Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

HEGEDÜS, Ágnes

HEGEDÜS, Ágnes

video- és installációművész, (Budapest, 1964. szeptember 15. - )

1985-88: Magyar Iparművészeti Főiskola fotó és video szak; 1988: Minerva Akadémia, Groningen (NL); 1988-90: AKI Művészeti Akadémia, Enschede (NL); 1990-91: Institut für Neue Meiden, Frankfurt am Main, mestere: Peter Weibel. 1992, 1993, 1997: ZKM-projektösztöndíj, Karlsruhe; 1993: Stichting Fonds voor Beeldende Kunst Akad. ösztöndíja; a Hamburgische Kunststiftung PRIZMA komputeer művészeti díja; a linzi ARS ELEKTRONICA dicsérete; 1994: a SPARKY-AWARD interaktív média fesztivál díja, Los Angeles. ~ a videoművészeten belül, a Jeffrey Shaw által a 80-as évek végén elindított interaktív, komputergrafikai installációs irányzat egyik legfontosabb képviselője, aki a 90-es évek elejétől az interaktív komputerművészet jeles prototípusait alkotta meg. ~ a nézőnek, látogatónak a szó szoros értelmében játékteret hagy, vagyis a játékot mint aktív és kreatív mozzanatot tudatosan építi be munkáiba, így lebontja a mű és a befogadó közötti távolságot, a látogatóból aktív játékost alakítva. Így például a karlsruhei ZKM (a médiatechnológiákkal és videoművészettel foglalkozó alkotócentrum) médiamúzeumában kiállított Between teh Words című interaktív installációban, ahol két személy egymás arcát csak homályos ablakon keresztül látva, joystickok mozgatásának segítségével kezeik grafikai rajzolatát létrehozva kommunikálhatnak egymással. ~ legújabb munkáiban, a virtuális paradigmáit használja fel ahhoz, hogy az identitást, asszociációink és az emlékezés bonyolult, részben virtuális világát tematizálja. A Things Spoken CD-ROM (1999) például ~ személyes, valamint a múzeumlátogatók magukkal hozott tárgyainak multimediális archívuma, mely szavakba öntött kommentárokat is megörökített, egy állandó változásban levő dinamikus, játékos virtuális valóságot létrehozva. Műveit folyamatosan bemutatják a világ legfontosabb kiállításain és fesztiváljain.

Mesterei . 

  • Peter Weibel.

Videoinstallációi . 

  • Plain Plane Playing (1990) • Unstable (1990) • 4 Space (1991) • RGBVW (1991) • The fruit machine (1991) • Handsight (1992) • The televirtual fruit machine (1993) • Between the Words (1995) • Configuring the cave (1997) • Memory theater (1997) • Things spoken (CD-ROM, 1999).

Egyéni kiállítások . 

  • 1990 • Rene Coelho G., Amszterdam

  • 1992 • Atrium G., Fukuoka (JP)

  • 1993 • PRIZMA Art G., Hamburg • Uluv G., Prága

  • 1995 • Semiotic Workshop, Albi (FR) • ICA-Institute for Contemporary Art, London • Kunst- und Ausstellungshalle der BDR, Bonn.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1988 • Kísérleti film és videófesztivál, Hamburg

  • 1989 • Szimmetria és aszimmetria, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Magyar film és video, Genova • World Wide videofesztivál, Hága • Magyar videóművészet, Strasbourg (FR)

  • 1990 • Videofest '90, Berlin • A kép ünnepe '90, Lille • A mozi ünnepe, Palais de Tokyo, Párizs • XI. Videóművészeti fesztivál, Locarno (CH) • Videópillanatok, Marseille • Magyar Kortárs Művészet, Strasbourg (FR) • Sound basis visual art, Wrocław (PL) • EXGROUND II, Wiesbaden

  • 1991 • Fukui nemzetközi médiaművészeti fesztivál, Fukui (JP) • Viedeo del Este, Granada (SP) • Videofeormes, Clermont-Ferrand (FR) • Nemzetközi rövidfilmnapok, Oberhausen (D)

  • 1992 • Ars Electronica, Linz • Experimentális film és video, Jeau de Paume, Párizs

