Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

KOVÁCS, Attila

KOVÁCS, Attila

festő, (Budapest, 1938. december 15. - )

1958-1964: Magyar Iparművészeti Főiskola, textil szak, mesterei: Schubert Ernő és Z. Gács György. 1965-1969: Állami Képzőművészeti Főiskola, Stuttgart. 1975: Köln város festészeti ösztöndíja; 1977: a kölni Német Ipari Szövetség ösztöndíja; 1989: a bonni Kunstfonds e. V. ösztöndíja. 1964-ben Németországba költözött, 1972-től Kölnben él. 1984-től Budapesten és Kölnben dolgozik. 1958-ban kezdett tárgynélküli képeket festeni. 1960-ban születnek megszámolható elemeket tartalmazó első strukturális munkái. 1964-re kialakult egyéni koncepciója, amire a nyelvfilozófiai elméletek (Wittgenstein, M. Bense stb.), a vizuális szintaxist kutató művészet (Beöthy, Moholy-Nagy, Albers stb.) és az információ fogalmának jelentős mértékű felértékelődése hatott. 1967-ben kidolgozta Az átalakuló plasztikusság manifesztumát, 1968-ban Az esztétikai tér manifesztumát, melyek művészete elméleti kiindulópontját jelentik. Tevékenysége középpontja filozófiai, informatikai tartalmat hordozó, vizualizálható nyelvezet megteremtése. A tér, a tömeg, az idő, a sebesség, az irreverzibilitás összefüggéseit vizsgálja, melyeket számszerű viszonyokkal, koordinátarendszerek bevezetésével definiál. Ezeket a tulajdonságokat meghatározott módon szintetizálja. Művei matematikai számításokon alapuló, egymásra épülő, nagy számban folytatható szekvenciák, sík, vagy a térbe kilépő geometrikus struktúrák. 1967-ben hozta létre az első, matematikailag programozott szekvenciákat, a programozott vizuális nyelvezetekkel, az időbeliséggel és azok lehetséges funkcióival foglalkozik. Munkáit szubsztrátumnak nevezi, melyek az információk struktúráit hordozzák. A következő évtől egyedi művek helyett szekvenciális modellek szerinti csoportokban készíti képeit. 1970-1971-ben a vonatkoztatási rendszerek transzformálhatóságával és relativálhatóságával foglalkozott. 1973-ban kidolgozta az első metastruktúrákat és az első algoritmusokat, valamint egy programtáblázatban meghatározta a szintetikus programozás koncepcióját. A 70-es évek közepén Albers, van Doesburg és Moholy-Nagy egy-egy művének analízisét végezte el. 1973-1976 között 18144 kétdimenziós vonatkoztatási rendszert állított fel, mely a gyakorlatban az azóta született és alkotandó művek összességét foglalja magába. A 70-es évek közepétől folyamatosan a kidolgozott metastruktúrák megvalósításával foglalkozik (1974-1978: meta-négyzetek; 1984: meta-vonalak; 1986: meta-pontok; 1992: meta-négyzetek szélsőséges pozícióban).

Mesterei . 

  • Schubert Ernő, Z. Gács György.

Egyéni kiállítások . 

  • 1969 • Galerie Hansjörg Mayer, Stuttgart

  • 1970 • Galerie Studium Generale, Uni Stuttgart/Max Bense • Atelier Glasmeier, Gelsenkirchen-Buer (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1971 • Galerie Mutzenbach, Dortmund • Kunstverein, Unna (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1972 • G. Szepan, Gelsenkirchen • Galerie Teufel, Köln

  • 1973 • Kunstverein, Köln • G. Swart, Amszterdam

  • 1974 • Stadtische Kunstsammlungen, Ludwigshafen (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1974 • Galerie Jesse, Bielefeld (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1975 • Galerie Teufel, Köln

  • 1976 • Albers-~, Ludwig Múzeum, Köln • ~-Albers, Galerie Teufel, Köln

  • 1977 • G. Swart, Amszterdam • Galerie Hermanns, München

  • 1978 • Galerie Hilger+Schmeer, Duisburg

  • 1979 • Galerie Brigitte March, Stuttgart • Galerie Karin Fesel, Wiesbaden (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1980 • Galerie Seestrasse, Rapperswil, Zürich

  • 1981 • Galerie Hermanns, München

  • 1982 • Arthotek, Köln • Galerie Brigitte March, Stuttgart • G. Czyszczenie Dywanow, Łódż

