Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

HORVÁTH, Márton

HORVÁTH, Márton

üvegtervező, (Csabrendek, 1941. április 27. - )

1968-1973: Magyar Iparművészeti Főiskola, szilikátipari tanszék üveg szak, mesterei: Pogány Frigyes, Jánossy György, Szabó Lajos, Gibela József, Z. Gács György. 1975: a kézművesség nemes hagyományait megújító Manuál-csoport egyik alapító tagja volt. 1976 óta a Magyar Iparművészeti Főiskola tanára. 1986-ban a Fiart Havanna keretében dél-amerikai művészeknek tartott kurzusokat, előadásokat, kiállításokat. 1989-ben kidolgozott, később Rendek fantázianéven szabadalmaztatott plasztikus világítási modulját a Tokodi Üveggyár Kft.-nek adta át hasznosításra. 1993: a Széchenyi Akadémia rendes tagja. 1974: Nemzetközi Ékszerkiállítás Aranyérme, Jablonec; 1979: Nívódíj, Manual-csoport, Műcsarnok, Budapest; 1982: Munkácsy-díj; Művészeti Alap díja; 1986: Művelődésügyi Minisztérium Nívódíj; Veszprém megyéért aranyérem; 1989: érdemes művész; Veszprémi Tárlat díja; 1999-2002: Széchenyi-ösztöndíj. Munkássága főbb területei már főiskolás évei alatt kialakultak. Diplomamunkaként ékszeregyüttest, ivókészletet, illetve színes üvegablakok felhasználásával készült világítórendszert tervezett - mindhárom tárgycsoport jellemző maradt rá pályája későbbi szakaszaiban is. Borsos Béla honfoglalás kori magyar üveg ékszerekről tartott előadásai hatására fordult érdeklődése a magra forgatott üveg előállítása felé, ezzel párhuzamosan a szecesszió által is fölelevenített régi üvegtechnika, az irizáló üveg előállításának lehetősége foglalkoztatta. A szecesszió és a távol-keleti művészetek iránti vonzalma az anyagszerűség és a kreatív tevékenység feltétel nélküli szabadságának érvényesítésén alapul, amely esetében a technológiai folyamatok tökéletes ismeretét, gyakorlati birtoklását, az anyag megmunkálásának kézműves módszereihez való visszatérést jelenti. A művészeti alkotás személyes jellegét hangsúlyozzák a 70-es években készült ékszerei mellett a 80-as évektől egyre inkább munkássága középpontjába került, irizáló üvegből készült edényei - vázái, tálai, poharai - is, amelyek irizáló hatást keltő fémoxid réteggel bevont felületein egyre jelentősebb szerepet kap a jellegzetes stilizált növényi formákat idéző plasztikus alakítás. A 80-as évek második felétől egyre intenzívebb kísérleteket folytatott a fény, a világítás problematikájához kapcsolódó tárgyak előállítását illetően kapcsolatban, kézműves eszközökkel előállított lámpái mellett ekkor dolgozta ki a később a Tokodi Üveggyár részére átadott plasztikus világítási modult, amely egymás mellé sorolható, így nagyüzemi gyártásra is alkalmas, de a helytől és igényektől függően változó, egyedi kompozícióvá összeálló elemekből áll.

Mesterei . 

  • Pogány Frigyes, Jánossy György, Szabó Lajos, Gibela József, Z. Gács György.

Egyéni kiállítások . 

  • 1976 • Magyar Kultúra Háza, Berlin [Szilágyi Júliával]

  • 1978 • Rudnay Terem, Eger

  • 1981 • Fényes Adolf Terem, Budapest • Csók Galéria, Budapest

  • 1985 • Kaposvár [Sárváry Katalinnal]

  • 1987 • Csók Galéria, Budapest

  • 1988 • Magyar Kultúra Háza, Helsinki

  • 1990 • Városi Múzeum, Bochum [Smetana Ágnessel]

  • 1992 • Péter-Pál Galéria, Szentendre [Smetana Ágnessel]

  • 1994 • Eurogalerie, Hagen (D) [Smetana Ágnessel]

  • 1995 • Üvegkertünk virágai, Mestermű Galéria, Budapest [Smetana Ágnessel]

  • 1996 • Széchenyi Akadémia székfoglaló kiállítás, Dorottya u. Galéria, Budapest (kat).

