Ugrás a tartalomhoz

Aerobik és fitnesz irányzatok

Müller Anetta, Rácz Ildikó (2011)

Pécsi Tudományegyetem, Szegedi Tudományegyetem, Nyugat-Magyarországi Egyetem, Eszterházy Károly Főiskola, Dialóg Campus Kiadó-Nordex Kft.

12.2. A zene szerepe aerobikórán (TÁMOP Szeged)

12.2. A zene szerepe aerobikórán (TÁMOP Szeged)

A zene, az egyik legfontosabb eszköz aerobik órán, a gyakorlat végrehajtás alapja. Meghatározza a gyakorlatok végrehajtásának tempóját, és alapvető hatással van az óra légkörére is. A jó zene már önmagában fél siker, pozitívan befolyásolja hangulatunkat, motiváló, magával ragadó, ösztönző lehet. A gátlásosabb résztvevők is könnyebben feloldódnak zene hatására. Az aerobik zenéket 2/4 és 4/4-es ütemezésű, általában szabályos 8 ill. 4 × 8 ütésekre vágott zenékből célszerű összeválogatni. A zene tempóját, sebességét percenkénti ütésszáma adja, (BPM.) A zene hangereje olyan legyen, hogy lehessen az instrukciókat hallani, ne dübörögjön a fülünkbe, de azért motiváló, magával ragadó legyen.

A csoport irányítása szempontjából fontos, hogy a vezényszavak, utasítások a megfelelő időben hangozzanak el, mert a csoportnak időre van szüksége az új gyakorlatra felkészülni, a váltásra reagálni. Az aerobik programban óriási jelentőséggel bír a zene. Nem szabad sajnálni a fáradságot egy jó zenei összeállításra, hisz a megfelelő zene a tréning örömét fokozza. Alapjában véve bármely zene ajánlott, amely ritmikus, ám az már ízlés dolga, hogy ki milyen zenét kedvel. Semmi esetre sem lehet monoton. Ritmikusnak, kihívónak, pezsdítő hatásúnak kell lennie.

A zene kiválasztásának másik fontos kritériuma a zene jellege mellett a tempó. Általában érvényes előírást, pld. percenkénti ütemszámot nem lehet megadni (kivétel az aerobik versenygyakorlat 160/perc), mert a tempónak és a zene karakterének

  1. a gyakorlók kondíciójához kell igazodnia,

  2. az egyes fázisok megfelelően variálhatók legyenek.

Bemelegítés:

  • Motiválnia kell, de nem lehet erősen felfűtött, hiszen a hirtelen mozdulatok sérülést okozhatnak.

  • A zenének figyelemfelkeltőnek és ráhangolónak kell lennie.

Aerobik rész:

  • Gyorsabb tempó ajánlott, a zene karakterének magával ragadónak kell lennie.

  • A terhelés fokozására, csökkentésére, az intenzitás növelésére ajánlott a tempóváltás.

  • A tempó változtatásával különböző szökdelő, futó, lépéskombinációk követhetik egymást, amely az intenzitást, terhelést fokozhatja, csökkentheti.

Talajon végzett gyakorlatok:

  • A mozgás egzakt, teljes erővel végrehajtott.

  • A tempónak azonosnak kell lennie.

Az óravezetés módszertana

A gyakorlatok helyes végrehajtására vonatkozó általános szempontok: (TÁMOP Szeged)

  • aerobikozáshoz legmegfelelőbb a sportpadló vagy parketta, mert rugalmasak,- a testsúlyt egyenletesen osszuk el a két lábon,

  • ne dőljünk se előre, se hátra a gyakorlatok végzése közben,

  • alsó háti szakasz egyenes legyen, ne lordotizáljon,

  • a gyakorlatok alatt a hasizom végig feszesen benntartott legyen,

  • mindig gördüljön le az egész talp a talajra, egészen a sarokig,

  • a vállak leengedett, természetes állapotban legyenek,

  • melegítsük be és nyújtsuk meg az ágyéki gerincszakaszt mielőtt bármilyen törzsfordítást, törzshajlítást végeznénk,

  • a lábszárhajlító izmok nyújtásakor a térdet enyhén hajlítsuk be,

  • fontos a folyamatos, a gyakorlatok ritmusát követő légzés, szájon és orron át. (a kilégzés az erőkifejtéssel, a belégzés az ernyesztéssel egy időben történjen)

Felhasznált irodalom

Rácz Ildikó: Az aerobik 1992, Szeged, JGYTF)