Ugrás a tartalomhoz

Aerobik és fitnesz irányzatok

Müller Anetta, Rácz Ildikó (2011)

Pécsi Tudományegyetem, Szegedi Tudományegyetem, Nyugat-Magyarországi Egyetem, Eszterházy Károly Főiskola, Dialóg Campus Kiadó-Nordex Kft.

17. fejezet - 17. Az aerobik rész összefoglalása

17. fejezet - 17. Az aerobik rész összefoglalása

Ritkán lesz egy mozgásforma sokak által olyan ismert és rövid időn belül oly lelkesedést kiváltó, mint az aerobik, de az is igaz, hogy egy sporttal sem élt vissza annyira a sajtó, a TV, mint az aerobikkal (ez természetesen a múltra vonatkozik, hiszen napjainkban a legnagyobb segítséget a tömegkommunikációs eszközöktől kapjuk). A különleges, meglepő visszhang valószínű azzal magyarázható, hogy számtalan kisebb-nagyobb film- és TV-sztár emelt szót az aerobik mellett, vagy mert a dresszes szépségideálokat szívesebben figyelték az emberek.

Ha az aerobik azonban csak lelkes utánzókat talált volna, akiket a fentiek lelkesítettek volna, akkor már rég „halott” lenne.

Bár az első hullámok lecsillapodtak, ennek ellenére az aerobik tovább él, ezáltal bizonyítva, hogy sok ember valós igényével találkozott.

Az aerobik 1983-tól sportág, hazánkban az élsportként való születésnapja 1992. március 8-ra tehető.

Szeretném, ha az aerobik beépülne az iskolai testnevelés anyagába. Hatékonysága, jelentősége ismert, további magyarázata nem szükséges.

Túllépve a hatékonyság, eredmény centrikusság bűvkörén, ne feledkezzünk meg arról a tényről, hogy az aerobik órák alatt mindenki jól érzi magát, vidáman, jókedvűen telnek a percek, órák és szinte észrevétlenül átélhetjük egy megújult mozgásforma életrevalóságának hitelességét.

MOTTÓ:

„A cél az, hogy az emberekkel megértessük az egészség fontosságát. és hogy teljes mértékben kiaknázhassák testi, szellemi és érzelmi képességeiket. A fő hangsúlyt ennélfogva az egészség előmozdítására és a betegségek megelőzésére kell tenni. Az egészség nemcsak egyszerűen a betegség hiánya, hanem testi és szellemi jólét is.”

(Egészségügyi Világszervezet)

Felhasznált irodalom

Andrea L. D.–Bess H. M.–James B. K.–Melissa E. G.–Harold W. K.–Steven N. B.: (1999): Comparison of Lifestyle and Structured Interventions to Increase Physical Activity and Cardiorespiratory Fitnesz JAMA. 1999; 281(4):327–334. doi: 10. 1001/jama.281.4.327. In: http://jama.ama-assn.org/content/281/4/327.abstract

B. Fügedi–J. Bognár–L. Honfi–E. Rigler (2005): Challenges and obstacles in motor learning: The role and functions of contextual factors in gymnastics and calisthenics, Kalokagathia, 3: 68–80.

Barabás A. (1994): Fizikai fittség vizsgálatának és fejlesztésének tapasztalatai és lehetőségei. In: (szerk. Fehérné Mérei I.–Keresztesi K.) Mozgás mint a pszichoszomatikus fejlesztés eszköze. 26–33. p.

Barabás Katalin (szerk.) [2006]: Egészségfejlesztés. Budapest, Medicina Könyvkiadó Rt., 269–272. o. Az idézett mű a továbbiakban: Barabás Katalin (szerk.) [2006]

Batta Klára (2004 a): Vízben végzett akvafitnesz gyakorlatok szervezetre gyakorolt jótékony hatásai. In: Természettudományi Közlemények. Nyíregyháza. 2004. 7–19. p.

Batta Klára (2004 b): Akvafitnesz elmélete és gyakorlata I. In: Iskolai Testnevelés és Sport. Elméleti, módszertani és Információs Szaklap. 2004. 20. 12–17. p.

Batta Klára (2005 a): Akvafitnesz. Az erő és az állóképesség fejlesztése mélyvízben. Sóstó- Gyógyfürdők Szolgáltató és Fejlesztési Rt, Nyíregyháza. 80. p.

Batta Klára (2005 b): A mélyvizes akvafitnesz óra felépítése és gyakorlatanyaga. In: Iskolai Testnevelés és Sport. Elméleti, módszertani és Információs Szaklap. 2005. 25. 20–26. p.

Batta Klára (2008): Akvafitnesz gyakorlatok I. DVD.

