Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

HAJDU, István

HAJDU, István

szobrász, (Torda, 1907. augusztus 2. - Bagneux Párizs mellett, 1996. március 25.)

1923-1925 Faipari szakiskola, Újpest. 1926: Kunstgewerbeschule, Bécs, tanára Hoffmann, 1927: Párizs, Grande Chaumiére, tanára Bourdelle, 1927-1929: l'École des Arts Décoratifs, tanára: Niclausse. 1930-ban francia állampolgárságot kapott, katona, majd kőfaragóként dolgozott. A francia romanika plasztikája volt rá nagy hatással. 1936-ban tanulmányutat tett Hollandiába, 1937-ben Görögországba, 1940-1945 között Bagneres-de-Bigorre-be (Pireneusok); egy márványbányában dolgozott, és részt vett a francia ellenállásban. 1945 után a francia és a nemzetközi művészeti élet tevékeny résztvevője. 1938-1948 között néhányszor Magyarországon is kiállított, 1946-ban az Európai Iskola meghívta tagjai sorába. 1962-ben tanulmányutat tett az Egyesült Államokba és Mexikóba. 1965: Kunstpreis Nordrhein-Westfalen, 1969: Francia Szobrászati Nagydíj, 1993: Becsületrend, 1996: A Magyar Köztársasági Érdemrend Középkeresztje. Nagy formakészségről tanúskodó realista stúdiumok után Léger közvetítésével ismerkedett meg Brâncuşi művészetével. 1932-1933-ból származnak első absztrakt plasztikái, de ezután több mint egy évtizedes küzdelmet vívott önálló hangja megtalálásáért. 1945 után az organikus szürrealizmustól érintett szobrok mellett (Párizsi nő, 1947) a felület dinamikáját mesterien kamatoztató reliefek kerültek ki a keze alól. Ezután születtek nemzetközi hírnevét megalapozó csiszolt márványszobrai, melyek az anyag szinte érzéki szépségét hangsúlyozzák. Gyakran keskeny, egyetlen főnézetre épülő, tiszta kontúrvonallal s erőteljes fény árnyékhatásokkal operáló művei a Brâncuşi-féle modell idolszerűségét ötvözik Arp szobrainak játékosabb formaadásával s egy derűs, mediterrán jellegű humanista tradíció átörökíthetőségét sugallják. Ugyanaz az anyag fizikai sajátosságaira, érzékletes karakterére figyelő, annak tulajdonságait a lehető legnagyobb mértékben figyelembe vevő alázat jellemző féldrágakövekből, valamint fémekből (elsősorban bronzból és polírozott alumíniumból) készült szobraira és domborműveire is; "megértem, amit megérintek"- vallotta a szobrász. A 60-as évek elejétől új, egyre gazdagodó problémakör jelenik meg munkásságában: a telített és üres felületek viszonya. Az egymással indaszerűen összefonódó, organikusan, szinte a növényi struktúrákhoz hasonlóan növekvő formák és az általuk körbezárt terek fellazítják az addigi zártabb komponálást. Hasonló módon illeszti össze csepp- és orsóformájú elemeit, néha barokkos szertelenséggel ízesülő, kissé groteszk hangvételű műveket eredményezve. Ez a szerves fejlődést, a primér struktúrákból kibomló bonyolultabb alakzatok törvényszerűségeit leképező törekvés jelenik meg tusrajzaiban és papírnyomataiban is. ~ az organikus absztrakt szobrászat egyetemes jelentőségű mestere, közvetett hatása kimutatható egyrészt az Európai Iskola szobrászainál, így Jakovits Józsefnél valamint a 60-as, 70-es évek magyar plasztikájában is.

Egyéni kiállítások . 

  • 1939 • Galerie Jeanne Boucher, Párizs [Szenes Árpáddal és M. Vieira da Silvával]

  • 1946, 1948, 1952, 1957 • Galerie Jeanne Boucher, Párizs

  • 1956 • Galerie d'Art Moderne, Bázel • Galerie Suzanne Feigel, Bázel

  • 1957 • Kunsthalle, Bern [P. Tal-Coat-tal]

  • 1958 • Gallery Knoedler, New York

  • 1958, 1959, 1962 • Gallery Knoedler, New York

  • 1959 • M. Haus Lange [Harold Cousins-szal és Alicia Penalbaval], Krefeld

  • 1961 • Kestner-Gesellschaft, Hannover • Städtische Museum, Leverkusen • Museum am Ostwall, Dortmund • Kunsthalle, Mannheim, 1962 • Taft Museum, Cincinati

  • 1963 • Művész Klub, Chicago

  • 1964 • Phillips Gyűjtemény, Washington

  • 1965 • Galerie Knoedler, Párizs • Der Spiegel Galerie, Köln

  • 1967 • Bagneux • Thonon-les-Bains

  • 1968 • Galerie Knoedler, Párizs

  • 1969 • André Malraux Musée, Le Havre • Knoedler Gallery, New York

  • 1970 • Kultúra Háza, Toulouse

  • 1971 • Galerie Régence, Brüsszel

  • 1972 • Museum am Ostwall, Dortmund • Centre Rizzoli, Milánó

  • 1973 • Dombornyomatok és rajzok, Musée Nationale d'Art Moderne, Párizs (retrospektív) • Musée des Beaux-Arts, Nancy • Museum de Metz [Juana Mullerrel, Baltasar Loboval], Metz • Történeti Múzeum [Juana Mullerrel, Baltasar Loboval], Luxemburg

