Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

HARASZTY, István

HARASZTY, István

szobrász, (Pestszentimre, 1934. október 31. - )

1951-1953 között géplakatos tanuló, 1953-tól dísz-műlakatos. Ekkor kezd festeni. 1960-1970: Dési Huber Képzőművészeti Kör növendéke, mestere: Laborcz Ferenc. 1975: Kassák-díj, Magyar Műhely, Párizs; 1984: DAAD-ösztöndíj, Berlin (igénybe vehette 1987-1988-ban); 1987: Kanadai Szobrászok Szövetsége tiszteletbeli díja; 1988: Munkácsy-díj; 1996: érdemes művész; 1999: Pro Urbe-díj; 2000: Kossuth-díj. 1986-tól Kanadai Szobrászok Szövetsége tiszteletbeli tagja. 1993-tól a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia rendes tagja. 1994-től a kispesti Helikon Társaság elnöke. 1995-től a Magyar Szobrásztársaság tagja. 1996-tól a Szinyei Merse Társaság tagja. 1957-1965 között műszaki ismereteket tanított egy ipari tanuló iskolában. 1964-től rendszeresen vesz részt hazai és külföldi kiállításokon. 1965-1967 között díszítőelemek tervezésével foglalkozott a Lánc- és Kovácsoltáru Ktsz.-ben. A József Attila Művelődési Központban dekorációs. 1967-1989-ben a Dél-pesti Vendéglátóipari Vállalat belső tervezője. 1975-1976 között a kaposvári Csiky Gergely Színházban szcenikus. 1966-ban készíti Elektrolízis című, már mobil lényegű - hiszen előre megtervezett folyamat eredményeképp létrejött - stabilját. Első mobilját, a Köröket, 1967-ben készíti. 1969-ben a Műcsarnokban kiállított Egyenlet című, a néző bevonásával működő vízszintes tengelyen nyugvó ingája a sajtó botrányköve. 1970-ben készült Hathúszas gyors című alkotása már képviseli ~ munkáinak egyik legjellegzetesebb vonását, a rendszerrel szembeni - előbb szelíd és emelkedett, később az egypártrendszer jellegzetes anomáliáit és vezető személyiségeit is kigúnyolni bátor, szókimondó iróniáját. E korai alkotásában jelenik meg először későbbi fő műveinek jellegzetes eleme az acélgolyókkal működő acél-bronz sínrendszer. Az új anyagokra és technológiákra fogékony művész a 60-as, 70-es évek fordulóján, a plexi Magyarországon való megjelenésekor, áttér a fémingákról a plexi mobilok Kabóca VII, VIII, (1978) készítésére. A plexi más megmunkálási lehetőségei és sajátos tulajdonságai, átlátszósága, fénytörő képessége stb. új plasztikai és funkcionális megoldásokat sugall ~ számára (Kis Kopernikusz oszlop, 1970). Vegyes technikájú műveinek rendszeresen használt anyagai közé is bevonul a plexiüveg. Az 1970-ben készült kinetikus szobra, a Fügemagozó, ~ életművének kiemelkedő műalkotása. Készítése egybeesik az új művészeti törekvések kiötlésének idejével. ~ ekkor a gép esztétikájának megjelenítését és benne rejtőző játékosságot vallja megvalósítandó fő céljának és "play art" elnevezéssel címkézi fel alkotói gyakorlatát. ~ művészetében, már korábban is meglévő etikai és szociológiai megközelítésére való irányultságot, a konceptuális szemlélet megerősíti, tudatosítja. Ennek eredménye az a gesztus is, mellyel - mikor 1972-ben betiltják a Ganz-MÁVAG-ba tervezett kiállítását - a meghívót felülbélyegzi "Bizonytalan időre elhalasztva!" szövegű felirattal és szétküldi. Ehhez hasonló, a nyilvánosság erejére támaszkodó megnyilvánulások, művészete szerves részévé válnak. A sajtó a 70-es években pro és kontra nagy figyelmet szentel munkásságának. Az újságírók egy része számára ~ testesíti meg a "társadalomformáló szocialista ipar"-t fetisizáló politikai rendszer munkásból képzőművésszé vált zsenijét, mások megérezve a ~ művészetében megjelenő humorban a társadalmi kritikát, formai újításaitól félteni kezdik a szocialista