Ugrás a tartalomhoz

Matematikai versenyfeladatok

Makó Zita, Szilágyi Ibolya, Téglási Ilona

Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ

Hajlékonyság, rugalmasság, könnyedség

Hajlékonyság, rugalmasság, könnyedség

E három személyiség tulajdonság között szoros összefüggés van, kicsit mindegyik magában hordozza a másikat, és egymást feltételezik. Ezek a tulajdonságok a divergens gondolkodást jellemzik: többféle út megtalálásának képességét (így összefüggésbe hozhatók az ötletgazdagsággal is). Amennyiben ezek minőségileg különböző megoldások, akkor rugalmasságról, ha nem különbözők, akkor hajlékonyságról beszélünk. Ennek mérésére nagyon jók a „folytasd a számsorozatot” jellegű feladatok, valamint a geometriai szerkesztések, bizonyítások, számítások és az egyenletmegoldások. Minél több egy feladaton belül a kategóriaváltás, annál rugalmasabb a tanuló gondolkodása, minél több az egy kategórián belüli megoldás, annál hajlékonyabb, és minél gyorsabban megy a váltás egy adott megoldásról a másikra (vagy a rossz megoldásról továbblépés), annál könnyedebb a gondolkodása. Ezen tulajdonságok fejlesztésében természetesen a pedagógusnak nagy szerepe van, hiszen nem várható el a tanulótól, például, hogy többféle módon tudjon egyenletet megoldani, ha mindig csak a mérlegelvet látta, mint megoldási módszert.