Ugrás a tartalomhoz

Gépjármű-futóművek I.

Jörsen Reimpell, Jürgen W. Betzler, Bári Gergő, Hankovszki Zoltán, Kádár Lehel, Lévai Zoltán, Nagyszokolyai Iván (2012)

Typotex Kiadó

A jegyzet a gépjárművek egyik alapvető rendszerének – a futóműnek – jellemző fődarabjaival, alrendszereivel foglalkozik. Ide tartozik a komplett kerék, a kerékfelfüggesztés, a kormányzás, a rugózás. Az első fejezete a szerkezetanalízis módszereit követve igyekszik egységes és szabatos kifejezéseket alkalmazni a tárgyalt alrendszerek általános leírásához, szerkezeti felépítésének bemutatásához. Elemzi a korszerű futómű típusok konstrukcióját, működését, alkalmazási területeit.A következő négy fejezet a nemzetközi szakirodalom e témában legismertebb, leggyakrabban alkalmazott, egyik legkorszerűbbnek tartott szakkönyv megfelelő fejezeteinek szaklektorált magyar nyelvű fordítása. Ezt a könyvet Prof. Dipl.-Ing. Jörsen Reimpell és Prof. Dr.-Ing. Jürgen W. Betzler munkájaként a Vogel Buchverlag kiadó jelentette meg. A 2. fejezet a gumiabroncsra és a kerékre vonatkozó alapvető szerkezeti és elméleti ismereteket tartalmazza matematikai, mechanikai egyenletekkel, képletekkel és gyakorlati számításokkal egyaránt. A 3. fejezet a futóműtechnika legkritikusabb és gyakran még ellentétes nézeteket is tartalmazó kérdésével, a kerékfelfüggesztéssel foglalkozik. Ismerteti a hagyományos kerékgeometria fogalmakat, összefüggéseket, de a jelenleg legkorszerűbbnek mondható kinematikai és elasztokinematikai módszereket, eszközöket felhasználva segíti megérteni a mai, sőt jövőbeni intelligens futóművek működését, tervezésük módszereit. A 4. fejezet a gépjárművek kormányzását mutatja be. Ismerteti a kormányzás geometriáját, kinematikáját, a legkorszerűbb kormányszerkezetek működését, azok elméleti összefüggéseit, különös figyelemmel a legújabb szervókormány rendszerekre. Az 5. fejezet a gépjárművek rugózására ad elméleti és szerkezeti ismeretanyagot. Képet ad a legkorszerűbb rugók és lengéscsillapítók szerkezeti felépítéséről, működéséről. A 6. fejezet sorra veszi a futóműveket közvetlenül érintő járműszimuláció és modellezés dinamikai szabályozás jellemző rendszereit.A 7. fejezet a legújabb futóműtechnikai megoldásokkal, eszközökkel, berendezésekkel foglalkozik. Ilyenek az aktív kormányberendezések, a felépítmény mozgását szabályzó rendszerek, az összkerék-kormányzás új aktuátorai. A 8. fejezet a versenyutók futóművének speciális kérdéseivel foglalkozik, mert az ott alkalmazott technikai megoldások, módszerek, eljárások, tapasztalatok rövid időn belül megjelennek a széria autókban is.

Tartalomjegyzék

Letölthető anyagok
Reimpell_etal_Gepjarmu_futomuvek_I.pdf
DC metaadatok
Cím:
Gépjármű-futóművek I.
Szerzők:
Jörsen Reimpell, Jürgen W. Betzler, Bári Gergő, Hankovszki Zoltán, Kádár Lehel, Lévai Zoltán, Nagyszokolyai Iván
Kiadó:
Typotex Kiadó
Közreműködők:
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Dátum
2012.09.30.
Azonosító:
[URI]
Források:
Könyv formában nem jelent meg [ISBN 978-963-279-606-2]
Nyelv
Magyar
Terület:
2012-2017 Magyarország
Tárgyszavak
Gépjármű futóművek, első tengely, hátsó tengely, gumiabroncs, keréktárcsa, kerékfelfüggesztés, futómű geometria, kerékmozgás kinematikája, kerékmozgás elasztokinematikája, kerékdőlés, kerékösszetartás, csapterpesztés, csaphátradőlés, gumiabroncs utánfutása, elkormányzási tengely, elkormányzási sugár, kormánytrapéz mechanizmus, kormánygépek, szervókormány, hidraulikus szervókormány, elektromechanikus szervókormány, adaptív kormányzás, járműmodellek, futómű szimuláció, felépítmény mozgásszabályozás, gumiabroncs nyomásellenőrzése.
Elektronikus tartalomfejlesztés és szolgáltatás a kutatásban és felsőoktatásban
Elektronikus tartalomfejlesztés és szolgáltatás a kutatásban és felsőoktatásban
TÁMOP 4.2.5.B Tudományos és felsőoktatási tartalmak központi elektronikus közzétételének biztosítása