Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

BIRKÁS, Béla

BIRKÁS, Béla

festő, (Pápa, 1929. január 23. - Párizs, 1973. augusztus 3.)

A szegedi egyetemen szerzett biológiatanári diplomával Baján kezdett tanítani. A magányos esték unalma vezette egy rajziskolába, majd onnan rajztanára biztatására, a Képzőművészeti Főiskolára. Domanovszky Endre és Barcsay Jenő tanítványa volt. 1956-ban elhagyta Magyarországot, és az Egyesült Államokban először az Ohio állambeli Kent State Universityn, majd a bostoni Museum of Fine Arts Schoolon képezte magát tovább. Első önálló bemutatkozásának sikere 1961-ben, rangos csoportos kiállításokra szóló meghívásokat eredményezett. Olyan művészekkel állíthatott ki, mint Georg Grosz, Wilfredo Lam vagy Moholy-Nagy László. 1962-ben mégis visszajött Európába, és Párizsban, a Montparnasse-negyedben telepedett le. Anton Prinner La Coupole kávéházbeli asztaltársaságához tartozott, a Dôme-ban pedig jó barátságba került Alberto Giacomettivel és a kubai származású szobrásszal, Cardenasszal. A olasz reneszánsz és az azt megelőző korszak festészetének csodálójaként többször ellátogatott Olaszországba. Kiemelkedö festői élményének, Paolo Ucello San Romanoi csatájának hatására született 1962-ben legjelentősebb alkotásainak egyike, a Nagy csata, amelynek több variációja is született. Ezt a Nagytétényi Kastélymúzeumban rendezett tárlatán is bemutatta. 1965-ben Petrigalla Pál lakásán volt zárt körű kiállítása. Ugyanabban az évben a Tranposition Galériában került sor első egyéni párizsi kiállítására, ahol néhány nagyméretű festménnyel és negyven akvarellel mutatkozott be. Az 1968-ban bemutatott 2001: Űrodüsszeia című film, valamint az űrkutatásban rejlő lehetőségek végtelensége megragadta a természettudományos képzettséggel rendelkező művész képzeletvilágát, és a hatvanas évek végétől élénk színekben gazdag "kozmikus" képeket kezdett festeni, amelyeken bolygók, repülő csészealjak, fantáziaszülte tárgyak lebegnek. Egyre súlyosabbá váló asztmája megakadályozta abban, hogy tovább folytassa nagyméretű képeinek festését, élete utolsó hónapjaiban már csak akvarelleket és rajzokat tudott készíteni. Az 1973 októberére tervezett római kiállítását tragikusan fiatalon bekövetkezett halála hiúsította meg. Művészi hagyatékának egy része az Egyesült Államokban van, másik része Párizsban maradt. Munkatársa volt a párizsi Magyar Műhelynek.

Mesterei . 

  • Domanovszky Endre, Barcsay Jenő.

Egyéni kiállítások . 

  • 1961 • Dumbarton, Boston (USA) • Coplay Society, Boston (USA)

  • 1962 • Boston Art Cellar, Boston (USA)

  • 1965 • G. Transposition • Nagytétényi Kastélymúzeum • Librairie-Galerie Universitaire, Dunkerque (FR)

  • 1966 • Librairie-Galerie d'Art, Párizs

  • 1967 • Adélaide Décoration, Saint-Germain-en-Laye (FR) • Galerie Entremonde, Párizs

  • 1968 • G. delle ORE, Milánó

  • 1971 • G. Balas, Brüsszel

  • 1973 • UNESCO, Párizs • Seiquer G., Madrid

  • 1976 • UNESCO, Párizs

  • 2000 • Magyar Intézet, Párizs.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1961 • Newton Massachusetts, Boston (USA) • Boston Art Gallery, Boston (USA)

  • 1962 • International Show in Boston, Boston

  • 1965 • Requiem, Galerie Transposition, Párizs • Graveline '65, Graveline • Sept jeunes artistes, Galerie Zunini, Párizs • Rencontre '65, Lille

  • 1966 • Graveline '66, Graveline

  • 1967 • Marché expérimental des Arts, Párizs • Maison de la Culture, Colombes

  • 1968 • Galerie Casanova, Párizs

  • 1969 • Nemzetközi grafikai kiállítás, Fészek Klub, Budapest

  • 1970 • Galerie de Seine, Párizs

  • 1973 • Abbaye du Bec Hellouin (FR)

Irodalom . 

  • ADLOW, D.: Paintings by Hungarian, Works of Béla Birkás, The Christian Science Monitor, 1962. április

  • FENYVESI K.: Magyar talentum Párizsban, Liberty, 1963. december

  • KARDOS B.: ~ - Párizs, Nagytétényi Kastélymúzeum