  • 1983 • Kunstmuseum, Hannover • Galerie Hoffmann, Friedberg (Német Szövetségi Köztársaság) • G. Red and Blues, Maastricht (B)

  • 1986 • Galerie Wack, Kaiserslautern (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1987 • Wilhelm Hack Museum, Ludwigshafen • Fészek Galéria, Budapest [Mengyán Andrással]

  • 1988 • Galerie Hermanns, München • Galerie Brigitte March, Stuttgart

  • 1989 • Galerie Wack, Kaiserslautern (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1990 • Galerie Karin Fesel, Düsseldorf

  • 1991 • Grafikák 1964-1988, Budapest-Köln, Kassák Lajos Múzeum, Budapest

  • 1992 • Vízszintesen, Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest (kat.)

  • 1993 • Galerie Karin Fesel, Düsseldorf

  • 1993 • Szekvenciák, Szombathelyi Képtár, Szombathely (kat.) • Grafikák 1960-1969, Budapest-Köln, Fészek Galéria, Budapest • Galerie Eremitage, Berlin

  • 1994 • Collegium Budapest, Budapest • Szekvenciák 1974-1994, Fővárosi Képtár, Budapest (kat.)

  • 1995 • Szintetikus szekvenciák 1968-1995, Műcsarnok, Budapest (kat.)

  • 1998 • Szekvenciák 1968-1998, Pest Center Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1969 • Operationen, Museum Fridericianum, Kassel

  • 1973 • Konstruktivizmus 1913-1973, Rheinisches Landesmuseum, Bonn • Kunstverein, Köln

  • 1975 • Kunstverein, Landesmuseum, Bonn

  • 1976 • Die reine Form, Kunsthalle, Düsseldorf

  • 1977 • documenta 6, Museum Fridericianum, Kassel

  • 1978 • Abstrakte Definition des Raumes, Nationalgalerie, Berlin

  • 1980 • Auf Papier mit Papier, Kunstmuseum, Hannover

  • 1981 • Konstruktion in Prozess, Łódż

  • 1982 • Tisztelet a szülőföldnek. Külföldön élő magyar származású művészek II. kiállítása, Műcsarnok, Budapest

  • 1986 • III. Nemzetközi Kispalsztikai Triennále, Schwabenlandhalle, Fellbach (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1987 • Kép-vers/vers-kép, Petőfi Irodalmi Múzeum, Budapest

  • 1988 • Kunstverein, Heidelberg

  • 1994 • Europa Europa, Kunst- und Ausstellungshalle, Bonn • 80-as évek - Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest.

Köztéri művei . 

  • kút (1971, Schorndorf [Német Szövetségi Köztársaság], kórház)

  • kút (1986, Amszterdam, Új városháza)

  • Meta oszlopok (1986, Wipperfürth [Német Szövetségi Köztársaság]).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Albertina, Bécs

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Galerie der Stadt Stuttgart

  • Kunstmuseum, Düsseldorf

  • Kupferstichkabinett, Berlin

  • Ludwig Múzeum, Köln

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • M. Sztuki, Łódż

  • M., Wiesbaden

  • Progressives M., Basel

  • Rheinisches Landesmuseum, Bonn

  • Sprengel Museum, Hannover

  • Staatsgalerie, Stuttgart

  • Szépművészeti Múzeum, Budapest

  • Tel Aviv M., Tel Aviv

  • Wilhelm Hack Museum, Ludwigshafen

  • Wilhelm Lehmbruck Museum, Duisburg.

Irodalom . 

  • Frank J.: Periodikusan-vertikálisan strukturált..., Élet és Irodalom, 1991. szeptember 13.

  • Szőke A.: Csuang Csou és strukturális transzformáció. Beszélgetés ~val, Új Művészet, 1991/9.

  • Beke L.: Művészet, matematika és nyelvészet között (kat., bev. tan., Petőfi Irodalmi Múzeum, 1992, irodalommal)

  • Legéndy P.: Jákob botja? Beszélgetés ~val, Magyar Narancs, 1993, december 16.

  • Ronte, D.: ~ vonatkoztatási rendszereiről (kat., bev. tan., Szomathelyi Képtár, 1993)

  • Frank J.: ~ a Műcsarnokban, Élet és Irodalom, 1995. november 3.

  • Szabadi J.: A szem és a szám szimbiózisa ~ művészetében (kat., bev. tan., Műcsarnok, 1995, irodalommal).