Ugrás a tartalomhoz

Matematikai versenyfeladatok

Makó Zita, Szilágyi Ibolya, Téglási Ilona

Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ

A KöMaL története

A KöMaL története

A KöMaL 1893. december 1-én jelent meg először egy „mutatványszámmal”, amelyben már feladatokat (többek közt érettségi példákat is) közöltek, majd 1894. januárjától folyamatosan megjelent.

A kifejezetten az érdeklődő tanulóifjúságnak szóló cikkek mellett minden számban megjelentek a következő hónapban beküldendő feladatok, eleinte a hetedik-nyolcadik gimnazistáknak (17-18 éveseknek) szóló számozott „Feladatok” (1893 decemberétől 1914 áprilisáig 2415 darab), majd 1900 januárjától, 1-től 1390-ig számozva a 15-16 éves korosztálynak szánt „Gyakorlatok”. Külön, római számozással jelentek meg az ábrázoló geometriai feladatok. A lapban a példamegoldások a beküldő iskolások dolgozatai alapján készültek, a legjobbak neve megjelent, az eredményeket a tanév végén összesítették, és a diákokat jutalmazták. A Lapok versenye – a tanárok közreműködésével – országosan elterjedt. Az első világháború miatt be kellett szüntetni a lap kiadását, a háború alatt és utána néhány évig más gondjuk volt az embereknek. Azonban 1925-ben egy újabb tanár, Faragó Andor úgy gondolta, érdemes újra kezdeni a matematikai lapot, nagyobb szerepet adva benne a fizikának. A megváltozott nevű Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapokban így elölről kezdődött a feladatok és gyakorlatok, illetve az ábrázoló geometria feladatok számozása. A lap második korszaka 1938-ig, az újabb világháború kezdetéig tartott, melynek sajnos Faragó Andor is áldozata lett. 1946-ban egy szegedi matematika tanárnő, dr. Soós Paula, fiatal kezdő tanár kollégája segítségével elindította a saját terjesztésű stencilezett Szegedi Íveket, amelyből a Középiskolai Matematikai Lapok harmadszorra is újra indult.

A fiatal tanár, Surányi János középiskolás korában maga is beküldte a lap feladatait, ő lett az új sorozat első főszerkesztője.

A folyóirat kiadását a Bolyai János Matematikai Társulat lapjaként a művelődési minisztérium finanszírozta. Újra indult a feladatok számozása 1946-tól, majd ismét kezdődtek a 15-16 éveseknek szóló gyakorlatok 1952-től. 1959-ben fizika rovattal és feladatokkal bővült a lap, melyeket az Eötvös Loránd Fizikai Társulat gondozott. A korábbi jól bevált hagyományoknak megfelelően minden tanévben pontversenyt hirdettek, a legjobb beküldött megoldások megjelentek a lapban, csakúgy, mint a verseny eredménye és a jó helyezést elértek fényképe. A Középiskolai Matematikai Lapokat a 80-as években kezdték KöMaL-nak hívni, ez maradt a rövidítése az után is, hogy 1992-től ismét Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok lett a neve és az Eötvös Loránd Fizikai Társulat kiadásában a két társulat közös lapjaként, a Minisztérium és további alapítványok és cégek támogatásával jelenik meg.

A feladatmegoldások beküldői között évről évre olyan diákok nevei fordulnak elő, akik később neves matematikusként, fizikusként öregbítették hazánk hírnevét itthon és külföldön egyaránt. A lap 100 éves fennállásának jubileumi megemlékezésén a Magyar Tudományos Akadémia 1994. január 29-i előadóülésén sok mai tudós és államférfi dicsőítette a „világ egyik legelső, legszínvonalasabb, leghuzamosabb ideig működő és a diákságot leginkább aktivizáló” (Kálmán Attila, Művelődési és Közoktatási Minisztérium államtitkára) lapot. A Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok archívuma ma egy különleges, több mint egy évszázadot átölelő feladat- és cikkgyűjtemény, mely a magyar matematika és fizika tudománytörténetének része. Ez a – kezdetben matematika, később fizikával kiegészült – lényegében csak igényes szakmai anyaggal foglalkozó, havonta rendszeresen megjelenő folyóirat két világháborút és politikai rendszerváltásokat túlélve alapozta meg a magyar természettudományok hazai és külföldi megbecsülését. Külföldön élő és dolgozó tudósaink is alátámasztják, hogy a lap a maga színvonalával, történelmével és a természettudományos oktatásra gyakorolt hatásával a világon egyedülálló. Még a cambridge-i egyetem sem mert felvállalni egy hasonló, középiskolás korosztálynak szánt lap indítását Bollobás Béla, ott élő matematikusunk kezdeményezésére.

A lap százéves alapításának évfordulójára az 1993. decemberi szám ünnepi visszaemlékezéseket, matematika- és fizikatörténeti érdekességeket tartalmaz. A Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok történetének legfontosabb adatai időrendi táblázatban e szám 496. oldalán találhatók. Néhány kimaradt cikk pedig 1994 áprilisában jelent meg a KöMaL-ban. Ezeket is érdemes elolvasni mindazoknak, akiket érdekel a folyóirat múltja. A centenáriumi szám angol nyelvű változata 1994 júliusában jelent meg a külföldi érdeklődők számára. Még egy angol nyelvű különszám készült 1996 augusztusában, a Magyarországon, Miskolcon rendezett Nemzetközi Ifjúsági Matematikai Konferencia tiszteletére. A KöMaL 1994 és 1997 közötti feladataiból és cikkeiből válogatott C2K (Century Two of KöMaL) című könyv a laphoz kapcsolódó harmadik angol nyelvű kiadvány. A magyar nyelvű KöMaL-ban a mindenkori kitűzött feladatok utáni oldalakon (külön a matematika és külön a fizika részben) már sok-sok évtizede szerepel a feladatok idegen nyelvű fordítása is. Eleinte francia, később angol, orosz, eszperantó, német változatok jelentek meg a különböző korok és szerkesztők igényei szerint. A legtöbb közülük az angolra fordított feladatszöveg. Ezek megtalálhatók az elektronikus archívumban is. Az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság és a Művelődési és Közoktatási Minisztérium támogatásával 1993-ban, a KöMaL 100 éves jubileuma tiszteletére megjelent egy két lemezt tartalmazó CD is, amely a KöMaL teljes 100 éves anyagát tartalmazza.