Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

LUX, Antal

LUX, Antal

festő, fotóművész, filmművész, videó-művész, (Soroksár, 1935. április 18. - )

1965: Akademie der Bildenden Künste, Festő- és grafika szak, Stuttgart. 1956-tól Berlinben él és dolgozik. Részt vett a Makói Grafikai Művésztelepeken. 1980-tól a festményekkel párhuzamosan videókat is készít. Prix International Salon de Paris, Juvisy; Művészeti alap ösztöndíja, Bonn; a "Retina" fődíja, Szigetvár; a Magyar Képzőművészek Társaságának díja, Nemzetközi Grafikai Biennálé, Győr; 1995: a Neue Berliner Kunstverein videótámogatása; 1996: a 18th Tokyo Video Festival díja; ZKM Karlsruhe, Artist in residenz; az 5. Brémai videóművészet 1. díja. Munkáiban a tudományok, a matematika, a fizika, Einstein relativitáselmélete, a rend és a káosz, a biztos és a bizonytalan, a véletlen, a kontrollálhatatlan, a képzelet, az illúzió, a nézőpontok különbözősége, az egység és a sokféleség, az ábrázolhatóság és az absztrakció, a mozgó és a statikus, kelet-nyugat, a különféle társadalmak közti különbség foglalkoztatja. Nem akar ezekre a problémákra határozott választ adni, mégis sajátos, személyes interpretációt nyújt. Szkeptikus reflexió és humor egyaránt jellemzi gondolkodásmódját, műveit. Korai, főként grafikai jellegű alkotásai bizonyítják, hogy ~ nem elsősorban videóművész. Későbbi videómunkáin is érzékelhető a képzőművész és a médiaművész gondolkodás- és látásmódja közti fokozatos átmenet. Legkorábbi videóin a grafikai princípiumok és az időbeli változások egymásra hatása figyelhető meg (Die Flucht, 1983; Hydrografik, 1986). Filmkockáira gyakran ráfest, rárajzol vagy festői, grafikai módon manipulálja azokat, így olyan szekvenciák gyors egymásutánját vetíti elénk, amely által egy megváltozott, virtuális vagy impresszionisztikus valóságot hoz létre. 1981-es első videófilmje egy egyszerű optikai jelenségre épül. A későbbiekben azután már narratívabb videókat készít, sőt, már a 80-as évek közepétől gyakran rádiójátékokat vagy archív felvételeket - mint dekonstruktív nyersanyagokat és történettöredékeket - is applikál videómunkáiba. A 90-es években (Hypnosis, 1993) készült videói arról tanúskodnak, hogy alkotójuk nem esik a médium hatásának hipnotikus bűvkörébe, hanem mindig egy szükséges és felelős döntésre készteti nézőit is. A Weisser Faden (1992) egy autóutazás során váltogatja a sofőr által látott és gondolt dolgok képét, párhuzamosan a hangokkal, szavakon és látványokon keresztül, a cselekmény és reflexió dialektikus megfeleltetésével. A Glossolalie (1991) a "beszélő nyelv" jelenségére épül; a beszédnek gyakran összekapcsolhatatlan, összefüggéstelen, érthetetlen artikulációinak töredékére, ami sokszor az ördögi eksztázis vagy a tudathasadás határát súrolja, ami egyben Németország újraegyesülését követő állapotának is egyfajta leírása. A Mauerläufer (1991) témája a Berlini Fal és két balett-táncos mozgásának keresztezése. A 90-es években ~ gyakori témája a grafittikkel ékes Berlini Fal (Hammelsterben, 1992), a magyar '56, valamint a vasfüggöny-korszakot követő identitászavarok érzékeltetése (Identität, 1991). A művész időablakokat nyit és a látványon és a hangokon keresztül, műteremablakán át kíséri figyelemmel - magyar emlékeivel párhuzamosan - berlini szomszédjainak életét (1/61 Chamissoplatz, 1993). A Fragmente (1993) Kurtág György zenéjén keresztül a beszélt és az írott világ fragmentumait konfrontáltatja vizuális aforizmákkal. A talált anyagok kollázsolása és egyéni látásmód alapján való átrendezése az alapja képeinek, grafikáinak és videóinak egyaránt. Videóképeit is szobrászként modellezi, manuálisan tapinthatóvá teszi azokat. A gyors, átmeneti és pillanatnyi képek is egyaránt jellemzőek grafikáira és videóira (Proscenium, 1989). 1997-es videója és elektrografika-sorozata (Gedanken zur Flugangst) a repüléstől való félelmet - és egyben az akademizmustól való iszonyt - asszociációs módszerével, a képfelbontással, valamint a festői és a komputergrafikai eszközök együttes alkalmazásával vizualizálja expresszív, absztrakt képekké. Festői és vizuális nyelvezete egyszer használatos, sosem ismétlődő vagy visszatérő jelekből áll. Ezeket a festői elemeket egy szabad, többközpontú rendszeren belül - nézőpontját, mint megfigyelőét folyton változtatva - alkalmazza. Munkássága sémáktól mentes, invenciózus teremtőmunka.

