: Philadelphia College of Art Dísz-diplomája; 1959-1960: Guggenheim-ösztöndíj; 1962: Ezüstérem (falfestményért), Országos Építőművészeti Kiállítás, American Institute of Architects; 1965: Aranycsillag-díj, Philadelphia College of Art, Burpee Art Museum díja, 50. USA Művészeti Kiállítás; 1966: Művészetkritikusok és Művészettörténészek Nemzetközi Konferenciája aranyérme (OL); 1968: National Institute of Arts and Letters választott tagja; American Institute of Architects képzőművészeti érme; California College of Art díja; National Association of Art Colleges éves díja; 1970: Mexikói Egyetem Építészeti Kara Tiszteletbeli tanára; 1970: Loyola Egyetem díszdoktora; 1971: Carnegie Mellom Egyetem díszdoktora; 1972: Society of Typographyc Arts tiszteletbeli tagja; Bienal Coltejer III. első díja, Medellin [munkatársak: M. Bueno, P. Earls és W. Walton]; 1974: Iparművészeti Főiskola tiszteletbeli tanára; 1974-1975: Római Amerikai Akadémia ösztöndíja; 1975: Utah-i Egyetem kétszázadik évfordulóján kitüntetett tanár; 1976: Rice Egyetem Irodalomtudományok Andrew W. Mellon-ról elnevezett tanári kitüntetése; 1986: Magyar Népköztársaság Zászlórendje. Kepes György a látást mindenekelőtt megismerési aktusként fogta fel, a művészi munkát pedig a képalkotás legmagasabb rendű formájaként, amely páratlan hozzájárulást jelent az emberi kultúrához. E gondolat jegyében jutott el pályakezdő éveinek a festészet tradicionális eszközeit a kollázs lehetőségeivel ötvöző, a "látható világ gazdagságát és érzéki változatosságát kutató" műveitől a filmhez és a fotóhoz, amelyekben a "széleskörű és hatékony nyelvet", az életet jobbá tevő, tömegkommunikációvá fejleszthető vizuális kommunikáció, a "a világ új képe kialakításának" lehetőségét fedezte föl. A látás dimenzióinak kitágítását ígérte számára a fotográfia a harmincas években, 1937-től az Új Bauhausban folytatott fény- és színkísérleteket. Fotogramokkal a 80-as évekig foglalkozott, 1984-ben a Polaroid cég felkérésére készített színes polaroid sorozatot egy rendkívül nagyméretű (60,9×50,8 cm) gép segítségével. A fénnyel és a színnel, a mozgással folytatott kísérletei eredményeként már a negyvenes-ötvenes évek fordulóján született nagyméretű kinetikus fényfala, kinetikus művei legjelentősebbjei a hatvanas-hetvenes években születtek meg. Murális munkáinak sora ugyancsak a 40-es évek végén indult, olyan jelentős építészekkel, tervezőkkel állt intenzív kapcsolatban, mint Walter Gropius, Alvar Aalto, Pietro Belluschi, Breuer Marcell, merész újítóként a legkülönbözőbb technikák, anyagok alkalmazásával - üveg, mozaik, festett zománc falkép, fényfal - hívta föl magára a figyelmet. Az 50-es évek elejétől ugyanakkor viszatért a táblakép tradicionális lehetőségeihez is, gazdag faktúrájú, a kollázs eszközeit használó, a fény és az árnyék viszonyát kutató festményei a pálya második felének fontos műegyüttesét jelentik. Széleskörű volt alkalmazott grafikusi, formatervezői tevékenysége is, a művészet és a tudomány eredményei integrálásának szándéka jegyében születtek a grafikai, tipográfiai tervei, kiállítási installációi, 1949-ben a Life magazin felkérésére feleségével, Juliettel komplett gyerekszobabelsőt tervezett kislányuk számára. A 60-as évektől az ipari civilizáció ártalmait, a nagyvárosi civilizáció veszélyeztetettségét látva ökológiai léptékű, egész települések, régiók életét befolyásoló projektek megvalósulását szorgalmazta. A művészet és az élet a művészet és a tudomány közötti szoros kapcsolat kialakításának szándéka vezette tanárként, elméletíróként, művészetszervezőként is, olyan tudás kialakításának érdekében, amelynek birtokában átalakíthatjuk saját magunkat és környezetünket. Azt vallotta, "teljességgel ki kell használnunk képességeinket, a tudós agyával, a költő szívével és a festő szemével kell rendelkeznünk" (bev. A vizuális művészet ma című kötethez, az Amerikai Művészeti és Tudományos Akadémia folyóirata, a Daedalus különszáma, 1989).

Mesterei . 

  • Csók István.

Válogatott murális művei . 

  • freskó (1949, Fitchburg, Ifjúsági Könyvtár)

  • tűzzománc fal (1955, városi könyvtár, Cambridge, Wellesley, Morse School)

  • faldekoráció, Taunton Public School [építész Walter Gropius és műterme]

  • mozaikok (1958, Dallas, Sheraton Rt.)

