Ugrás a tartalomhoz

Társadalomstatisztika

Németh Renáta, Simon Dávid

ELTE

A kapcsolat iránya

A kapcsolat iránya

Figyelem! A kapcsolat irányát csak akkor határozhatjuk meg, ha mindkét változó legalább ordinális mérési szintű (vagy magasabb).

Pozitív irányú kapcsolat: a két változó értékei „azonos irányban változnak”, az egyik magasabb értékei a másik magasabb értékeivel járnak együtt.

Negatív irányú kapcsolat: a két változó értékei „ellentétes irányban változnak”, az egyik magasabb értékei a másik alacsonyabb értékeivel járnak együtt.

Pl.: a barátok számának megoszlása korcsoportok szerint (forrás: Társadalmi helyzetkép, 2002, KSH)

Korcsoport

A barátok száma

1-2

3-4

4-nél több

Összesen

15-29

45,9%

28,6%

25,5%

100%

30-39

57,0%

25,6%

17,4%

100%

40-49

61,0%

25,9%

13,1%

100%

50-59

58,5%

26,2%

15,3%

100%

60-75

62,0%

24,6%

13,4%

100%

Interpretáljuk a táblát! Milyen a kapcsolat iránya?

A kapcsolat iránya negatív: a magasabb életkor általában a barátok alacsonyabb számával jár együtt.

Megjegyzés (jegyezd meg, fontos!):

  • Nem feltétlenül igaz: „az életkor előrehaladtával csökken a barátok száma”.

  • Lehet, hogy az idősebbeknek fiatal korukban sem volt több barátja: a jelenleg megfigyelt különbség inkább az időben változó kulturális-szociális környezetre vezethető vissza (pl. a mai fiatalok között kevésbé formális kapcsolatok működnek, könnyebb az utcán ismerkedni, mint régen stb).

  • Ez utóbbi neve: kohorsz hatás

  • Elkülönítés: megismételt vagy panelvizsgálattal

Példa (forrás: Társadalmi helyzetkép 2002, KSH)

iskolai végzettség

A barátok száma

1-2

3-4

4-nél több

Összesen

Kevesebb, mint 8 ált.

69,5

21,0

9,5

100%

8 ált.

57,9

25,4

16,7

100%

Szakmunkásképző

56,9

27,3

15,8

100%

Középiskola

52,5

26,7

20,8

100%

Felsőfokú

47,0

28,3

24,7

100%

Interpretáljuk a táblát! Melyik lehet a függő és melyik a független változó? Milyen a kapcsolat iránya?

A független változó az iskolai végzettség, mivel az időben előbb veszi fel az értékét, mint a jelenlegi barátok száma.

A kapcsolat iránya pozitív: a magasabb iskolai végzettség a barátok magasabb számával jár együtt (ezt jól lehet követni, ha összehasonlítjuk a barátok számának eloszlását az egyes iskolai végzettségek esetén).