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1973 • Fiatal Művészek Világifjúsági Találkozó-pályázata (III. díj), Könyv Klub, Budapest

  • 1974 • Nemzetközi Ékszerkiállítás, Jablonec • Fiatal Iparművészek bemutatója, Derkovits Terem, Budapest • Mai magyar iparművészet II., Iparművészeti Múzeum, Budapest

  • 1975 • Népi hagyományok a mai magyar iparművészetben, Design Center, Helsinki • Jubileumi Iparművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest • Hat fiatal iparművész, Rudnay Terem, Eger • Manuál, Huidevettershuis, Brugge

  • 1977 • Magyar Iparművészet, Waldstein-palota, Prága

  • 1978 • Modern Magyar Iparművészet, Iparművészeti Múzeum, Budapest • Jabloneci Nemzetközi Ékszerkiállítás díjnyertesei, Magyar Kultúra Háza, Prága • Galerie Sin 'Paora, Párizs • G. Capa, Athén

  • 1979 • Manuál, Műcsarnok, Budapest

  • 1982 • Az üveg, Vigadó Galéria, Budapest

  • 1984 • Kortárs magyar ékszerművészet, Gallery Electrum, London

  • 1987 • III. Nový Bor-i Nemzetközi üvegszimpózium, Nový Bor

  • 1988 • Nemzetközi Üvegművészeti Kiállítás, Kanazawa (JP) (kat) • Heidi Schneider G., Horgen (SVE)

  • 1989 • Magyar üvegművészet, Glassmuseum, Fraenau • Magyarok, Barbican Center, London

  • 1993 • Stúdióüveg, Szentendrei Képtár, Szentendre (kat.)

  • 1994 • Magyar Művészet, Art Glass Centre, Inern • Schalkwijk (NL) • Kortárs magyar Textil- és Üvegművészet, Barcelona

  • 1995 • Paradoxon-üveg- művészet, Iparművészeti Múzeum, Budapest.

  • 1996 • Magyar Iparművészet, Haarlemmermeer (NL).

Köztéri művei . 

  • világítás (MTA Lymnológiai Intézet, Tihany [Madarassy Istvánnal])

  • világítás (Veszprémi Petőfi Színház [Szenes Istvánnal, Simay Lajossal])

  • világítás, a plasztikus világítási modul felhasználásával (Magyar Szentek temploma [építészek: Török Ferenc, Balázs Mihály]).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Iparművészeti Múzeum, Budapest

  • Magyar Nemzeti Múzeum Éremtára, Budapest.

Irodalom . 

  • Frank J.: ~ művészetéről, New Hungarian Quarterly, 1978

  • Szelestyei L.: Üvegkollekció Zalaegerszegen, Művészet, 1981/8.

  • Nagy Z.: Fúvópróbák. Beszélgetés ~nal, Művészet, 1985/3.

  • Menyhárt L.: A formák adottak. ~ művészetéről, Művészet, 1988/4.

  • Horváth M.: Emlékkönyv. (Az akadémiai székfoglaló kiállítás katalógusa, Dorottya u.-i Galéria, 1996)

  • Nagy Z.: Üveg az építészetben, Alaprajz, 1998/1.

Film . 

  • Kernács G.-B. Farkas T.: A MANUAL, 1979

  • Kernács G.-B. Farkas T.: Az üveg valami más (Hat üvegművész portréja), 1993

  • Lakatos I.: Üvegvilágon, 1997.