Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

CSERNY, József

CSERNY, József

formatervező, (Diósgyőr, 1939. augusztus 4. - )

1957-1962: Magyar Iparművészeti Főiskola, ipari formatervező szak, mesterei: Kaesz Gyula, Borsos Miklós, Dózsa-Farkas András. 1975-ben alapítja a Zsennyei Műhelyt, melynek 1978-1982 között szervező titkára. 1986-1990 között a Szimpozionok és Alkotótelepek Tanácsának elnöke, 1989-től évente szervez regionális szimpozion-találkozókat. 1990-től Péter Ágnessel szerkeszti a Symposion c. folyóiratot. 1994-től a Magyar Szimpozionok és Alkotótelepek Társaságának elnöke. 1994-től oktat a Soproni Egyetemen. Jelentős nemzetközi design-szimpóziumokon vesz részt: Internationale WMW-Pleinair, Lychen (1978, 1980), Interdesign 79 Vienna (1979), Interdesign Baku (1983). Magyar Művészeti Akadémia tagja. 1981: Formatervezési Nívódíj; 1985: Munkácsy-díj; 1989: érdemes művész; Dózsa-Farkas András-díj; 1993: Kossuth-díj; 1997: a Soproni Egyetem tiszteletbeli doktora. Számos díj különböző konstrukciókért, formatervekért. A magyar design mint klasszikus értelemben vett ipari formatervezés vezető egyénisége. Fő területe a (közúti és vízi) járműtervezés, ill. szállítás - ezek úgyszólván minden fajtája és vonatkozása. Témáit funkcionálisan közelíti meg: vizsgálja a jármű célját (a helyváltoztatáson túlmenőleg speciális rendeltetés, úgymint lakás, szállítás, kábeltelepítés, teheremelés, bányamentés, egyéni és tömegközlekedés, tűzoltás, mezőgazdasági munkák, vízi közlekedés stb.) és működési elveit (súrlódás legyőzése, energia, motorok, segédmotorok, hajtómű, áttételsebesség, rakfelület, karosszéria stb.). Terveit a rajzoktól a modell, sőt a prototípus elkészítéséig többnyire maga csinálja. A járműdesign gyakorlása során szerzett tapasztalatait kiterjeszti az élet számos más területére, így a "totális design" egyik képviselőjének tekinthető. Eméleti munkássága is jelentős. 1967-től a legváltozatosabb formákban vesz részt a Magyar Iparművészeti Főiskola oktatási tevékenységében, majd 1994 óta a Soproni Egyetem munkájában is. A hazai szimpózium-mozgalom egyik vezéralakja.

Mesterei . 

  • Kaesz Gyula, Borsos Miklós, Dózsa-Farkas András.

Egyéni kiállítások . 

  • 1965 • Budapesti Nemzetközi Vásár, Budapest

  • 1984 • Mikszáth Művelődési Központ, Balassagyarmat

  • 1994 • Zsennye • Táltos Klub

  • 1995 • Zsennye • Táltos Klub.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1962-től részt vesz minden tavaszi és őszi Budapesti Nemzetközi Vásáron

  • 1969 • Miskolc

  • 1978 • Lychen

  • 1979 • Bécs • Berlin

  • 1981 • Keszthely

  • 1983 • Baku.

Művek közgyűjteményekben . 

  • Közlekedési Múzeum, Budapest.

Írásai . 

  • Az ipari formatervezés művészete, Tudományos Ismeretterjesztő Társulat, Budapest, 1962

  • Nemzetközi Szimpozionok Magyarországon, Budapest, 1987.

Irodalom . 

  • Kovács Gy.: ~ ipari formatervei. Művészet, 1965. október

  • Emőd P.: Formatervező? Konstruktőr? Feltaláló?, Ipari Forma, 1981/4.

  • Szűcs E.: A jármű: mágia, Ipari Forma, 1985/3.

  • Megérinteni a másik embert. Interjú ~fel, Design, 1993/1.

  • Tarnói G.-Kelemen K.: Névjegy. ~ formatervező (Rádióinterjú, 1993. január 1., ism. Kossuth, 1994. március 31.)

  • Arnóti A.: ~, Magyar Iparművészet, 1995/3.

Film . 

  • Nem csak zöldség (szerk. Monspart É., TV 2, 1992)

  • Tényi I.: Portréfilm (MTV 2, 1996. június 19.).