Videói . 

  • 1981: Sequentia

  • 1982: Messer am Hals der Nation; Lyriden

  • 1983: Choreomanie; Die Flucht; Kontenance oder gute Haltung in Schwieriger Lage; Transigenz; Grimasse; Seelenwanderung

  • 1984: Manipulation

  • 1986: Hydrografik; Im Fahrstuhl zum Prometheus

  • 1987: Verkommenes Ufer

  • 1988: Das Gras wies Wies Wächs

  • 1989: Proscenium; Maos Fibel; Klavierstunde

  • 1990: Maos Bibel

  • 1991: Identität; Mauerläufer; Glossolalie

  • 1992: Weisser Faden; Fallgeschichte; Hammelsterben; Die Schrift

  • 1993: 1/61 Chamissoplatz; Hypnosis; Berlin-Mitte; Fragments

  • 1994: Der Eid; Gelübde; Restless; Gemauerte Seelen

  • 1997: Gedanken zur Flugangst.

Videóbemutatói . 

  • 1982: Kunsthalle, Köln

  • 1983: Videofestspiel, Odder (DK)

  • 1984: Videonale, Bonn; Kunstakademie, Koppenhága

  • 1986-1996: Freiburger Videoforum, Freiburg; Europäisches Medien Festival, Osnabrück

  • 1987: Videoscene Berlin, Bécs

  • 1988: No Budget, Hamburg; Ars Electronika, Linz; Biennale, Velence; Videofestival, Salzgitter

  • 1989: Retina, Experimentális Videótalálkozó, Szigetvár; Kinizsi Mozi; Videofest, Wrocław

  • 1990: Videofest, Berlin; 1st Int. Video Days, Istanbul; Manifestation Internationale de Video et de Television, Montbeliard; Europäische Sommerakademie, Akademie der Künste, Berlin; Dokumentar- und Videofest, Kassel; Arts Contemporains Hongrie, Strasbourg; Festival Int. Du Video, Bruxelles

  • 1991: VideoARCO, Madrid; 10 Jahre Kunstfonds, Kunstverein, Bonn; VideoArt, XII. Festival Int. De la Video et des Arts Electroniques, Locarno; AVE, Int. Audio Visual Experimental Festival, Arnheim (NL)

  • 1992: Kurzfilmfestival, Oberhausen; Ecrans Hongrois, Jeu de Paume, Párizs; World Wide Video Den Haag, Hága; ...alles wandelt sich, Kunstverein, Köln; documenta, Stadtprogramm, Kassel; Damsterdamned European Audiovisual Experimental, Bologna; Electronic Media Arts, Glebe (AUS); Lyrik et Billeder Festival, Odense (DK); Festival Carre Blanc, Bruxelles; Mediawave, Győr

  • 1993: VideoARCO, Madrid; Videokunstpreis, Karlsruhe; XVI. Festival Cine Independiente, Elche (E); XLV. Biennale, Velence; Cinevideo, Karlsruhe; Ostranenie, Dessau; Kompjuter és Médiaművészet, Magyar Képzőművészeti Főiskola; 3e Mondial de la Video, Brüsszel; Tacheles, Berlin; Wand 5, Stuttgart; Goethe Institut, Moszkva, Vancouver, Marseilles, San Francisco; Salvador de Bahia, Brazília; Pervisione, M. del Cinema, Torinó; M. National Centro de Arte Raina Sofia, Madrid

  • 1994: Festival Int. De Video, Cidade de Vigo (ESP); Merz-TV, Stockholm; Experimenta, Melbourne; Kurzfilmwettbewerb Niedersachsen, Hannover; National Art Gallery, Kuala Lumpur (Malaysia); Theaterhaus, Jéna; Impakt, Utrecht; Festival Alpe Adria Cinema, Trieszt; Mediascape, Zágráb

  • 1995: Videos aus Deutschland, Fylkingen, Stockholm; Nachtvideo Volksbühne, Berlin; Bandits mage, Bourges; NBK, Berliner Kunstverein; Internationale Video und Fernsehkunst, Medienhaus, Hannover; Neues Kino, Basel; Festival International de Video y Artes Elektronikas, Buenos Aires; Festival Art Video, Casablanca; Magyar Ház, Berlin

