Ugrás a tartalomhoz

Aerobik és fitnesz irányzatok

Müller Anetta, Rácz Ildikó (2011)

Pécsi Tudományegyetem, Szegedi Tudományegyetem, Nyugat-Magyarországi Egyetem, Eszterházy Károly Főiskola, Dialóg Campus Kiadó-Nordex Kft.

Aerobik és fitnesz irányzatok

Aerobik és fitnesz irányzatok

Müller Anetta – Rácz Ildikó

Dialóg Campus Kiadó

Copyright 2011., Müller Anetta – Rácz Ildikó

2011


Tartalom

Aerobik és fitnesz irányzatok
Bevezetés
Felhasznált irodalom
1. 1. Az aerobik kialakulása és története
2. 2. Irodalmi áttekintés
2.1. Az aerobik szerepe a rekreációban
2.2. Az aerobik oktatás módszertani irodalmai
2.3. Kutatások az aerobik szervezetre gyakorolt hatásáról
3. 3. Az Aerobik mozgásanyagának felhasználási területei
3.1. Aerobik a közoktatásban
3.1.1. A Nemzeti alaptanterv
3.1.2. NAT – az iskolai testnevelés tükrében
3.1.3. A gimnasztikai elemek és a zenés-táncos mozgásformák lehetséges megjelenése a Nemzeti alaptantervekben
3.1.4. Mozgásfejlődés
3.1.5. A képességek
3.1.6. A koncentráció és a koreográfiák az általános iskolában
3.1.7. A zene
3.1.8. Zeneválasztás az aerobikban
3.1.9. Javaslatok
3.2. Aerobik a versenysportban
3.2.1. A sportaerobik (versenyaerobik)
3.3. Aerobik a rekreációban
3.4. Népszerű aerobikóra típusok
3.4.1. Alap aerobikóra
3.4.2. Alakformáló aerobikóra
3.4.3. Konditorna
3.4.4. Power body
3.4.5. Zsírégető óra
3.4.6. Step
3.4.7. Wellness step
3.4.8. Double Step és erősítés
3.4.9. Kondistep
3.4.10. Zsírégető step
3.4.11. Bosu
3.4.12. Full kondi
3.4.13. Full Training
3.4.14. Kick-box aerobik
3.4.15. Kick-Box mánia
3.4.16. Kondi boksz
3.4.17. Thai-boo
3.4.18. Zsírégető köredzés
3.4.19. Csoportos köredzés
3.4.20. Hot Iron
3.4.21. Dance aerobik
3.4.22. Body Ball
3.4.23. Body Ball Kardio
3.4.24. Body Ball alakformálás és stretching
3.4.25. Spinning „tekerés zenére”
3.4.26. Kangoo
3.4.27. Flexy-bar
3.4.28. Fitt-mix
3.4.29. Callanetics
3.4.30. Pilates
3.4.31. X-co training
3.4.32. Testszobrászat
3.4.33. Az aquaaerobik
3.4.34. Fitt-ball
3.4.35. Capoeira aerobik
3.4.36. Zumba
3.4.37. Sztriptíz aerobik
3.5. Aerobik a wellness turizmusban
4. 4. Élettani alapok
4.1. Az aerobik élettani alapjai
4.1.1. Alactacid energianyerés
4.1.2. Lactacid energianyerés
4.1.3. Az aerob vagy egyensúlyi állapottal járó rendszer
4.1.4. Az oxigénfelvétel mérése
4.1.5. Az antropometriai eljárások eredményeinek felhasználása a fitnesz-aerobikban
4.1.6. Alkattípus
4.1.7. Testösszetétel
4.2. Az aerobik élettani hatásai
4.2.1. Fiziológiás, élettani hatások
4.2.2. Egyéb testi (lelki) hatások
4.2.3. Lelki, mentális hatások (Fritz, 2009)
4.2.4. Szociális, közösségi hatások
4.3. Összefoglalás
5. 5. Tudományos alapfogalmak
5.1. A tökéletes egyensúly elve
5.2. Energia és testgyakorlás
5.3. Hogyan használja fel a szervezet ezt az energiát? (Energiafelhasználás)
5.4. Az aerobikról általában
6. 6. Az aerobik típusai, fajtái
6.1. Aquafitnesz (www.aquafitt.hu)
6.1.1. Az aquafitnesz kialakulása, története
6.1.2. Az aquafitnesz célcsoportja
6.1.3. Az aquafitnesz előnyei, népszerűségének okai
6.1.4. Az aquafitnesz segédsezközei
6.1.5. Az aquafitnesz fajtái
6.2. Stepaerobik
6.3. A spinning bemutatása
6.3.1. A spinning kialakulása és története
6.3.2. A spinning célja
6.3.3. Állóképesség fejlesztő módszerek a spinningórán
6.3.4. A spinning élettani hatásai
6.3.5. A spinning célcsoportjai
6.3.6. Ruházat
6.4. A kerékpár felépítése és beállítása
6.4.1. A kerékpár felépítése
6.4.2. A kerékpár beállítása
6.5. A kerékpározó mozgás anatómiai és a biomechanikai alapjai
6.6. A helyes testtartás és mozgástechnika
6.6.1. A kézpozíciók
6.6.2. Pedálhajtási ütem
6.6.3. A különböző technikák
6.7. A spinningóra felépítése
6.7.1. Bevezető rész
6.7.2. Főrész
6.7.3. Befejező rész
6.8. A spinning oktatásának módszere
6.8.1. Ismeretnyújtás
6.8.2. A spinning oktatásának módszerei
6.8.3. Hibajavítás
6.9. A pulzusmérés jelentősége és lehetőségei a spinningórán
6.9.1. Alapfogalmak
6.9.2. A pulzus mérése
6.9.3. A spinning sikerének kulcsa
7. 7. Aerobik irányzatok, típusok
7.1. Body Art
7.2. Fight/Fittbox
7.3. Dance aerobik
7.4. Boksz aerobik
7.5. Capoaera aerobik
7.6. Fitt-ball
7.7. Szerek alkalmazásának lehetőségei az aerobikban
7.8. Fit Walk
7.8.1. A Fitwalk főbb előnyei
7.8.2. Fitwalk edzéstípusok
7.8.3. Fitwalk felszerelés, öltözet
8. 8. Az aerobik mozgásanyagának felosztása és jellemzése
8.1. Gimnasztikai alapfogalmak
8.1.1. A gimnasztika fogalma, célja, feladatai, jellemzői
8.1.2. A gimnasztika alapfogalmai
8.1.3. A gimnasztikai gyakorlatok tartalma, formája
8.1.4. A gimnasztikai gyakorlatok felosztása
8.1.5. Gyakorlatelemek szakkifejezései
9. 9. Az aerobik és a képességfejlesztés
9.1. A motoros képességek fogalma
9.2. Képességfejlesztő gyakorlatok
10. 10. Stretching
10.1. A nyújtás típusai
10.1.1. Ballisztikus nyújtás
10.1.2. Dinamikus nyújtás
10.1.3. Az aktív nyújtás
10.1.4. A passzív nyújtás
10.1.5. A statikus nyújtás
10.1.6. Az izometrikus nyújtás
10.1.7. A PNF módszer (Proprio-neuromuscular facilitation)
10.2. A stretching jelentősége, a rendszeres nyújtás hatásai
11. 11. A koordinációs képességfelmérés (ritmusérzék-teszt) elméleti háttere
11.1. A bemelegítés jelentősége, módszerei és gyakorlatanyaga
12. 12. Az aerobik módszertani aspektusai
12 1. Az aerobik óra és annak felépítése
12.2. A zene szerepe aerobikórán (TÁMOP Szeged)
12.3. A terhelés adagolásának módszerei
13. 13. Egyéb zenés-táncos mozgásforma: Fitnesz – Fit-Kid
13.1. Előítéletek és tények a fitneszről
13.2. Fitnesz faktorok
14. 14. A fitnesz szervezeti felépítése, versenyszabályai
14.1. Fit Kid
14.2. MAFIT tagszervezetei 2010
14.3. Magyar Fitnesz Szövetség
14.4. Sportági ajánlás
15. 15. Aerobik szótár
16. 16. Ellenőrző kérdések
17. 17. Az aerobik rész összefoglalása
Felhasznált irodalom
A. Mellékletek
Fitnesz (Fit Kid) a közoktatásban (tanterv)
Versenyrendszer
2011. évi módosított szabályok
Fit Kid versenyszabályok (Módosított kiadás)
Előszó
Általános tudnivalók a három forduló tartalmáról
Általános információk
A verseny értékelése
Fegyelmi eljárások
A gyakorlat tartalma
Elemcsoportok, melyekből a fitnesz gyakorlatot össze kell állítani
Fit Kid II. osztály (egyéni)
Szabályok összefoglalása

