Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

CSIKY, Tibor

CSIKY, Tibor

szobrász, érmész, grafikus, (Olaszliszka, 1932. július 19. - Budapest, 1989. április 1.)

1950-1953: Eötvös Loránd Tudományegyetem, matematika-fizika szak; 1956: Magyar irodalom és nyelv szakos középiskolai tanári diploma, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar. 1957-ben tanár a balkányi általános iskolában. 1957-1959 között Az Eötvös Loránd Tudományegyetem történelem szakos levelező hallgatója. 1957-1960 között általános iskolai tanár Újfehértón, majd Vácrátóton. 1961-1971 között kollégiumi nevelőtanár Budapesten. 1963-ban kapcsolatba került a Zuglói Körrel, megismerkedett Korniss Dezsővel és Mezei Árpáddal. 1972-ben végleg a szobrászat mellet döntött, felhagyott a tanári pályával. Résztvevője (1970: "R" kiállítás, 1970-1971: Balatonboglári kápolnatárlatok) és egyik szervezője (Mozgás '70, Modern Képtár, Pécs) a neoavantgárd 60-as évek közepétől kibontakozó mozgalmának. Tevékenyen részt vett a szimpózium-mozgalomban: dolgozott a villányi szobrásztelepen (1970), szobrokat készített az ajkai alumíniumkohóban (1977), a tokaji művésztelep szobrász tagozatának vezetője 1976-tól, a győri művésztelep egyik alapítója (Rába Művek, Győri Házgyár). 1977-1979 között a telkibányai Országos Amatőr Képzőművészeti Alkotótábor szobrászszekciójának vezetője és későbbi munkájának (1980-1981: Gönc, 1982: Encs) résztvevője. 1982-ben megszervezte és útjára indította a Meditáció c. kiállítássorozatot, amely a hasonló gondolkodású művészek mellett a körülötte kialakult tanítványi kör számára is bemutatkozási lehetőséget teremtett. Több pályatársához, többek között Csutoros Sándorhoz, Gulyás Gyulához, Haraszty Istvánhoz, Pauer Gyulához hasonlóan főiskolai képzés nélkül vált a 60-as évek szobrászati avantgárdjának meghatározó alakjává. Néhány korai munkájától eltekintve nem foglalkoztatták a látható világ valósághű ábrázolásának kérdései, plasztikáinak magától értetődő nyelve az organikus, struktúraelvű, majd később a geometrikus absztrakció. Kiindulópontja, inspirációja eredendően természettudományos fogantatású volt, s ez amellett, hogy folyamatos kísérletezésre késztette a művészet és a tudomány közötti átjárhatóság megtételére, jelentkezett az alkalmazott anyagok tisztelettel és türelemmel teli kibontásában, s a technikailag tökéletes kivitel iránti igényében is. Munkássága számos irányzattal - srukturalizmus, op-art, konceptualizmus, minimal art, konstruktivizmus - mutat kapcsolódási pontokat. Műveit azonban inkább ezek egyedi szempontból való megközelítése jellemzi: érdeklődésének középpontjában az olyan látszólag tiszta és egyértelmű ellentétpárok, mint nyitott-zárt, fény-árnyék, sík-térbeli, organikus-geometrikus, finoman kiegyensúlyozott feszültségeire, ill. ezek szintézisére