Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

HAÁSZ, István

HAÁSZ, István

festő, grafikus, (Gönc, 1946. február 3. - )

1968-ban az egri Tanárképző Főiskolán rajztanárként végzett. 1979-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. 1988 óta a Magyar Iparművészeti Főiskola tanára. 1990: Nemzetközi Festészeti Biennálé díja, Toruń (PL); 1991, 1996: The Pollock-Krasner Foundation ösztöndíja, New York; 1992: DAAD-ösztöndíj, Atelierhaus, Worpswedel (D); 1994: Villa Waldaberta, München város ösztöndíja; Magyar Köztársasági Arany Érdemkereszt. 1989-től a szentendrei régi Művésztelep tagja. A 70-es években grafikákat, metszeteket készített, kevés vonallal, geometrikus-mértani formákkal. Monokróm, geometrikus felületekből hozta létre konstruktív, konkrét festményeit, később a fal síkjából kiugró relieffestményeit. A 80-as években készült munkáinak címe változásról, időbeliségről, terekről, mozgásról, alakulásról beszélnek, miközben a szóban forgó festmények mindegyike egyenként, első látásra a címben feltüntetett kifejezésnek épp az ellenkezőjét mutatja: állandóságot, stabilitást, racionális síkokat, mozdulatlanságot. Ha viszont ~ munkáit sorozatoknak tekintjük és azokat egymáshoz viszonyítva szemléljük, valóban szekvenciák, ritmus, váltakozás és dinamika fedezhető fel bennük (pl.: a 80-as évek végén készült, ún. "rekeszképek" kombinált sorozatain: Változó tér; Változás; Alakulás címmel). 1991-től készíti az ún. objekt-sorozatait, amelyek egyszerre tekinthetők festményeknek, kollázsoknak, reliefeknek és objekteknek. Négyzetes, kubisztikus szerkezetű, festett alkotásai, reliefjei első látásra, centrális, szabályos formákra épülnek. A látszólagos szimmetria és szabályosság azonban az egymáson elforduló négyzetek vagy törésvonalak és rések mentén elcsúsztatott trapézok, háromszögek, diagonális egyenesek révén megbomlik. Ezzel együtt azonban igen precíz, kiszámított, de kifürkészhetetlen rendet feltételez (Feldafung-sorozat, 1994; Prae-post-sorozat, 1996; Objekt/Stanza-sorozat). Az utóbbi, reliefszerű, négyrészessé alakuló sorozata egyetlen négyzet alapú fali kompozícióból töredezik négy, ablaküveghez hasonló, összetett négy négyzetre, ezzel együtt a síkból a térbe nyíló-tagolódó, citromsárga falplasztikává. A Szentendrei Művésztelep hagyományába talán legkevésbé illeszkedő művész. Formai szempontból leginkább Barcsay Jenő és Korniss Dezső bizonyos munkáival rokoníthatók alkotásai. ~ minimalista-redukcionalista alkotásai nemcsak a tiszta geometria kétdimenziós leképezései (grafikák vagy festmények), hanem tiszta tárgyi minőségükben objektek, modellek, reliefek, plasztikák, térformák és installációk is egyben, amelyek nyelvi és vizuális-objektív értelemben vett, zenei, költői, matematikai vonatkozások objektivizált jelei, ikonjai. A nyugati absztrakt-geometrikus, konstruktivista művészek közül ~ művészete leginkább Mondriannal, Doesburggal, W. Dexellel, W. Streminskivel, vagy a svájci konkrét művészi mozgalmakkal rokonítható, valamint az amerikai "hard edge", a "shaped canvas" és az ún. "colour-field painting" irányzatok, mozgalmak törekvéseivel is párhuzamba állítható. Felhasznált anyagai: falemez, léc, finn karton, három- vagy többszögletűre vágott, transzparens hatást keltő újságpapírdarabok. Színhasználata (főként a 90-es évek sorozatainál) általában a fehértől a narancsig terjed. A monokróm felületek lazúros, transzparens hatása jellemzi alkotásainak, műveinek részeit, felületeit. Munkáinak kompozíciós elemei, jellemzői az aszimmetria, az élek, a bevágások (rések), a sík felület és a tér közti átmenet, a ritmikus szerkezet, valamint a fény-árnyék hatások.

Egyéni kiállítások . 

  • 1970 • Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1973 • Budapesti Műszaki Egyetem, E épület

  • 1974 • Egyetemi Színpad

  • 1975 • Ferencvárosi Pincetárlat, Budapest • Váti Klub, Budapest

  • 1976 • Pataky Művelődési Központ • Pollack Mihály Műszaki Főiskola [Joláthy Attilával], Pécs

  • 1978 • Galerie EP [Gulyás Gyulával], Jürgen Schweinebraden, Berlin

  • 1979 • Fészek Klub, Budapest • Bástya Galéria, Budapest

  • 1980 • Pest megyei Művelődési Központ és Könyvtár lakótelepi klubja, Szentendre

  • 1982 • Helikon Galéria, Budapest

  • 1988 • Dorottya u. Galéria, Budapest

  • 1989 • Salamon-torony, Visegrád • Magyar Kulturális Intézet, Varsó • G. 72., Chełm (PL)

  • 1990 • G & Art Leasing Roland Aphold, Freiburg

  • 1991 • Pozíciók VIII., Bécs-Budapest, Kordina-Haász, Fészek Galéria, Budapest

  • 1992 • Galerie Ann's Art, Groningen • Galerie Altes Rathaus, Worpswede (D) • Noordelijke Hogesschool, Leeuwarden (NL)

  • 1993 • Galerie Ars Novum Roland Aphold, Freiburg • Hochschule für Künste, Bréma • Fészek Galéria, Budapest

