Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

IMRE, Mariann

IMRE, Mariann

képzőművész, (Medgyesháza, 1968. április 7. - )

1986-1991: Magyar Képzőművészeti Főiskola, festő szak, 1991-1994: posztgraduális képzés. 1992: Barcsay-díj, 1993: Salzburgi Nyári Akadémia öszöndíja, 1993: Herman Lipót-díj, 1994: A Karl-Hofer-Gesellschaft Alapítvány ösztöndíja, 1995: Derkovits-ösztöndij, 1996: FKSE díja, Stúdió '95, Vigadó Galéria, Budapest, 1999: A Római Magyar Akadémia ösztöndíja. 1990-es évek eleji minimalista képein a reduktív formaképzés és a faktúra kérdéseivel foglalkozott (T, 1993.). Ekkor készített installációi is a tükröződés, a negatív formaadás és a hiány vizuális megjelenítésére (Szintek, 1993; Kék terem, 1993; Kitöltetlen terek passzív képzelete I-II., 1994) épültek. Az évtized közepétől a természet szimbolikus jelentéseket hordozó anyagait használja, a természeti jelenségek és formák metaforikus kifejezésére reflektáló installációkon dolgozik. A klasszikus témákat (tájkép, szentek) szokatlan eszköztárral és anyaghasználattal, sok invencióval és érzékenységgel dolgozza fel munkáiban: a falra kent fényérzékeny emulzió révén születő kép és a fa ill. beton elemek együtteséből hozta létre Tájkísérletek (1996) c. installációját és hímzett betonformákból álló műveit. A betont organikus anyagokkal (textil, cérna, fű) és a szürke felületen megjelenő színes, gyakran virágokat formázó hímzett motívumokkal társítja (Cím nélkül, 1998; Cím nélkül, 1999). Betonhímzésein is nagy szerepet kap a tér és a fény: a betonformákból a térbe vezető, transzparens struktúrát alkotó cérnaszálak révén művei finom, egyszerre organikus és spirituális aurát teremtenek maguk köré (St. Cecília, 1997).

Egyéni kiállítások . 

  • 1992 • In memoriam, Zsinagóga, Makó

  • 1993 • Szintek, Liget Galéria, Budapest [Chilf Máriával]

  • 1994 • Kitöltetlen terek passzív képzelete, Óbudai Pincegaléria, Budapest

  • 1995 • Hallhatatlan hangok, Szegedi Ifjúsági Ház, Szeged

  • 1995 • Határidőnapló, Stúdió Galéria, Budapest

  • 1996 • Tájkísérlet, Téli Galéria, Szentendre

  • 1997 • Szent Cecília, Liget Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1993 • Térképzetek, Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Kék Terem, Hágai Királyi Akadémia, Hága • Media wave, Zsinagóga, Győr • Második Kortárs Magyar Epigon Kiállítás, Galerie KX, Hamburg

  • 1994 • Hét portugál, hét magyar művész kiállítása, Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Redukció, NA-NE Galéria, Budapest • Budapest-Berlin, Künstlerwerkstatt Bahnhof Westend, Berlin • Műcsarnok, Palme ház • Alagút, Magyar Intézet, Prága • Portugál-magyar cserekiállítás, Lisszabon

  • 1995 • 12. Nemzetközi. Kisplasztikai Biennálé, Muraszombat • Magyarország - Hamburg, PBK, Szt. Jacobi templom, Hamburg

  • 1996 • A legkevesebb, Ernst Múzeum, Budapest (kat.)

  • 1997 • Rejtőzködő, Ernst Múzeum, Budapest (kat.)

  • 1998 • Kalandra való nagyszerű nap, Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Station to Station, Living Art M., Reykjavík • Bőr, Józsefvárosi Galéria, Budapest • Germination 10., Athén

  • 1999 • XLVIII. Velencei Biennálé, Velence

Irodalom . 

  • WIESLER, H.: ~ (in: kat. Berlin - Budapest, 1994)

  • SZUROMI P.: Hangok, Élet és Irodalom, 1995. szeptember 1.

  • TIMÁR K.: Határtalan időnapló, Magyar Narancs, 1995. szeptember 7.

  • WUCHER, M.: Sütő Istvánné teleírt határidőnaplója, Balkon, 1995/12.

  • ANDRÁSI G.: A tér képe. Beszélgetés ~nal, Menesi Attilával és Várnagy Tiborral, Nappali Ház, 1996/2.

  • TATAI E.: A legkevesebb, Balkon, 1996/4-5.

  • LOPEZ, H.: L'Art en el Paisatge (kat., Farrera de Pallars, SP, 1996)

  • PÁLDI, L.: ~ (kat. bev. Saarländisches Künstlerhaus, Saarbrücken, 1997)

  • ANDRÁS E.: A test reprezentációja a kortárs magyar művészetben, in: Erotika és szexualitás, a magyar képzőművészetben, Budapest, 1999

  • TATAI E.: A lehetetlen megkísértése. Tempting the Impossible. La tentazione dell'impossibilita (kat. tan. XLVIII. Velencei Biennálé, 1999).