Ugrás a tartalomhoz

Aerobik és fitnesz irányzatok

Müller Anetta, Rácz Ildikó (2011)

Pécsi Tudományegyetem, Szegedi Tudományegyetem, Nyugat-Magyarországi Egyetem, Eszterházy Károly Főiskola, Dialóg Campus Kiadó-Nordex Kft.

6.4. A kerékpár felépítése és beállítása

6.4. A kerékpár felépítése és beállítása

6.4.1. A kerékpár felépítése

A spinning kerékpár eltérő felépítésű, mint egy hagyományos terepbicikli és egy szobakerékpár, de a test pozíciója és a pedálozás jellege szerint megegyeznek. Különlegessé az egyedülálló felépítése és a láncmeghajtású lendkerék teszi (2. ábra).

6.1. ábra - A kerékpár felépítése

A kerékpár felépítése

A kerékpár fő részei az alábbiakból tevődnek össze:

  • Kormány: acélból készült, műanyag borítással.

  • Lendkerék: 19,5 kilogrammos súlyú, az igazi kerékpárral azonos érzést biztosító precíz lánchajtás jellemzi.

  • Ülés: a nyereg magas minőségű, ergonomikus.

  • Pedál: klipszes vagy patentos pedálok.

  • Váz: négyzetes acélcső.

  • Ellenállást állító gomb és fék: az ellenállás szabályozása egy gomb segítségével történik. Amennyiben pozitív irányba tekerjük, nehezedik az ellenállás, ha negatív irányba tekerjük könnyebb lesz az ellenállás. Ugyanezen gomb lefelé nyomásával lép működésbe a fékrendszer.

6.4.2. A kerékpár beállítása

A biztonság és a kényelem érdekében a spinningedzéseken résztvevők számára nélkülözhetetlenek a helyes beállítások. A kerékpáron állítható részek:

  • ülés- vagy nyeregmagasság,

  • kormánymagasság,

  • kormány és nyereg közötti távolság.

Ülés- vagy nyeregmagasság beállítása

A kerékpár személyre szabott beállítása az első lépés, mielőtt használatba vesszük azt. Álljunk a kerékpár mellé és emeljük meg az ülést a csípő magasságáig. A magasság beállítását kipróbálással ellenőrizhetjük. Üljünk fel a nyeregre és helyezzük a lábunkat a klipszbe. A beállítás akkor jó, ha a térd enyhén hajlítva helyezkedik el az ülő pozícióban. Ügyeljünk arra, hogy a térd soha ne legyen teljesen kinyújtott állapotban.

A kormány és nyereg közötti távolság beállítása

Üljünk fel a kerékpárra úgy, hogy a kezek a kormányon, a lábak a klipszben vannak, és a hajtókat hozzuk vízszintes helyzetbe. Akkor jó a beállítás, ha ebben a helyzetben a térd függőleges vetülete nem előzi meg a lábfej közepét. A másik követelmény pedig, hogy a karok kényelmes helyzetben legyenek a kormányon és a könyök enyhén behajlítva legyen.

A kormánymagasság beállítása

A kormánymagasság megfelelő beállítása azért nagyon fontos, mert a helyes beállítás elősegíti a kerékpáron való kényelmes elhelyezkedést és segít elkerülni a hát kellemetlen húzódását. A kormány magassága egyéni megszokásokon alapul, egyéni technikáktól függ. Kezdőknek ajánlatos a nyereggel egy magasságba vagy annál magasabbra helyezni a kormányt. Haladóaknak lehet ennél mélyebbre helyezni, mert a tartó izmok már elég erősek ehhez a pozícióhoz. Hátproblémával rendelkezőknek célszerű 10 cm-rel a nyereg magassága fölé emelni, a gerincoszlopra nehezedő kisebb terhelés és igénybevétel érdekében. Ezt követően az utolsó feladat az állító csavarok szoros rögzítése, amelyek stabilizálják a beállításokat. A fent említett három beállítást minden edzés előtt meg kell ismételni.