épülő kompozíciók álltak. A 60-as évek elején faragta első körplasztikáit, majd reliefjeit. Munkássága fő vonulatát ebben az időszakban a nemes és egzotikus fákból faragott organikus formakincsű domborművek (Kis vidám, 1965; Struktúra I-II., 1968; Buborékok 1-4., 1968; Mozgás I-IV., 1969), ill. a kvantummechanika inspirálta "struktúrák" alkották (Struktúrák I-IV., 1966; Mozgásstruktúra, 1969; Hullámstruktúra, 1969), több száz hasonló motívumot, kompozíciós megoldást alkalmazó grafikával együtt. Plasztikái meghatározó eleme a változó megvilágítási viszonyok, a fény-árnyék játék felületet megmozgató optikai illuzionizmusa. A 60-as évek végén simára csiszolt felületű, organikus fareliefjei (Organikus formák I-IV., 1966), festett fa, ill. fémvariációk (Struktúra I-III., 1970), főként polírozott bronz domborművek kiindulópontjaivá váltak (Organikus mozgás-sorozat, 1970). Ezeken a munkákon, majd a korszakot lezáró, leegyszerűsödő, elemibb formákkal dolgozó, az organikus és a geometrikus ábrázolásmód szintézisére kísérletet tévő fém reliefeken (Dombormű/Behatolás, 1969, Janus Pannonius Múzeum), krómacél szobrokon kitüntetett szerepet kapott a fény formákat felbontó és újrateremtő szerepe (Oszlop, 1971). A Magyarországon a 70-es évek elején tért nyerő konceptualizmus áramába illeszkedő művei ("69 lap", 1971-73), fotósorozatai (Az objektív valóság struktúrái, 1973-1974), mail-art munkái, ill. minimal grafikái tovább alakították látásmódját. A 70-es évek második felében készült acél- és faplasztikái, leginkább olyan "padló-szobrok", amelyek első látásra minimalista megjelenése, szigorú, egyértelmű formái a variálhatóság, a játékosság, a "törvényszegések" lehetőségeire is építenek (Ellentétek egysége, 1977; Térgörbe, 1977, 1980; Egy szobor három helyzetben, 1978). Egy időben készült érmei hasonló plasztikai problémákat bontottak ki (Tér I-VIII., 1979), de a szobrokról ismerős redukált, geometrikus formanyelv, finoman kiegyensúlyozott ellentétekre építő kompozíciós elv itt merész anyag- és formatársításokkal, eltérő megmunkálású felületek alkalmazásával is kiegészült (Kazimir Malevics, 1979; Gondolatok sorozat, 1981-1986). Sok plakettjén felfedezhető a művésztelepeken megismert ipari tárgy- és technikakultúra hatása is (Rába 78; Ajka I-IV., 1980). Bár a 80-as évek közepén súlyosan megbetegedett, az ebben az időszakban készült, többnyire festett, színes gerenedakonstrukcióinak, makettjeinek gazdag szobrászati termése egyben új szakaszt is nyitott munkásságában (Feszület, 1986; Valószínűtlen egyensúlyok, 1986; Tektonika /I./, 1986; Árboc, 1986). Nagyméretű faplasztikái, amelyek néhol tükröző, krómacél elemekkel is kiegészültek (Tektonika /III./, 1987; Testamentum, 1988) a sík- és a térbeli határára redukált színes, geometrikus jelekként rendezik, értelmezik a teret.