Borbély Attila–Müller Anetta (2008): A testi-lelki harmónia összefüggései és módszertana. Valóság-Térkép-6. PEM tanulmányok (Kiadja: a Professzorok az Európai Magyarországért Egyesület, Bp. szerkeszti: dr. Koncz István) 27–41. p.

Borbély Attila–Müller Anetta (2008): A testi-lelki harmónia összefüggései és módszertana. Valóság-Térkép-6. PEM tanulmányok VII. Bp. PEM kiadvány. 85–99. p.

Buda Béla (1998): Elmélet és alkalmazás a mentálhigiénében. Bp. TÁMASZ, 25. p.

Callan Pinckney (1994): Super Callanetics. Intenzív program haladóknak. Magyar Könyvklub, Bp.

Chikán Attila–Demeter Krisztina (1999): Az értékteremtő folyamatok menedzsmentje – termelés, szolgáltatás, logisztika. Aula Kiadó, Budapest.

Christopher M. Norris: Útmutató a jó kondícióhoz, Streching, 1999

Csont Attila: Fitwalk

Cooper (1968): A tökéletes közérzet programja.

Der Gesundheitsmarkt – Die Wachstumlokomotive für das 21. Jahrhundert: http://www.kondratieffzyklen.de/6.Kondratieff1.htm

Der RDA Marktforschungsbericht 2009, Reyseanalyse 2009

Der RDA Marktforschungsbericht 2009. 13. p.

Dobozy L-Jakabházy L. (1992): Sportrekreáció. Magyar testnevelési Egyetem, jegyzet. Budapest

Dr.derzsy Béla (2006): A gimnasztika alapjai. PIREMON Nyomda, Debrecen. Kiadja: Fit-Forma Welness Kft., Budapest 2006.

Dr. Jakabházy László (1996): Fittkontroll I., II., III. Karát Press Nyomdaipari Bt. Budapest

Dr. Könyves E.–Dr. Müller A.–Mondok A. (2004): Az egészségturizmus lehetőségei Hajdúszoboszló példáján; In: Szolnoki Tudományos Közlemények VIII. Szolnok, 2004. IV. szekció (elektronikus verzió, CD).

Dr. Metzing Miklós: Gimnasztika, 2005

Dr. Miltényi Márta: A sportmozgások anatómiai alapjai I., 2002

Dr. Mosonyi Attila PhD.–Dr. habil. Könyves Erika–Kerényi Erika–Dr. habil. Müller Anetta (2010): Miskolctapolca egészségturizmusa egy vizsgálat tükrében. International Conference of Tourism, Recreation and Sports Management. 27–28th May 2010. kiadványkötete (CD) 8. o.

Dr. Müller Anetta–Szabó Róbert–Kerényi Erika–Dr. Mosonyi Attila PhD. (2009): Fürdőkutatás a Közép-dunántúli régióban. In. Acta Academiae Pedagogicae Agriensis. XXXVI. Sectio Sport. Sport, életmód, egészség. Az Eszterházy Károly Főiskola tudományos közleményei. Szerkesztő: Honfi László. 65–77. p.

Dr. Osváth Péter: Sportegészségügyi ismeretek, 2004

Dr. Wolfgang Nahrstedt (2000): Der Wellnessurlaub, Marktgerechte Angebote Gesundheitstourismus europäischer Kur- und Urlaubsorte; Heilbad und Kurort, 2000. 08. 171–173. p.

Erdős I.: Gimnasztika. Magyar Testnevelési Egyetem, Budapest, 1992.

Farmosi I. (1999): Mozgásfejlődés. Dialóg Campus Kiadó. Budapest–Pécs. 14–42. p.

Farmosi István (1997): A fitnesz- és versenyaerobik hatása a kardiorespiratorikus rendszerre; In: Testnevelés- és Sporttudomány (28) 25. évf. 4. sz. 1997, 9. 42–43.

Fehérné Mérey Ildikó (1996): Mozgás és egészség.hungarofit: Mérd magad! Változó világ sorozat 8.

Fehérné Mérey Ildikó: Mérd magad! Mini hugnarofit, 2006

Gedő Dolóresz–Rigler Endre (1998): Labdás gyakorlatok a mozgásterápiában. Present Bt., Kecskemét. 5–15. p.

Göltl Béláné (1991): A IV. Aerobik világtalálkozó; In: MTE közlemények 3. 143–149. p.

Göltl Katalin (1993): Amit az új aerobikról tudni kell; MTE Bp.

