Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

HANTAI, Simon

HANTAI, Simon

festő, (Bia, 1922. december 8. - )

1941-1948: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Aba Novák Vilmos, Kontuly Béla. 1948: római Magyar Akadémia ösztöndíjasa; 1967: a Fondation Maeght díja; 1949 óta Párizsban él. 1941-ben, mesterségbeli előképzettség, gyakorlat és művészeti ismeretek nélkül kezdte meg tanulmányait a Magyar Képzőművészeti Főiskola freskó szakán. A főiskolás évek alatt Csontváry - a Gerlóczy-gyűjtemény ekkor az Andrássy úti épület folyosóin és termeiben volt ideiglenesen elhelyezve -, a francia posztimpresszionizmus, ill. Bonnard és Matisse festészete hatott rá döntően. Korai művei, tanulmányai - köztük sok önarckép - stiláris sokféleségük ellenére is jelzik festészetének franciás igazodását. 1948-ban római ösztöndíjasként beutazta Olaszországot, majd Párizsban letelepedve folytatta technikai, műfaji kísérleteit (dripping, montázs, frottázs stb.). 1950-től jelennek meg vásznain fantasztikus lények, organikus formák, biomorf alakzatok. Bretonnal való megismerkedését követően festi nagyméretű szürrealista képeit: vásznait elborítják az organikus növényi formák, az erőteljesen színezett, de feketével fedett képsávok. A szürrealista képekkel párhuzamosan, a folyamatos kísérletezés, ill. a szürrealista gyakorlat eredményeként festészete egyre erőteljesebben gesztikussá válik, a figuráció és a figuratív alakzatok helyét jelek veszik át. Nemzedéktársaihoz hasonlóan, a New York-i iskola párizsi bemutatkozása (1952) és mindenekelőtt Pollock festészete erősen motiválta ~ közeledését a gesztusfestészethez. Az 50-es évek végén, a szürrealizmussal és Bretonnal való szakítása (Alice in Wonderland kiállítás, 1955) után festi all over gesztusfestményeit (Sexe-Prime. Hommage a Jean-Pierre Brisset, 1956), sötét alapon fehér keresztes vásznait (Peinture - Souvenir de l'avenir, 1956) és kalligráfiáit (Écriture rose, 1958-59). 1960-ban kezdi meg a batik technikához és a décalcomanie-hoz is közel álló pliage, mint festői módszer alkalmazását: az előzőleg összegyűrt vásznat befesti, majd a száradást követően kihajtja, az így keletkező, festéknyomokból konstituálódó kép tulajdonképpen a vászon saját lenyomata. A pliage-ok felületén - Matisse papírkivágásaihoz hasonlóan - szín, forma és vonal egyként jelenik meg, a kép létrehozására irányuló festői processzus pedig az akciófestészet attitűdjeit idézi. A pliage módszerrel készült művek sorozatokba, formai szekvenciákba rendeződnek. A színek fokozatos eliminálása a Les Meuns (1966-68) sorozattól kezdve monokróm képeket eredményez, az 1982-es Tabulas lilas - az utolsó pliage-sorozat - vásznai pedig már szín nélkül, csak a fehér felhasználásával készültek. ~ 1982-ben abbahagyta a festést. 1994 óta újra dolgozik: régi vásznait feldarabolja, szétvágja, majd - a festés gesztusát a végsőkig kiiktatva - a képek egy részletének a sokszorosítási technikák (fotó, szitanyomat) segítségével reprodukált változatát újra felhasználja.

Mesterei . 

  • Aba Novák Vilmos, Kontuly Béla.

Egyéni kiállítások . 

  • 1954 • Galerie l'Étoile Scellée, Párizs (kat.)

  • 1956 • Sexe-Prime. Hommage a Jean-Pierre Brisset, Galerie Kléber, Párizs

  • 1958 • Souvenir de l'Avenir, Galerie Kléber, Párizs

  • 1959, 1961, 1962 • Galerie Kléber, Párizs

  • 1965, 1968 • Galerie Jean Fournier, Párizs

  • 1967 • ~. Peintures 1960-1967, Galerie Jean Fournier, Párizs (kat.)

  • 1968 • ~. Peintures 1958-1968, Fondation Maeght, St. Paul-de-Vence (FR) (kat.)

  • 1969 • Études. Pour Pierre Reverdy, Galerie Jean Fournier, Párizs

  • 1970 • Pour un mur. ARC, Musée d'art moderne de la Ville de Paris, Párizs • ~ - Paintings 1960-1970, Pierre Matisse Gallery, New York (kat.)

  • 1971 • Le pliage comme méthode. Regard sur dix années, Galerie Jean Fournier, Párizs

  • 1972 • Aquarelles, Galerie Jean Fournier, Párizs

  • 1973 • Musée d'Art et d'Industrie, Saint-Étienne (FR) (kat.)