  • 1994 • Worpswedei képek és objektek, Goethe Intézet • Művésztelepi Galéria, Szentendre • Offenes Atelier, Villa Waldaberta, Feldafing

  • 1995 • MHB Immo Art Gallery-Körmendi Galéria, Budapest

  • 1996 • Galerie Lieu Art Center • Rainer René Müller, Heidenheim

  • 1997 • Festmények, rajzok, objektek 1994-1997, Ernst Múzeum, Budapest

  • 2000 • Fővárosi Képtár, Budapest.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1971 • Állatkert

  • 1971-1973 • Balatonboglári kápolnatárlatok, Balatonboglár

  • 1972 • Ernst Múzeum, Budapest

  • 1973 • Kopernikusz, Budapesti Műszaki Egyetem, Budapest

  • 1975 • Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre • Nemzetközi Művésztelep, Osetnica (PL) • Cayc, Buenos Aires

  • 1976 • Színes sokszorosítás, Józsefvárosi Galéria, Budapest, Budapest • A'hum Galéria, Gifu (JP) • Tér-jel-forma, Vegyipari Egyetem, Veszprém

  • 1977 • Poszter-vásár, Józsefvárosi Kiállítóterem

  • 1978 • Savremenna Madarska Grafika, Újvidék • Színes sokszorosítás, Esztergom • M. Jurassien des Beaux-Arts, Moutier (CH)

  • 1979 • Multipli-vásár, Józsefvárosi Kiállítóterem • Immt, Budapesti Műszaki Egyetem, Budapest

  • 1981 • Műcsarnok, Budapest

  • 1983 • Cabo Frio International Print Biennálé, Brazília • 15. Nemzetközi Grafikai Biennálé, Ljubljana • 6. Nemzetközi Rajzbiennálé, Middlesbourgh, Cleveland • XII. Országos Grafikai Biennálé, Miskolc

  • 1984 • Műcsarnok, Budapest • II. Országos Rajzbiennálé, Nógrádi Sándor Múzeum, Salgótarján

  • 1985 • XIII. Országos Grafikai Biennálé, Miskolci Képtár, Miskolc

  • 1986 • 9. British International Print Biennálé, Bradford • Victoria and Albert Museum, London

  • 1987 • G. Rekwizytornia, Wrocław

  • 1988 • Nemzetközi Rajztriennálé, Wrocław • Hungartexpo

  • 1989 • XX. századi Magyar Festészet, Prága-Pozsony

  • 1990 • Hommage a Barcsay, Szentendre • L'Art Contemporain Hongrois, Freyming-Merlebach (FR)

  • 1991 • Hommage a El Greco, Szépművészet Múzeum, Budapest

  • 1992 • Nemzetközi Rajztriennálé, Wrocław

  • 1993 • Magyar Ház, Berlin

  • 1994 • BaGaGe, G. Vromans, Amszterdam • Budapesti Art Expo '94, Hungexpo

  • 1995 • Mouvement Madi, Galerie Claude Dorval, Párizs • Konkrete Resultat, Kammerhof Galerie, Gmunden (A) • Konkrete Kunst und Aleatorik, Gmunder Symposion (A) • Konkrete Resultat, Galerie Ostler, München

  • 1996 • Kunstmarkt Dresden, Galerie Lieu Art Center (D) • Budapesti Art Expo '96, Hugexpo • Triennale Maly Form Grafiki, Łódż • Risultati Concreti, Studio Spaggiari, Milánó • Immerzeit, ACP Vivian Ehrli Galerie, Zürich.

Művek közgyűjteményekben . 

  • Anstwowa G. Sztuki, Łódż

  • Artpool

  • Ferenczy Múzeum, Szentendre

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • G. Ars Novum Roland Aphold, Freiburg

  • Hypo-Bank Hungaria, Budapest

  • Janus Pannonius Múzeum Modern Képtár, Pécs

  • Ludwig Múzeum, Budapest

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • M. Okregowe, Chełm (PL)

  • Museum Modern Art - Sammlung Jürgen Blum, Hünfeld

  • Markt Beratzhausen

  • M. Sztuki Wspólczesnej, Chełm (PL)

  • Worpsweder Graphotek.

Irodalom . 

  • Bán A.: ~ kiállítása a Helikon Galériában, Művészet, 1983/4.

  • Szegő Gy.: Nyomok a 80-as évekből, Magyar Nemzet, 1987. szeptember 10.

  • Sík Cs.: ~ (kat., bev. tan., Dorottya u. Galéria, Budapest, 1988)

  • Bán A.: ~ festményei, Új Tükör, 1988. szeptember 25.

  • Frank J.: Portré: Akár a házikoncert, Élet és Irodalom, 1990. július 27.

  • Kozák Cs.: (kat., bev. tan., Fészek Galéria, Budapest, 1991)

  • Wolf, D.: Flächen summieren sich zum Bild, Weser Kurier, 1993. április 23.

  • Néray K.: (kat., bev. tan., Goethe Intézet, Budapest, 1994)

  • Dietze, L. Dr.: (kat., Goethe Intézet, Budapest, 1994)

  • Novotny T.: ~, Művésztelepi Galéria, Szentendre, 1994

  • Novotny T.: A szóképek elillannak, a tárgymetaforák megmaradnak, Új Művészet, 1995/5.

  • Sík Cs.: ~ újabb művei. ~: festmények-rajzok-objektek 1994-1997 (kat., bev. tan., Műcsarnok, Budapest, 1997)

  • Sík Cs.: Olaj/vászon (kat., bev. tan., Műcsarnok, Budapest, 1997).