A táblázatok listája

3.1. Az 1. osztály követelményrendszere a testnevelés és sport műveltségterületén a NAT 1995-ös előírása szerint a gimnasztikára vonatkoztatva
3.2. A 2. osztály követelményrendszere a testnevelés és sport műveltségterületén a NAT 1995-ös előírása szerint a gimnasztikára vonatkoztatva
3.3. A 3. osztály követelményrendszere a testnevelés és sport műveltségterületén a NAT 1995-ös előírása szerint a gimnasztikára vonatkoztatva
3.4. A 4. osztály követelményrendszere a testnevelés és sport műveltségterületén a NAT 1995-ös előírása szerint a gimnasztikára vonatkoztatva
3.5. A 5. osztály követelményrendszere a testnevelés és sport műveltségterületén a NAT 1995-ös előírása szerint a gimnasztikára vonatkoztatva
3.6. A 6. osztály követelményrendszere a testnevelés és sport műveltségterületén a NAT 1995-ös előírása szerint a gimnasztikára vonatkoztatva
3.7. A 7. osztály követelményrendszere a testnevelés és sport műveltségterületén a NAT 1995-ös előírása szerint a gimnasztikára vonatkoztatva
3.8. A 8. osztály követelményrendszere a testnevelés és sport műveltségterületén a NAT 1995-ös előírása szerint a gimnasztikára vonatkoztatva
3.9. Az 1–6. évfolyamok követelményrendszere a testnevelés és sport műveltségterületén a NAT 2003-as előírása szerint
3.10. A 7–12. évfolyamok követelményrendszere a testnevelés és sport műveltségterületén a NAT 2003-as előírása szerint
3.11. Az 1–6. évfolyamok követelményrendszere a testnevelés és sport műveltségterületén a NAT 2007-es előírása szerint
3.12. A 7–12. évfolyamok követelményrendszere a testnevelés és sport műveltségterületén a NAT 2007-es előírása szerint
4.1. A vér hemoglobin tartalmának normálértékei
4.2. A 11–18 éves, rendszeresen sportoló fiúk terheléses maximális ventillációs és oxigénfelvétel abszolút értékei
4.3. A 11–18 éves, rendszeresen sportoló fiók terheléses maximális élettani jellemzőinek átlagai és szórásai
4.4. A konstitúció és a testösszetétel összefüggései
6.1. Az edzéscélok alakulása az egyes edzészónákban