Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

HALÁSZ, András

HALÁSZ, András

festő, (Budapest, 1946. május 31. - )

1972-1976: Magyar Képzőművészeti Főiskola festő és grafika szak, mesterei: Iván Szilárd, Raszler Károly; 1972: párizsi tanulmányút. 1976-ban szervezője és résztvevője a főiskolán alakult művészcsoportnak, amely a Rózsa eszpresszóban mutatkozott be fluxus-jellegű akciókkal; Rózsa-csoport. 1979: képzőművész kört vezet a József Attila Művelődési Házban; 1975-1979 között rendszeresen részt vett a különböző progresszív szellemű kiállításokon és akciókon. 1979-ben emigrált, először Párizsba ment, majd New York-ban telepedett le, azóta ott él. 1982-1984: P. S. 1, New York kétéves ösztöndíja, amely műtermet és kiállítási lehetőséget biztosított számára. 1983-1987 között rendszeresen szerepelt az East Village-i galériákban. 1990 óta rendszeresen kiállít Magyarországon is. Már pályája elején világosan megfogalmazta, hogy olyan művészetet szeretne csinálni, amely képes gondolatok kifejezésére oly módon, hogy az intellektuális, szellemi tartalom a képben nemcsak illusztrációként jelenik meg, hanem a mű formájának részévé válik. Ez a tudatos művészeti program fogja össze az egyébként sokféle anyagban, műfajban - festészet, grafika, environment, akció, fotó, szöveg - létrehozott munkáit. A fluxus-jellegű akciók, environmentek, szöveges konceptuális munkák mellett a 70-es években a fotogram műfajában valósította meg legsikeresebben ezt a programot. Olyan logikai, filozófiai összefüggéseket, paradoxonokat jelenített meg ezekben a fotogramokban, amelyek verbális-logikai úton nem igazolhatók, de a képen konkrétan látszanak. A rész nagyobb, mint az egész, a hiány többletnek látszik, a tükröző és a tükrözött felcserélődik. Ugyanakkor ezek az olykor nagyméretű foto-gramok, a fotogram hagyományos nyelvét megújítva festői-esztétikai értékkel is bírnak (Érdek, 1978; Vallás előttes állapot, 1979). Ugyancsak új, meglepő képi minőségeket eredményeztek a híres mesterművekről készített kép-analízisei, amelyek során a rajz, a fotó, a fotogram eszközeivel valamint a másolás, továbbmásolás, variáció módszerével kutatta a képekben eddig fel nem tárt vizuális minőségeket és gondolati tartalmakat (Kandinszkij-festmény, Katasztrófa, 1977). New Yorkban a festészet lett fő műfaja, de festményeiben továbbra is jelen van a filozofikus-konceptuális gondolkodásmód. A fekete alapon különböző anyagú fekete festékkel festett figurális képein az ábrázolt témák csak bizonyos megvilágításban látszanak, amelyek ily módon a fotogramokban megjelenített paradoxonok egy újabb változatának a "van, de nem látszik" jelenségnek az expresszív festői megfogalmazásai. (Fekete pornó, 1983; II. János Pál, 1984). A 90-es évek elején a játék, a szerencsejáték, mint konkrét élmény és mint világ-modell vagy sorsmetafora több művének meghatározó témája volt. 38 darabból álló komputer-grafikai sorozata a rulettgolyónak és forgásának sematikus képével nem a rulettjáték ábrázolása, hanem a szerencsejátékban benne rejlő, a valószínűségre és a véletlenre vonatkozó matematikai-fizikai-filozófiai összefüggések képi megjelenítése (Atlantic City, 1992). Egész más formában jelenik meg a játék témája a biliárd-festményeken. Itt egy olyan új festői koncepciót valósított meg, amelyben a valóság és annak ábrázolása alig választható el egymástól. A biliárdasztal-méretű, zöld biliárd-posztóra festett képsor hol a jelen időben történő valóságos biliárd-játszma lenyomatának, hol a játék expresszív képi ábrázolásának tűnik (Chelsea Billiard, 1993). A 90-es évek második felében festett olajképein egy képen belül látjuk a valóságot, a helyet, ahol él és dolgozik - műteremkép -, és a képzeletbeli világot, azt, amiről éppen gondolkodik - alkímiai szimbólumok ábrázolása -; a kétféle világ egymás mellettisége és ellentéte a kép témája és egyben formája is (Mercurius gyermekei, 1995).

Mesterei . 

  • Iván Szilárd, Raszler Károly.

Egyéni kiállítások . 

  • 1978 • Ifjúsági és Úttörőház, Székesfehérvár

  • 1979 • Bercsényi Kollégium [Károlyi Zsigmonddal] • Vallás (kiállítás és akció három részben), Simon lakás, Budapest, Művelődési Ház, Budaörs, Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1983-1984 • P. S. 1, New York

  • 1990 • Richard Anderson Gallery, New York • Liget Galéria, Budapest

  • 1992 • Bartók 32 Galéria, Budapest

  • 1993 • Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Janos Gat Gallery, New York

  • 1995 • Ernst Múzeum, Budapest (gyűjt.)

  • 1996 • Pécsi Galéria, Pécs

  • 1998 • Barboza Studio, New York • Fővárosi Képtár, Budapest

  • 2000 • Greely Square Gallery, New York.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1975 • Képregény, Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1975 • Montázs, Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1976 • Akciósorozat a Rózsa eszpresszóban; Nemzetközi Rajz Triennále, Wrocław • Nemzetközi Grafikai Biennálé, Krakkó

  • 1977 • Rajzolsz?, Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Kiállítás és bál, Ganz Mávag Művelődési Ház, Budapest

  • 1980 • 6 hongaarse kunstenaars, M. van Hedendaagse Kunst, Gent

  • 1983 • Arts and Commerce, New York

  • 1985 • La Gallery en el Bohio, New York

  • 1987 • Walter Thorne, New York

  • 1998 • Rózsa-csoport, Ernst Múzeum, Budapest

  • 2000 • Bronx River Restoration Art, New York • Open Studios, D.U.M.B.O., New York.

Művek közgyűjteményekben . 

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • M. van Hedendaagse Kunst, Gent

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Szombathelyi Képtár, Szombathely

  • Szépművészet Múzeum, Budapest.

Írásai . 

  • Az öntudat megidézése, Mozgó Világ, 1980. február

  • Közvetítés pohárban (Erdély Miklósról), Magyar Műhely, 1983/67.

  • New York is My Vietnam (önéletrajzi regény, kézirat, 1986)

  • Nappali őrjárat. Amerikai impresszionizmus és realizmus, Balkon, 1994/12.

  • Hét festmény keletkezéstörténete. Balkon, 1995/10-11.

Irodalom . 

  • Hajdu I.: Megfigyelés alatt, Mozgó Világ, 1980/2.

  • Simon Zs.: Kényszerteória, Mozgó Világ, 1980/6.

  • Schwartz, M.: ~ (kat. bev., New York, 1991)

  • Tolvaly E.: Emlék, Új Művészet, 1991/5.

  • Fischer Zs.: Research Lab - Chelsea Billiard, Új Művészet, 1993/8.

  • Molnár M.: A játékos, Új Művészet, 1993/8.

  • Tolvaly E.: A be sem látható, mint alternatív panel, Balkon, 1995/10-11.

  • Berecz Á.: Helykeresés - Budapest, Kaposvár, New York: ~ kiállítása az Ernst Múzeumban, Új Művészet, 1996/4.

  • Simon Zs.: ~ (monogr.), Budapest, 1997

  • Klimó K.: Hol vannak a régi szép idők?, Balkon, 1999/3-4.