Ugrás a tartalomhoz

Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I–III.

Enciklopédia Kiadó

Enciklopédia Kiadó

DUCKI, Krysztof

DUCKI, Krysztof

tervezőgrafikus, (Varsó, 1957. május 30. - )

1977-1982: Képzőművészeti Akadémia, Varsó. 1983, 1985: Az év legjobb plakátja, fődíj; 1986: Az év legjobb plakátja, fődíj két kategóriában és nívódíj; V. Országos Alkalmazott/Terv. Grafikai Biennálé, Békéscsaba, nívódíj; 1987: Stúdió-díj; 1988: Nemzetközi Plakátbiennálé, Varsó, nívódíj; 1990: VII. Országos Alkalmazott/Terv. Grafikai Biennálé, Békéscsaba, fődíj; 1991: Az év legjobb plakátja, fődíj két kategóriában, Tetra Pak First Design Prize; I. Európai Design kiállítás, a zsűri díja, Párizs; 1992: VIII. Országos Alkalmazott/Terv. Grafikai Biennálé, Békéscsaba, fődíj; 1996: Ferenczy Noémi-díj; 1999: Lengyel Kultúráért. 1982 óta Budapesten él, független tervezőként dolgozik. 1988-1990 között Szőnyi István-ösztöndíjban részesült. Elsősorban kulturális plakátokat készít színházak, kulturális intézmények és filmforgalmazók számára (1983-1990 MOKÉP, 1990-től Budapest Film), de erőssége az embléma, könyv- és kisnyomtatvány, valamint a csomagolás-tervezés is. A budapesti Lengyel Kultúra arculattervezője. 1987-ben Orosz Istvánnal, Pinczehelyi Sándorral és Pócs Péterrel csoportot hoztak létre DOPP néven és számos közös kiállításon vesznek részt. Munkássága a lengyel plakátművészet művészi kifejezőerejét, intenzitását, társadalmi érdeklődését képviseli Magyarországon. ~ egyszerű eszközökkel artisztikus és egyúttal intenzív hatást ér el. Plakátjai a hirdetett tárgy szemléletes megfogalmazása mellett az önkifejezést is szolgálják. Képi világa találó vizuális metaforákon alapul, melyek a tragikus hangvételnek, a lírai megfogalmazásnak és a kérlelhetetlen gúnynak is sűrített, kifejező formát kölcsönöznek. Elsősorban a jelszerű, felhívó erővel rendelkező képnek van szerepe grafikáin, a többnyire könnyed vonásokkal, kézzel írt feliratot ~ alárendeli a figurális ábrázolásnak. Egyes munkáiban viszontlátjuk a kortárs lengyel plakátművészet festői, szürrealista ágának vonásait (Eltűntnek nyilvánítva, 1983; Elefántember, 1984; A nőstényfarkas kísértete, 1984; Csak egy film, 1984; Hair, 1985), majd az absztraháló vastag vonalkontúr kerül előtérbe (Cukorbébi, 1988; Három szín: kék, 1994; Sonka, sonka, 1994; Vigyázz a kendődre Tatyjána, 1994; Duna, 1992). Az érzékeny faktúraábrázolás is gyakori eszköze (A Dunánál, 1988; Jöjj és lásd, 1988; Az ártatlanság bizonyítása, 1988; Magyar rekviem, 1990). A pozitív-negatív formák játékán és a színszimbolikán alapuló kifinomult folthatások is hatásos eszközei a metaforateremtésnek (Auróra, 1989; 1789-1989, 1989; Napló apámnak, anyámnak, 1990; DOPP, 1990; Art mozi, 1989; Európa filmhét, 1994). A rendszerváltást megelőzően filmplakátokban fogalmazta meg a rossz társadalmi közérzetet, a társadalmi változások előérzetét (53 hideg nyara, 1988; Recsk, 1989), a pártok megalakulása és az első szabad választások idején direkt politikai plakátokat készített (Munkásőrség, 1989; Május 1., 1989; Nagy Imre azt üzente, 1989; Prága 1968, 1990).

