Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

DROZDIK, Orsolya

DROZDIK, Orsolya

grafikus, (Abda, 1946. február 15. - )

1970-1977: Magyar Képzőművészeti Főiskola, 1974-1977: mesterképző, mesterei: Iván Szilárd, Raszler Károly. 1978-1979: Amszterdam, 1979-1980: Kanada, 1980-tól New Yorkban él. 1977: Kondor Béla-ösztöndíj; 1988: Prince Bernard-alapítvány díja; 1990: Gordon-Matta Clark-díj; Pollock-Krasner-alapítvány ösztöndíja; 1996: Adolph and Esther Gottlieb-alapítvány díja. ~ főiskolai évei alatt a Rózsa presszó körül kialakult művészeti csoport tagja. A műalkotás esemény jellegét hangsúlyozó munkák - a Kártyajáték vízben c. mű, a Hajókirándulás c. szituácionista-akció - keretéül egy-egy újonnan meghódított színhely szolgál. Individuális mitológia c. rajz- és fotósorozatával a nőművész lehetséges szerepmintáit vizsgálja. A saját test szerepeltetése és a női modellel szemben kialakított viszony konceptuális elemzésével ~ a fizikai-, és pszichikai-térben és a művészi diskurzusban rögzült hagyomány terében vizsgálja a testet. Munkáiban a test plaszticitással bíró anyag (performance test-szobra), a teret kijelölő, meghatározó vonatkoztatási rendszer (xerográfiák modulor-figurája), illetve az önazonosság tétje, kulturálisan meghatározott tényező. A 80-as évek képi szótárként olvasható, biológiai metaforákat felvonultató festményei magukban foglalják a "képanalízis" instrukcióját, az egységes testkép szétépítését. Természettudományi és orvosi múzeumokban 1983-tól készített fotói "konceptuális installációiban" kerültek szisztematikus feldolgozásra. A sorozat összefoglaló címe (Kaland a Technos Dystopiumban) a szellemi kalandra utal, amely a tárgyakon keresztül visszavezet a természettudomány születéséhez, a felvilágosodás korába. A Népszerű Természetfilozófia c. 18. századi könyv elméleteit és a velük összhangban megformált "similiákat" bemutató Natural Philosophy [N. Ph.] a valóság és igazság tudományos reprezentációját dekonstruálja, a Morbid Condition [M. C.] a test 18. és 19. sz. természettudományos és orvosi diskurzusát vizsgálja. A Fragmenta Naturae [F. N.] Linné növényekre - társadalmi modell alapján - kidolgozott taxonómiájának metaforikájával szembesít. ~ a 90-es években Manifacturing the Self [M. S.]-installációiban ismét az önazonosság kérdéseivel foglalkozik.

Mesterei . 

  • Iván Szilárd, Raszler Károly.

Egyéni kiállítások . 

  • 1997 • Akt, Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1978 • Individuális mitológia, Miskolci Galéria, Miskolc

  • 1979 • Transparencies, Vancouver

  • 1980 • I Try to Be Transparent, Factory 77, Torontó

  • 1981 • Stúdió Galéria, Budapest

  • 1984 • Budapest Galéria, Budapest (kat.) • Mercer Union, Torontó

  • 1985 • Biological Metaphors, Galerie Suspect, Amszterdam

  • 1988 • N. P. I., Tom Cugliani Gallery, New York • N. P. II., Cepa Gallery, Buffalo

  • 1989 • M. C. I., Tom Cugliani Gallery, New York • M. C. II., Arch, Amszterdam

  • 1990 • F. N., Tom Cugliani Gallery, New York • Adventure in Technos Dystopium, Ernst Múzeum, Budapest (kat.) • Cynical Reason I., Galerie Knoll, Bécs • Cynical Reason II., Richard Anderson Gallery, New York

  • 1991 • Cynical Reason III., Gemeentemuseum, Arnhem (NL)

  • 1992 • Science Fiction, List Visual Art Center • M. I. T., Cambridge (gyűjt. kat.)

  • 1993 • M. S. - Medical Erotic, Tom Cugliani Gallery, New York • M. S. - Brains in High Heels, Sydney, B. (kat.) • M. S.-Convent, Maubuisson-apátság, Saint l'Aumone, Herblay (FR) (kat.)

