Ugrás a tartalomhoz

Tényeken Alapuló Orvostudomány Módszertani Ajánlások

Nyirkos Péter dr. (2005)

Melania Kiadói Kft.

A székrekedés enyhítése–tanácsok a betegek részére

A székrekedés enyhítése–tanácsok a betegek részére

ebm00915

  • A székrekedés viszonylag gyakori panasz, ami száz beteg közül legalább ötnél jelentkezik. A korral egyre általánosabbá válik a probléma: száz idősebb személy közül csak 20 mentesül alóla.

  • A székrekedésnek számos oka lehet, a kezelés alapja azonban általában mindig hasonló: magasabb folyadék- és rosttartalmú étrend, valamint több testmozgás.

  • A belek normális ürülése egyénileg változó: nyolc órától három napig tarthat. Az életmódban bekövetkező átmeneti változások - például utazás - székrekedést okozhatnak, ami azonban a normál életmódra visszatérve megszűnik. Amennyiben a székrekedés állandó panasszá válik, meg kell állapítani az okát és azonnal meg kell kezdeni a kezelést. Minél hosszabb ideje szenved valaki székrekedésben, annál tovább tart a gyógyulás.

Lehetséges okok

  • Székrekedést okozhat a helytelen életmód. A kevés mozgás, az alacsony rosttartalmú étrend és a nem megfelelő folyadékbevitel hatására az egészséges felnőtteknél is kialakul a székrekedés. A panaszok gyermekeknél és felnőtteknél is létrejönnek, ha nem tudnak vécére menni az iskolában vagy a hadseregben amikor szükséges.

  • Sok, általánosan használt gyógyszer kellemetlen mellékhatásaként is jelentkezhet a székrekedés. Ezek többek között a következők:

    • bizonyos nyugtatók

    • psychés működésre ható szerek

    • parkinsonismusban adott szerek

    • hypertensióban adott szerek

    • mindenféle vaskészítmény

    • egyes gyomorégés kezelésére alkalmazott gyógyszerek

  • Bizonyos esetekben éppen a székrekedésre hosszú távon használt bélstimulánsok okozhatják a székrekedést.

  • Különféle betegségekben is kialakulhat székrekedés. Ezért minden esetben meg kell állapítani a székrekedés okát.

  • A kor előrehaladtával a székrekedés egyre általánosabbá és súlyosabbá válik, mivel egyre több ok jelenik meg: sok időskorú fizikailag nem elég mozgékony és egyre több gyógyszert szed. Az idősebbek ritkábban éreznek szomjúságot és a rossz fogaik miatt nem tudnak teljes kiőrlésű kenyeret és zöldségeket fogyasztani, aminek a kevés folyadékbevitel és az alacsony rosttartalmú étrend lesz a következménye.

Életmódbeli probléma vagy betegség?

  • Amikor a hosszantartó székrekedés során a betegnek nincsenek általános panaszai és a bélműködés sem változik, a székrekedés nagy valószínűséggel a helytelen életmód következménye.

  • Amennyiben a székrekedés egyre súlyosbodó hasi fájdalmakkal jár, a széklet sötét színű vagy vérrel színezett, a székelés fájdalommal jár, ezen kívül fogyás és gyengeség is kialakul, akkor a székrekedést olyan betegség okozza, ami kezelést igényel. Amikor a bélműködés megváltozik, minden esetben meg kell állapítani, hogy mi okozza a székrekedést.

A székrekedés kezelése természetes módszerekkel

  • A székrekedés megelőzésében fontos a fokozott fizikai aktivitás valamint az, hogy a beleket rendszerességre szoktassuk. A legfontosabb azonban, hogy a táplálék több rostot és folyadékot tartalmazzon.

  • Sok víz ivása annyira egyszerűnek tűnik, hogy nehéz elhinni. A víz azonban csak a vastagbélben szívódik fel, ahol lágyítja a székletet. Ezért nagyon hasznos, ha a napot rögtön felkelés után, még reggeli előtt egy pohár vízzel kezdjük.

  • Ugyancsak fontos napi szokás, hogy reggeli után a WC-re menjünk.

  • Amennyiben a székrekedés már régóta fennáll, akkor a kezelés hosszú ideig tart. Akkor érdemes az életre szóló megelőzéssel foglalkozni amikor a bélműködés már helyreállt.

  • Az életmódbeli változásokat nem nehéz megszokni. A legfontosabb dolog a rendszeresség. Amennyiben valaki hajlamos a székrekedésre, csak úgy képes megszabadulni a problémától, ha megtanulja a megelőzést.

Részesítsük előnyben a rostokat

  • A tanulmányok szerint a nyugati emberek túl kevés élelmirostot fogyasztanak. A napi javasolt rostmennyiség 30–35 gramm.

  • Magas rosttartalmúak a zöldségből készült termékek, a gabonafélék, a zöldségek, a gyümölcsök és az olajos magvak. A gabonafélék rostjának bevitelével tudjuk leghatékonyabban növelni a béltartalmat. A magas rosttartalmú ételek, mint például a teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér és a zabkása fontos része a székrekedést megelőző étrendnek. A súlyos székrekedés esetén ez azonban már nem elegendő.

  • A rostkiegészítés legegyszerűbb módja, ha különösen magas rosttartalmú rozs- vagy búzakorpát, esetleg lenmag-törek készítményt fogyasztunk.

