Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

CSÍKSZENTMIHÁLYI, Róbert

CSÍKSZENTMIHÁLYI, Róbert

szobrász, éremművész, (Budapest, 1940. január 5. - )

1965: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Pátzay Pál, Szabó Iván. 1971: III. Országos Kisplasztikai Biennálé, Pécs; 1974: Munkácsy-díj; 1975: III. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé díja; 1983: IV. Országos Éremművészeti Biennálé, Sopron; 1983: érdemes művész; 1988: Budapest Főváros Művészeti díja; 1995: szobrász koszorú (Helyzetkép/Magyar Szobrászat, Műcsarnok); 2001: A Magyar Köztársaság Kiváló Művésze. Tanulmányutak: 1972: Római Magyar Akadémia, Róma, 1978: India, 1980: Nemzetközi Alkotótelep (GR), 1982: Svédország, Római Magyar Akadémia, Róma. 1964 óta Szentendrén él. Pályája kezdetén a magyar szobrászat figurális tradícióihoz, elsősorban Borsos Miklós, Medgyessy Ferenc munkásságához kötődik. Korai művei (Bociölő, 1963; Pihenő, 1967; Nagy Balogh János emlékére, 1969; Szarvas, 1970; Nemzedékek, 1969; Ébredés, 1970) természeti anyagokból, főként mészkőből és fából készülnek. Témáiban ember és természet viszonyát elemzi, plasztikáit alapvetően a matéria és tematika kölcsönhatásában kibontakozó lehetőségek, az anyag tulajdonságait a legteljesebb mértékben kiaknázó, ugyanakkor híven meg is őrző organikus szemlélet jellemzi. Formailag az absztrakció irányába mozdul az 1975-ben készült Aréna című sorozata, amely ló és lovas küzdelmét dolgozza fel, itt az anyagelvűséget egyre inkább a mondanivalót kiteljesítő erőteljes stilizáltság, expresszív szobrászi formanyelv váltja fel. Új aspektusokat vet fel a 70-es években készült munkái kapcsán az emlékműszobrászat terén (Háború, 1970; Az utolsó szarvas emlékműve, 1970; Hősi emlékmű, 1974). Ez utóbbinál a névtelen áldozatok tetemein magasba törő, a "hős" büsztjével megkoronázott oszlop nemcsak gondolatiságában fejezi ki ~ deheroizáló szándékait, hanem materiálisan is, az idő pusztítását magán viselő öntöttvas alkalmazásával. A 70-es, 80-as évek fordulóján a korszak művészetében is gyakori sorozatműveket készít. (Idő I-XXIV.) A 80-as évek elejétől az évtizeden végigvonulnak a szobrászi tőmondatokként is felfogható egy, illetve páros figurából álló kisbronzai, melyeken ~ az emberi kapcsolatok, sorsok, élethelyzetek drámaiságát jeleníti meg. (Anya, 1981; Figura, 1982; Legény, 1984; Pár, 1985; Flórián & Félix, 1990; Fiúk, 1991; Árpád & Albert). A 90-es években készült különös állat-ember figurákban egyesül a művész korai periódusában felvetett tematika a 80-as évek kisplasztikáinak expresszív mintázású formavilágával. A különböző emberi tulajdonságokat felvonultató groteszk és ironikus ember-állat ötvözetek nagyívű sorozatában ~ érzékeny jellemábrázoló készsége mutatkozik meg (Ködös reggel, 1994; Szárnyas, 1995; Kutyául, 1996; Nagyfiú, 1997). Munkásságában meghatározó helyet foglal el az éremművészet. Talán a műfaj intimitásából fakadóan úgy tűnik, e művek hangvétele plasztikáihoz viszonyítva moralizálóbb, érzelmesebb. Szinte a filmkamera optikáján keresztül láttatott térkivágat, az érmek formai határain belül kialakított kompozíció ~ távolságtartó, megfigyelő szemléletére utal.

Mesterei . 

  • Pátzay Pál, Szabó Iván.

Egyéni kiállítások . 

  • 1967 • Eötvös Klub, Budapest [Kósza Sipos Lászlóval]

  • 1970 • Ferenczy Múzeum, Szentendre (kat.)