  • 1974 • Blancs I., Galerie Jean Fournier, Párizs • Blancs II., Galerie Jean Fournier, Párizs

  • 1975 • Galerie Jean Fournier, Párizs • Galerie Véga, Liege • ~. Paintings and Watercolors 1971-1975, Pierre Matisse Gallery, New York (kat.) • Galerie du Fleuve, Bordeaux

  • 1976 • Galerie Mailliard, St. Paul-de-Vence (FR) • ~, Musée National d'Art Moderne/Centre Georges Pompidou, Párizs (gyűjt., kat.)

  • 1977 • Galerie Jean Fournier, Párizs

  • 1978 • Tabulas, Louisiana Museum, Humlebaek (USA)

  • 1979 • Galerie Ziegler, Zürich

  • 1980 • Galerie Jean Fournier, Párizs

  • 1981 • l'Abbaye de Sénanque, Sénanque (FR) (kat.) • Tabulas 1980-1981, CAPC, Entrepôt Lainé, Bordeaux (kat.)

  • 1982 • Tabulas 1974-1981, XL. Velence-i Biennálé (kat.) • Kasahara G., Oszaka (JP) • André Emmerich Gallery, New York • Tabulas lilas, Galerie Jean Fournier, Párizs

  • 1983 • ~, Arca, Marseille (kat.)

  • 1984 • ~. Falten als Methode, Galerie M, Hannover (kat.).

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1943 • Pécsi művésztelep kiállítása, Magyar Képzőművészeti Főiskola, Budapest • Karácsonyi kiállítás, Magyar Képzőművészeti Főiskola, Budapest

  • 1945 • Karácsonyi kiállítás, Magyar Képzőművészeti Főiskola, Budapest

  • 1947 • Fórum Klub, Budapest • Rippl-Rónai Társaság kiállítása, Fészek Klub, Budapest

  • 1948 • Fészek Klub, Budapest

  • 1955 • Alice in Wonderland, Galerie Kléber, Párizs

  • 1956 • Cinq oeuvres nouvelles, Galerie René Drouin, Párizs

  • 1957 • Les Cérémonies commémoratives de la condamnation de Siger de Brabant [Georges Mathieu-vel], Galerie Kléber, Párizs

  • 1958 • The exploration of form, Gallery Arthur Tooth and Sons, London

  • 1960 • Antagonismes, Musée des Arts Décoratifs, Párizs

  • 1964 • L'écriture du peintre, Galerie Jean Fournier, Párizs

  • 1966 • Le Musée dans l'usine - collection Peter Stuyvesant, Musée des Arts Décoratifs, Párizs

  • 1967 • Dix ans d'art vivant 1955-1965, Fondation Maeght, St. Paul-de-Vence (FR)

  • 1968 • Espace lyriques, I.N.S.I.R., Université de Rouen (FR) • L'Art vivant, 1955-1968, Fondation Maeght, St. Paul-de-Vence (FR) • Peintres européens aujourd'hui, Musée des Arts Décoratifs, Párizs

  • 1969 • Accrochage, Centre National d'Art Contemporain, Párizs

  • 1970 • Tisztelet a szülőföldnek. XX. századi magyar származású művészek külföldön, Műcsarnok, Budapest • Un art subjectif..., l'Abbaye de Beaulieu (FR) • Bilan et problemes du 1%, Halles de Paris, Párizs

  • 1972 • Douze ans d'art contemporain en France, Galerie du Grand Palais, Párizs

  • 1974 • Four painters, Pierre Matisse Gallery, New York

  • 1975 • Contemporaines II., Musée National d'Art Moderne, Párizs

  • 1977 • 3 collections ... 3 villes • l'avant-garde 1960-1976, Musée Cantini, Marseille • Tissus et Création - 1 Les peintres, Espace lyonnais d'art contemporain, Lyon (FR)

  • 1978 • ~, Viallat, Galerie Véga, Liege (FR) • L'art moderne dans les musées de province, Grand Palais, Párizs

  • 1979 • Tendances de l'art en France 1968-1978/9 - I. Les parties-pris de Marcelin Pleynet, ARC, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Párizs • Henri Matisse en de Hedendaagse Franse Kunst, M. van Hedendaagse Kunst, Gent (B)

  • 1980 • Les nouveaux fauves/Die Neuen Wilden, Neue Galerie, Aachen • Neue Tendenzen der Malerei in Frankreich, Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz • L'Amérique aux indépendants, Grand Palais, Párizs

  • 1981 • 37 Aktuella konstnärer fran Frankrite, Liljevalchs Konsthall, Stockholm • Paris/Paris 1937-1957, Centre Georges Pompidou, Párizs • Bram van Velde, ~, Judith Reigl..., Musée Sainte-Croix, Poitiers (FR)

  • 1982 • Choix pour aujourd'hui • regard sur quatre ans d'acquisitions d'art contemporain, Musée National d'Art Moderne/Centre Georges Pompidou, Párizs • Twelve Contemporary French Artists, Albright Knox Art Gallery, New York • Paris 1960-1980, Museum Moderner Kunst, Bécs

  • 1997 • L'empreinte, Centre Georges Pompidou, Párizs.

