Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

HAJAS, Tibor

HAJAS, Tibor

performer, képzőművész, (Budapest, 1946. augusztus 3. - Szeged, 1980. július 27.)

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar angol szakán kezdte felsőfokú tanulmányait 1965-ben, de a következő évben utcai tüntetés miatt letartóztatták. Amnesztiával szabadult, egyetemi tanulmányait azonban nem folytatta. Könyvkötészetet tanult, 1970-től haláláig egy fővárosi fa- és papíripari szövetkezet alkalmazottja volt. Költőnek készült, első versei 1967-ben jelentek meg. Magát mindvégig elsősorban költőnek tekintette. Autodidakta képzőművész volt. A 60-as évek végén különböző fővárosi avantgardista körökkel ismerkedett meg. Első képzőművészeti munkáit politikai-konceptuális felfogásban készítette. Hús és vinil, Minden csak a saját másolata, (1969); Levél barátomnak Párizsba (1975), Élő comics (1975) stb. című munkái akciók fotódokumentációjának is tekinthetők. Néhány korai akcióját "pre-performance"-nek nevezte. Munkássága versekből, szépirodalmi igényű esszékből, egy regényből, akciókból, performanszokból és fényképtablóként véglegesített - valójában a közönség kizárásával, fényképezőgép előtt végrehajtott - body art akciókból, néhány grafikai lapból, egy filmből és 3 videóból áll. A hagyatékában fennmaradt tárgyak némelyike - performanszok és filmfelvételek kellékei - műalkotás. Életműve törzsanyagát képezi 16 szignált és datált táblára felkasírozott body-art fotószekvencia (3-16 fekete-fehér felvétel, 1974-től társszerző Vető János). Fehér vagy fekete fal előtt saját, mozgó teste befestésre kerül (Húsfestmény I-IV, 1978). Saját maga, a negatív vagy éppen a kész kép felülete erőszakos behatással "megkínzatik", miközben olykor magnéziumfény villan (Képkorbácsolás I-III, 1978-79; Felületkínzás I-III, 1978; Sminkvázlatok, 1979). A képeken kórházi, betegségre utaló motívumok - gumicsövek, géz, injekciós tű stb. - jelennek meg, Schwarzkogler-hatás érvényesül (Infúzió, 1979; Extinction, 1979; Tumo I-II, 1979; Kényszerleszállás, 1979). A képeken megjelenő festett és applikált motívumok megelőlegezik a néhány év múlva Magyarországon is fellendülő új informel, újfestészeti tendenciákat. Életművében központi szerepet játszott a fotó. Legjelentősebb konceptuális munkái hiányos tárgyak fotó-kiegészítései (Protézisek, 1974-76). Dia-műveket is készített, egyedi diakép-kompozícióként vagy "akcióvetítésként" előadva (1976: Bővített vetítés 1-3; Analízisdetonáció 1-5; Tetovált dia). Az akció sajátos formáját dolgozza ki a fotóról és a filmről szóló előadásainak keretei között (1976-1979: Ganz-MÁVAG Művelődési Központ és másutt). Fotók felhasználásával készítette el a makói művésztelepen élete utolsó műveit, 6 ofszet- és 4 szitanyomatot. A performanszai hasonló motívumokból építkeznek, dominál bennük a szenvedés, önfeláldozás, öndestrukció mozzanata. Legfontosabb formai elemük azonban a sötétségben felvillanó magnézium-fény, illetve vaku. Esztétikai cél a pillanat rögzítése (a fotó eszközeivel is) a néző retináján, illetve emlékezetében. A fény-pillanat koncepciója később a (fényképen kék színt előidéző) kvarclámpa fényével bővült. 1978 és 1980 között ~ a Dark Flashtól (G. Remont, Varsó) a Cím nélkül, No. 11-ig (II. Esztergomi Fotóbiennálé megnyitásán) 11 performanszot valósított meg. Ő volt a performansz-műfaj magyarországi megteremtője és mindmáig felülmúlhatatlan alkotója. A Balázs Béla Stúdióban készült filmjében (Öndivatbemutató, 1976) "mindenki sztár lehet" néhány percre. Videói, melyeket Udo Kierrel forgatott, a magyar videóművészet legkorábbi kísérletei közé tartoznak (A vendég; Az éjszaka ékszerei, mindkettő: 1976). Animációs filmterve megvalósulatlanul maradt, annál is inkább, mivel terve a műfaj lehetetlenségét elemezte (Animációs filmterv vázlata, 1980).

Egyéni kiállítások . 

  • 1978, 1979 • Bercsényi 28-30 Galéria, Budapest.

