Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

KÖVES, Éva

KÖVES, Éva

festő, (Moszkva, 1965. október 1. - )

1979-1983: Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola, festő szak; 1984-1988: Magyar Képzőművészeti Főiskola, festő szak; 1988-1989: Magyar Képzőművészeti Főiskola, posztgraduális képzés. Budapesten él. 1989-1992: Derkovits-ösztöndíj; 1993: Fővárosi Önkormányzat ösztöndíja (Frankfurt am Main); 1995: Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete díja; 1996: Smohay-díj; 1997: Fővárosi Önkormányzat ösztöndíja (Párizs); Magyar Aszfalt Kft. festészeti II. díj. A 90-es évek egyik, par excellence "festőiségéről" elhíresült alkotója, számos kis- és középméretű, harmonikus színvilágú, a fehéret és a szürke különböző árnyalatait már a 80-as évek végi "színpompás" korszakában is kitüntetett figyelemmel kezelő, minimalizmusában olykor a monokrómhoz közelítő, informel jellegű, ám a faktúra plasztikusságára, az impastóra nagy hangsúlyt fektető olajkép után (kiemelkedő jelentőségű sorozat az 1992-ben bemutatott Időtlen idők) monumentális kísérletbe kezdett. A Ludwig Múzeumban 1993-ban Falfestmény címmel kiállított műve a szó szoros, ugyanakkor átvitt értelmében is falfestmény: ~ a kiállítótér teljes falfelületét kitöltötte falfelületet imitáló, ill. a valódi falfelület arányait módosító festménnyel, ezzel a (geometrikus) alapformákra redukált "koncept" és a vérbeli érzékeny festőiség különös szintézisét hozta létre. Értelemszerűen már ezen az installációnak is nevezhető munkáján jelentős szerepet kapott az árnyék, mint festői minőség (és vele olyan művészeti területek, mint építészet, freskófestészet, fotó, díszlettervezés), a fénnyel és árnyékkal kapcsolatos problémák továbbgondolása éppúgy kiállítások során át valósult meg, mint ahogy a fallal is több tárlaton foglalkozott (Stúdió Galéria, Budapest, 1992; Ernst Múzeum, 1993; Gallery by Night, Stúdió Galéria, Budapest, 1993). E folyamat a tér transzformálásán és egy másik tér illúziójának felkeltésén keresztül tulajdonképpen a már az expresszív-informel korszak örvénylő-pasztózus vásznain tematizált probléma, az "árnyék megragadására" tett kísérlet továbbvitelét jelenti. Ez a feszültség élteti ~ azon újabb munkáit is, melyek a fotó-átfestésektől (építészeti struktúrák, ablakok, állványok, korlátok, ipari illesztések), a vászonba épített kollázs elemeken át az emulziós vászonig terjedően számtalan műfaj ötvözésével (pl.: a Lánchíd illesztéseit vagy a Műcsarnok beállványozott képét alapul vevő művei, a Budapest árnyékai c. sorozat) végül a Velencei Biennálé nagy lehetőségéhez juttatták.

Egyéni kiállítások . 

  • 1990 • Óbudai Pincegaléria, Budapest

  • 1991 • Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Gallery by Night [Farkas Balázzsal], Stúdió Galéria, Budapest

  • 1992 • Fészek Galéria, Budapest • Stúdió Galéria, Budapest

  • 1992 • Gallery by Night [Baksai Józseffel], Stúdió Galéria, Budapest

  • 1993 • Gallery by Night [Hübner Teodórával], Stúdió Galéria, Budapest • Ludwig Múzeum, Budapest

  • 1994 • Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Liget Galéria, Budapest [Hübner Teodórával] • Aktív Art Galéria (Pest megyei Közművelődési és Információs Központ) [Baksai Józseffel], Szentendre

  • 1995 • Fészek Klub, Budapest • Francia Intézet, Budapest • Gallery by Night [Vincze Ottóval], Stúdió Galéria, Budapest

  • 1996 • Galerie in Margarethenhof [Szűcs Attilával], Bonn • Budapest Galéria Lajos u., Budapest (kat.) • Rátz Galéria, Budapest

  • 1997 • Goethe Intézet [Weber Imrével] • Gallery by Night International [Heidi Speckerrel], Stúdió Galéria, Budapest • Couttas Bank, Wien • Fekete Sas Patikamúzeum, Székesfehérvár • Natura Morta [El Hasszan Rózával, Herskó Judittal], Velencei Biennálé (kat.)

  • 1998 • Fészek Galéria, Budapest

  • 1999 • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • 2000 • V.A.M. RS. Galéria, Budapest [Deli Ágnessel].

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1985 • Pedagógiai Főiskola, Pécs

  • 1986 • Barcsay Terem, Budapest • "Alternatív" 9x2, Magyar Építőművészek Szövetsége, Budapest

  • 1988 • Collegium Hungaricum, Bécs • XI. Országos Akvarell Biennálé, Eger

  • 1989 • Országos Táblaképfestészeti Biennálé, Szeged

  • 1990 • Derkovits-ösztöndíjasok beszámoló kiállítása, Ernst Múzeum, Budapest • Studió '90, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1991 • Derkovits-ösztöndíjasok beszámoló kiállítása, Ernst Múzeum, Budapest • Museum of Modern Art, Dallas • Studió '91, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1992 • Budapesti Art Expo 1992, Budapest, Közgazdasági Egyetem

  • 1993 • Magyarország - Idő - Művészet, Vigadó Galéria, Budapest

  • 1994 • Stúdió '93, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1995 • Hommage a Moholy Nagy László, Galéria '56, Budapest

  • 1996 • Aritmia IV., Uitz Terem, Dunaújváros • 3x3 from Hungary, Center for Curatorial Studies Museum, Bard College, Annandale-on-Hudson, New York (USA) • Tájkép a tájkép után, Fészek Galéria, Budapest • Művek és magatartás 1990-1996. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár

  • 1997 • A Magyar Aszfalt Kft. 1997. évi festészeti díja, Ludwig Múzeum, Budapest

  • 1998 • Antológia, Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest • Moderne Kunst aus Ungarn, Kunstverein Würzburg • Natura morta, GMB, Pozsony • Magyar avantgárd a 20. században, Neue Galerie der Stadt Linz.

Művek közgyűjteményekben . 

  • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest.

Irodalom . 

  • Hajdu I.: Kontempláció a zajban, Beszélő, 1991. december 21.

  • Markója Cs.: Averroës nyomában, Élet és Irodalom, 1992. április 24.

  • Turai T.: Időtlen idő, Új Művészet, 1992/6.

  • Merhán O.: Falfestmény, Balkon, 1993/2.

  • Néray K.: ~ (kat. bev., Budapest, 1995)

  • Szipőcs K.: Tér-képek, Balkon, 1995/3.

  • Zwickl A.: Menet közben, Új Művészet, 1995/6.

  • Néray K.: ~: Képek 1995-1996 kat. bev., Budapest, 1996)

  • Néray, K.: "If All Goes Well", in: 3x3 From Hungay. Annandale-on-Hudson, 1996.

  • Százados L.: Egy délután Óbudán, 3, Balkon, 1996/4-5.

  • Néray K.-Hegyi L.-Tímár K.: (gyűjt. kat., bev. tan., Velencei Biennálé, 1997)

  • Kollár J.: Termékváltás a metafora gyárban, Új Művészet, 1998/8.