Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

DÉVÉNYI, Sándor

DÉVÉNYI, Sándor

építész, (Pécs, 1948. november 27. - )

1968-1973: Budapesti Műszaki Egyetem, Építészkar; 1980-1982: Magyar Építőművészek Szövetsége mesteriskola, mestere: Makovecz Imre. 1973-1975: IPARTERV; 1975-1980: BARANYATERV; 1980-1987: DVT; 1987-1990: Lakásépítő Mérnöki Iroda; Pécsi Építész Iroda; 1990-től Dévényi és Társa Kft. A Kós Károly Egyesülés alapító tagja, a Pécsi Pollack Mihály Műszaki Főiskola címzetes tanára. 1988: Ybl-díj, 1994, 1994: Pro Architectura-díj, 1986, 1987, 1990: Év lakóháza-díj, 1996: Pécs város Millecentenáriumi Díja. ~ épületeiben az organikus jelleggel szubjektív indíttatású eklektika ötvöződik. Házaiban a történeti formák hagyománya új élettel telítődik. A ~ által több évtizeden át megvalósított revitalizáció Pécsett valódi tartalmat kapott. A fiatal ~ pécsi Zsolnay teázóját finom neoromán épületbe álmodta. Ugyancsak Pécsett áll a lakóház-felújításként megépített Villámsújtotta ház, ahol a tervező bravúrral fordítja meg az eklektikus homlokzat plasztikáját, és rá - a magyar kortárs architektúrában egyedül - jellemző építészeti humor dramaturgiája szerint: egy önkényes gesztus cikcakk vonalától kezdve tükörhomlokzattal toldja meg a régi épületet. Pécs számos pincéjét alakította ki ~ Piranesi rajzolt, képzelt börtöntereinek mintájára. Az itt megtalált organikus hang a Bikafejes ház részformáiban a föld felett is megjelenve 89-től fordulópontot jelent ~ építészetében. Munkái egyre inkább kapcsolják a magyar organikusokhoz, de ebben a gondolatkörben is sikerül megőrizni az egyedi, mindig új formát teremtő saját arculatot. Az eredmény különös: akár a dekonstruktív expresszív formáit is képes a magyar organikus formakészlethez illeszteni. Családi házaival és foghíj-beépítéseivel bebizonyította, hogy a jellegtelennek tűnő telkeknek, házaknak is meg lehet az a szellemi sajátjuk, amit genius locinak nevezünk. A Harapó-ház vagy a Lakodalmas ház azt a fajta városlakó öntudatot közvetíti kis léptékben, amely csak a katedrálisok vagy a szecesszió korára volt jellemző Európában. A Lakodalmas ház fehér téglaarchitektúrája egyszerre hordoz antik és polgári atmoszférát. Inkább a közös ünnep szabad örömét, nem annak kötött formáit mutatja ez az épület is és a későbbi, melegebb mediterrán színvilágban megvalósított többi pécsi háza is.

Mesterei . 

  • Makovecz Imre.

Fontosabb munkák . 

  • 1975-1977: Pécs belváros rehabilitációja, Pécs

  • 1984: Lakodalmas-ház; Villámsújtotta ház; Bikafejes ház; Makár-tanya; nyugdíjasház; Zsolnay-teázó (terv), Pécs

  • 1981: Természetvédelmi Hivatal (terv); Római-udvar; Munkácsy-udvar; Bagolyvár Étterem; Pécs

  • 1991: Corvin Szálló, EXPO '96 beépítési-, arculat- és épülettervek, Budapest

  • 1994: Lágymányosi Szent László híd hídszerkezete és utcabútorai, Budapest

  • 1992-től a Dunántúli Autópálya koncepcióterve.

Egyéni kiállítások . 

  • 1985 • Pécs

  • 1989 • Budapest Galéria, Budapest

  • 1991 • Zalaegerszeg

  • 1993-1994 • Pécs.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1982 • Párizs

  • 1993 • Budapest

  • 1985 • Gödöllő

  • 1991 • Velencei Építészeti Kiállítás

  • 1992-1997 • Magyar organikus építészet, Budapest • Vancouver • Debrecen • Berlin • Varsó • Krakkó • Pozsony • Szeged • Bukarest • Prága • London • Bristol • Koppenhága • Osló

  • 1996 • Budapest • Poznań.

Irodalom . 

  • Magyar Építőművészet, 1985, 1987/2., 1989/6.

  • Art (D) 1987/2.

  • Architecture (USA), 1987/9.

  • Mozgó Világ, 1987

  • L'Architecture d'aujourd'hui (FR), 1992/4.

  • Balkon, 1994/7.

  • World Architecture, 1993/3.

  • Architects of the World (JP), 1995.