Egyéni kiállítások . 

  • 1964 • Petri Galla Pál lakása, Budapest [Nádler Istvánnal] • Petri Galla Pál lakása, Budapest [Veszelszky Bélával]

  • 1966 • Modern Nordisk Konst [Attalai Gáborral], Göteborg (SVE) • G. Krzysztofory, Krakkó

  • 1968 • Budapesti Műszaki Egyetem Vásárhelyi Pál Kollégium, Budapest [Hencze Tamással]

  • 1974 • Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1975 • Jósa András Múzeum, Nyíregyháza (gyűjt., kat.) • Petőfi Sándor Ifjúsági Ház [Lugossy Máriával és Bohus Zoltánnal], Győr

  • 1978 • Egyetem Galéria [Nádler Istvánnal], Debrecen

  • 1980 • Dorottya u. Galéria, Budapest (kat.)

  • 1987 • Józsefvárosi Galéria, Budapest

  • 1994 • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest (gyűjt., kat.) • Körmendi Galéria, Budapest

  • 1998 • Táltos Klub, Budapest • Városi Képtár [Fajó Jánossal és Nádler Istvánnal], Győr

  • 1999 • Vintage Galéria, Budapest • Városi Képtár, Győr (emlékkiállítás).

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1968 • Az idősebb és a fiatal generáció kiállítása, Budapesti Műszaki Egyetem Vásárhelyi Pál Kollégiuma, Budapest • Kassák Lajos-emlékkiállítás. Hommage a Kassák, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • 1969 • Pannónia 69. Nemzetközi Képzőművészeti kiállítás, Razstavni Paviljon Architekta Franca Novaka, Muraszombat

  • 1970 • Mozgás '70, Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtár, Pécs • Új geometrikus és strukturális törekvések, József Attila Művelődési Központ, Salgótarján • "R" kiállítás, Budapesti Műszaki Egyetem "R" klubja

  • 1970-1971 • Balatonboglári kápolnatárlatok

  • 1971 • Új művek, Műcsarnok, Budapest • Anyag és forma a képzőművészetben, Tudományos Ismeretterjesztő Társulat Természettudományi Stúdiója

  • 1972 • Ungarische Avantgarde '72, Kunstverein Kaponier Vechta, Vechta (Német Szövetségi Köztársaság) • Mai Magyar Iparművészet I., Iparművészeti Múzeum, Budapest

  • 1974 • XX. századi magyar grafika. Válogatás a Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárának gyűjteményéből, Savaria Múzeum, Szombathely • Hungria 74, Centro de Arte y Communicaci-n, Buenos Aires • Mai Magyar Iparművészet II., Iparművészeti Múzeum, Budapest

  • 1975 • Anyag és Forma, Esztergomi Vármúzeum, Esztergom

  • 1976 • Expozíció - Fotó/művészet, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan

  • 1977 • 03 23 03. Premieres recontres internationales d'art contemporain, Ancien bureau de poste désaffecté, Montreal (CA), Galerie Nationale du Canada, Ottawa • A IX. Győri Művésztelep kiállítása, Műcsarnok, Győr • XVII. FIDEM Kongresszus Nemzetközi Éremkiállítása, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Fa és környezet I., Kossuth Múzeum, Cegléd

  • 1978 • Tízéves szimpozion mozgalmunk, Józsefvárosi Képtár • I. Országos Éremművészeti Biennálé díjazottainak kiállítása, Lábasház, Sopron

  • 1978 • Tízéves a Győri Művésztelep, Megyei Képtár, Győr • Hongaarse Konstruktivistische Kunst 1920-1977, Kriuthuis Citadellaan, Hertogenbosch, M. Hedendaagse Kunst, Utrecht, Zwolle, Schiedam (NL) • RÁBA '78 - A győri művésztelep szobrásztagozatának kiállítása, Műcsarnok, Győr

  • 1979 • Ungarische konsruktivistische Kunst 1920-1977, Kunstverein München, München, Kunspalast Ehrenhof, Düsseldorf • Exposition internationale de la médaille du XVIIIe congres de la FIDEM, Fundacao Calouste Gulbenkian, Lisszabon • Fa és környezet 2., Kossuth Múzeum, Cegléd • Dimenziók, Katona József Múzeum, Kecskemét • 12a B. Internazionale del Bronzetto e Piccola Scultura, Palazzo della Regione, Padova (OL)

  • 1980 • Ungarsk Konstruktiviste, Henie-Onstad Kunstsenter, Hovikodden (NOR) • L'art hongrois contemporain, Maison de la Culture et des Loisirs, Saint-Etienne, Palais des Arts et de la Culture, Brest (FR) • In memoriam Kassák, Kassák Lajos Múzeum, Budapest • Ungarske Konstruktivister, Statens Museum for Kunst, Koppenhága, Nordjyllands Kunstmuseum, Aalborg (DK) • Tendenciák 1970-1980 1., Új művészet 1970-ben, Óbuda Galéria, Budapest • Wsp-lczesne medalierstvo węgierskie, G. Spolcznego Domu Kultury WSM-Zoliborz, Varsó • Magyar Éremművészet, Magyar Kultúra Háza, Berlin (Német Demokratikus Köztársaság), Berlin (Német Szövetségi Köztársaság) • Tendenciák 1970-1980. 3., Geometrikus és strukturális törekvések, Óbuda Galéria, Budapest

