Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

GERBER, Pál

GERBER, Pál

festő, (Tatabánya, 1956. március 15. - )

1978-1983: Magyar Képzőművészeti Főiskola, festő szak, mesterei: Blaski János, Sváby Lajos. 1989: Stúdió '89 - Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület díja; Nagykőrösi Grafikai Tárlat, Művészeti Alap díja; 1991: Művészeti Alap díja; 1992: az Alfa Romeo művek kiállításának 1. díja; 1993: a Fővárosi Önkormányzat kulturális bizottságának díja; Nagykőrösi Grafikai Tárlat, a Művelődésügyi Minisztérium díja; 1997: Munkácsy-díj. ~ Tatabányáról indult a Panel "legénységével" (~, Szunyogh László, Kungl György, Tatai Tibor); a meghökkentést a művészi megformálás igen magas fokán űzi, a Kék Acél c. kiállítást, amelyen ő is részt vett, ma már paradigmaváltó eseményként tartja számon a kortárs művészettörténet, egy olyan generáció jelentkezéseként, mely előtérbe helyezi az ironikus, reflexív, emblematikus megközelítési módokat, és az avantgárd paródiákhoz, a posztkonceptuális, a fogyasztói társadalommal szembeni kritikus törekvésekhez kapcsolható. Magritte-hoz hasonlóan egalizálja azokat a hol banális, hol szakrális motívumokat, amelyekkel dolgozik, áruemblémák éppoly súllyal esnek latba, mint használati tárgyak vagy munkaeszközök, és e kiragadott elemek az új, mellérendelő kontextusba helyezve is megőrzik hétköznapiságuk melankóliáját (A kereszt barkácsolása, 1990). Művei, amelyek változatos műfajokban készülnek (festészet, grafika, installáció, tárgyak, fotók, szöveges munkák, feliratok, pecsétek, események, projektek, performance), egyetlen nagy Gesamtkunstwerk részeiként is felfoghatók. ~ törekszik az egyszerű megfogalmazásra, legtöbbnyire grisaille festéssel készült, a monokrómhoz közelítő képein kevés motívumot használ, amelyek asszociációs mezeje így szabadon interferál. Képei soha nem hordoznak irányított üzenetet, mindig megőriznek valamit a dolgok eredendő titokzatosságából. Művei képrejtvényekre emlékeztetnek, ám végső megfejtés nincs, irónia helyett pedig inkább játékos komolyság, sok tapintat és humor jellemzi őket. Enigmatikus képei oldott, lágy festőiséggel, tárgyegyüttesei gondos kézműves munkával készülnek, hiányzik belőlük az újtárgyiasság szigorúsága. A Polifónia projekt részeként ~ az autóbuszok oldalát olyan feliratokkal látta el, amelyek agresszió nélkül zökkentették ki az utazóközönséget megszokott "kontextusából" (pl.: El van rontva a napom, ha nem győzök le három gonoszt, 1994), postai projektjéből emlékezetes a Feltámadunk c. postai bélyegző, amely egy asztalt ábrázolt, csonka (ám visszanőni kész) lábbal. Az antropomorfizált tárgyak önálló életet élnek már korai főművein is (Alkony dupla nappal, 1989; Romantikus tájak antiromantikus motívumokkal, 1992). A Remény szakmunkában (1994) és a Gablerrel közös kiállítások pedig mind filozofikusabb szimbólumképző tartalmaikkal, s a véletlen, ill. a szerencsés egybeesés esztétikai kategóriái iránti mind nagyobb fogékonyságukkal meggyőzően bizonyítják, hogy a kortárs magyar emblematika legjelentősebb alkotásai nem csupán posztmodern gegek.

Mesterei . 

  • Blaski János, Sváby Lajos.

Egyéni kiállítások . 

  • 1982 • Eocén Klub, Tatabánya

  • 1983 • Mikro Galéria, Tatabánya

  • 1988 • Batthyány-kastély, Körmend

  • 1989 • Állandó harc az élet (kat.), Stúdió Galéria, Budapest • Életem [Kicsiny Balázzsal], Liget Galéria, Budapest

  • 1990 • A különös év, Richard Demarco Gallery, Edinburgh • Négy független, önálló élet, Magyarországi Francia Intézet, Budapest • Csepeli Iskola Galéria, Budapest

  • 1991 • Artspace-Kunstraum, Amszterdam • Kernstok Terem [Diana Kingsleyvel, Lakner Antallal és Gerhes Gáborral], Tatabánya • Örök reménnyel, Várfok 14 Műhelygaléria