  • üvegablakok (1959, Baltimore, Redentore templom)

  • mozaikok és üvegablakok (Dallas)

  • fényfal (New York, KLM-székház)

  • mozaik (Dallas, Temple Emannuelle)

  • fénymennyezetek (1963, Philadelphia, Rohm and Haas Székház)

  • mozaikok (1964, Los Angeles, Travelers Biztosító)

  • üvegablak (1965, San Francisco, Saint Mary's Cathedral)

  • üvegablakok (Oklahoma Egyetem).

Válogatott kinetikus munkái . 

  • Kinetikus fényfal (1950, Boston, Radio Schack)

  • A város éjszakai képe (fényfal, 1968, Milánó)

  • Foto-elasztikus járda (1970)

  • Lángok Kertje (1971)

  • Vetített mágneses mezők (1973)

  • Izzó oszlop (Center for Advanced Visual Studies)

  • Fényfal (1979, Boston, Harward Square-i metrómegálló).

Egyéni kiállítások . 

  • 1939 • Katherine Kuh Gallery, Chicago, USA

  • 1944 • Art Institute of Chicago, USA

  • 1951 • Currier Gallery of Art, Manchester, USA

  • 1951, 1955, 1963 • Margaret Brown Gallery, Boston, USA

  • 1952, 1954 • San Francisco Museum of Art, San Francisco, USA

  • 1953 • DeCordova and Dana Museum, Lincoln, USA

  • 1954 • Municipal Arts Center, Long Beach, USA • Kepes György, Gio Ponti, Institute of Contemporary Art, Boston, USA

  • 1955 • Stedelijk M., Amszterdam, NL

  • 1956 • Fitchburg Art Museum, Fitchburg, USA

  • 1958 • Centro Culturale Olivetti, Ivrea (O) • G. di Via Montenapoleone, Milánó (O) • G. il Numero, Firenze (O)

  • 1958, 1975 • G. l' Obelisco, Róma (O)

  • 1959 • Howard Wise Gallery, Cleveland, USA

  • 1959 • Baltimore Museum of Art, Baltimore, USA • Museum of Fine Arts, Dallas, USA • Museum of Fine Arts, Houston, USA • Hayden Gallery, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, USA

  • 1959, 1960, 1962, 1963, 1965, 1966 • Swetzoff Gallery, Boston, USA

  • 1960, 1863, 1966, 1968, 1970, 1972 • Saidenberg Gallery, New York City, USA

  • 1962 • Fénykísérletek, 1937-1962, Gallery 303, New York City, USA

  • 1966 • Marion Koogler McNay Institute, San Antonio, USA • Phoenix Art Museum, Phoenix, USA

  • 1967 • Exeter Academy, Exeter, USA • Pollock Gallery, Southern Methodist University, Dallas, USA

  • 1968, 1972, 1974 • Galerie Moos, Montreal, CA

  • 1968, 1970, 1972, 1974 • Alpha Gallery, Boston, USA

  • 1973 • Works in Review, Museum of Science, Boston, USA

  • 1976 • Műcsarnok, Budapest (kat., Kepes György írásai és a róla szóló cikkek részletes jegyzékével), Künstlerhaus, Wien, A

  • 1977 • Bauhaus-Archívum, Nyugat-Berlin

  • 1986 • Vigadó Galéria, Szombathelyi Képtár, Szombathely.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1929 • Képzőművészek Új Társasága kiállítás, Budapest

  • 1939 • Kelion, ~, Moholy-Nagy, Grand Rapids Art Museum, Grand Rapids, USA

  • 1940 • Amerikai absztrakt művészet, Gallery St. Etienne, New York City

  • 1944 • Absztrakt és szürrealista művészet az Egyesült Államokban, Cincinatti Museum, Cincinatti • Denver Art Museum, Denver • San Francisco Art Museum, San Francisco • Santa Barbara Museum, Santa Barbara • Seattle Art Museum, Seattle

  • 1946 • Tervezés fénnyel, Philadelphia Art Alliance, Philadelphia

  • Modern művészet a reklámban, tervek a Container Corporation of America részére, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge

  • 1947, 1951, 1960 • Museum of Modern Art, New York City

  • 1951 • A Harvard Egyetem Graduate Center művészei • Arp, Bayer, Miró, Lippold, ~, Busch-Reisinger Museum, Cambridge

  • 1952 • Morris Graves, ~ , Mark Tobey, Mayo Hill Gallery, Wellfleet, USA • San Francisco Museum of Art, San Francisco

  • 1953 • Art Institute of Chicago, Chicago

  • 1953, 1960, 1962 • Illionis-i Egyetem, Urbana, USA

  • 1954 • Nemzetközi elszakadás, Städtisches Museum, Leverkusen (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1954 • 61. Amerikai Kiállítás, Art Institute of Chicago, Chicago

  • 1954, 1957, 1964 • Carnegie Nemzetközi Tárlat, Pittsburgh

  • 1956 • Keresztező áramlatok, Time Inc., New York City • Stanford Art, Academy, Palo Alto, USA

