Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

LOVAS, Ilona

LOVAS, Ilona

textilművész, képzőművész, (Budapest, 1948. január 1. - )

1970-1974: Magyar Iparművészeti Főiskola, szövő szak. 1973: milánói Textiltriennálé II. díja, 1993: Munkácsy-díj, a Velemi Textilművészeti Alkotóműhely tagja. 1975-1977 és 1990-1991 között New Yorkban lakott. Budapesten él. ~ pályafutása a 70-es években textilművészként kezdődött. Ez az időszak a kísérleti textil korszaka volt, a művészek, így ~ is, a műfaj határait feszegették. ~ munkásságának első időszakában olyan tárgyakat hozott létre, amelyek már nem textilek voltak, hanem lágy anyagokból készült képzőművészeti objektek. Ilyen volt az 1980-as pécsi kiállításán bemutatott environment: víz, fű és nyomott vászonanyag kombinációja. Kőszegi kiállításán hét darab, kézzel öntött nagyméretű papírtáblát állított fel: Stációk (1984). Az egyes táblákon növényi magokból és a papírt merevítő, belső drótkonstrukcióból alakultak ki a felületen át- meg átütő keresztmotívumok. A többi táblán nem jól olvasható, inkább jelzésszerű testamentumszövegek szerepeltek. Az utolsó tábla - oltárként - vízszintesen feküdt a földön, papírfelületéből fű sarjadt. Ez a "természetpanteon" a természetműtárgy viszony új fejezete volt. A műalkotásban a természet nem mint ábrázolás jelent meg, hanem önmaga a természet lépett elő műtárggyá. A XX. század pusztuló biológiai környezetében élő művésze számára kötelező gondolat áll ~ tevékenységének középpontjában: az életelemek és az ember kapcsolatrendszerének tönkretétele elleni tiltakozás. A természetre és a Testamentumra utalás együttes hatása, a "keresztre feszített természet" allegória tökéletes formai megteremtése ~ munkáját korszakos jelentőségűvé emelte. A 80-as évek végétől ~ egy másik biológiai eredetű anyagot talált művei alapanyagául, a marhabelet. Abban a formában, ahogy ő használja, ez a közönséges, állatias anyag pergamenné nemesül. Nagy orsó- és gubóformákból épít össze szobrokat, installációkat. A bél egykori erezete, mint egészen lenyűgöző ornamentika (jégvirágszerkezet) konzerválódik szobrai felületén, és ezzel a közvetlen természeti eredetére utal vissza. A pergamencsíkokból kialakított hatalmas henger, légiesen lebegő gubók vagy az óriási katlan, a gigantikus pajzs mind az életről szólnak, annak nyomon követhető jeleivel és mégis műtárggyá dermedt formáival. A 90-es évek közepén ezek az installációk újra társulnak az öntött papírral, mágikus, titokzatos apró tárgyak serege jön létre, üzenetek a jövő századnak.

Egyéni kiállítások . 

  • 1980 • Színház Galéria, Pécs

  • 1981 • Waldsteinska, Prága

  • 1982 • Toldi Galéria, Budapest

  • 1983 • Derkovits Galéria, Budapest • Zwinger, Kőszeg (kat.)

  • 1984 • Vári Galéria, Budapest

  • 1985 • Magyar Intézet, Prága • Helikon Galéria, Budapest

  • 1986 • Künstlerh., Graz

  • 1990 • G-77, Graz • Art in General Gallery, New York

  • 1991 • Budapest Galéria Lajos u., Budapest (kat.)

  • 1995 • Fészek Klub, Budapest • Óbudai Társaskör Galéria, Budapest

  • 1996 • Catacomba Galéria, Bukarest

  • 1997 • Szomathelyi Képtár, Szombathely [Fehér Mártával, Türk Péterrel]

  • 1997 • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár (kat., bev. tan. Fitz P., Sturcz J.)

  • 2000 • Vigadó Galéria, Budapest • Fészek Galéria, Budapest [Berhidi Máriával].

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1976 • 4. Fal- és Tértextilbiennálé, Savaria Múzeum, Szombathely • Textilgrafika, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1978 • Gondolatok lágy anyagokra, Fiatal Művészek Klubja, Budapest • 3. Nemzetközi Minitextil Biennálé, London

  • 1979 • Velemi Textilművészeti Alkotóműhely, Joanneum, Graz

  • 1980 • Rajz/Drawing, Pécsi Galéria, Pécs • 70-es évek, Bercsényi K., Budapest

  • 1981 • A kéz intelligenciája, Műcsarnok, Budapest • Textilkunst '81, Künstlerhaus, Linz • 4. Textiltriennálé, Centralne M. Włókiennictwa, Łódż • Papírművek 5., Csepeli Papírgyár, Budapest

  • 1982 • G. Husfiden, Oslo • Galerie am Parktheater, Isherlohn (Német Szövetségi Köztársaság) • 7. Fal- és Tértextilbiennálé, Savaria Múzeum, Szombathely

  • 1983 • Helyzet, Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Velem, Fészek Galéria, Budapest • Táj/Landscape, Pécsi Galéria, Pécs • Helyzet, Miskolci Galéria, Miskolc

  • 1984 • Az új textil, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • 1985 • Musée des Art Decoratifs, Párizs • Experimental Textile Symposium, Graz • 5. Textiltriennálé, Centralne M., Włókiennictwa, Łódż • Válogatás a Savaria Múzeum gyűjteményéből, Narodniho M., Prága

  • 1986 • Wapping Art Centre, London • Copper Art Gallery, Bransley (GB)

  • 1987 • Mágikus művek, Budapest Galéria Lajos u., Budapest

  • 1988 • Eleven textil, Műcsarnok, Budapest

  • 1989 • Sandra Gering Gallery, New York

  • 1990 • Art in General Gallery, New York

  • 1991 • Szűk kapu, Budapest Galéria, Budapest

  • 1992 • 15. Biennale, Lausanne

  • 1993 • Képfelbontás, Műcsarnok, Budapest

  • 1995 • Fény és geometria, L'Abbaye de l'Épau (FR)

  • 1996 • Művek és magatartás 1990-1996. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár.

Irodalom . 

  • Bán A.: Textilművek, Magyar Nemzet, 1984. szeptember 23.

  • Vadas J.: Sorsók, Élet és Irodalom, 1991. október 25.

  • Varga Zs.: A lélek köpenye. L. I. újabb munkái, Új Művészet, 1992/2.

  • Kovalovszky M.: ~ (kat., bev. tan., Budapest Galéria Lajos u., Budapest, 1991)

  • Beke Zs.: ~: Stáció 27., Balkon, 1995/5.

  • Nagy Z.: Példázat hiányról, keresésről, művészetről, Új Művészet, 1996/4.

  • Fitz P., Sturcz J.: ~ (kat., bev. tan., Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 1997).