Hansruedi Muller és Eveline Lanz Kaufmann (2001): Az egészségturizmus különleges szegmensének piaci elemzése és összefüggései a szállodaiparral. In: Journal of Vacation Marketing, Vol. 7, No. 1, 1–17. p.

http://www.btk.ppke.hu

http://www.fokuszbanano.hu/test_es_lelek/fitnesz_wellness/1693/Az_aerobik

http://www.gyogygond.hu/hu/otc

http://www.mozgasvilag.hu/step_aerobik_labakat_fel

http://www.spahungary.hu/lap.php?id=17

Istvánfy Csaba (1999): Összefogás az ifjúság egészségéért, edzettségéért. In.: Összefogás az Ifjúság egészségéért, edzettségéért, A Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesületének Országos Szakmai Konferenciájának kiadványkötete 1990. 03. 10. (szerk. Istvánfy Cs.) 15–34. p.

Johnny G.: Spinning oktatói kézikönyv, 2002

Kárai Orsolya (2007): A Spinning helye és szerepe a szabadidő- és versenysportban. Szakdolgozat. Eszterházy Károly Főiskola, 2008. Konzulens: Dr. Müller Anetta

Kenesei Zsófia–Kolos Krisztina: Szolgáltatásmarketing és -menedzsment, Alinea Kiadó, 2007

Kenneth H. Cooper (1990): A tökéletes közérzet programja. Sport, Bp. 19–26. p.

Kenneth H. Cooper (1990): A tökéletes közérzet programja. 2. átdolgozott kiadás. Sport kiadó. Budapest. 117., 131., 260. p.

Kerényi Erika–Dr. Müller Anetta–Szabó Róbert–Dr. Mosonyi Attila (2009): Analysis of Agárd, Komárom and Pápa's Thermal and Experiences Bath, according the guest's satisfaction. Egészségügyi marketing és telekommunikáció című konferencia kiadványkötete (CD). ISBN:978-963-06-8473-6., 11. o.

Kovács Tamás Attila: A rekreáció elmélete és módszertana, 2004

Kristonné dr. Bakos Magdolna (2006): Új szemléletű iskolai testnevelés az ezredfordulón. In: Acta Academiae Pedagogicae Agriensis – Az Eszterházy Károly Főiskola tudományos közleményei. XXXIII. Kötet. Eger. 153–158. p.

KSH 2009, www.itthon.hu

Lance Armstrong, Chris Carminchael: A Lance Armstrong edzésprogram, 2000

Light, K. C.–Obrist, P. A.–James, S. A.–Strogatz, D. S. (1987): Cardiovascular Responses to Stress: II. Relationships to Aerobik Exercise Patterns. Psychophysiology, 24: 79–86. doi: 10.1111/j.1469-8986.1987.tb01865.x

Magyar Réka: A wellnessé a jövő; In: Heti turizmus 6. évf. 2003. 22. sz. 34–35. p.

Magyar Réka: Miért a wellnesst? In: A vendég, 2003. 7–8. sz., 12–13. p.

Makszin Imre: A testnevelés elmélete és módszertana. Dialóg Campus Kiadó, Budapest–Pécs, 2002.

Makszin Imre: A testnevelés elmélete és módszertana, 2002

Marc Cohen–Gerard Bodeker (2008): Understanding the global spa industry: Spa management, Oxford, Butterworth-Heinemann, Chapter 5, 66. p. (Forrás: saját fordítás)

Marketingterv 2004. Magyar Turizmus Rt. 2003. okt. 7. 1–119. p. (www.itthon.hu)

Maslow, A. H (1968): Toward a psychology of being. Van Nostrand Reinhold Company Incorporation, N. Y.

Maxine T.–Mary S.: Izomnyújtás és lazítás; Panemex Kft. és Grafo Kft., 1999.

Mészáros J.–Farmosi I.–Frenkl R.–Mohácsi I. (1990): A gyermeksport biológiai alapjai. 1990. Sport, Bp. 29. p.

Metzing M.: Gimnasztika. Segédjegyzet a gimnasztika vizsgához. TFTI, Budapest, 2004.

Müller A.–Bicsérdy G. (2002): A sport szerepe a főiskolai hallgatók értékrendjében. Mozgásbiológiai Konferencia, Budapest, november 21–23.

Müller Anetta (2009): A szabadidős tevékenységek kínálati elemeinek vizsgálata az egészségtudatos magatartás kialakításában (Debreceni Egyetem ATCAVK, szervezés és gazdálkodás tudományok területe) habilitáció. 28. p. NAT 2003 (http://www.sulinet.hu/tart/fcikk/Kfda/0/15797/1)

Müller Anetta: Mozgásvizsgálatok a mozgásegyenletesség és a teljesítménykonstancia példáján. Doktori (PhD) Értekezés tézisei. Budapest, 2004.

Müller–Könyves (2006): A testnevelő tanárok kapcsolódási pontjai az egészségturizmushoz. In: Acta Academiae Pedagogicae Agriensis – Az Eszterházy Károly Főiskola tudományos közleményei. XXXIII. Kötet. Eger. 119–132. p.

Nádori L. (1991): Az edzés elmélete és módszertana. Magyar testnevelési Egyetem, jegyzet. Bp. 17. p.