művészetet. Monográfusa, Frank János, gegeknek nevezi az olyan, a pop arttal is rokonítható műveit, mint amilyen a pénzbedobásra elhallgató zenegép, a Vurslitzer (1973), a pénz helyett kacagással fizető páncélszekrény, az Acélmosoly (1972), valamint az óramutató járásával ellenkező irányba haladó, a sok kis óraszámlap fölött elhaladó és a Szovjetunió kelet-európai szerepére utaló nagy óramutatóval ellátott műve A központi irányítás (1973). Politikailag emblematikusnak tekinthető összkomfortos - látszatszabadságot is kínáló - rabságot modellező, Madárkalitka (1971) című alkotása, a korszak egyik fő műve. Alkotásainak jó része látványos, "szép" szerkezet, amely agyafúrtan két vagy többértelmű címével és működésének koreográfiájával, a látszatra racionális és demokratikus társadalmi berendezkedés gyakorlatát karikírozza. 1977-ben a székesfehérvári Szent István Király Múzeum megrendezte első nagyszabású kiállítását. 1979-ben, ~ a soproni érembiennáléra készített - műszakilag és esztétikailag rendkívül igényes, de rendhagyóan gegekre épülő kinetikus érmei (Díszmérték, 1979), egyben műfaji értelemben az éremművészetnek, az antifunkcionális reprezentatív alkotás típusának a kritikáját is megtestesítik. 1980-1981-ben készítette el Agyágyú című, monumentális kinetikus szobrát, amellyel a rendszer úgynevezett kádereinek karrier lehetőségeit modellezi az egysíkú hierarchiára épülő politikai mozgástérben. 1987-ben alkotja meg a korabeli magyar bürokráciát karikírozó, Termékszerkezet-váltás (Stemplire várva I.) című mobilját, amely egyben mail art automatának is tekinthető. 1986-1987-ben, nyugat-berlini tartózkodása idején még politikai indulattól vezérelve, Vér és fű (1988), majd 90-es években inkább a Magyarországon éppen újraéledő műkereskedelem kitüntetett műfajának önironikus kritikáját megfogalmazva (Szín/valló, 1994; Mutatós kép, 1996) több táblaképet, fali plasztikát, assemblage jellegű, mechanikával vagy elektronikával ellátott kinetikus domborművet alkot. 1993-ban készíti el a tizenkét méter magas Deák Dénes-szökőkútját. 1998-ban nyílt meg a Műcsarnokban retrospektív kiállítása. A 90-es évek közepén több, a néző interaktivitásra reagáló minimál mobilnak is nevezhető, lakonikus egyszerűségű szerkezetet hoz létre, melyek közül a legjelentősebbek a Tapsraforgó (1995) és a Döngöröm (1995). Szintén formai mértéktartás jellemzi a humort bölcseleti elmélyüléssel felcserélő Újrakezdés és Idea (1997) örökmozgóit. Munkássága műfajilag tág keretek között mozog. Az egyedi iparművészeti tárgyaktól a belső tervezői alkotásokon keresztül, a stabil szobroktól a mobilokig és a kinetikus gépszobrokig, a kisplasztikáktól a festményekig, valamint az emlékműszobrászatig. Életművével együtt kiteljesedő "lakószobor"-ként is értelmezett lakását sajátos összművészeti alkotásként folyamatosan fejleszti. Mozgó szobrainak lényegéhez tartozik az a jól kiszámított zeneiség, dramaturgia és koreográfia, melyet alkotásainak szerkezeti elemei mintegy gépi performanszként jelenítenek meg. A társadalomkritikai és szórakoztató "funkcióhoz" igazodó, de a klasszikus arányrendszert is figyelembe vevő mobiljainak, kinetikus szobrainak formai világa a Bauhaus technicista tárgykultuszának emlékeit éppúgy idézi, mint az 1900-as évek biomorf törekvéseit. ~, a kinetikus szobrászat hazai meghonosítója, jellegzetes feltaláló - ezermester naivitását, munkásságában mindvégig megőrző habitusával, valamint a sajátos kelet-európai gondolatvilágot megjelenítő, karikírozóan kritikai attitűdjével egyik legjelentősebb kortárs művészünk.

