Ugrás a tartalomhoz

A tudománykommunikáció nem hagyományos színterei

Egyed László, Mécs Anna, Neumann Viktor, Palugyai István (2013)

Eötvös Loránd Tudományegyetem

Bár az egyes tudományágakban az utóbbi évtizedek szédületes fejlődést hoztak, az átlagemberek természettudományos műveltsége nem sokban tér el a száz-százötven évvel ezelőtti ismeretek mélységétől. Ezért egy mai tudományos eredmény megismertetése sokszor nem is mehet olyan egyszerűen, mindössze egy-egy cikk, vagy riport segítségével, ugyanis az átlagosnál jóval magasabb szintű alapismeretekre van szükség a hír megértéséhez. A „knowledge gap” , azaz a megfelelő tudás hiánya a 70-es és 80-as évek tudományos kommunikációjára volt kihatással, ekkor úgy vélték, meg kell tanítani a szükséges tudományos ismereteket a közvéleménynek. A 90-es évek óta azonban egyre népszerűbb a problémák, konfliktusok és az azokra adott tudományos válaszok bemutatása. Ilyen válaszokat egy-egy cikk, rádió, vagy tévéműsor, hagyományos előadás keretében az idő- és a helyhiány miatt eleve nehézkes megadni. Az internet első megközelítésben ugyancsak a hagyományos írott ismeretterjesztést folytatta, csak épp online változatban. A web2 megjelenésével és különösen az „állampolgári tudományos újságírás” a blogok és végül a közösségi média cunamiszerű áradásával a tudománykommunikáció már valóban teljesen más tereken folytatódik. Emellett az online térben zajló korszerű tudománykommunikáció mellett megjelentek olyan valóságos lehetőségek, amelyek az állampolgárok, a tudomány iránt érdeklődők személyes, ráadásul interaktív részvételét igényelték. A tudományos kávéházak és a tudományos viták mellett az érdeklődők új módon szerezhetnek tudományos ismereteket a tudományos fesztiválokon, vagy a science centerekben, a tudomány és a művészet határvonalát feszegető programokon, vagy az olyan hosszú távú komplex projektek keretében, mint amilyen a magyar Mindentudás Egyeteme volt. Mindezek a hagyományos tudománykommunikációs csatornákkal együtt még szélesebb választékot kínálnak azoknak, akik a 21. század tudományos kihívásai iránt érdeklődnek. Az online tananyag ezekről a megoldásokról ad áttekintést.
Letölthető anyagok
DC metaadatok
Cím:
A tudománykommunikáció nem hagyományos színterei
Szerzők:
Egyed László, Mécs Anna, Neumann Viktor, Palugyai István
Kiadó:
Eötvös Loránd Tudományegyetem
Közreműködők:
Szentgyörgyi Zsuzsa, Fábik Máté
Dátum
2013.07.01.
Nyelv
Magyar
Tárgyszavak
tudománykommunikáció, web2, tudományos kávéház, science center, tudományos fesztivál, science debates, Mindentudás Egyeteme
Elektronikus tartalomfejlesztés és szolgáltatás a kutatásban és felsőoktatásban
Elektronikus tartalomfejlesztés és szolgáltatás a kutatásban és felsőoktatásban
TÁMOP 4.2.5.B Tudományos és felsőoktatási tartalmak központi elektronikus közzétételének biztosítása