  • 1974 • Fundaćao Gulbenkian, Lisszabon (retrospektív) • Théâtre, Anger (FR) • Galerie Régence-Michel Vokaer, Brüsszel

  • 1975 • Musée des Ursulines, Mâcon (FR)

  • 1977 • Galerie de la Cité, Luxemburg

  • 1978 • Műcsarnok, Budapest • Musée des Beaux-Arts, Dijon • Musée des Beaux-Arts, Caen • Musée des Beaux-Arts, Calais • Musée des Beaux-Arts, Dunkerque • Galerie des Beaux-Arts, Bordeaux • Maison des Arts et Loisirs, Sochaux

  • 1979 • Oeuvre sur Papier, Centre Georges Pompidou, Párizs • Párizs • Musée National d'Art Moderne, Párizs • Musée des Arts Décoratifs, Bordeaux • Musée Municipal, Limoges • Művészeti Múzeum, Bukarest • Művészeti Múzeum, Kolozsvár

  • 1980 • G. Irtissem, Tunus • Galerie de la Cité, Luxemburg

  • 1981 • Galerie Louis Carré et Cie, Párizs • École des Hautes Études Commerciales [Viera da Silvaval és Szenes Árpáddal], Jouy-en-Josas • Galerie M, Hannover • Palais des Arts et de la Culture, Brest

  • 1982 • Galerie Louis Carré et Cie Cluny, Párizs • Écuries de Saint-Hugues, Párizs

  • 1983 • Galerie de la Cité, Luxemburg, Musée Saint-Denis, Reims

  • 1987 • Artcurial, Párizs

  • 1989 • Vigadó Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1938 • Párizsi magyar művészet, Tamás Galéria, Budapest

  • 1942 • Fejlődés a kortárs művészetben, Galerie Berri-Raspail, Párizs

  • 1944 • Szobrászati kiállítás, Musée Salies, Bagneres de Bigorre

  • 1946 • Salon de Mai, Párizs

  • 1947 • Francia-magyar kiállítás, Európai Iskola

  • 1948 • Francia, spanyol köztársasági és magyar művészek kiállítása, Nemzeti Szalon, Budapest

  • 1949 • Rodin-től napjainkig, Maison de la Pensée, Párizs • Új Szobrok Szalonja, Párizs

  • 1950 • Májusi Szalon, Párizs • Májusi Szalon, Tokió

  • 1951 • Szobrászati Biennálé, Antwerpen-Middelheim

  • 1952 • Neue Gruppe, Nyugat-Berlin

  • 1955 • The New Decade, MOMA, New York • Sao Paulo-i Biennálé, Mozgás a művészetben, Lausanne

  • 1956 • Májusi szalon, Párizs • Kortárs Művészet, Chauvigny • Kis formában, Galerie La Roue, Párizs • Az avantgárd művészet fesztiválja, Cité Radieuse, Marseille

  • 1957 • Májusi Szalon, Párizs • Mai esztétika, Knakke (D) • Párizs Picasso után, Hannover Gallery, London • Mai francia művészet, San Francisco és Los Angeles

  • 1958 • Szobrok, Galerie Claude Bernard, Párizs • Hét művész szobrai és rajzai, Guggenheim Museum, New York • Mai szobrászat, Musée Rodin, Párizs • Nemzetközi kortárs művészet, Pittsburgh (USA)

  • 1959 • II. Dokumenta, Kassel

  • 1960 • Száz szobrász Daumier-tól napjainkig, Musée d'Art et d'Industrie, Saint Étienne • Franciaország ma, művészet és technika, Iparművészeti Múzeum, Zürich • Hommage a Jeanne Bucher, Galerie Jeanne Bucher, Párizs • Az avangard művészet fesztiválja, Párizs • A dombormű, Galerie XXeme Siecle, Párizs

  • 1961 • Vándorkiállítás a Német Szövetségi Köztársaságban, Hannover, Dortmund, Mannheim, Leverkusen

  • 1962 • Párizs • USA

  • 1963 • Párizs • Lausanne • Brüsszel • Oxford • Padova

  • 1964 • Párizs • Royaumont • London • Pittsburgh • Dokumenta, Kassel

  • 1965 • Párizs • Royan • Keukenhof • Carrara • Szkopje • New York • Tokió • Brazília

  • 1966 • Párizs • Grenoble • Saint-Paul de Vence • Frankfurt • Kassel • Sonsbeek • Bern

  • 1967 • Párizs • Grenoble • Dijon • Saint-Paul de Vence (FR) • Edinbourgh • Berlin • Darmstadt • II. Nemzetközi Kerámia kiállítás, Isztambul • Montréal • Pittsburgh

