Ugrás a tartalomhoz

Matematikai versenyfeladatok

Makó Zita, Szilágyi Ibolya, Téglási Ilona

Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ

Eredetiség

Eredetiség

Aki ezzel a képességgel rendelkezik, az a jelenségeket, dolgokat másképp látja, értékeli, mint a többség. Az eredeti gondolkodást olyan megoldások jellemzik, amelyek legtöbbször sikeresek, és a szokványostól eltérőek. Ez azt is jelenti, hogy ez a képesség viszonylagos, egy nagyobb mintát (akár több osztálynyi tanulót) alapul véve lehet csak eldönteni, hogy melyik tanuló gondolkodása eredeti. Sokszor az osztálykeretek között, tanórán elhangzó eredeti gondolat kifejtésére nincs idő, mert a „másképp gondolkodó” egyéni megoldására több időt kell fordítani, hogy a többi tanuló (és esetleg a tanár is) követni tudja a gondolatmenetet. Ez időveszteséggel jár, ami a tananyag és a többi tanuló hátrányára lehet. Ezért sokszor a pedagógus kénytelen leállítani az ilyen eredeti, a megszokottól eltérő gondolatmeneteket. Megvan azonban annak a veszélye, hogy idővel a tanuló elveszti érdeklődését, nem áll elő új ötletekkel, gondolatokkal, belesimul az átlagba. Az ilyen tanulóval tanórán kívül kell foglalkozni, és teret engedni neki, hogy egyéni gondolatait kifejtse, képességeit kibontakoztassa, és ezáltal fejlődjön. Ha ezt nem tesszük meg, akkor bizony egy tehetség elveszhet.