  • 1974 • Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest

  • 1975 • Művelődési Központ, Tata

  • 1977 • Uitz Terem, Dunaújváros • Damjanich János Múzeum, Szolnok

  • 1980 • Mini Galéria [Deim Pállal], Miskolc

  • 1982 • Műcsarnok, Budapest • Magyar Akadémia [Szunyoghy Andrással], Róma

  • 1982 • Palazzo Colonna, Marino (OL) • Kernstok Terem (kat.), Tatabánya

  • 1983 • Magyar Intézet, Szófia (BG) • Magyar Intézet, Prága

  • 1984 • Szentendrei Képtár, Szentendre (gyűjt.) • Szabadtéri kiállítás, Boglárlelle • Dürer Terem [Gyulai Líviusszal]

  • 1987 • Kunstbetrieb [Dienes Gáborral], Dachau

  • 1988 • Jipian Art G., Knokke Zoute (B) • Kék és Vörös Kápolna, Boglárlelle

  • 1990 • G. de Jaargetijden [Krajcsovics Évával], Meppel (NL), Csontváry Terem, Pécs

  • 1997 • Vigadó Galéria, Budapest [Balázs Mihállyal, Somogyi-Soma Lászlóval és Török Ferenccel] • Art-X Galéria, Budapest [Angyal Júliával]

  • 1998 • MOL Galéria (kat.), Szolnok

  • 1999 • Budapest Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1971 • Ötök [Asszonyi Tamás, ~, Götz János, Pataki Ferenc, Végh András], Műcsarnok, Budapest

  • 1973 • FIDEM, Helsinki

  • 1975 • FIDEM, Krakkó • III. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Műcsarnok, Budapest

  • 1976 • Magyar Éremantológia (1946-76), Ferenczy Múzeum, Szentendre

  • 1978 • IV. India Triennale, Új-Delhi, India • Szabadtéri szoborkiállítás, Treptow Park, Berlin

  • 1979 • FIDEM, Lisszabon • A kortárs magyar művészet tendenciái, Madrid • Nemzetközi Szabadtéri Szobor Biennálé, Skironio M., Polychronopoulos, Megara (GR)

  • 1982 • Magyar Éremművészet, Puskin Múzeum, Moszkva, Ermitázs, Leningrád

  • 1983 • FIDEM, Firenze

  • 1984 • Modern magyar érmek, érmek és anti-érmek, London

  • 1985 • FIDEM, Stockholm

  • 1986 • XIV. Nemzetközi Kisplasztikai Biennálé, Padova

  • 1993 • Szentendrei Művészek, Wertheim (D)

  • 1994 • Érmek és majdnem érmek, Szentendrei Képtár, Szentendre

  • 1995 • Helyzetkép, Műcsarnok, Budapest

  • 1997 • Hat magyar művész, Galerie Signal, Dortmund

  • [Tenk László, Sváby Lajos, Stremeny Géza, Vilhelm Károly, Jónák Tamás]

  • 1998 • Modern Art Medals. FIDEM retrospektív kiállítás, Hága.

Köztéri művei . 

  • Anya gyermekével (bronz, 1968, Békés)

  • Vadkan (mészkő, 1969, Tiszadob, Gyermekváros)

  • Az utolsó szarvas emlékműve (öntöttvas, 1970, Verdinborg)

  • Batthyány Kázmér (mészkő, 1971, Siklós)

  • Herman Ottó-emlékkút (mészkő, 1974, Budapest, Vérmező)

  • Jankovich Ferenc síremléke (mészkő, 1974, Budapest, Farkasréti temető)

  • Háború (öntöttvas, 1974, Dunaújváros, Szoborpark)

  • Felszabadulási emlékmű (mészkő, Szentendre)

  • A látomás tehene (mészkő, készült 1970-ben, 1976, Székesfehérvár, Május 1. tér)

  • Zene (körtefa, készült 1971-ben, 1977, Vác, Zeneiskola)

  • Díszkút (mészkő, 1979, Mátészalka)

  • Boldog Erzsébet, Boldog Dominici János, Boldog Hedvig (mészkő, 1980, Róma, Szent Péter-bazilika altemploma, Magyarok Nagyasszonya Kápolnája)