Egyéni kiállítások . 

  • 1984, 1986 • Fiatal Művészek Klubja, Budapest

  • 1986 • Művelődési Ház, Szombathely

  • 1987 • Ifjúsági Ház, Pécs

  • 1988 • Stúdió Galéria, Budapest

  • 1989 • Komáromi Kisgaléria, Komárom

  • 1990 • Lengyel Kulturális Intézet

  • 1992 • Városi Kultúrház, Lublin (PL)

  • 1993 • Városi Galéria, Szófia • Magyar Kulturális Intézet, Varsó • Arany János Református Iskola, Nagykőrös

  • 1997 • 5 570530 1233, Pécsi Galéria, Pécs • Plakátkiállítás, Lengyel Kulturális Intézet

Válogatott csoportos kiállítások . 

  • 1983-1986 • Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület éves kiállításai, Budapest

  • 1984-1990 • Az év legjobb plakátja

  • 1986-1996 • Országos Alkalmazott/Terv. Grafikai Biennálé, Békéscsaba

  • 1986-1990 • Nemzetközi Plakátbiennálé, Varsó

  • 1986 • International Impact Art Festival, Kyoto (JP)

  • 1986, 1990 • Nemzetközi Alkalmazott Grafikai Biennálé, Brno

  • 1986 • 100+1 éves a magyar plakát, Műcsarnok, Budapest

  • 1987 • Ünnep, FIS kiállítása, Vigadó Galéria, Budapest • DOPP, Magyar Kultúra Háza, Varsó • DOPP és barátai [Árendás Józseffel, Schmal Károllyal], Magyar Kultúra Háza, Prága • Nemzetközi Plakátkiállítás, Colorado Springs

  • 1988 • Szőnyi István-ösztöndíjasok, Csontváry Terem, Pécs • Four Poster Ages, Barbican Centre, London

  • 1990 • The Art Directors Club, New York • A változás jelei. Plakátok 1988-1990. (kat. Bakos K., Beke L.), Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • DOPP, Grenoble, Grigliasco (OL)

  • 1991 • DOPP, Fort Collins, Colorado State University

  • 1993 • Europe Without Walls. Art, Posters and Revolution 1989-1990, Manchester City Art Gallery, Manchester (kat. Aulich, J., Wilcox, T.)

  • 1994 • Nemzetközi Plakát Triennálé, Trnava (SZL)

  • 1995 • Musen und Kanonen. Ungarische Plakatkunst der Gegenwart, M. für Kunst und Gewerbe, Hamburg (kat.)

  • 1996 • DOPP, Ginza Graphic Gallery, Tokió

  • 1998 • DOPP, Vigadó Galéria, Budapest

  • 1999 • Political Posters in Eastern Europe 1945-1995, Brno, 1999.

Művek közgyűjteményekben . 

  • Kunstbibliothek, Berlin

  • Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

  • Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg

  • Morva G., Brno

  • Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba

  • Országos Széchenyi Könyvtár, Budapest

  • Plakátmúzeum, Lahti

  • Plakátmúzeum, Wilanów

  • Victoria & Albert Museum, London.

Irodalom . 

  • Vadas J.: Tarkák és újvadak., Élet és Irodalom, 1984. november 9.

  • P. Szabó E.: ~ plakátjai, Művészet, 1985/2.

  • Chikán B.: ~ grafikái, Fiatal Művészek Klubja, Budapest, Új Tükör, 1986/6.

  • Pósa Z.: "A Ducki" plakátjai. Műalkotások a filmért, a társadalom megújulásáért, Film Színház Muzsika, 1989/ 50.

  • P. Szabó E.: Variációk csillagra és viktóriára. A változás jelei - plakátokon, Új Művészet, 1991/3.

  • Bartelt, D.-Sylvestrová, M.: Art as Activist, New York, 1992

  • ~: Apropos, Reklám és Grafika, 1994.