  • A rostdús táplálkozás eleinte fokozza a flatulentiát és a legrosszabb esetben hasi fájdalmat okoz. Ezért fokozatosan kell emelni az adagot. A cél a napi 3–6 evőkanálnyi korpa bevitele. A korpa fogyasztást 1–2 teáskanálnyi mennyiséggel kezdjük, majd másodnaponként egyenletesen emeljük az adagot.

  • A szárított gyümölcsöknek, például az aszalt szilvának és a fügének igen magas a rosttartalma. Az aszalt szilva hashajtóként is hat. Hat–hét szem szilvát éjszakára beáztatunk, majd az áztatólével együtt elfogyasztjuk, akkor ez még a súlyos székrekedésen is hatásosan segít, a rendszeres rostkiegészítés mellett. Füge fogyasztása az étkezések között kalória- és rostbevitelt jelent

  • A lenmag rosttartalma 40%. Amikor egy evőkanál lenmagot egy órára beáztatunk egy pohár vízbe, a héjában lévő nyák megduzzad és eloszlik a környező folyadékban, amit aztán a lenmaggal együtt el lehet fogyasztani.

Több folyadék

  • A magasabb rostfogyasztást fokozott folyadék fogyasztás kísérje. A szervezet folyadékigényét testsúlykilogrammonként napi 30 ml-re becsülik. Ennek egy része az élelmiszerekkel együtt kerül be a szervezetben, a többi meg kell innunk.

  • Például egy 60 kg-os személy napi folyadékigénye két liter. Az étkezési szokásoktól függően, az egészséges felnőttek további két-három pohár vizet igyanak a székrekedés kezelésére.

  • Egy hasonló testsúlyú idősebb személynek, aki keveset eszik, akár további egy liter folyadékra is szüksége lehet. Amennyiben további probléma az alacsony testsúly, akkor a vizet nem tanácsos a fő étkezések előtt fogyasztani;, mert ez elveszi az éhségérzetet.

  • A székrekedésben szenvedők mindig tartsanak kéznél egy kancsó vizet és a nap folyamán gyakran igyanak kis mennyiséget belőle. Így biztosan megfelelő lesz a folyadékbevitel.

Kezdjük intenzív kezeléssel

  • A kezdeti kis adagban bevitt rost és a megnövelt folyadékfelvétel a súlyos székrekedést nem fogja enyhíteni. A belekben lévő kemény széklettömeget előbb el kell távolítani, mielőtt az újonnan kialakított étkezési és életmódbeli szokások hatása jelentkezik.

  • A gyógyszertárakban vény nélkül kapható mini-beöntésekkel gyakran enyhíthetünk a problémán. Amennyiben a mini-beöntés után kialakított életmód változás hatására a székrekedés nem javul egy héten belül, a vízzel történő beöntéssel még hatásosabbá tehetjük a kezelést.

Gyógyszerek szükség szerint

  • Az életmódváltás nem minden esetben elég a normális bélműködés fenntartásához. Ebben az esetben azok a székrekedés elleni gyógyszerek lehetnek hatásosak, amelyek növelik a béltartalmat. Az alternatív gyógyszerek között találunk tömeg-formáló hashajtókat,lactulose-t és magnézium tejet.

  • Egyes esetekben jó hatásúak lehetnek azok a gyógyszerek, amelyek csökkentik az emésztőrendszeri transit időt.

  • Nagyon fontos, hogy az izgató hatású, székrekedés elleni gyógyszereket elhagyjuk, mivel hatásukra hosszú távon lanyhulnak a belek és súlyosabbá válik a székrekedés.

  • Amennyiben a székrekedést valamely egyéb betegségre szedett gyógyszer okozza, akkor - ha lehet - át kell térni egy másik szerre.

Ötletek a székrekedés kezelésére:

  • Reggelente egy kancsó víz az asztalon. A kancsót estére ki kell üríteni.

  • Szokjuk meg, hogy a zabkásához és a joghurthoz rostkiegészítőket adunk.

  • Amennyiben magunk sütjük a kenyeret, gazdagítsuk korpával, lenmaggal vagy szezámmaggal.

Életmódbeli újítások

  • Több folyadék

  • Több rost

  • Több fizikai aktivitás

  • Rendszeres WC használat

Honnak kapjuk a rostot?

  • A gyümölcsöknek, zöldségeknek és a gyökeres terményeknek magas a rost- és folyadéktartalmuk.

A legmagasabb rosttartalom (100 g-ban)

  • Physillum mag rostja 85

  • Cukorrépa rost 73 (Fibrex márkanév alatt árulják)

  • Búzakorpa 39

  • Rozskorpa 30

  • Lenmag 28

  • Lenmag törek 32

  • Zabkorpa 17

  • Búzacsíra 14

  • Zabpehely 11,3

  • A lenmag a roston kívül egyéb olyan anyagokat is tartalmaz, amelyek csökkentik a székrekedést.

  • Példák a magas rosttartalmú gabonatermékekre / adag étel

    • Egy adag magas rosttartalmú gabonaféle 30 g

    • Egy szelet kétszersült 15,6 g

    • Egy szelet száraz kovászos kenyér 14,9 g

    • egy búzából készült reggeli péksütemény 11,6 g

    • Búzakorpás tekercs 6,6 g

    • Egy szelet búzalisztből készült kenyér 5,0 g