Művek közgyűjteményekben . 

  • Fondation Maeght, St. Paul-de-Vence (FR)

  • Solomon R. Guggenheim Museum, New York

  • Janus Pannonius Múzeum, Modern Képtár, Pécs

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Musée National d'Art Moderne, Párizs

  • Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Párizs

  • Musée d'Art Contemporain, Nizza (FR)

  • Musée des Beaux-Arts, Toulon (FR)

  • M. Vaticano, Róma.

Irodalom . 

  • Breton, A.: ~ (kat.). Galerie l'Étoile Scellée, Párizs, 1954 (in: Breton, A.: Le surréalisme et la peinture, Párizs, 1965)

  • Estienne, Ch.: (kat., bev. tan., Galerie Kléber, Párizs, 1955)

  • Damisch, H.: (kat., bev. tan., Galerie René Drouin, Párizs, 1956)

  • Alloway, L.: (kat., bev. tan., Gallery Arthur Tooth and Sons, London, 1958)

  • Mathieu, G.: Au-dela du tachisme, Paris, 1963

  • Rabinovszky M.: Fiatalok, in: Két korszak határán, Budapest, 1965

  • Szabadi, J.: Magic Naturalism, New Hungarian Quarterly, 1966/22.

  • Fekete M.: Prominent Hungarians Home and Abroad, München, 1966

  • Revel, J.-F.: Pour ~ (kat., bev. tan., Galerie Jean Fournier, Párizs, 1967)

  • Mathey, F.: (kat., bev. tan., Fondation Maeght, St. Paul-de-Vence, 1968)

  • Mathey, F.: (kat., bev. tan., Pierre Matisse Gallery, New York, 1970)

  • Passuth, K.: Modern Hungarian Artists Living Abroad, New Hungarian Quarterly, 1971/41.

  • Juhász F.: ~, Új Írás, 1971/2.

  • Clair, J.: Art en France, une nouvelle géneration, Paris, 1972

  • Beret, Ch.: ~, objectivité et imprévisibilité. Art Press, 1973/8. (Beret, Ch.: Objektivitás és váratlanság, in: Művészet, 1974/8.)

  • Abadie, D.: Les réserves de la peinture (kat., bev. tan., Musée d'Art et d'Industrie, Saint-Étienne, 1973), in: Art Press, 1973/8. (Abadie, D.: A festészet tartalékai, Művészet, 1974/8.)

  • Paquement, A.: Le pliage comme méthode (kat., bev. tan., Musée d'Art et d'Industrie, Saint-Étienne, 1973)

  • Bonnefoi, G.: ~. Artistes d'aujourd'hui, l'Abbaye de Beaulieu, 1973

  • Bonnefoi, G.: An endless quest (kat., bev. tan., Pierre Matisse Gallery, New York, 1975)

  • Fourcade, D.: Un coup de pinceau c'est la pensée (kat., bev. tan., Musée National d'Art Moderne/Centre Georges Pompidou, 1976), in: Art International, 1977. március-április

  • Hulten, P.: (kat., bev. tan., Musée National d'Art Moderne/Centre Georges Pompidou, 1976)

  • Pleynet, M.: La levée de l'interprétation des signes ou Les manteaux de la Vierge (kat., bev. tan., Musée National d'Art Moderne/Centre Georges Pompidou, 1976), in: Pleynet, M.: Art et littérature, Párizs, 1977

  • Fourcade, D.: Pour une culture postcézannien (kat., bev. tan., l'Abbaye de Sénanque, 1981)

  • Froment, J.-L.: ~, légendes (kat., bev. tan., CAPC, Entrepôt Lainé, Bordeaux, 1981)

  • Pleynet, M.: ~ aujourd'hui la ou c'était (kat., bev. tan., CAPC, Entrepôt Lainé, Bordeaux, 1981)

  • Girard, X.: ~, Flash Art, 1981/101.

  • Millet, C.: Le choix de ~, Art Press, 1981. május

  • Bozo, D.: (kat., bev. tan., Velencei Biennálé, 1982)

  • Michaud, Y.: Méthaphysique de ~ (kat., bev. tan., Velencei Biennálé, 1982)

  • Pleynet, M.: Identité de la Lumiere (kat., bev. tan., Arca, Marseille, 1983)

  • Marghescu, M.: Vom Surrealismus zur Pliage (kat., bev. tan., Gallery M, Hannover, 1984)

  • Millet, C.: L'art contemporain en France, Párizs, 1987

  • Baldassari A.: ~, Párizs, 1992

  • Millet, C.: ~ - tableaux récents, Art Press, Ou est passée la peinture? (különszám), 1995/16.

  • Berecz Á.: "A vászonfalba ablakot vájtam...". ~ festészetéről, Művészet, 1996/1-2.

  • Didi-Huberman, G.: L'empreinte (kat., bev. tan., Centre Georges Pompidou, Párizs, 1997).

Film . 

  • Meurice, J.-M.: ~, MNAM-Arte-INA, Párizs, 1976.