  • 1968 • Párizs • Dijon • Grenoble • Amiens • Köln • Lugano • Bradford • Porto-Rico • Santiago de Chile • Caracas • Columbia

  • 1969 • Párizs • Saint-Étienne • Montreuil • Mâcon (FR) • Aubusson (FR) • Carrenac (FR) • Rijeka • Isztambul • Buenos-Aires

  • 1971 • Faliszőnyeg Biennálé, Lausanne

  • 1972 • Brugge • A könyv, Nemzeti Könyvtár, Párizs

  • 1973 • Musée National de l'Art Modern, Párizs • Besançon (FR) • Nottingham (GB) • II. Nemzetközi Kerámia kiállítás, Gdańsk

  • 1974 • Francia faliszőnyeg, Moszkva • Sevre-i Porcelángyár, Koppenhága és Kuba • Caracas • Mexikó • Japán • Mulhouse (FR) • Párizs • Montau • Colmar (FR) • Strassbourg • Marseilles

  • 1975 • Faliszőnyeg Biennálé, Lausanne

  • 1976 • Mai művészet 3, Centre Georges Pompidou, Párizs • Musée National d'Art Modern, Párizs • Calais • Allones • Argenteuil • Les Sable d'Olonne • Francia kerámiák, Nemzeti Modern Művészeti Múzeum, Szöul • A Grandvilla-adomány, Musée des Beaux-Arts, Dijon

  • 1977 • A könyv és a művész, Nemzeti Könyvtár, Párizs, 1979 • Hommage a Étienne Hajdu, Musée Municipal, Limoges

  • 1981 • Paris-Paris, Musée Nationale d'Art Moderne, Párizs

  • 1983 • Sevres de 1850 a nos jours, Louvre, Párizs

  • 1984 • Autour de Michel Ragon, Musée des Beaux-Arts, Nantes • Sur invitation, Musée des Arts Décoratifs, Párizs

  • 1985 • Fonds régional d'Art contemporain, Musée de Luxembourg, Párizs

  • 1986 • Zoo, Artcurial, Párizs.

Köztéri művei . 

  • vörösréz relief (1953, Marseille-Veyre, Líceum)

  • cement reliefek (1957, Pireneusok, Argeles-Gazost Líceum)

  • Víznyomok (alumínium dombormű, 1958, Párizs, UNESCO Központ, elhelyezve 1995)

  • reliefek (ólom, 1963, Saint Gall Hochschule [CH])

  • Claustra (cement, 1966, Nanterre, Jacques Decour iskolatelep)

  • féldombormű (cement, 1966, Esson, művészh.)

  • vízmedence bronzszoborral (1966, Dijon, Agrártudományi Egyetem)

  • szobor (bronz, 1967, Grenoble, Új Városháza)

  • oszlop és bronzkapuk (1967, Párizs, M és Mme X Könyvtára)

  • dombormű (alumínium, 1968, Dijon, Agrártududományi Egyetem)

  • szobor (alumínium, 1970, Nizza, Orvostudományi kar sétaudvara)

  • kút- és szoborkompozíció Lois Pasteur emlékére (1971, Lille köztere), Hét oszlop Stéphane Mallarménak (bronz, 1969-1971, Kerguehennec (F), Park)

  • dombormű, (gipsz, fa, 1973, Párizs, Kongresszusi Központ)

  • Georges Pompidou emlékmű (1975, Saint-Flour, Cantal).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Elekes Képtár, Gyergyószentmiklós

  • Folkwang Museum, Essen

  • Guggenheim Museum, New York

  • Musée d'Art Moderne, Párizs

  • Musée des Beaux-Arts, Dijon

  • Musée, Grenoble

  • MOMA, New York

  • Művészeti Múzeum, Bukarest

  • Phillips Collection, Washington, Staatliches Museum, Luxemburg

  • Szépművészeti Múzeum, Budapest.

Írása . 

  • Brâncuşi emlékére, Cahiers d'Art, 1956.

Irodalom . 

  • Gereblyés L.: Magyar képzőművészek Franciaországban, Új Építészet, 1947/1.

  • Seuphor, M.: ~. Artistes de ce temps, Párizs, 1950

  • Zervos, Ch.: Note sur É.H., Cahiers d Art, 1953

  • Ganzo, R.: ~, Párizs, 1957

  • Schmalenbach, W.: ~ (kat., bev. tan., Hannover, 1961)

  • Major M.: ~ szobrai és az építészet, Magyar Építőművészet, 1969/5.

  • Major M.: Franciaországi útijegyzet művészetről, Valóság, 1969/7.

  • Vallier, D.: Nouveau langage de ~, XXe Siecle, 1969/6.

  • Sík Cs.: ~ művészete, Jelenkor, 1971/12.

  • Jianou, I.: ~, Párizs, 1972

  • Sinkovits P.: ~, Művészet, 1973/12.

  • Deac, M.: ~, Bukarest, 1976

  • Descargues, P.: ~, Dessins, Párizs, 1987

  • Kurucz Gy.: ~, Budapest, 1989.