  • 1996: Pandaemonium, Festival of Mooving Images, London; Videofestival, Tokió, Rennes; Műcsarnok, Budapest; Artist in residenz, ZKM, Karlsruhe; Goethe Institut, Hong Kong; EMAF, Osnabrück; World Wide Video, Hága; Film-Video Forum, Freiburg; FIV, 2. Festival Int. de Video y Artes Elekrónicas, Buenos-Aires; Viper, Luzern; Vortex, Akademie der Künste, Berlin; I. Nemzetközi Fényszimpozion, Eger; Retina, Szigetvár; new visions '96, Glasgow; Antalya Short Film Festival, Antalya (TR); Dokfilm, Kassel; Interfilm, Berlin; Media-Scape 4, Zágráb

  • 1997: transmedia, Berlin; Waikato Polytech or the University of Waikato, Waikato (Hamilton); European Media Art Festival, Osnabrück; Film und Videotage, Heidelberg; Katlan-piknik '97; Filmbüro, Bréma.

Egyéni kiállítások . 

  • 1962 • Haus der Kunst, München

  • 1969 • Galerie Trost, Lippstadt • Gallery Egg and Eye, Los Angeles

  • 1975 • Józsefvárosi Galéria, Budapest

  • 1978 • Galerie Rudolf, Heidelberg

  • 1979 • Bankside Gallery, London

  • 1980 • Csili Galéria, Budapest

  • 1982 • József Attila Múzeum, Makó • Drawing, Pécsi Galéria, Pécs

  • 1983 • Fészek Galéria, Budapest

  • 1987 • Galerie Eremitage, Berlin

  • 1989 • Dialog [Koncz Andtással], Fészek Galéria, Budapest

  • 1990 • Magyar Ház, Berlin

  • 1993 • Galerie Rudolf, Heidelberg • Galerie PA 31, Berlin • Theater unter d. Dach, Berlin (installáció)

  • 1994 • Galerie Pankow [Bartl Józseffel, Misch Ádámmal], Berlin

  • 1995 • Körmendi Galéria, Budapest

  • 1996 • Csillaghegyi Galéria, Budapest

  • 1997 • Árkád-Szalóky Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1960 • Musée d'Art Moderne, Párizs

  • 1976 • Műcsarnok, Győr

  • 1980 • Expo-Art, Bari

  • 1981 • Art X, Berlin

  • 1982 • Art X, Berlin

  • 1983 • Műcsarnok, Budapest

  • 1984 • G. Caminul Artei, Bukarest

  • 1991 • ARCO, Madrid

  • 1992 • Project House, Mail Art Collaboration, Modular Installation, New York • Mail Art, Tarragona (ESP)

  • 1993 • Nemzetközi Grafikai Biennálé, Győr • MediaG "Safe", Turku (FIN)

  • 1994 • Mediascape, Zágráb (installáció) • Grafikai Művésztelep, Makó

  • 1996 • Katlan-piknik; M. Suvremente Umjetnosti, Zágráb (elektrografikák)

  • 1997 • Katlan-piknik (monitorinstallációk) • Szoborfesztivál, Győr • Int. Livres-Objets '97, Rómer Terem (Xantus János Múzeum), Győr • Zeitgenössische Ungarische Malerei, Műcsarnok, Budapest • Stadtische Galerie im Buntentor, Bréma (elektrografikák).

Írásai . 

  • Életem az 1956-os forradalomig (kézirat), Art+ Medien A. Lux, Berlin; In memoriam Ungarn 1956 (kézirat), 1990

  • Misch Ádámról - Egy film pereg le lelki szemeim előtt, Berlin, 1996.

Irodalom . 

  • Böhmer, G.: Künstlerportrait A. Lux, Stuttgart, 1965

  • Repertorium Artis (Guide Européen des Beaux-Arts), Monte Carlo, 1966-1967

  • Sík Cs.: ...minden kor művészete, Győri Műcsarnok, Győr, 1976

  • Fábián L.: ~ munkáiról, Mozgó Világ, 1982

  • Beke L.: A Lux Filmek 1981-1983, 1983

  • Hegyi L.: Megjegyzések ~. művészetéhez, 1987

  • Strenge, B.: Grossstadt als Inspiration, Zeit Magazin, 1991

  • Fábián L.: Valami az agyban diktál, Új Magyarország Magazin, 1992

  • Daxl, H.: A. Lux - Unteilbar Parallel/Invisible Parallel, Berlin, 1994

  • Weber, S.: Fort-Bewegung (Mediagramm), ZKM-Gastkünstler, Karlsruhe, 1996

  • Fábián L.: Angst vor dem Akademismus, in: A. Lux - Gedanken zur Flugangst, Video und Elektrografiken, kat. Raszter Stúdió, 1997.