Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

BACHMAN, Gábor

BACHMAN, Gábor

építész, látványtervező, képzőművész, (Pécs, 1952. június 24. - )

1971-1972: Budapesti Műszaki Egyetem, építészet; 1972-1977: Magyar Iparművészeti Főiskola, belsőépítész szak. 1977-1991: a Magyar Filmgyártó Vállalat díszlettervezője. 1991-től szabadfoglalkozású. 1986: a Japán Építészet Nemzetközi Versenyének díja, Tokió; 1988: Balázs Béla-díj; Smohay János-díj (Székesfehérvár); Nagy Imre-emlékplakett; 1989: A Radikális Párt 35. Kongresszusának belsőépítészeti terve [Rajk Lászlóval], Róma; Terv Nagy Imre és mártírtársainak temetésére, Hősök tere; 1992: Made Inn Live Music Club; 1993: Fuggerhaus-terv. ~ építész, munkáinak (papírból készült terveinek és modelljeinek) nagy része csak video-, film- vagy fotódokumentáció útján maradt fenn. Dekonstruktivista, abszurd, efemer épületek építésze, tervezője, művész vagy "anti-designer". Alkotókoncepciójának lényegét A semmi építészete (kat., 1994) fogalmazta meg. Építészeti festészete, festett építészet, modellezés és egyszerre épített, konstruált festészet. A konstruktivizmusból és geometriából építkező "posztmodern" építész/tér-művész mindezt meg is tagadja, meg is haladja dekonstruktivizmusával. Az építészet és a festészet közti átmenet, a geometrikus leképezés, átképezés; a rekonstruálás, reprodukálás és a kreáció mint teremtés, létrehozás; az egydimenziós vonal, a második, a harmadik és a negyedik dimenzió közti átmenet foglalkoztatja. ~ absztrakt formanyelve a perspektíva zárt rendszeréből való kilépéssel, a futurista, belülről kifelé haladó formanyelv többnézőpontúságával párosul, a repülés, a semmiben való lebegés "aerodinamizált" szerkezetének érzetét keltve. Kedvelt, olykor az expresszivitást sem nélkülöző motívumai a hegyes, támadó jellegű, agresszív szögek, cikcakkok, kifeszített ívek, húrok. Leggyakrabban használt színei a konstruktív-forradalmi vörös-fekete-fehéren túl a "dekonstruktív" sárga, a kék és a barna különféle árnyalatai. Festőként is dolgozik.

Építészeti munkák, installációk . 

  • Vence (1983)

  • Hadházy-stúdió (New York, 1986)

  • Work-Act Pub (Szigetszentmiklós, 1986)

  • Art Rencontres Internationales tervek (Párizs, 1989)

  • Az 1956-os forradalom mártírjainak temetésére készült project [Rajk Lászlóval] (Budapest, 1989)

  • Na-Ne Galéria (Budapest, 1990)

  • Made Inn Live Music Club (Budapest, 1992).

Egyéni kiállítások . 

  • 1985 • Munka-Tett [Vida Judittal], Pécsi Kisgaléria, Pécs • Töne und Gegentöne, Messepalast, Bécs

  • 1989 • Papírváros, Fekete Sas Patikamúzeum, Székesfehérvár

  • 1990 • Interferants, Centre Culturel, Albi (FR) • Stuart Levy Gallery, New York

  • 1992 • Art Gallery of Windsdor (CAN) • Gallery Samuel Lallouz, Montréal • Tat Galerie, Bécs

  • 1993 • Angyal a labirintusban, Na-Ne Galéria, Budapest

  • 1994 • ~ - Kelemen, Ludwig Múzeum, Budapest • Magyar Akadémia, Róma

  • 1996 • VI. Nemzetközi Építészeti Kiállítás, Velence (kat.)

  • 1997 • IFA G., Stuttgart, Bonn, Róma • Mirage City Another Utopia, Intercommunication Center Tokyo Opera City Tower, Tokió • Magyar Intézet, Párizs.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1987 • Bódy Gábor-emlékkiállítás, videoinstalláció, Ernst Múzeum, Budapest • Stedelijk M., Amszterdam • Bejárati installáció a Művészet és forradalom Orosz-szovjet művészet 1910-1932 c. kiállításhoz, Műcsarnok, Budapest • De Constructie, M. Fodor, Amszterdam • Art Contemporain, Lyon

  • 1988 • Aperto 88, XLIII. Velencei Biennálé, Velence • Papierarchitektur, Akademie, Schloss Solitude, Stuttgart

  • 1991 • Free words, Art Gallery of Ontario, Toronto

  • 1992 • Freezone, Taidehalli, Helsinki • Museum of Contemporain, Bréma • Free words, Oklahoma City Art Museum • Jeu de Paume, Párizs

  • 1993 • Akademie Schloss Solitude, Stuttgart

  • 1997 • Olaj/Vászon, Műcsarnok, Budapest

  • 1999 • VII. Nemzetközi Építészeti Biennálé, Buenos Aires • Akademie Schloss Solitude, Ernst Múzeum, Budapest

Művek közgyűjteményekben . 

  • Centre Georges Pompidou, Párizs

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • G. Samuel Lallouz, Montréal

  • Musée d'Art Contemporain, Lyon

  • M. Fodor, Amszterdam

  • Tatgalerie, Bécs.

Irodalom . 

  • Müller P.: Budapest Disneyland, Magyar Építőművészet, 1985/4.

  • Beke L.: Building/Sculpture/Object - ~, Kovács, Rajk, Szalai (kat., Dorottya u. Galéria, Budapest, 1986)

  • Ponant, P.: Bachman Crée le Potemkine Bordel, Reflex, 1990/3-4.

  • Czeglédy N.: The Politics of Architecture, Azure, 1991/10.

  • ~ Építészeti festmények/Építészeti modellek 1990-1994, Ludwig Múzeum, 1994 (kat., Néray K., Rajk l., Beke L., Beke Zs., Kozák Cs., Kovalovszky M.)

  • Eifert-Körnig, A. M.: Die Kompromitterte Moderne, Reimer Verlag, 1996

  • Steiner, D.: What is an Architecture Biennale... Talk to Hans Hollein, Domus 788, 1996

  • Göncz Á.: ~ - VI. Nemzetközi Építészeti Kiállítás (a Velencei Biennálé kat.-a, 1996)

  • Olaj / Vászon, Műcsarnok, 1997

  • G. B. Architektur der Abwesenheit (kat., IFA, 1997, Winkler, M.)

  • Denk, A.: Die Austellung: Gelebte Dekonstruktion, Der Architekt, 1997/2.