  • 1980 • G. Permafo, Wrocław (halála után tervezett budapesti kiállítása, melynek dokumentációjaként 1985-ben megjelent első átfogó katalógusa, végül is elmaradt)

  • 1987 • ~ 1946-1980 emlékkiállítás, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár (gyűjt., kat.)

  • 1990 • Nightmare Works: ~, Anderson Gallery, School of the Arts, Virginia Commonwealth University (gyűjt., kat.)

  • 1997 • ~, Ernst Múzeum, Budapest (gyűjt., kat.).

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1973 • Szövegek/Texts, Balatonboglári kápolnatárlat

  • 1975 • Képregény, Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Tavaszi Tárlat, Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Expozíció - Fotó/Művészet, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan

  • 1976 • Dia-pályázat, Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Tavaszi Tárlat, Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1977 • Möbius, Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1978 • Miedzynarodowe Triennale Rysunku, Wrocław

  • 1979 • Fotogramok, Józsefvárosi Kiállítóterem, Budapest • European Dialogue, B. of Sydney • Works and Words, Stichtung De Appel, Amsterdam

  • 1980 • 6 HongaARSE Kunstenaars, M. van Hedendaagse Kunst, Gent • II. Esztergomi Fotóbiennálé, Vármúzeum, Esztergom • A Makói Művésztelep kiállítása, Pataki I. Művelődési Ház, Makó

  • 1981 • Tendenciák 1970-1980, 6., "Kemény és lágy" posztkonceptuális tendenciák, Óbuda Galéria, Budapest • Erweiterte Fotografie, 5. Internationale Biennálé, Wiener Secession, Bécs • 14. Mednarodni graficni b., Ljubljana

  • 1982 • Fotóhasználat a grafikában, Óbuda Galéria, Budapest

  • 1983 • Film/Művészet, Budapest Galéria, Budapest

  • 1984 • Helyzet. A 70-es évek művészete a Sárospataki Képtárban, Budapest Galéria Lajos u., Budapest

  • 1986 • Fotók, Liget Galéria, Budapest

  • 1987 • Out of Eastern Europe • Private Photography, List Visual Center, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Massachusets (USA) • Mágikus művek, Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Bilder. Zeitgenössische ungarische Fotografie, Fotogalerie, Bécs

  • 1988 • Fotohof, Kurt Kaindle Galerie, Salzburg

  • 1989 • Más-kép, Ernst Múzeum, Budapest • Az avantgárd vége 1975-1980. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár

  • 1990 • Nuit de la photographie, Musée Elysée, Lausanne

  • 1994 • Europa, Europa, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn

  • 1996-1997 • A művészeten túl/Jenseits von Kunst, Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum és Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz

  • 1998 • Body and the East, Moderna G., Ljubljana

  • 1999-2000 • Global Conceptualism • Points of Origin - 1950s-1980s, Queens Museum of Art, New York

  • Walker Art Center, Minneapolis, Miami Art Museum, Miami (USA)

  • 1999-2001 • Nézőpontok/Pozíciók Művészet Közép-Európában, Museum Moderner Kunst, Bécs, Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest, Fundacio Miró, Barcelona, Hansard Gallery/City Gallery Southampton, Národní g., Prága.

Művek közgyűjteményekben . 

  • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Sárospataki Képtár, Sárospatak.

Írásai . 

  • kilenc vers, in: Első ének. Fiatal költők versei. (vál., szerk.: Mezei A.) Budapest, 1968

  • Egy szó (vers), Élet és Irodalom, 1969. március 15.

  • Júliusi dal, Alföld, 1969/7.

  • Ady-ról, in: Ifjú szívekben élek? Petőfi Irodalmi Múzeum III., Budapest, 1969.

  • Szentendre (vers), Élet és Irodalom, 1970. július 18.

  • Narcissus (vers), Élet és Irodalom, 1971. március 6.

  • kilenc vers és Önéletrajz, in: Ne mondj le semmiről. 13 költő, Budapest, 1974

  • hét vers, in: Expresszió. Önmanipuláló szétfolyóirat, Budapest, é. n.

  • három vers, in: Add tovább! 55 mai költő és író. (vál., szerk.: Csaplár F., Kulin F., Rózsa E.) Budapest, 1976

  • négy vers, in: Poésie hongroise. Anthologie. (vál., szerk.: Delouze, M.) Paris, Budapest, 1978

  • Abbie Hoffmann: Revolution for the Hell of It

  • Jerry Rubin: Do It! (Könyvrecenziók), Helikon, 1976/1.

  • Hogyan viselkedjünk a kamerával szemben, (részletek), in: Beke L.: Hogyan viselkedjünk a fényképezőgép előtt (és hogyan mögötte), Fotóművészet, 1976/2.