Mesterei . 

  • Laborcz Ferenc.

Egyéni kiállítások . 

  • 1966 • Debrecen

  • 1967 • József Attila Művelődési Központ, Budapest • Óbudai Hajógyár, Budapest

  • 1969 • Ifjú Gárda Művelődési Ház, Budapest

  • 1972 • Balatonboglári kápolnatárlatok [Molnár Sándorral], Balatonboglár • Fészek Klub (Pódium), Budapest • Egyetemi Színpad (Holmi), Budapest

  • 1975 • Mobil '75, Kisgaléria, Hajdúszoboszló

  • 1976 • Orvostudományi Egyetem, Debrecen

  • 1977 • Mobil '77, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár (kat.)

  • 1981 • Iparművészeti Múzeum, Budapest

  • 1988 • DAAD Galerie, Berlin (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1989 • ~ est egyszeri kiállítással, Műcsarnok Kamarat., Budapest

  • 1994 • Malbuch aus dem 20. Jahrhundert [Szabados Árpáddal], Magyar Ház, Berlin • M. H. B. Immo, Körmendi Galéria, Budapest

  • 1996 • Csontváry Galéria, Budapest

  • 1997 • Árkád-Szalóky Galéria, Budapest

  • 1998 • Városi Művészeti Múzeum, Győr

  • 1998 • Retrospektív kiállítás, Műcsarnok, Budapest

  • 1999 • Mozgás a fizikai törvények ellenében, Szinyei Szalon, Budapest

  • 2000 • 21-XXI. [Matzon Ákossal], Vízivárosi Galéria, Budapest

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1964 • Pedagógus Képzőművészek Kiállítása, MÉMOSZ székház, Budapest

  • 1967 • Képzőművészeti Körök VII. Országos kiállítása, Szeged

  • 1969 • Szürenon I., Kassák Lajos Művelődési Ház, Budapest

  • 1969-1970 • Magyar Művészek Csoportja, Poznań, Gdańsk, Łódż, Szczecin

  • 1970-1971 • Balatonboglári kápolnatárlatok, Balatonboglár • R-kiállítás, R-épület, Budapesti Műszaki Egyetem, Budapest

  • 1971 • Fény-mozgás, Egyetemi Színpad, Budapest • Új Művek, Műcsarnok, Budapest

  • 1972 • Fiatal magyar művészek, Urednoci G., Katolicka Porta, Újvidék

  • 1973 • Kopernikusz emlékkiállítás, Budapesti Műszaki Egyetem

  • 1974 • XX. századi magyar művészet, Palais du Rhunie, Strasbourg (FR)

  • 1975 • Új Magyar Konstruktivisták, Städtisches Kunstmuseum, Bonn

  • 1976 • Tér-jel-forma, Vegyipari Egyetem Aulája, Veszprém

  • 1977 • Szimpozionok '77, Józsefvárosi Galéria, Budapest

  • 1978 • 10 éves a Győri Művésztelep, Műcsarnok, Győr

  • 1979 • Szürenon II., Kassák Lajos Művelődési Ház, Budapest

  • 1979-1980 • Kortárs Magyar Művészet, Salone Brunelleschiano, Firenze • Palazzo Reale, Milánó

  • 1980 • Tendenciák 1970-1980, 1., Új művészet 1970-ben, Óbuda Galéria, Budapest • Tendenciák 1970-1980, 3., Geometrikus és strukturális törekvések a 70-es évek művészetében, Óbuda Galéria, Budapest • 20 éves a Győri Műcsarnok, Műcsarnok, Győr

  • 1981 • Műanyag a képzőművészetben, Józsefvárosi Galéria, Budapest • Konstruktivista törekvések a magyar művészetben, G. Suvremene Umjetnosti, Zágráb • 6. Szobrászati Szimpozion, Art Studio Stiftung, Lindau

