Ugrás a tartalomhoz

Aerobik és fitnesz irányzatok

Müller Anetta, Rácz Ildikó (2011)

Pécsi Tudományegyetem, Szegedi Tudományegyetem, Nyugat-Magyarországi Egyetem, Eszterházy Károly Főiskola, Dialóg Campus Kiadó-Nordex Kft.

13.2. Fitnesz faktorok

13.2. Fitnesz faktorok

„Igazán akkor értékeljük egészségünket, amikor azt már elveszítettük.” Találó az a kifejezés is, mely szerint „addig nem tudod valójában, hogyan érzed magad, ameddig szisztematikusan és folyamatosan fitnesz tréningbe nem kezdtél”. A kocogás, bioétkezés, izomtréning értékes aspektusa az egészségorientált életmódnak.

Alakunk, testünk formálását, ízületeink védelmét, erőnlétünk javítását, növelését ezzel szemben csak irányítottan érhetjük el.

Tekintse át és vizsgálja meg a következő két táblázatot.

  1. Az egészség és fitnesz pozitív hatásai

  2. Az egészség és fitnesz rizikófaktorai

A táblázatok alapján vizsgálja meg, hogy az Ön életében a pozitív vagy a negatív tényezők vannak túlsúlyban. Ha a pozitív faktorok uralkodnak, akkor Önnek nem okoz gondot a fitnesz tréning megvalósítása, s előnyös hatását hamarosan érezni fogja. Ha nagyobb számban az egészséget fenyegető faktorok jellemzik az Ön életét, akkor ezt az egészségorientált fitnesz tréning elkezdésével meg kell változtatni.

Néhány érdekességet tárgyaljunk meg közösen!

Az elfogadott vérnyomás értéke 140/90 körül mozog. A vérnyomás változásával a szívverés, mint pulzus a csuklón, mellkason, nyaki verőéren kitapintható. A 120/75 optimális vérnyomás esetén a szívbetegség kialakulásának veszélye általában csekély. Már a vérnyomás kismértékű növekedésével 131–138/85–94 esetén a szívbetegség kialakulásának rizikója 1,7-szeresére emelkedik (LAMB 1985.).

Az erősebb izomzat védi és tehermentesíti az ízületet, a térd- és derékfájás elkerülhető, illetve mérsékelhető lesz. A stressz leküzdésére a legjobb megoldás a mozgás, a testedzés. Az USA volt elnökeit, Cartert és Reagant a legelfoglaltabb és legsikeresebb emberek közé sorotják, számukra mégis természetes volt a rendszeres tréningezés. „Aki a fontos testedzés mellett dönt, az az egészsége, élete mellett döntött – amelyből csak egy van!” – vallották Ők.

Sok ember a tudatlanságát, elfogultságát bizonyítja a következő kijelentéssel: „minél nagyobb a bicepsz, annál kisebb az ész. Az izomtréning csak az ostoba érvényesülési vágyban szenvedő izomembereknek való.”

Ugye érzi Ön is a kijelentés rosszindulatúságát?

A szisztematikus, megfelelő izomtréning ezzel szemben mindenkinek számtalan előnyt nyújt. A kemény, feszes izomzat hatásosan védi az ízületeket. Sérülés esetén a rehabilitációs tréning gyorsítja a felépülést.

A vitalitás, attraktivitás pozitív hatása következtében csökken a frontérzékenység, javul a hőszabályozás, csökken a betegség iránti érzékenység. Az egészség és fitnesz pozitív tényezői együttesen a jó közérzethez és magasabb életminőséghez vezetnek.

Minden tréning az egész emberre hat, megváltozunk, és jobban érezzük magunkat. Bár ez a változás lassú, szinte alig észrevehetően játszódik le, de átjárja a test minden sejtjét, minden szervet, még a lelket is. A tréning intenzitásától, időtartamától függően minden egyes gyakorlat hatást fejt ki, amelynek eredménye végül is láthatóvá, tapinthatóvá válik.