Ugrás a tartalomhoz

Aerobik és fitnesz irányzatok

Müller Anetta, Rácz Ildikó (2011)

Pécsi Tudományegyetem, Szegedi Tudományegyetem, Nyugat-Magyarországi Egyetem, Eszterházy Károly Főiskola, Dialóg Campus Kiadó-Nordex Kft.

13. fejezet - 13. Egyéb zenés-táncos mozgásforma: Fitnesz – Fit-Kid

13. fejezet - 13. Egyéb zenés-táncos mozgásforma: Fitnesz – Fit-Kid

(Írta: Rácz Ildikó, Lektorálta: Borsos Anita)

13.1. Előítéletek és tények a fitneszről

Minden ember számára fontos az életmód minőségének javítása, hogy korlátozások, megszorítások nélkül tudja élni az életet.

Az egész életen át alkalmazható egészség- és fitnesz tréninghez nyújt ez a könyv információkat, gyakorlati útmutatásokat. A gyakorlati segítség különösen azért fontos, mert kevesen ismerik az egészségorientált fitnesz tréning eredményes megvalósítását. A tudáshiány azzal magyarázható, hogy átfogó, praktikus egészségoktatással eddig ritkán találkoztunk.

Ellenőrizze ismeretanyagát a fitneszről, mielőtt a következőket elolvasná, s az alapján fogadja el, illetve utasítsa el azokat.

1. A sport a fiataloké is.

IGEN. Saját akaratából ne vonuljon passzivitásba, tétlenségbe, hiszen az fiatalra, idősre egyaránt méregként hat.

2. A kocogás, aerobik, stretching csak üzleti divathullám.

NEM! Minden csodaszer önmagában véve, üzleti szempontból eltúlozva és nem szakszerűen ajánlva, valóban múló divathullám. Ám az aerobik a szív- és vérkeringés teljesítőképességét segíti, a stretching az izomzat rugalmasságát, lazítását, az izomtréning a jó arányú egészséges, erős test kialakulását segíti elő.

3. Az erőgyakorlatok nem nőiesek.

EZ NEM IGAZ! A nők – hormonjaiknak köszönhetően – több mint 90%-a erős izomtréningek esetén is csak kis mértékben növeli izomzatát. Ezek a gyakorlatok a nők optimális alakját, arányos testfelépítését segítik elő.

4. A tréningek okozta szívnagyobbodás káros.

NEM! A tréning a szívet nagyobbá, erősebbé teszi, s így életünk motorjának teljesítményét növeli. Nyugalomban a nagyobb szív lassabban ver, kímélően működik, energiát takarít meg.

5. Napi öt perc tréning után fitt lesz.

EZ NEM IGAZ! Ne bízzon a szenzációs diétákban, különleges készülékekben hirdetésekben, az izom és vérkeringés teljesítőképességének fokozására csak állandó edzéssel lehet felkészülni. Ez heti 2–4 alkalommal minimum 30 perces tréninge jelent.

6. Hát-, térd-, karpanaszok esetén nem lehet tréningezni.

EZ NEM MINDIG IGAZ! Néhány panasznál valóban káros a tréning. Gyakran a panaszokat éppen az egyoldalúan lazán kialakult izomzat okozza. Ebben az esetbe az egyetlen helyes terápia a jól irányított izomtréning. Ki kell kérni az orvos véleményét!

7. Sportoljon vagy maradjon egészséges – a sport tönkretesz.

NEM! A legtöbb intenzív sport és versenysport egyoldalú terhelést igényel. A sérüléseket, a túlterhelés okozta károsodásokat ritkán publikálják. Ez az egészségorientált fitnesz tréningre nem érvényes. Ez az egyetlen út, mely által egész életen át panaszmentesen lehet a teljesítőképességet megőrizni.

8. Minél több tréning, annál jobb!

CSAK RÉSZBEN IGAZ! A mértéktelen tréningezés kifáradással, esetleg sérüléssel, a sportolási kedv csökkenésével járhat. Hetente 3–4-szer 20–40 perc gyakorlás elegendő az egészség, kondíció (fitnesz) megőrzéséhez. Az ésszerű tréningezéshez szükséges a pihenés.

9. A tréning unalmas

IGEN IS, NEM IS! Aki a tréningezőt kívülállóként figyeli, az valóban úgy látja, mintha csak kötelességtudatból végezné a gyakorlatokat. Ezzel szemben az a tréningező életének részévé válik, mely pozitív hatásával örömet szerez. Erős belső motivációval sohasem válnak a gyakorlatok unalmassá.