  • 1956, 1958, 1960, 1973 • Whitney Museum of American Art, New York City

  • 1957 • Éves Tárlat, Denver Art Museum, Denver

  • 1959 • Museum of Art, Michigan-i Egyetem, Ann Arbor, USA

  • 1960 • Szelekció, Institute of Contemporary Art, Boston

  • 1961 • Fogg Art Museum, Harvard Egyetem, Cambridge, USA

  • 1961 • 64. Amerikai Kiállítás, Art Institute of Chicago, Chicago

  • 1962 • Gondolatok képekben, Worcester Art Museum, Worcester, USA

  • 1962 • Virginia Museum of Fine Arts, Richmond, USA

  • 1962 • A Dama-gyűjtemény, Institute of Contemporary Art, Boston

  • 1964 • 159. Éves Tárlat, Philadelphia Academy of Fine Arts, Philadelphia

  • 1965 • 28. és 29. Biennálé Kiállítás, Corcoran Gallery of Art, Washington • Művészet a tudományban, Albany Institute of History and Art, Albany, USA • Cleveland Museum of Art, Cleveland

  • 1966 • Művészet az USA nagykövetségeinek, Institute of Contemporary Art, Boston • Amerikai művészet, vándorkiállítás, Tokió (JP) • Dublin (IR) • Róma • Mai szobrászat és festészet, Museum of Fine Arts, Boston, USA

  • 1968 • Felfedezés, National Collection of Arts, Washington • Felfedezés 11, Hayden Gallery, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, USA

  • 1968 • Electromagica, Tokió

  • 1970 • 20. századi magyar származású művészek külföldön, Műcsarnok, Budapest • Bienal Coltejar II., Medellin, CO, Explorations, National Collection of Fine Arts, Washington

  • 1972 • Bienal Coltejar III. Medellin, CO • Magyar művészet, XX. századi avantgarde, Indiana Egyetem Art Museum, Bloomington, USA • Párbeszéd az érzékekkel, Wadsworth Atheneum, Hartford, USA • Sokszoros kölcsönhatás, Museum of Science and Industry, Chicago

  • 1973 • San Francisco Exploratorium, San Francisco • Hangos szobrok, Vancouver Art Gallery, Vancouver, BRIT CO

  • 1974 • Ünneplések, Hayden Gallery, Cambridge, Massachusetts, USA

  • 1975 • Ünneplés, Institute of Contemporary Art, Boston

  • 1982-1983 • Tisztelet a Szülőföldnek. Külföldön élő magyar származású művészek II. kiállítása, Műcsarnok.

Válogatott írásai . 

  • Language of Vision, Chicago, 1944 (A látás nyelve, Budapest, 1979)

  • The New Landscape in Art and Science, Paul Theobald and Co., Chicago, 1956 (A világ új képe a művészetben és a tudományban, Budapest, 1979)

  • A közösségi művészet felé. Tanulmányok a kortársi művészet és a modern világ együttműködésének lehetőségeiről [összeáll. Bodri F.], Budapest, 1978.

Válogatott irodalom . 

  • Clemens, G.: György Kepes' Language of Vision, Arts and Architecture, 1945. április, 30.

  • Kuh, K.: György Kepes, Arts and Arhitecture, 1952, 69/6.

  • Read, H.: György Kepes, Arts and Architecture, 1954. május

  • Dorfles, G.: György Kepes, Domus, 340, Milánó, 1958

  • Selem, H.: György Kepes, Civilta della Macchina, Anno VI., 3-4. szám, Róma, 1958

  • Davis, D.: György Kepes: Searcher in the NEW Landscape, Art in America, 56/1., 1968

  • Bodri F.: Gyorsfénykép Kepes Györgyről, Magyar Építőművészet, 1969/6.

  • Moholy-Nagy, S.: Experiment in Totality, Massachusetts Institute of Technology Press, Cambridge, 1969

  • Reinhold, R.: M.I.T. Center Seeks to Wed Esthetics and Technology, The New York Times, 1969. december 26.

  • Bodri F.: ~, Művészet, 1970/11.

  • Yallart, J.: Conversation with György Kepes, Arts Magazin, 1970. május

  • Bodri F.: A látvány nyelve, Ipari Művészet, 1972/3.

  • Bodri F.: ~ fotogramjairól, Fotoművészet, 1973/1.

  • Benthall, J.: Kepes' Center at M.I.T, Art International, 1975. január

  • Körner É.: ~ művészetéről (kat. bev., Budapest, 1976)

  • Bodri F.: ~ új szintézise, Művészet, 1977/3.

  • Körner É.: Összekötve a földdel. Beszélgetés ~gyel, Kritika, 1980/1.

  • Vadas J.: Formatervezett tulipán?, Élet és Irodalom, 1992. május 22.

  • ~ művészete. A ~ Vizuális Központ állandó kiállításának katalógusa, írta és szerk. Lengyel L.