  • Petőfi-dombormű (bronz, készült 1974-ben, 1981, Kiskőrös, Művelődési Ház)

  • Szarvas (mészkő, készült 1969-ben, 1982, Budapest, Mártírok útja)

  • Zene (mészkő, 1983, Budapest, Kálvin tér)

  • Opauszki Anna síremléke (mészkő, 1983, Budapest, Farkasréti temető)

  • A jerikói vak, Az emmauszi tanítványok, Krisztus és Tamás (bronz, 1984, Budapest, Batthyány tér, a Szent Anna-templom oltárának domborművei)

  • Szobor őzbakkal (mészkő, 1984, Bischofsheim, Vásárlóközp.)

  • Végh György síremléke (mészkő, 1984, Budapest, Farkasréti temető)

  • Tűzszerész emlékmű (mészkő, 1985, Budapest, Tábor u.)

  • Térelválasztó plasztika (festett fa, készült 1978-ban, 1986, Szolnok, Kórház)

  • Szent Ferenc (mészkő, 1986, Szentendre, Ferences Gimnázium)

  • Kálvária (bronz dombormű, 1988, Ábrahámhegy)

  • Cs. Szabó László síremléke (mészkő, 1988, Sárospatak, temető)

  • Krisztus (mahagóni, 1989, Kismaros)

  • Barcsay Jenő síremléke (fekete gránit és aranyozott bronz, 1990, Budapest, Kerepesi temető)

  • Európa elrablása (bronz, 1993, Budapest, Inter-Európa Bank)

  • II. világháborús emlékmű (mészkő, 1995, Biatorbágy)

  • Gyöngyössy Imre síremléke (márvány, 1996, Budapest, Farkasréti temető)

  • Fülep Lajos emléktáblája (bronz, 1997, Baja)

  • Hősi emlékmű (öntöttvas, 1975-1997, Szentendre)

  • "Budapest a Duna gyöngye", Pest-Buda egyesítésének 125. évfordulójára (mészkő, 1998, Budapest, Március 15. tér).

Művek közgyűjteményekben . 

  • British Museum, London

  • Dante M., Ravenna

  • Érem Múzeum, Wrocław

  • Ferenczy Múzeum, Szentendre

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Münzkabinet, Drezda

  • Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest

  • Nemzeti Múzeum, Krakkó

  • Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest

  • Skironio M., Polychronopoulos, Megara

  • Városi Képtár-Deák Gyűjtemény, Székesfehérvár.

Irodalom . 

  • Kovács Gy.: ~ szobrászata, Művészet, 1970/3.

  • Perneczky G.: Túl a naturalizmuson?, Élet és Irodalom, 1970. augusztus 8.

  • Tóth A.: (kat., bev. tan., Szentendre, Ferenczy Múzeum, 1970)

  • Kormos I.: Szentendre legújabb követe ~, Kortárs, 1974/6.

  • Juhász F.: ~ről, Új Írás, 1976/7.

  • Petényi K.: ~, Mai Magyar Művészet sorozat, Budapest, 1979

  • Kovács Gy.: A lelki alkat formája, Művészet, 1981/12.

  • Wehner T.: (kat., bev. tan., Tatabánya, Kernstok Terem)

  • Hann F.: (kat., bev. tan., Tápiószele, Blaskovich Múzeum, 1982)

  • L. Kovásznai V.: ~ Szentendrén, Kritika, 1985/1.

  • Kovács Gy.: Szentendrei szobrászok, Művészettörténeti tanulmányok Pest megyéből, Szentendre, 1990

  • ~ (gyűjt., kat., 1992)

  • Kovács P.: A tegnap szobrai. Fejezetek a magyar szobrászat közelmúltjából, Szombathely, 1992

  • Hann F.: (kat., bev. tan., Szentendre, Barcsay Iskola Galéria)

  • Wehner T.: (kat., bev. tan., Szolnok, MOL Galéria, 1998)

  • Szakolczay L.: Kikötő, Új Forrás, 1998/10.

  • V. L. Kovásznai: Hungary. Modern Art Medals. A retrospective. FIDEM XXVI. (kat., Hága, 1998).

Tv . 

  • 1971: TV Galéria, I. Ker. Művelődési Ház, Budapest