  • 1982 • 13. Nemzetközi Bronz Kisplasztikai Biennálé, M. Civicoagli Eremitamni, Padova (OL) • Fehér-fekete, Műcsarnok, Budapest

  • 1983 • Helyzet. A 70-es évek művészete a Sárospataki Képtárban, Budapest Galéria Lajos u., Budapest

  • 1984 • Electra, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, Párizs • Modern Magyar Érmek, Érmek és Anti-érmek, Goldsmitshs' Hall, London • Christ Church, Oxford (GB)

  • 1985 • Kortárs Képzőművészet Magyarországon, Print Studio, Glasgow (GB)

  • 1986 • Kortárs Magyar Szobrászati Kiállítás, John B. Aird Gallery, Toronto • III. Kisplasztikai Triennálé, Schwabenlandhalle, Fellbach (Német Szövetségi Köztársaság)

  • 1987 • Kortárs magyar képzőművészet, Galerie der Künstler München • Jelenkori magyar kisplasztika, Museum für Kunst und Kulturgeschichte der Stadt Dortmund (Német Szövetségi Köztársaság) • VII. Budapesti Nemzetközi Kisplasztikai Kiállítás, Műcsarnok, Budapest • Eremitage Galerie, Berlin • Mágikus művek, Budapest Galéria Lajos u., Budapest • Régi és új avantgárd (1967-1975). A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár

  • 1988 • Győri Művésztelep 20 éves jubileumi kiállítása, Xantus János Múzeum, Győr • Művészeti Olimpia, Modern Múzeum és Nemzetközi Szoborpark, Szöul • Temp Rom Tér megnyitó kiállítás, Fővárosi Képtár, Budapest • Balkon mit facher 25 jahre berliner künstlerprogram des DAAD, Berlin, Köln, Hága • Konstrukció - Struktúra - Utópia az új magyar konstrukcionizmusban, Magyar Kultúra Háza, Berlin

  • 1989 • XX. századi magyar művészet (1945-1988), Národní G., Prága • XX. századi magyar művészet (1945-1988), Dom umenia, Pozsony • Emlékmű 1956 vértanúinak a 301-es parcellában, Budapest Galéria, Budapest • Más-kép, Ernst Múzeum, Budapest • Utópiák '89, Alkotók Európája, Grand Palais, Párizs • Az avantgárd vége 1975-1980. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár

  • 1990 • Szürenon 1970-1990, Kassák Lajos Művelődési Központ, Budapest • Mozgás '70-90, Janus Pannonius Múzeum Modern Képtár, Pécs

  • 1991 • Kortárs művészet. Válogatás a Ludwig Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • 1993 • Hatvanas évek - Új törekvések a magyar képzőművészetben, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Kunst Europa - 63 deutsche Kunstvereine zeigen Kunst aus 20 Ländern - Ungarn, Kunstverein Bremen • Mi, "kelet-franciák". Magyar művészet 1981-89. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár

  • 1994 • Európa - Európa, Kunst und Ausstellungshalle der BRD, Bonn • Budapesti Art Expo '94, Hungexpo • Magyarországi művészet, Art Klub, Hamburg • II. Műkereskedelmi Szalon, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • 80-as évek - Képzőművészet, Ernst Múzeum, Budapest • Kisszobor '94, Vigadó Galéria, Budapest

  • 1995 • Budapesti Art Expo '95, Hungexpo • Helyzetkép/Mai magyar szobrászat, Műcsarnok, Budapest • Mai magyar szobrászat, Paderborn • Budapest 1970-1995 [Hencze Tamással és Fajó Jánossal], G. von Bartha, Basel

  • 1996 • Mai magyar szobrászat, Magyar Ház, Berlin • Mobil fesztivál, Vigadó Galéria, Budapest • Budapesti Art Expo '96, Hungexpo • Szegmensek, Vigadó Galéria, Budapest • Nemzetközi Modern Múzeum, Hajdúszoboszló • 5. Országos Faszobrászati Biennálé, Nagyatád • A művészeten túl, Ludwig Múzeum, Budapest • Szürenon '69-'96, Vigadó Galéria, Budapest • Konceptuális művek, Pest Center Galéria, Budapest • Hídak '96, Pest Center Galéria, Budapest • Hommage a Kassák 1976-1996, Kassák Lajos Múzeum, Budapest