  • 1992 • Installációk, Fiatal Művészek Klubja, Budapest • Nem azért élek, hogy boldog legyek, hanem, hogy..., Gallery by Night [Gerhes Gáborral], Stúdió Galéria, Budapest • A reformokat rajtad kezdem, Kirakat performance, Írók Boltja • Várfok 14 Műhelygaléria

  • 1993 • Három balsejtelem [Sebastian Weissenbacherrel], Vízivárosi Galéria, Budapest • Spiritusz Galéria, Budapest [Sebastian Weissenbacherrel] • Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest [Tóth Csabával és Sebastian Weissenbacherrel]

  • 1994 • Gallery by Night, Stúdió Galéria, Budapest • Három képzeletbeli kiállítás, Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest • Remény szakmunkában, Bartók 32 Galéria, Budapest (kat) • Uitz Terem [Bukta Imrével, Kicsiny Balázzsal], Dunaújváros

  • 1995 • Magyar Kultúra Háza, Berlin • Szabadművelődés Háza, Székesfehérvár • Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest

  • 1996 • Gabler - Gerber, Bartók 32 Galéria, Budapest [Hermann Gablerrel]

  • 1997 • Képek az ikonszférából, Spiritusz Galéria, Budapest

  • 1998 • Aki szereti rúgni a labdát futballista, Várfok 14 Műhelygaléria, Budapest • Gabler - Gerber, Bagane Grond [Hermann Gablerrel], Utrecht.

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1984 • Panel, Kernstok Terem, Tatabánya

  • 1987 • Akt, Vajda Lajos Stúdió Galéria, Szentendre • Stúdió '88, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1989 • Kék Acél, Budapest Galéria, Budapest

  • 1990 • Kék-Vörös, Uitz Terem, Dunaújváros • Maison Internationale, Rennes • Stúdió '90, Ernst Múzeum, Budapest

  • 1991 • Budapesti Art Expo, Kőbányai Vásárváros • Emblematikus törekvések, Budapest Galéria, Budapest • Szobor, kisplasztika, installáció, Uitz Terem, Dunaújváros

  • 1992 • Gallery by Night, Stúdió Galéria, Budapest • Hairy Mirror, Artslabor, Liverpool • Az idegen szép, Stúdió Galéria, Budapest

  • 1993 • "...minden, mi a lánynak örömet adott, kicsi volt és elszomorította a fiút", Knoll Galéria, Budapest • Okos táj, Barcsay Terem, Budapest • Polifónia, Soros Alapítvány Művészeti Programja

  • 1994 • Innocenz, Uitz Terem, Dunaújváros • Több mint tíz, Ludwig Múzeum, Budapest • Hat festő kiállítása, Várgaléria, Veszprém • Projekt für Europe, Cronburg

  • 1995 • Érintés, Budapest Galéria, Budapest • SKUC G., Ljubljana

  • 1996 • Die Alternative zum Ernst, Station Drei, Bécs • A Ludwig Múzeum új szerzeményei • A legkevesebb, Ernst Múzeum, Budapest • Művek és magatartás 1990-1996. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár

  • 1997 • Olaj/Vászon, Műcsarnok, Budapest • De Valigia, Nyugati pályaudvar • Van egy nő, Deák Galéria, Budapest

Művek közgyűjteményekben . 

  • Faber Castell, Nürnberg

  • Kortárs Művészeti Múzeum/Ludwig Múzeum, Budapest

  • Kunstmuseum, Bonn

  • Francia Intézet, Budapest, Budapest

  • Modern Művészetért Alapítvány, Dunaújváros

  • Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba

  • Paksi Modern Képtár.

Irodalom . 

  • Gyárfás P.: Állandó harc az élet, Művészet, 1989/10.

  • Kukorelly E.: (kat., bev. tan., 1991)

  • Boros G.: "Egymillió nap zuhan az óceánba", Nappali ház, 1991/4.

  • Hajdu I.: Édességet a földön, Beszélő, 1991. november 30.

  • Kingsley, D.: ~ - Várfok Gallery, Artforum, 1993/4.

  • Markója Cs.: A forma genetikája, Élet és Irodalom, 1993. augusztus 6.

  • Sinkó I.: Fogalomértelmező intarziák, Új Művészet, 1994/7-8.

  • Tatai E.: (kat., bev. tan. Bartók 32 Galéria, 1994)

  • Boros G.: Kontaktálás/Polifónia, Balkon, 1994. január 25.

  • Horányi A.: Képek és szavak, Magyar Narancs, 1995. május 4.

  • P. Szűcs J.: A chashmire-macska esete, Új Művészet, 1995/7-8.

  • Tatai E.: A legkevesebb, Balkon, 1996/4-5.

  • Tagai I.: Szorongásunk csendje, Balkon, 1997/3.

  • Tatai E.: Gabler - Gerber, Új Művészet, 1997/4.