  • 1994 • Adventure in Technos Dystopium - retrospektív fotókiállítás 1984-1994, Richard Anderson Gallery, New York • M. S.-Body Self, Peter Kilchmann Galerie, Zürich (kat.) • M. S.-Medical Erotic, Anderson Gallery • Commonwealth University, Richmond • M. S.-Body Self, Galerie Knoll, Bécs

  • 1995 • M. S.-The Pathological Body, Musée des Beaux-Arts de Nantes (FR) (kat.) • Az én fabrikálása. A test-én, Műcsarnok, Budapest

  • 1996 • Az én fabrikálása. A test-én, Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest • Az én fabrikálása. A patologikus én, Szépművészet Múzeum, Budapest

  • 1997 • Oshi Ohashi, Young and Beautiful, Confident kozmetikumcsalád, Goethe Intézet • Rétes, video-performance, Szombathelyi Képtár, Szombathely

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1978 • Stúdió - Jubileumi kiállítás 1958-1978, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Grand Palais, Párizs

  • 1978-1979-1980 • Grafikai Biennálé, Krakkó

  • 1979 • Fiatal Művészek, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1981 • Modern Művészetek Múzeum, Skopje (YU)

  • 1982 • Grafikai Biennálé, Bilbao (SP)

  • 1983 • A. I. R. Gallery, New York • Colab, Ritz Hotel, Washington

  • 1984 • Art in General, New York • Eastern Europe, El Bohio, New York

  • 1986 • U. M. A., Stedelijk M., Amszterdam

  • 1989 • Science/Technology/Abstraction • Art at the End of the Decade, Wright State University, Dayton (kat.) • Tom Cugliani Gallery, New York • Alternative Museum, New York • Strange Attractors-The Signs of Chaos, New Museum of Contemporary Art, New York (kat.) • Tierra Encantada, City Art Institute, Kansas (kat.) • Stendhal Syndrome. The Cure, Andrea Rosen Gallery, New York (kat.) • All Quiet on the Western Front, Galerie Antoine Candau, Párizs

  • 1991 • The Body, The Renaissance Society at the University of Chicago (kat.) • Annie Novanta, G. Communale d'Arte Moderna, Bologna (kat.) • The Interrupted Life, The New Museum of Contemporary Art, New York (kat.) • Physical Relief, Hunter College Art Gallery, New York

  • 1993 • Brain, Internal Affairs, M. S. - Brains On, Wheels, Beatrix Hospital, Gorinchem (NL)

  • 1994 • M. S. - The Hairy Virgin, Sao Paulo Biennálé, (kat.) • 80-as évek - Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1995 • Kreáció-Rekreáció, Műcsarnok, Budapest (kat.)

  • 1996 • 3x3 from Hungary, Bard College Museum, Annandale-on Hudson

  • 1997 • Lebliche Logos, Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest • Body, New South Walles Contemporary Art Museum, Sydney

  • 1998 • Sarajevo 2000, Ludwig Múzeum, Bécs (kat.) • Rózsa presszó 1976-1998, Ernst Múzeum, Budapest

Művek közgyűjteményekben . 

  • Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest

  • Ludwig Múzeum, Bécs

  • New School Collection, New York

  • Robert Shiffler Collection, Greenville (USA)

  • Stedelijk, Amszterdam

  • Szépművészet Múzeum, Budapest.

Irodalom . 

  • Az alteregók prelűdje. McGraath beszélget ~val, (kat., Budapest Galéria, Budapest, 1984)

  • Galéria - mint műfaj. György P.-Pataki G. beszélget ~val, Új Symposion, 1981/június, Novi Sad

  • Heartney, E.: ~ Art in America, 1988/jún.

  • Wei, L.: The Peripatetic Artist: 14 Statements, Art in America, July 1, 1989

  • Néray K.-Indiana, G.-Niesluchowski, W. G. J.-McGraath, P.-Spector, N.-Hapgood, S. (kat, bev tan., Ernst Múzeum, Budapest, 1990)

  • Szétépített metaforák. Sturcz J. beszélget ~val, Új Művészet, 1990/3.

  • Nickard, G.: A Form of Spectacle: Natural Science "Reconsidered", Border Crossing, Fall 1991

  • D. O.: Kulturális amnézia avagy a történelmi seb. A feminizmusról, Balkon, 1995/1.

  • Welchmann, J. C.: Orvosi Vénusz, Lettre International, 25. (1997/nyár).