  • 1997 • Diaszpóra (és) művészet, Magyar Zsidó Múzeum, Budapest • Szimbiózis, Pest Center Galéria, Budapest • I. Nemzetközi Livre d'Objets Biennálé, Xantus János Múzeum, Győr • Kispest művész szemmel, Kispesti Vigadó • I. Nemzetközi Livre d'Objets Biennálé, Hajdúszoboszló • Szoborfesztivál, Petőfi Sándor Városi Művelődési Központ, Győr • Konstruktív geometrikus törekvések Kassáktól napjainkig, Baumax • 114/7920 Válogatás a jelenkori gyűjtemény anyagából, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • A kortárs magyar festészet és szobrászat remekművei, Genf

  • 1998 • A magyar neoavangarde első generációja 1965-1972, Szombathelyi Képtár, Szombathely • Mail art - Közép-Európa a nemzetközi hálózatban, Műcsarnok, Budapest • Chefs d'oeuvre, Körmendi-Csák gyűjtemény, Szolnoki Galéria, Szolnok • Budapesti Art Expo '98, Hungexpo, Budapest • Budapesti Nemzetközi Livre d'Objets Biennálé, Vasarely Múzeum, Budapest

  • Válogatás a Körmendi-Csák kortárs magyar gyűjteményből, Napóleonh., Győr • Laborcz F. és volt tanítványai, Erdős Renée Ház, Budapest • Euro-Madi fesztivál, Városi Művészeti Múzeum, Győr • Gyönyörök kertje, Pest Center, Budapest • Kortárs magyar művészet, válogatás Vass L. gyűjteményéből, Vaszary Terem, Kaposvár • M. C. Escher emlékkiállítás, Rákóczi-ház, Miskolc • Utak, Városi Galéria, Nyíregyháza

  • 1999 • A 90-es évek, Városi Képtár, Győr • Tisztaság törvényei, kortárs magyar geometrikus művészet, Rozsics Galéria, Budapest • Válogatás a Vass gyűjteményből, Csikász Galéria, Veszprém • Vízár & Víz-ár, Vasarely Múzeum, Budapest • XVI. Kisplasztikai Biennálé, Pécs • Káosz és rend I., Vigadó Galéria, Budapest • Kísérleti fotók, kinetikus és fényművészeti munkák, Pest Center Galéria, Budapest • Óvilág/Újvilág, Budapest Galéria, Budapest • Áttűnések, Malom, Szentendre • Művem, Jazz Galéria, Budapest • 51. Frankfurti Könyvvásár, Frankfurt • Da Madi a Madi (1946-1999) Gallarate, Civica G. d'Arte, Milánó • A mi huszadik századunk, Csók Képtár, Székesfehérvár

  • 1999-2000 • Évzáró, Szinyei Merse Pál Társaság kiállítása, Pest Center, Budapest • Expedíció a jövőbe, Centrális Galéria, Budapest • Nézőpontok/Pozíciók, Közép-Európa művészetének 50 éve 1949-1999, Museum Moderne Kunst, Bécs és Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest

  • 2000 • Madi művészek, Ráday Galéria, Budapest • Magyar Művészkönyvek, Goethe Intézet, Budapest.

Köztéri művei . 

  • A kocka nincs elvetve (dúralumínium, 1976, Győr, Lila Iskola)

  • Piros inga (acél, 1976, Győr, Szoborpark)

  • Körök (acél, 1977, Budapest, 2. sz. Ipari Szakmunkásképző Iskola)

  • Kunsztláda (faláda, 1984, Budapest, Vezetőképző Intézet - lappang)

  • Flamingó (acél, 1988, Szöul, A Modern Museum szoborparkja)

  • Deák Dénes-szökőkút (vörösréz, bronz, acél, krómacél, üveg, elektromos és hidraulikus berendezés, 1993, Székesfehérvár, Bartók Béla tér).