NAT 2007 (http://www.okm.gov.hu/letolt/kozokt/nat_070926.pdf)

Nemes T. A.–Szanyó F. (szerk.): Masszőrképzés A-tól Z-ig; Malawi Kiadó, Győr, 2001.

Nemessuri M. (1994): Egészségvédő-életőrző sportok. In: (szerk. Fehérné Mérei I.–Keresztesi K.) Mozgás, mint a pszichoszomatikus fejlesztés eszköze. 130–132. p.

Nemessuri M.: Egészségvédő, életőrző sportok; In: Mozgás, mint a pszichoszomatikus fejlesztés eszköze (szerk.: Fehérné Mérei I.–Keresztesi K.), Multi-Man Kft., Bp. 1996.

Osváth Péter (1999): A női testformálás; Eurovina Nyomda, 7–78. p.

Pikó Bettina (szerk.) [2005]: Ifjúság, káros szenvedélyek és egészség a modern társadalomban. Budapest, L’Harmattan Kiadó, 30. o. Az idézett mű a továbbiakban: Pikó Bettina (szerk.) [2005]

Reichlin Krisztina [2007]: Szabadidő ismeretek. Budapest, BGF Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Főiskolai Kar, 6. o.

Révai Nagy Lexikona (1989): Az ismeretek Enciklopédiája. I. kötet. Szépirodalmi és Babits Könyvkiadó. 658. p.

Révai Nagy Lexikona (1991): VI. kötet. Szépirodalmi és Babits Könyvkiadó, Bp. 163. p.

Révai Új Lexikona (1996): I. kötet. Babits Kiadó, Szekszárd. 497. p.

Rigler E. (1993): Az általános edzéselmélet és módszertan alapjai. I. rész. Alapfogalmak. A terhelés. Jegyzet az iskolarendszeren kívüli sportszakember képző tanfolyamok részére. Bp. 66.

Roland Bassler (2003): Minőség és egészségkompetencia az osztrák kúra- és wellness-turizmusban. In: Tourismus Journal (Lucius&Lucius, Stuttgart), 7 Jg. Heft 2. 187. 2002. p.

Ross, E. A.–Thomas, A. W.–Susan, J. B.–Babette, Z.–Tony, J. V.–Shawn, C. F. (1999): Effects of Lifestyle Activity vs Structured Aerobik Exercise in Obese Women. JAMA. 1999; 281(4):335-340. doi: 10. 1001/jama.281.4.335. In: http://jama.ama-assn.org/content/281/4/335.abstract

Segar M. L.–Katch V. L.–Roth R. S.–Garcia A. W.–Portner T.I.–Glickman S.G.–Haslanger S.–Wilkins E. G. (1998): The effect of aerobik exercise on self-esteem and depressive and anxiety symptoms among breast cancer survivors. Oncol Nurs Forum. 1998 Jan-Feb; 25(1):107-13. In: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9460778

Stanley J. C.–Kirk I. E.–Paige E. S.–Jenny S. K.–Ruchika P.–Edward M.–Steriani E.–David X. M.–Liang H.–Arthur F. K. (2006): Aerobik Exercise Training Increases Brain Volume in Aging Humans, J. Gerontol a Biol Sci Med Sci (2006) 61 (11): 1166–1170. In: http//biomedgerontlogy.oxfordjournals.org/content/61/11/1166.abstract

Szántó Miklós [1967]: Életmód, művelődés, szabadidő. Budapest, Akadémiai Kiadó, 13. o. Az idézett mű a továbbiakban: Szántó Miklós [1967]

Széchenyi József: Streatching; MTE, Bp. 1992.

Tihanyiné Hős Ágnes: Irányított pedagógiai hatások az önértékelés és helyzetértékelés alakítására felnőttkorban. ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola, 2005

Tihanyiné Hős Ágnes–Fajcsák Zsuzsanna–Dr. Petrikanics Máté (1999): Az aerobik elmélete és gyakorlata – Az aerobikedző-képzés szakkönyve; Bp. TF

Torkildsen, George (2007): Leisure and recreation Management. 5 th edition. Routledge, Taylor and Francis Group, London and New Yok. USA.

Törőcsik M.: Fogyasztói magatartási trendek hatása az egészségügyi szolgáltatókra. Egészségügyi gazdasági Szemle 2003. január–március, 28. p.

www.kondratieffzyklen.de

www.polarorak.hu

www.spinning.hu

www.aquafitt.hu

www.aquafitt.hu/aquafitnesz

www.fitball.hu

www.aerobik.lap.hu

www.fitline.hu

www.aquafitnesz.hu

www.petersaquafitt.hu

Young S. N.: Lifestyle drugs, mood, behaviour and cognition. Journal of Phychiatry Neuroscience 2003? 28 (2): 87–89. p.