  • Hangpótlás. in: A K 3 csoport filmtervei, BBS, Budapest, 1976

  • Töredékek az "új fotó"-ról Vető János (sz. 1953) munkáinak ürügyén. in: Mozgó Világ, 1977/1.

  • Sidpa Bardo, Sznob International, 1982

  • számos írása jelent meg in: ~ 1946-1980, Magyar Műhely - d'atelier, Paris, 1985

  • valamint in: ~ 1946-1980. Emlékkiállítás. Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 1987

  • írásainak mindmáig legteljesebb gyűjt.: Szógettó. Válogatás az új magyar avantgarde dokumentumaiból, Pécs, 1989/1-2. és 14-15.

  • Levél K.-nak (1977). in: Orpheus, 1992/10.

  • Szövegek. in: Orpheus, (~-szám), 1999/21.

Irodalom . 

  • Örkény I.: ~ versei elé in: Ne mondj le semmiről. 13 költő, Budapest, 1974

  • Beke L.: A performance és ~, Mozgó Világ, 1980/10.

  • Hegyi, L.: 4 Heroical Individualism, (h. n., é.n. [Budapest, 1979] a szerző kiadása, nyomdai sokszorosítás, 5 db kézzel szignált Hajas-reprodukcióval)

  • Vita a közönséggel a Dokumentum 2 kiállításon, 1980. május 28. (Beke L., ~, Vető J. és a közönség [Részletek]. In: Dokumentum, 1981/3.)

  • Szabó J.: In memoriam ~, Magyar Műhely, 1981. március 31.

  • Barna R.: Interjú ~ral, Magyar Műhely, 1984. augusztus 9.

  • ~ 1946-1980 (kat., Magyar Műhely - d'atelier, Paris, 1985)

  • Art Lover: ~ művészeti hagyatéka, Új symposion, 1986/1-2.

  • ~ 1946-1980 (kat., emlékkiállítás, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 1987)

  • György P.: A halhatatlanság halottja. ~ (1946-1980), Filmvilág, 1989/12.

  • Martos G.: In memoriam ~ performance, Életünk, 1990/1-2.

  • Nightmare Works: ~ (kat., Anderson Gallery, School of the Arts, Virginia, Commonwealth University, 1990)

  • Ungváry R.: Leopárdok ülnek a tigrisekhez (Beszélgetés ~ral 1980-ban), Orpheus, 1992/10.

  • Horányi A.: Vera ikon. ~: Húsfestmény III, Nappali ház, 1991/1-2.

  • Turai T.: Szidpa Bardo, Nappali ház, 1991/1-2.

  • "A semmi egében utak fehéren...", Beke Lászlóval és Széphelyi F. Györggyel ~ról beszélget Szalai M., Orpheus, 1992

  • Az esztergomi magnószalag, (közreadja: Bán A. [Rózsa T. Endre, Baranyay András, Birkás Ákos és ~ beszélgetése, valamint Pauer Gyula "függeléke"], 1980. július 4.), Orpheus, 1993/12.

  • Europa, Europa (kat., Bonn, 1994)

  • Szeifert J.: A semmi egében. Emlékezés ~ra 50-dik születésnapján, Balkon, 1996/12.

  • ~ (1946-1980) (kat., emlékkiállítás, Ernst Múzeum, 1997)

  • Weibel, P.: Jenseits von Kunst, Wien, 1997, (magyarul: Weibel, P.: A művészeten túl, Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum Budapest, Soros Alapítvány C3 Kulturális és Kommunikációs Központ, Budapest, 1999)

  • Kappanyos A.: "Kettő vagyok: alany és tárgy". ~ról, Pécs, 1998

  • Földényi F. L.: Romépítészet. ~: Húsfestmény IV., in: földényi f. L.: A testet öltött festmény, Pécs, 1998

  • Kollár J.: Szellem a gépben. ~ életművének (van-e) olvasata a 90-es években, Új Művészet, 1998/1-2.

  • Dékei K.: ~ (1946-1980) szövegei, Művészettörténeti Értesítő, 1998/1-4.

  • Beke L.: The Hungarian Performance - Before and After ~, in: Body and the East, (kat., Moderna G., Ljubljana, 1998)

  • Ungváry R.: Miközben én még azon tűnődöm, hogy melyik választ várod...? Beszélgetés ~ral 1980-ban, Orpheus, 1999/21. (~-szám)

  • Beke L.: The Hungarian Performance - Before and After Tibor Hajas, in: Body and the East (kat., Moderna G., Ljubljana, 1998)

  • Bán A.-Fitz P.: Interjú a fotóról (~ral) (1976 tél), Orpheus, 1999/21. (~-szám)

  • ~-szám, Orpheus, 1999/21.