Művek közgyűjteményekben . 

  • Bethanien Künstlerhaus Berlin

  • Fővárosi Képtár, Budapest

  • Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár

  • Janus Pannonius Múzeum, Pécs

  • Kassák Lajos Múzeum, Budapest

  • Kecskeméti Képtár, Kecskemét

  • Magyar Zsidó Múzeum, Budapest

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Modern Museum, Szöul

  • Nemzetközi Modern Múzeum, Hajdúszoboszló

  • Petőfi Sándor Múzeum, Aszód

  • Sárospataki Képtár, Sárospatak

  • Wilhelm-Lehmbruch Museum, Duisburg

  • Városi Képtár, Győr.

Irodalom . 

  • Molnár A.: Egy találékony agy, Tükör, 1966. március 2.

  • Z. F.: Elektronika, fémszobrászat a mosókonyhában. Ország-Világ, 1966. december 21.

  • Sík Cs.: A Parthenon lovain innen és túl, 1970

  • Frank J.: ~nál, Élet és Irodalom, 1971. január 22.

  • Solymár I.: ~ kinetikus szobrai, Művészet, 1971/2.

  • Major M.: ~ mobilokat csinál, Magyar Építőművészet, 1971/6.

  • Haraszty M.: ~ munkái. Képriport műveiről saját kísérőszövegével, Mozgó Világ, 1972/5.

  • Sík Cs.: Rend és kaland, Budapest, 1972

  • Szabó J.: ~ játék-művészete, Műgyűjtő, 1973/2.

  • Frank J.: Szóra bírt műtermek, Budapest, 1975

  • Kovalovszky M.: A magyar szobrászat új útjai, Pécs, 1975

  • Joly, P.: Trois Sculpteurs en Hongrie., L'Oeil, 1975/241.

  • Heron, E.: Hungary, Art Line, 1975. július-augusztus

  • Szombathy B.: Játékosság és humanitás. A Kassák-díjas ~, Magyar Szó, Újvidék, 1975. augusztus 23.

  • Kovalovszky M.: ~ '77 (kat., bev. tan., Szent István Király Múzeum, 1977)

  • Frank, J.: Around the Galleries, New Hungarian Quarterly, 1978/69.

  • Bán A.: Fügemagozó 1970, Művészet, 1978/6.

  • Menyhárt L.: Gondolatok sorozatgyártásban, Művészet, 1978/6.

  • Lóska L.: Szoborgép-gépszobor, Új Forrás, 1979. december

  • Kovalovszky M.: Ketrec, mérték után, Művészet, 1980/10.

  • Vadas J.: Golyózunk, Élet és Irodalom, 1981. május 30.

  • Frank, J.: Motion, Space, Kinetics, New Hungarian Quarterly, 1982/85.

  • Meleghy, P.: Ein Ungar macht sich lustig, Petra, 1982/12.

  • Mezei O.: Szürrealizmus és szürrealista látásmód a magyar művészetben, in: A szürrealizmus enciklopédiája, Budapest, 1983

  • Frank J.: ~ - Agyágyú, Művészet, 1984/4.

  • Frank J.: Négy kiállításunk Londonban, Élet és Irodalom, 1984. április 20.

  • Frank, J.: Five Hungarian Sculptors at the Budapester Triennale, New Hungarian Quarterly, 1988/109.

  • Glantz, A.: Die Lehre von der Geduld - ~ in der daadgalerie, Der Tagesspiegel, Nyugat-Berlin, 1988. június 8.

  • Frank, J.: (kat., bev. tan., 63 deutsche Kunstvereine zeigen Kunst aus 20 Ländern - Ungarn - Kunstverein, Bremen, 1988)

  • Kresz A.: Hajaj, ~ elvtárs, ismerjük mi magát, Interpress Magazin, 1992/8.

  • Kovalovszky M.: Kifutópályán - ~, a kinetikus szobrász, Új Művészet, 1992/8.