  • 1981 • Művészek az iparban - Ajka '81, Alumínium a képzőművészetben, Városi Művelődési Központ, Ajka • Konstruktivisticka a stremljenja u Madarskoj umjetnosti, G. suvremene umjetnosti, Zágráb (YU) • Nyitás II., Fészek Galéria, Budapest • Ungersk Konst 1905-1980, Liljevalchs Konsthall, Stockholm, Göteborgs Konstmuseum, Göteborg (SVE)

  • 1982 • Kortárs magyar éremművészeti kiállítás, Puskin Múzeum, Moszkva • Ermitázs, Leningrád • Ungersk Konst. Avantgarde och modernism fran 1905 till idag, Malmö Konsthall, Malmö • Országos Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest • Fehér-fekete, Műcsarnok, Budapest

  • 1983 • Új művészetért 1960-1975, Bartók Béla Művelődési Központ, Móra Ferenc Múzeum, Szeged • Művészeti Szimpozionok eredményei I. - Szobrászat, Műcsarnok, Budapest • Tendencias de la esculture hungara contemporanea, Salas de la Direccion General de Bellas Artes y Archivos, Madrid • XIX. congresso FIDEM, Palazzo Medici-Riccardi, Firenze

  • 1983 • Helyzet. A 70-es évek művészete a Sárospataki Képtárban, Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Sárospataki Képtár, Sárospatak

  • 1984 • Helyzet. A 70-es évek művészete a Sárospataki Képtárban, Herman Ottó Múzeum, Miskolc • Struktúra, Pataky Galéria, Budapest • The Modern Hungarian Medal. Medals and Anti-medals, Art Gallery, Wolverhampton • Goldsmiths' Hall, London • Christ Church, Oxford • Shipley Art Gallery, Gateshead (GB) • IV. Budapesti Nemzetközi Kisplasztikai Kiállítás, Műcsarnok, Budapest • Zeitgenössische Ungarische Medaillenkunst, Albertina, Drezda • Magyar Kultúra Háza, Berlin • Spandau Zitadella, Berlin

  • 1982-1985 • Meditáció I-IV., Bartók 32 Galéria, Budapest

  • 1985 • Válogatás negyven év érmeiből, Helikon Galéria, Budapest • Ungarische Graphik & Kleinplastik, Kulturhaus Hans Marchwitza, Potsdam (Német Demokratikus Köztársaság) • 101 tárgy. Objektművészet Magyarországon 1955-1985, Óbuda Galéria, Budapest

  • 1986 • 3. Triennale Fellbach. Kleinplastik - BRD, Frankreich, Ungarn, Schwabenlandhalle, Fellbach

  • 1987 • Aktuelle Ungarische Kleinplastik, Museum für Kunst und Kulturgeschichte der Stadt Dortmund, Dortmund • Régi és új avantgárd (1967-1975). A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár

  • 1988 • Tavaszi Tárlat, Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, Műcsarnok, Budapest • Konstruktion - Struktur - Utopie. Der Neue Konstruktivismus in Ungarn, Haus der Ungarischen Kultur, Berlin • Meditáció V., Heves Megyei Művelődési Központ, Eger

  • 1969, 1971, 1979-1989 • II., III., VI.-XI. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs

  • 1977-1989 • I.-VII., Országos Éremművészeti Biennálé, Lábasház, Sopron

  • 1989 • Kunst heute in Ungarn, Neue Galerie - Sammlung Ludwig, Aachen (D) • Meditáció VI., VII., Bartók 32 Galéria, Budapest • Műcsarnok, Győr • Madarské vytvarné umeni XX. stoleti (1945-1988), Národní G., Prága, Művészetek Háza, Pozsony (CSZ) • Formen des Gleichgewichts - Zeitgenössiche ungarische Kunst, Galerie im Margarethenhof der Friedrich-Neumann-Stiftung, Königswinter-Ittenbach (D) • Szimmetria és aszimmetria, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Más-kép. Experimentális fotográfia az elmúlt két évtizedben Magyarországon, Ernst Múzeum, Budapest • Az avantgárd vége (1975-1980). A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár

  • 1990 • Meditáció VIII., Megyei Művelődési Központ Galéria, Paks • Mozgás 70-90, Janus Pannonius Múzeum, Modern Magyar Képtár, Pécs

  • 1991 • Meditáció IX., Bartók 32 Galéria, Budapest • Hatvanas évek. Új törekvések a magyar képzőművészetben, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • 6. Pancevacka Izlozba Jugoslavenske Skulpture, Narodni Muzej, Pancevo

  • 1993 • Mi, "kelet-franciák". Magyar művészet 1981-1989. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár • A magyar művészet századai a múzeumi gyűjtés tükrében. Új szerzemények 1985-1992, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1993, 1994 • Formázott - Art Madi, Műcsarnok, Győr • Kassák Lajos Múzeum, Budapest

  • 1997 • "114/7920" - Száztizennégy mű a hétezerkilencszázhúszból. Válogatás a Magyar Nemzeti Galéria Jelenkori Gyűjteményének anyagából, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1998 • Ludwig Múzeum in the Russian Museum, The State Russian Museum, Szentpétervár.

Köztéri művei . 

  • Mahagóni dombormű (1972, Budapest, Újpest, Alkotmány Mozi, lebontva)

  • Mahagóni dombormű (1974, Budapest, MÁV Információs Irodája)

  • Krómacél dombormű [Bohus Zoltánnal] (1976, Budapest, Belvárosi Távbeszélő Központ Székháza)

  • Homlokzati krómacél dombormű (1983, Budapest, Bartók 32 Galéria)

  • Krómacél dombormű (1985, Budapest, Grand Hotel Hungária, Salátabár).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Artpool Művészetkutató Központ, Budapest

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • Iparművészeti Múzeum, Budapest

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Jósa András Múzeum, Nyíregyháza

  • József Attila Múzeum, Makó

  • Kassák Lajos Múzeum, Budapest

  • Kecskeméti Képtár, Kecskemét

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Neue Galerie - Sammlung Ludwig, Aachen (D)

  • Paksi Képtár, Paks

  • Sárospataki Képtár

  • Soproni Múzeum, Sopron

  • Szombathelyi Képtár, Szombathely

  • Vay Ádám Múzeum, Vaja

  • Xantus János Múzeum, Győr

  • Vass Gyűjtemény, Budapest

Irodalom . 

  • Haulisch L.: ~, Szabolcs-Szatmári Szemle, Nyíregyháza, 1968/2.

  • Solymár I.: ~ és Hencze Tamás kiállítása a Műszaki Egyetem Vásárhelyi Pál Kollégiumában, Művészet, 1968/4.

  • Haulisch L.: ~ munkáiról, Magyar Műhely, Párizs, 1969/31.

  • Frank J.: ~nál, Élet és Irodalom, 1969. február 15. (másodközlés: Szóra bírt műtermek, Budapest, 1975)

  • Solymár I.: ~ struktúrái, Művészet, 1970/6.

  • Haulisch L.: Öten a fiatal magyar képzőművészek közül, Híd, Újvidék, 1970/3.

  • Frank J.: ~, Műgyűjtő, 1971/3.

  • Beke L.: Az "Elképzelés"-ről, Ahogy azt Móricka elképzeli. Levél barátaimhoz, Budapest, 1972. V. 24.-VI. 18.

  • ~-Bak I.: Tanítványok a mesterről, Művészet, 1974/11.

