Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

LAUBER, László

LAUBER, László

építész, (Pécs, 1902. május 19. - Budapest, 1953. augusztus 13.)

A modern hazai építészet jelentős tervezője. 1926-ban végzett a Műegyetemen, ahol 1927-1931 között tanársegéd az Ókori, majd az Épülettervezési tanszéken. Korai munkája az Excelsior Autószervíz, amely elnyúló szalagablakaival, egyedi színezésével és kivilágítható reklámoszlopával Budapest első modern épületeinek egyike volt (azóta teljesen átépítve). A Marczibányi tér 9/a és 9/b lakóháza műemléki védettségű. A 30-as évek elejétől 1944-ig Nyíri Istvánnal volt közös irodája, ahol funkcionális elvek alapján modern lakó- és középületeket terveztek. A Nyírivel együtt tervezett Szabó I. u. 57., Vincellér u. 26/a és Szabadság tér 5-6. műemlék. 1948-tól állami tervezőintézetekben dolgozott. 1949 után az IPARTERV-nél jelentős középületeket és ipari létesítményeket tervezett. A földalatti vasút építéséhez kapcsolódóan a Baross téri állomás tervpályázatán Szendrői Jenővel I. díjat nyert (nem valósult meg). Terveinek egy része a Magyar Építészeti Múzeum gyűjteményében található.

Legfontosabb megvalósult épületei . 

  • 1930: Excelsior Autószervíz, Fehérvári út 71.

  • 1932: lakóház, Marczibányi tér 9/a és 9/b

  • 1933: lakóház, Orbánhegyi út 18. [Nyíri Istvánnal]

  • 1933: lakóház, Iskola u. 2-4. [Nyíri Istvánnal]

  • 1933-1934: lakóház, Kékgolyó u. 10. [Nyíri Istvánnal]

  • 1935-1937: Kikelet Üdülőszálló, Pécs [Nedtvich Andorral, Nyíri Istvánnal, Visy Zoltánnal]

  • 1936: lakóház, Irányi u. 8. [Nyíri Istvánnal]

  • 1937: lakóház, Szép u. 3. [Nyíri Istvánnal]

  • 1938: lakóház, Zólyomi út 41.

  • 1938-1940: Pénzintézeti Központ, Szabadság tér 5-6. [Nyíri Istvánnal]

  • 1940-1941: Telefongyár székháza, Hungária krt. 128. [Nyíri Istvánnal]

  • 1942: lakóház, Vincellér u. 26/a. [Nyíri Istvánnal]

  • 1949-1950: Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem, Ménesi út 44-48. [Szendrői Jenővel]

  • 1949-1950: Honvédelmi Minisztérium, Falk Miksa u. 9. [Szendrői Jenővel]

  • 1949-1950: Vas- és Fémipari Kutató Intézet, Fehérvári út 130. [Szendrői Jenővel]

  • 1950-1951: Vasmű igazgatósági épülete, Dunaújváros [Szendrői Jenővel]

  • 1953-1954: Alumínium Kohó, Inota [Mátrai-Gottwald Gyulával].

Irodalom . 

  • ~, Magyar Építőművészet, 1953/9-10.

  • Magyar építészet 1945-1970 (szerk.: Szendrői J.), Budapest, 1972

  • Pamer N.: Magyar építészet a két világháború között, Budapest, 1986

  • Prakfalvi E.: A budapesti földalatti gyorsvasút tervei és építése, Pavilon, No. 6. [1991]

  • Ferkai A.: Buda építészete a két világháború között, Budapest, 1995

  • Építészeti kalauz. Budapest építészete a századfordulótól napjainkig (szerk.: Lőrinczi Zs., Vargha M.) Budapest, 1997

  • Prakfalvi E.: Szocreál, Budapest, 1999.