  • 1993 • Interface 2, Hamburg • Video Arco, Madrid • MUUMEDIA Festival, OTSO G., Tapiola (FIN) • ARTEC '93, Nagoya (JP) • SIGGRAPH 93, Anaheim (USA) • Multimediale 3, ZKM, Karlsruhe

  • 1994 • Artifice 3, Párizs • Interactive Media Festival, Los Angeles

  • 1995 • Ars Electronica, Linz • Multimediale 4, ZKM, Karlsruhe • ICA, Institute Contemporary Art, London • ISEA, Montreal • CEBIT, Hannover • Interaction '95, Gifu (JP)

  • 1996 • Pre-Cinema to Virtuality, Sydney

  • 1998 • Surrogate-interaktív installációk, ZKM, Karlsruhe • Budapesti Art Expo '98, Műcsarnok, Budapest

  • 1999 • III. Médiabiennálé, München • MILIA, Cannes • Dark Room, Nemzetközi Kortárs Művészeti Múzeum, Mexikó • Cornell Egyetem, New York • 2nd International Show of Art on CD-ROM, Barcelona • 7. Nemzetközi Médiművészeti Biennálé, Wrocław (PL) • Európai Médiaművészeti Fesztivál, Osnabrück (D) • Contact Zones, Gallery of Photography, Mexikó • Vidarte, video- és elektronikus művészeti fesztivál, Mexikó • Ciberart Festival, Valencia (SP) • Cibervision 99, Madrid

  • 2000 • Filmwinter, Stuttgart • Microwave Festival, Hongkong • Goethe Intézet, Szingapúr • Vision and Reality, Museum of Modern Art, Louisiana (USA) • ISEA, Párizs • Radiator, Digitális Művészeti Fesztivál, Broadway, Nottingham

  • 2000-2003 • Update 2.0 Kortárs Médiaművészeti Vándorkiállítás, a világ Goethe Intézetben

  • 2001 • Csendélet a 21. században, ADAM Art Gallery, Wellington.

Művek közgyűjteményekben . 

  • Zentrum für Kunst und Medientechnologie, Média Múzeum, Karlsruhe • NTT Intercommunication Center's, Tokió.

Írásai . 

  • RGBVW. Eine Computergrafik- Video- Installation, in: MultiMediale 2, (kat., ZKM, Karlsruhe, 1991)

  • Handsight; The Televirtual Fruit Machine, in: MultiMediale 3, (kat., ZKM, Karlsruhe, 1993)

  • Between the Words, in: MultiMediale 4, (kat., ZKM, Karlsruhe, 1995)

  • Die Sprache der Dinge (Things Spoken). Work in progress (kat., Surrogate. Interaktive Installationen, ZKM, Karlsruhe, 1998)

  • Die Hand als Schnittstelle, in: Kunstforum International, Die Zukunft des Körpers, I. kötet, 1996/1.

Irodalom . 

  • GERBEL, K. - WEIBEL, P.: The Word from Within, Linz, 1992

  • RÖZTER, F.: The Computer as Media-Toy, Media Passage, Tokió, 1993

  • GERBEL, K.-WEIBEL, P.: Intelligent Environment, Bécs, 1994

  • LOZANO-HEMMER, R.: Arte Virtual, Doce propuestas de Arte Reactivo, Madrid, 1994

  • Virtual Museum: Interzone '93, Intercommunication, 1994/1

  • ~s Interactive Works (kat., ZKM, Karlsruhe, 1995)

  • GERBEL, K.-WEIBEL, P.: Mythos Information-Welcome to the Wired World-ars electronica 95, New York, 1995

  • FAURE, C.-MATTEI, M. G.-TORRIANNI, F.: Arslab. I sensi del Virtuale, Milánó, 1995

  • SCHWARZ, H. P.: ~. Interactive works, Karlsruhe, 1995

  • MORSE, M.: Handsight, The Televirtual Fruit Machine, in: Hardware Software Artware, Ostfilden, 1997

  • SCHWARZ, H. P.: Medienkunst-Geschichte, München, New York, 1997

  • HÜNNEKENS, A.: Der bewegte Betracher. Teorien der Interaktiven Medienkunst, Köln, 1997

  • VAN TIJEN, TEREM: Die Künste des Selbst, artintact, 1999/5.

  • FRICKE, C.: Neue Medien, in: Kunst des 20. Jahrhunderts, Köln, 2000.