  • Kovalovszky M.: A magyar szobrászat új útjai, in.: A Janus Pannonius Múzeum XVII-XVIII. 1972-1973, Pécs, 1975

  • Solymár I.: ~ (kat. bev., Jósa András Múzeum, Nyíregyháza, 1975)

  • Szilágyi G.: Vendégünk volt ~ szobrász, Hajdú-Bihari Napló, Debrecen, 1978. április 27.

  • Hajdu I.: ~, Budapest, 1979

  • Sinkovits P.: Hajdu István: ~, Művészet, 1980/1.

  • Németh L.: (kat. bev., Dorottya utcai Kiállítót., Budapest, 1980)

  • Frank J.: Metals and textiles. Exhibitions by ~ and Zsuzsa Szenes, New Hungarian Quarterly, 1981/81.

  • Frank J.: Törvény - törvényszegés. ~ kiállítása, Budapest, 1981/6.

  • Sinkovits P.: Kézműves és alkotó. ~, Művészet, 1981/7.

  • Beke L.: ~ egy plasztikájáról, Művészet, 1986/8.

  • Sinkovits P.: Az anyag vonzásában. ~ral, Művészet, 1986/8.

  • Hudra K.: Utószó egy budapesti kisgaléria történetéhez. ~ kiállítása a Józsefvárosi Galériában, Művészet, 1987/7.

  • Frank J.: From the Geometric to the Organic. ~, Nyrom (Mária Piszer), Tamás Lossonczy, New Hungarian Quarterly, 1987/107.

  • Konrád Gy.: Halotti beszéd ~ szobrai és barátai között (kat. betétlap, Meditáció VII., Műcsarnok, Győr, 1989. Másodközlés: Új Művészet, 1991/2.)

  • Bánszky P.: ~ és a Tokaji Alkotótelep

  • Sinkovits P.: Meditáció ~ konstruktivista kiállításairól 1990-ben, Kultúra és Közösség, 1990/4.

  • Frank J.: "Kis vésőütések". ~ (1932-1989), Új Művészet, 1991/2.

  • ~ (magyar és német nyelven), in: Kortárs képzőművészet. Magyar Nemzeti Galéria-Ludwig Múzeum, Budapest/Zeitgenössische Kunst. Ludwig Museum Budapest der Ungarischen Nationalg. (szerk.: Dévényi I., Budapest, 1991)

  • Frank J.: n + 1, Élet és Irodalom, 1991. március 15.

  • Frank J.: Krómacél a temetőben, Élet és Irodalom, 1992. augusztus 14.

  • ~ 1932-1989 (gyűjt., kat., magyar és angol nyelven, szerk.: Százados L., Magyar Nemzeti Galéria, 1994)

  • Nagy I.: Rajz és dombormű viszonya ~ művészetében/The relation of drawing and relief in the art of ~, in: A forma előélete. III. Nemzetközi Szobrászrajz Biennálé Szimpóziuma/The antecendents of the form. Symposium of the 3rd International Sculptural Drawing Biennálé, Budapest, 1994, Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége

  • Nagy I.: Előttünk az életmű. ~ kiállítása, Balkon, 1994/8-9.

  • Sinkovits P.: Szabad vizek mentén. ~ életmű-kiállítás/By open waters. A Retrospective Exhibition of ~'s works

  • Attalai G.: Im memoriam? ~ retrospektív

  • Miklós P.: Szellemében a keze nyomában. ~ plasztikái, Új Művészet, 1994/12.

  • Nagy I.: Clarity and Craftmanship. The medals of ~, The Medal, London, No. 27., 1995

  • Nagy Z.: ~ (magyar, angol és német nyelven), in: Kortárs Magyar Művészet. Körmendi-Csák Gyűjtemény - Válogatás/Contemporary Hungarian Art. Körmendi-Csák Collection - Selection/Zeitgenössische Ungarische Art - Auswahl 1945-1997 (szerk.: dr. Körmendi A., Körmendi Galéria, Budapest, 1997)

  • ~, in: A Paksi Képtár katalógusa (szerk.: Merhán O.-Varga K.-Halász K., Paks, 1998).