  • Frank J.: A fehérvári ~-kút - beszélgetés Deák Dénessel, Új Művészet, 1993/8.

  • Frank J.: ~, Budapest, 1993 (monogr.)

  • Pataki G.: Európa, Európa. 1994 év tükrében, Új Művészet, 1995/11.

  • Kovalovszky M.: Fehérvári kiállítások 1963-1993, (kat., bev. tan., 1994)

  • Vécsi Nagy Z.: Egy fiók megvalósult álma, Új Művészet, 1995/2.

  • Perneczky G.: Produktivitásra ítélve? Az Iparterv csoport és ami utána következett Magyarországon, Balkon, 1996/1-3.

  • Halasi Rita M.: Az agyágyútól a képmutató-ládáig, Áttrium, 1997/augusztus-szeptember

  • Papp T.: A szobor ideje, Magyar Műhely, 1997/103.

  • Szőnyei T.: "Hátha felfedezem az örökmozgót", Magyar Narancs, 1998. május 21.

  • Frank J.: Géppark a Műcsarnokban, Élet és Irodalom, 1998. május 22.

  • Czeglédi C.: Lakószobor, Lakáskultúra, 1998/7.

  • Szakolczay L.: A humor vaslogikája, Kortárs, 1988/7.

  • Sinkovits P.: ~ a képfaragó mobilszobrász, Új Művészet, 1998/9.

  • Tolvaly E.: Az agyágyú és nyalóka, Új Művészet, 1998/9.

  • Beke L.: Előszó, Kovalovszky M.: Acélmosoly és Frank J.: A kinetikus szobrász, ~ (életmű-kat., Műcsarnok, 1998).

Filmek . 

  • Mar, J.: István (lengyel kisfilm), 1966

  • Szilágyi J.: Riportfilm, MTV, 1967

  • Hollós O.: Madárkalitka, Német Szövetségi Köztársaság TV, 1973

  • Gulyás J.: ~ mobiljai (főiskolai vizsgafilm), 1974

  • Gulyás J.: Debreceni kiállításról (Magyar filmhíradó), 1975

  • Fitz P.: Művészeti Magazin, MTV, 1976

  • Jancsó M.: Stúdió '80, MTV, 1980

  • Maurer D.-Beke L.: Nézetek 1., 1986

  • Hegyi L.: Magyar Művészek, WDR, 1986

  • Moldoványi F.: Szoboravatás (főiskolai vizsgafilm), 1987

  • Bethanien Künstlerhaus, NDR, 1988

  • Farkas T.-Kernács G.: '56-os emlékmű-kiállítás, MTV, 1989

  • Fitz P.: Kép-Szín-Tér (Bréma), MTV, 1991

  • Farkas T.-Kernács G.: Mintamadár, MTV, 1992

  • Maurer D.: Kultúrmaurer, tévéfilm, 1992

  • Lestár J.: Kordokumentáció, dokumentumfilm, 1993

  • Szemadám Gy.: Készül a Deák Dénes-kút, (H)arc-képek, 1993

  • Nagy K.: Mobilvírus, tévéfilm, 1993

  • B. Farkas T.-Kernács G.: Fénytorony, Szökőkútavatás és akadémiai székfoglaló a Széchenyi Akadémián, 1993

  • Erdős G.: ~ portré, 1994

  • Csáji A.: Picassók kalandjai, tévéfilm, 1994

  • Kisfaludy A.: Üljük körül az asztalt, Europa-Europa, tévéfilm, Bonn, 1994

  • 1994

  • Spilák K.: Egy kispesti művész, portréfilm, 1995

  • Nagy R.-Wehner T.: Szobrászat ma, 1995

  • Szemadám Gy.: Művészek a gyárban, (H)arc-képek, 1997

  • Szilágyi J.: Az ész megáll, riportfilm, 1998

  • Csikós Sz.: ~ mobilszobrász, 1998

  • Soós T.-Sasvári E.-Római R.: Vakáció I-II., 1998

  • Rózsa T. E.: Aranyfüst; B. Farkas T.-Kernács G.: A mi 20. századunk, Riport Pro Urbe-díjasokkal, 1999.